|
|
|
Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 01:12:33
Visits: 6,607
|
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-Feb-03 14:46:13
Visits: 4,845
|
|
Låter som en bra idé Winston. 
Jag har skrivit om frågan på http://stenskott.wordpress.com/.
Jag vill påstå att samtliga våra värderingar kan gå in under följande fem principer (delvis taget från Ricks blogginlägg):
- Rätten till fri kommunikation. (fildelningsfrågan, FRA, yttrandefrihet, fritt internet).
- Rätten till ett privatliv. (fildelningsfrågan, FRA, övervakning, DNA-prov, datalagringsdirektivet).
- Rätten till att granska makten. (offentlighetsprincipen, transparens).
- Rätten till kunskap. (patentfrågan, öppna standarder).
- Rätten till inflytande. (demokrati, medborgarinflytande, Lissabonfördraget).
EDIT: Ändrade topic/titel till att endast inkludera ideologidiskussionen.
0709-495029 | simon.rosenqvist@piratpartiet.se | Blogg med Amelia: stenskott.wordpress.com |
|
|
|
|
|
Last Login: 2009-Sep-24 21:49:26
Visits: 2,076
|
|
Vad jag funderat på en hel del är att i huvudfrågorna innebär förändringar för fler frågor som påverkar mäniskor och samhället. Jag tror det skulle vara bra att grotta lite i dessa "relations"-frågor.
För att ta ett exempel, hur kommer skolan att påverkas av våran politik?
- Upphovsrättsförändringar skulle troligtvis göra en hel del undervisningsmaterial både mer lättillgängligt och billigare.
- Man skulle slippa stim avgifter etc för skolavslutningar
- Internet och inforamtions änmnen skuller förhoppningsvis få en mer framträdande roll.
- Kritisk granskning av makt och information skulle få en mer framträdande roll.
Det finns säkert mer...
Hur skulle vården påverkas av PP's politik?
- Läkemedel skulle bli biligare.
Arbetsmarknad etc
- Öppen källkod skulle troligtvis öka inom stat och kommun. Kanske även privata sektorn.
- Komuner och myndigeheter skulle öka samarbeten
Kulturen
- Utbudet för medborgarna skulle öka och även troligtvis konkurrensen?
- SVT och SR's och andra statliga och kommunala arkiv skulle öppnas och göras tillgängliga.
Skatten
- Inte den blekaste aning :-)
Ovan är inga sanningar, endast exempel som kan vara lika galna som sanna. Jag har funderat på det men har egentligen inte grottat tillräckligt mycket för att bilda mig en uppfattning.
/Perty
-- http://filmfolket.tv
-- http://lexorwell.se
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 15:58:24
Visits: 7,791
|
|
SimonRosenqvist (2008-Dec-14)
Jag vill påstå att samtliga våra värderingar kan gå in under följande fem principer (delvis taget från Ricks blogginlägg):
- Rätten till fri kommunikation. (fildelningsfrågan, FRA, yttrandefrihet, fritt internet).
- Rätten till ett privatliv. (fildelningsfrågan, FRA, övervakning, DNA-prov, datalagringsdirektivet).
- Rätten till att granska makten. (offentlighetsprincipen, transparens).
- Rätten till kunskap. (patentfrågan, öppna standarder).
- Rätten till inflytande. (demokrati, medborgarinflytande, Lissabonfördraget).
Jag skulle vilja hävda att alla de rättigheterna som du radar upp utom rätten till kunskap har mer att göra med idén om rättsstaten eller om en liberal demokrati än vad det har att göra med en piratideologi.
Jag tror att det är viktigt att skilja på vår demktatisyn och på vår piratideologi. Jag anser visserligen att bägge är fundament för partiet, men genom att särskilja dem blir det enklare att renodla vår piratideologi.
Har även bloggat om saken
/ Mab
"sätt in lämpligt tufft citat här"
|
|
|
|
|
|
|
MaB: Jag håller definitivt med om att rättigheterna är förknippade med den moderna rättsstaten och den liberala demokratin, och jag har heller inte något emot att dra en skiljelinje mellan dessa och piratideologin.
Däremot tror jag det är ett misstag att försöka fjärma oss från de liberaldemokratiska idéerna vid utformandet av en ideologi för att undvika höger-vänster-skalan - helt enkelt eftersom de liberala frihetliga idéerna är politiskt allmängods idag och inte finns på den fördelningspolitiska skalan (exempelvis är vänsterpartiet kanske ett av det mest frihetligt liberala partierna idag). Jag ser dock att du tog upp den frågan i ditt andra blogginlägg om PPs ideologi, så jag behöver inte uppehålla mig vid den diskussionen. 
Överlag tror jag det är vist att använda oss av den tvåaxlade politiska skalan när vi diskuterar liberalism (frihetlig) gentemot liberalism (ekonomisk), Klara illustrerar denna skala här: http://www.kurvigheter.se/klara/2008/12/19/att-grava-dar-man-star-pirat-till-vanster/.
Jag har uppdaterat namnet på den här tråden för att bättre reflektera samtalsämnet, samt uppdaterat första posten med blogginlägg om ideologi. Säg gärna till om ni hittar fler inlägg vi bör länka till. Jag har också skrivit om hur PP bör gå tillväga vid framtagandet av ett ideologiskt program här: http://stenskott.wordpress.com/2008/12/23/nasta-steg-for-piratpartiet-del-2/.
0709-495029 | simon.rosenqvist@piratpartiet.se | Blogg med Amelia: stenskott.wordpress.com |
|
|
|
|
|
Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Dec-10 22:44:12
Visits: 2,489
|
|
Den här tråden kanske är intressant?
Ångående politisk kompass finns det olika alternativ här.
--------------------------------------------------------------------------------
Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!
|
|
|
|
|
|
|
exodus (2008-Dec-26)
Den här tråden kanske är intressant?
Ångående politisk kompass finns det olika alternativ här.
Intressant tråd. Det känns som att ordet "informationsfrihet" sammanfattar hela vår politik mycket väl (precis som "kristna värderingar" för KD och "miljö" för miljöpartiet). Lade till en länk till tråden i första posten.
|
|
|
|
|
|
|
SimonRosenqvist (2008-Dec-26) Intressant tråd. Det känns som att ordet "informationsfrihet" sammanfattar hela vår politik mycket väl (precis som "kristna värderingar" för KD och "miljö" för miljöpartiet). Lade till en länk till tråden i första posten.
Döp länken hellre till Upprop om Informationsfrihet eller något, vi var många som jobbade med texten!
--------------------------------------------------------------------------------
Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!
|
|
|
|
|
|
|
exodus (2008-Dec-26)
SimonRosenqvist (2008-Dec-26) Intressant tråd. Det känns som att ordet "informationsfrihet" sammanfattar hela vår politik mycket väl (precis som "kristna värderingar" för KD och "miljö" för miljöpartiet). Lade till en länk till tråden i första posten.
Döp länken hellre till Upprop om Informationsfrihet eller något, vi var många som jobbade med texten!
Fixat.
Någon moderator borde kanske flytta den här tråden till forumet för ideologi?
|
|
|
|
|
|
|
En fråga bara. Jag ser att alla Hugis inlägg är borta. Var tog han vägen?
|
|
|
|