|
|
|
Group: Partimedlem
Last Login: 2010-Feb-04 22:37:15
Visits: 546
|
|
Hej Daniel och tack för ditt mail.
Först och främst vill jag säga att äganderätten är viktig för mig som moderat. Skapandet och äganderätten till det man skapat är grundläggande drivkrafter i alla samhällen och något som verkligen bidragit till att skapa välstånd i Sverige. Därför är det viktigt att man kan värna om det man äger. Ingen ska olovligen kunna ta det jag skapat eller det jag äger. Upphovsrätt är förvisso inte detsamma som äganderätt, men ändå något som behöver skyddas.
En annan viktig grundprincip som moderat är värnandet om den personliga integriteten. Man har rätt till sitt privatliv, vare sig staten eller andra ska kunna göra intrång där på vilka lösa grunder som helst.
Sanktionsdirektivet/IPRED1 handlar inte om det ska vara lagligt eller olagligt att ägna sig åt fildelning, även om det ibland låter så i debatten. Det finns redan en lagstiftning som reglerar vad som är lagligt och vad som inte är lagligt. Frågan handlar om upphovsrättshavare ska kunna få ut namn på vilka internetabonnenter som har olika IP-adresser om det finns skäl att misstänka att olovlig fildelning skett därifrån.
Nu handlar det om en avvägning mellan personlig integritet och hävdande av äganderätt som inte är så lätt. Jag har full förståelse för de låtskrivare, författare, filmskapare etc som vill ha betalt för sina verk. Samtidigt är jag tveksam till att dessa ska få större möjligheter än andra att värna sitt ägande och på vilka grunder man ska kunna göra intrång i andra personers privata integritet. Den som blir utsatt för kortbedrägeri kan exempelvis inte få ut IP-adresser och abonnentnamn där e-handeln skett ifrån. I grund och botten måste det vara så att brott ska utredas av polisen.
Jag ser också svårigheter att bevisa vem som gjort intrång, dels eftersom tekniken idag gör det möjligt med anonymisering och dels eftersom det är svårt att leda i bevis vem som suttit bakom skärmen vid ett visst givet tillfälle. Det ger utrymme för ett visst mått av frivillighet i vem som lagen i praktiken omfattar. Personligen ser jag problem med en lag som de kunniga kan kringgå och de okunniga fastnar i. Ett grundkrav för en lagstiftning är att den är robust och träffsäker och också i verkligheten omfattar hela befolkningen.
Vi för diskussioner om just detta inom den moderata riksdagsgruppen och har ännu inte landat i något ställningstagande.
Vänliga hälsningar
Mats
-------------------------------------------------------
Mats Gerdau (m)
Riksdagsledamot / Member of Parliament
Ledamot i utbildningsutskottet
Ordförande i kommunfullmäktige i Nacka / President of the Municipal Council in Nacka
Läs gärna min blog:
http://gerdausskolblog.blogspot.com
Riksgatan 1
100 12 Stockholm
+46 8 786 46 98 / +46 70 326 60 05
Hej Daniel,
Tack för ditt mail. Du får ett i viss mån standardiserat svar, det börjar bli så många nu, men jag hoppas att det går bra ändå .
Jag har tagit del av dina synpunkter och det är bra att du hör av dig tidigt, för rent konkret finns det ju inget färdigt förslag ännu från regeringen. Lagrådet har genom sin granskning förvisso godkänt ett förslag från justitiedepartementet men nu ska det arbetas fram en proposition som riksdagen slutligen kommer att rösta om. Personligen tycker jag precis som du att det finns vissa tveksamheter i det förslag som departementet tagit fram och såsom jag läser Lagrådets svar uttrycker de att förslaget i något avseende går längre än EUs direktiv -och det är inte rimligt i mina ögon. Tack också för mycket intressanta länkar om utvecklingen i Finland och Danmark. Varmt tack.
Hälsningar
Betty
Betty Malmberg
betty.malmberg@riksdagen.se
Hej.
Tack för ditt brev.
Jag tycker at vi inte skall gå längre än direktivet tvingar oss att göra.
Säger därför nej till det förslag som f.n. föreligger enl. lagrådsremissen.
Processen är nu igång och ett förslag med en bredare koncensus bör komma.
Mvh
Staffan
-------------------------------------------------
Staffan Appelros
Riksdagsledamot (m) Malmö
Miljö- och Jordbruksutskottet
Sveriges Riksdag
100 12 Stockholm
Telefon +46 (0) 8 7865266
Mobil +46 (0) 702 258544
staffan.appelros@riksdagen.se
Daniel Gustafsson
Vice Distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561
MSN: danielwgustafsson@hotmail.com
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
|
|
|
|
|
Last Login: 2009-Dec-16 18:30:01
Visits: 611
|
|
Oväntat, samma svar som jag fick
”The Internet interprets censorship as damage and routes around it” -- John Gilmore
För aktivister i Göteborg:
* Hemsida/wiki med kalender: http://gbg.piratpartiet.se
* Blog för västra-distriktet: http://vast.piratpartiet.se
* IRC-kanal: #gothenburg @ irc.piratpartiet.se
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-Feb-04 22:37:15
Visits: 546
|
|
Misstänker att deras mailboxar börjar att bli varma nu åter igen, först FRA och sedan Säpolagen och nu detta. Må deras mailboxar glöda av folkets röst 
Men det är väl p.g.a detta som de har standardsvar som de kan skicka snabbt.
Daniel Gustafsson
Vice Distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561
MSN: danielwgustafsson@hotmail.com
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
|
|
|
|
|
Last Login: 2009-Dec-22 16:47:02
Visits: 4,017
|
|
Sätt citat inom [quote][/quote] så syns det bättre vad du skriver och vad ledamoten har skrivit.
---------
Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll
-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)
Kollaborativ blogg med Amelia Andersdotter och Simon Rosenqvist:
http://stenskott.wordpress.com
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-Jan-31 22:23:02
Visits: 2,236
|
|
Jag har fått liknande svar från moderaterna. Jag undrar dock vad de menar med att det ska arbetas fram ett nytt förslag som det blir koncensus kring, det är väl bara att slänga det hela i papperskorgen direkt?
Däremot är jag mer orolig för Folkpartiet - "liberalerna", som jag haft en diskussion med. Nu senast:
-------------------
Så här har folkpartiet resonerat:
Genom ett beslut i EG-domstolen har vi fått klart besked om att länderna har rätt, men inte skyldighet, att införa en möjlighet för domstolar att besluta om att namnet på den som innehar ett IP-nummer ska kunna lämnas ut om det är sannolikt att IP-numret har använts för upphovsrättsintrång. Om länderna inte inför just denna regel måste de dock se till att rättighetshavarnas intressen effektivt skyddas på något annat sätt. Alternativet att inte göra någonting mot piratkopiering finns alltså inte.
Detta är bakgrunden till att regeringen har enats om att rättighetshavare ska kunna ansöka i domstol om att få veta vem som har ett visst IP-nummer. Förslaget bygger dock på att det måste finnas en proportionalitet mellan övertramp och åtgärd. Att få sitt IP-nummer avslöjat är en inskränkning av kundsekretessen och därmed den personliga integriteten. Integritetsintresset är ett legitimt intresse som måste vägas mot upphovsrättsintrånget. När lagrådet (som är det närmaste vi kommer en författningsdomstol) granskade lagförslaget ansåg de att det finns tilläckliga rättssäkerhetsgarantier för den enskilde Internetabonnenten genom kraven på bevisning och lagens proportionalitetsregel m.m.
Det hör också till bilden att den svenska upphovsrättslagen inte ger fritt spelrum för domstolsprocesser mot alla och envar. De sanslösa skadestånd för relativt begränsade fall av piratkopiering som förekommer i vissa andra länder har ingen motsvarighet i svenska domstolar. Vårt intryck är att svenska domstolar hanterar upphovsrättsmål på ett klokt och balanserat sätt. Att driva ett mål i domstol som en civilrättslig process är ju också en både dyr och tidsödande historia, vilket gör att det rimligen bör vara de allvarligaste fallen som dras ända till rätten.
Regeringen har också beslutat att inte gå vidare med en del andra utredningsförslag som varit uppe till debatt, till exempel idén om att Internetföretag ska kunna åläggas att stänga av abonnenter som varit inblandade i upprepad piratkopiering. Vi i folkpartiet är mycket nöjda med detta beslut. Det vore inte en rimlig uppgift att lägga på företagen, utan sådana mer svårartade fall av piratkopiering får i så fall prövas i domstol precis som andra överträdelser.
Vänliga hälsningar
Susanne Hagbard
------------------------
(min emfas)
---
http://blog.erlandsson.info

---
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 16:03:47
Visits: 12,258
|
|
Leo (2008-Oct-29) Genom ett beslut i EG-domstolen har vi fått klart besked om att länderna har rätt, men inte skyldighet, att införa en möjlighet för domstolar att besluta om att namnet på den som innehar ett IP-nummer ska kunna lämnas ut om det är sannolikt att IP-numret har använts för upphovsrättsintrång. Om länderna inte inför just denna regel måste de dock se till att rättighetshavarnas intressen effektivt skyddas på något annat sätt. Alternativet att inte göra någonting mot piratkopiering finns alltså inte.
Det här stämmer inte. Jag ska bemöta det i en bloggpost strax.
Kontentan är att EG-domstolen har godkänt den spanska implementationen av sanktionsdirektivet, utan privatpolisdelen.
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 16:03:47
Visits: 12,258
|
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-Jan-26 01:59:15
Visits: 180
|
|
(Not.har råkat posta detta inlägg även i en annan tråd. Tyvärr han jag inte radera det innan någon svarat på det. Ber om ursäkt för korsposten)
Fick detta från Katarina Brännström nyligen. (Svaret får mig att verkligen inte vilja veta vad hon anser är ett störreproblem, dessutom visar hon att hon inte läst lagförslaget själv)
Lagen har införts i 20 länder senaste åren och några större problem har inte rapporterats, så varför i Sverige?
Lagen tar stor hänsyn till integriteten och är konstaterad rättssäker av lagrådet, det högsta organ vi har. Det kommer att gälla de mest frekventa uppladdarna av upphovsrättsskyddat material och inte alls på den enskilde som vissa påstår.
Förslaget har stort stöd bland svenska upphovsmän och även i samhället. Jag litar på att vårt rättsväsende inte kommer att acceptera bevis som inte är säkra, precis som i alla andra mål.
Bästa hälsningar
Katarina Brännström (m)
Riksdagsledamot
-
|
|
|
|
|
Last Login: 2009-Nov-20 11:25:50
Visits: 152
|
|
Det verkar alltså finnas ett visst "hopp om livet" i denna frågan.
Hoppas att regeringen inser sin chans att bevisa att de menade allvar när de sa att de skulle lyssna på synpunkter i denna frågan
-------------------------
Martin Vesterlund
Ledamot Ung Pirat Växjö
KL Tingsryds kommun
Morituri nolumus mori
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 01:12:33