|
|
|
Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 13:09:29
Visits: 3,965
|
|
Hejsan.
Har piratpartiet någon officiell ställning om hur bibliotekets nuvarande system ska förändras och i så fall hur ska det förändras rent praktiskt?
Ska vi betala skattepengar för böcker och andra fysiska media på bibliotek när vi inte ska göra det för digital media?
Det känns som en relevant frågeställning, men jag hittar inget om det.
Min normala frihet att kopiera är ersatt med ett förbud för att rättighetshavaren ska tjäna pengar.
Slaveri grundar sig också i att tjäna pengar på att förhindra folks frihet. Moderator i Politik. Mina riktlinjer vid moderering. Synpunkter på min moderering? Se här hur man gör en länk klickbar.
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 12:56:24
Visits: 4,680
|
|
Idag tycker vi helt korrekt ingenting om det. Jag håller dock med dig om att det är en fråga som verkligen är relevant i och med de frågor vi bedriver.
Bibliotek drivs av kommunen va?
Förbundsstyrelsen Ung Pirat
Ansvarig för forumgruppen
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 13:09:29
Visits: 3,965
|
|
Ta upp det med dina partivänner.
Jag tycker till exempel att serietidningar, musik, film och spel har ett högt kulturellt värde.
För min egen del så har det ett högre kulturvärde än böcker, men det är väl olika från person till person.
Vem ska ha bestämmanderätten att utse värdet av en viss media och hur mycket pengar som ska tillföras för att sprida det till allmänheten?
Hur defineras kulturvärde?
Min normala frihet att kopiera är ersatt med ett förbud för att rättighetshavaren ska tjäna pengar.
Slaveri grundar sig också i att tjäna pengar på att förhindra folks frihet. Moderator i Politik. Mina riktlinjer vid moderering. Synpunkter på min moderering? Se här hur man gör en länk klickbar.
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-Feb-02 22:13:26
Visits: 1,051
|
|
Personligen tycker jag att bibliotek är ytterst viktiga för spridning av både kultur och kunskap. Tyvärr förhåller sig ju vårt samhälle så att riktigt alla människor kanske inte har tillgång till en uppsjö av lexikon och kanske inte till internet heller, och då är bibliotek en väldigt viktig resurs för den som vill förebygga klassbaserade kunskapsgap.
Eftersom man i piratideologin ibland också svävat ut till internetåtkomst som en rättighet så borde ju det faktum att bibliotek har internet vara en väldigt viktig faktor. Piratpartiet bedriver som bekant inte fördelningspolitik i dagsläget, men om breddning av partiprogrammet kom på tapeten någon gång i framtiden så kanske ett ställningstagande till statligt driven kultur- och framför allt kunskapsspridning vore att tänka på.
|
|
|
|
|
Group: Inte partimedlem
Last Login: 2010-Jan-26 23:29:20
Visits: 11,938
|
|
Personligen tycker jag att biblioteken bör läggas ner.
Harmony has minions?
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 01:12:33
Visits: 6,607
|
|
malavel (2008-Nov-07) Personligen tycker jag att biblioteken bör läggas ner.
Det är väl ingen brådska med det. Jag kan tänka mig att biblioteken gör stor nytta ungefär på samma sätt som internet och fildelning genom att många får kontakt med andra sorters kulturyttringar och information än de skulle göra om de var tvungna att köpa alla böcker.
Men den dag internet innehåller alla böcker så kan biblioteken sluta med pappersböcker och bara tillhandahålla datorer. Och den dag alla har tillgång till datorer så kan förstås de kommunala biblioteken läggas ner. Jag vet inte vad som kommer att inträffa först.
Moderator i Nyheter. Regler för Media, Debattinlägg och Opinionsmätningar.
Se här hur man gör en länk klickbar. Har du synpunkter på min moderering?
|
|
|
|
|
Group: Inte partimedlem
Last Login: 2010-Jan-26 23:29:20
Visits: 11,938
|
|
Winston Smith (2008-Nov-08)
malavel (2008-Nov-07) Personligen tycker jag att biblioteken bör läggas ner.
Det är väl ingen brådska med det. Jag kan tänka mig att biblioteken gör stor nytta ungefär på samma sätt som internet och fildelning genom att många får kontakt med andra sorters kulturyttringar och information än de skulle göra om de var tvungna att köpa alla böcker.
Det är inte direkt nån viktig punkt för min del. Men all skatt är stöld så varje statlig utgift måste därför ha väldigt starka skäl för att accepteras.
Harmony has minions?
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-Feb-02 22:13:26
Visits: 1,051
|
|
| Jag tycker att bibliotekens bidrag till samhället är mycket starka skäl. Genom att tillhandahålla gratis kultur och kunskap förebygger de uppkomsten av kunskapsgap som kan skapas när fattiga människor inte har råd att inhämta kunskap. På lång sikt ökar detta tillhandahållande den sociala mobiliteten, vilket leder till effektivare arbetsfördelning, vilket i sin tur ökar produktiviteten. Bibliotek och dylika institutioner, vill jag hävda, utgör därför inte någon utgift, utan en investering.
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 12:05:01
Visits: 10,513
|
|
Bibliotekens verksamhet regleras av Bibliotekslagen:
Bibliotekslagen (SFS 1996:1596) är en svensk lag som stiftades 1996. Den tillförsäkrar varje invånare i Sverige tillgång till bibliotek med avgiftsfria boklån. Lagen förpliktar även de svenska biblioteken att samverka.
Men framförallt är folkbiblioteken (dvs, de vanliga biblioteken) en kommunal angelägenhet, som det är väldigt rimligt att vi har åsikter om, om och när vi ställer upp i kommunalval. Exakt vilka åsikter kan nog till viss mån skifta mellan kommuner (det som är bra i Örkelljunga är inte alltid bra i Malmö, och vice versa).
Regionbiblioteken (vanliga bibliotek, men med ansvar för samordning och med större samlingar) vet jag inte om det är länsstyrelserna (dvs staten) eller landstingen som har hand om. Om det är landstingen är det en bra fråga för eventuella landstingsval.
Andra former av bibliotek finns också.
Själv tycker jag bibliotek är en bra gammal variant för informations och kulturdelning, här i Uppsala har Piratstudenterna redan jämställt universitetsbiblioteken med fildelning som två sätt att dela böcker:

(Gammal är naturligtvis universitetsbibliotekets huvudbyggnad, Carolina Rediviva.)
"Detta är terroristlagar i praktiken. De behöver bara tillämpas i de fall då det inte finns bevis om brottslighet. För med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou _________________
Partisekreterare
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 01:12:33
Visits: 6,607
|
|
|