|
|
|
Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 14:48:51
Visits: 13,056
|
|
I enighet med Piratpartiets årmötsebeslut 2008 så tar jag nu upp denna boll:
att årsmötet uppdrar åt styrelsen att ta fram en intern miljöpolicy och jämställdhetspolicy att presentera snarast. Denna kan sedan påverkas genom diskussioner i forumet och konsensus på vanligt sätt.
Källa: http://forum.piratpartiet.se/Topic103980-319-1.aspx
Jag sitter i Piratpartiets styrelse och kommer att lyfta den här frågan till beslut på ett styrelsemöte i Piratpartiet. Tills dess skulle det vara bra med ett förslag på miljöpolicy och jämställdhetspolicy. 
I det stora hela så är dessa policys en kopia av Ung Pirats interna policydokument som dess förbundsstyrelse antagit och använder: http://www.ungpirat.se/node/82
Så här låter mitt förslag, ge gärna fler förslag och ändringar:
------------------
Piratpartiets jämlikhetspolicy
Vi välkomnar alla människor till vårt parti. Piratpartiet bygger på ett brett samhällsengagemang där alla ges möjlighet att delta och påverka. Vi samlas kring våra politiska kärnfrågor och strävar efter att engagera människor från samtliga samhällsgrupper, oavsett deras förutsättningar. Denna jämlikhetspolicy är ett led i vår strävan att göra partiet tillgängligt för alla.
Vad menar vi då med jämlikhet? Begreppet innebär för oss två saker.
Med jämlikhet menar vi att vi strävar efter en bred representation av samhällets olika grupper i vårt arbete. Detta är naturligt för oss eftersom partiet arbetar för hela samhällets intressen snarare än för en enskild grupps bästa. Med en mångfald av aktiva från samhällets alla hörn blir vi starkare som organisation och får en bättre bredd i synen på våra frågor. Bred representation hjälper också till att bygga upp ett varaktigt intresse i alla samhällsgrupper för våra frågor och vårt demokratiska arbete.
För det andra att alla ska ges möjlighet att delta i partiets verksamhet. Det är viktigt att man inte diskrimineras på grund av begränsande förutsättningar. Exempel på sådana begränsande förutsättningar kan vara handikapp, dålig ekonomi eller personliga val såsom nykterhet eller vegetarisk kost.
Genom att se till att möteslokaler klarar deltagarnas behov, till exempel genom handikappanpassning, garanterar vi att alla medlemmar kan delta i partiet på lika villkor. Vi betalar också resa, kost, logi och andra rimliga omkostnader för stödpersoner såsom personliga assistenter när det är nödvändigt, till exempel vid årsmötet.
På samma sätt är det viktigt att inte en dålig ekonomi förhindrar deltagande. Till exempel ska man inte behöva bli utestängd från den interna demokratin eller partiets arbete på grund av att man är fattig student eller befinner sig i ekonomiska svårigheter. Därför strävar partiet efter att erbjuda resor, mat och boende vid möten och sammankomster.
Allergier eller särskilda matpreferenser grundade på etiska eller religiösa övertygelser ska inte hindra en medlem från att delta.
Av självklara anledningar tolereras inga trakasserier i Piratpartiet, vare sig de är baserade på personlig grund eller grupptillhörighet.
Genomförande:
För att nå en bred representation från alla samhällsgrupper genomför partiet riktade kampanjer för att engagera underrepresenterade grupper och har ett medvetet fokus på mångfald i det dagliga arbetet.
För att undvika att människor måste begränsa sitt engagemang på grund av långa avstånd och ansträngd ekonomi så strävar partiet efter att erbjuda resor, mat och boende vid möten och sammankomster.
Ifall en medlem behöver en stödperson eller personlig assistent för att kunna delta vid en aktivitet ordnad av partiet betalar partiet resa, kost, logi och andra rimliga omkostnader för denna.
Partiet använder sig av lokaler anpassade till deltagarna, till exempel genom handikappanpassning.
Partiet tillhandahåller alternativa maträtter för de medlemmar som behöver det.
Piratpartiets miljöpolicy
Alla individer, företag och organisationer i vårt samhälle har ett gemensamt ansvar för vår miljö, och så även Piratpartiet. Att arbeta för en bättre miljö är att arbeta långsiktigt för en hållbar framtid. Detta betyder att vi som organisation måste arbeta miljömedvetet.
Att vårda miljön innebär att arbeta för minskade utsläpp, källsortering och återvinning samt undvika energi- och resursslöseri. Genom att uppmuntra ett samhälle byggt på effektiv miljövänlig teknologi och förnyelsebara resurser bidrar vi till en hållbar livsstil, inte bara för vår egen utan också för framtida generationer.
Genom flitigt utnyttjande av modern informationsteknologi kan möten med aktiva från hela Sverige hållas över Internet, med minimal energiåtgång som följd. Genom modern teknik kan vi lagra information, som annars skulle kräva tonvis av papper, i portabla media såsom skivor och USB-minnen.
När vi håller fysiska möten bokar vi transporter och färdmedel med hänsyn till utsläpp, främst då av växthusgaser, och det är självklart att välja alternativ som är skonsamma mot miljön. Tanken är bland annat att undvika onödig förbrukning av fossila bränslen, detta gör vi till exempel genom att prioritera tåg framför korta flygresor.
Vid inköp av mat och andra produkter köper vi i första hand miljövänliga och miljömärkta produkter, till exempel KRAV. Dessa ska alltid väljas när det endast existerar marginella prisskillnader. Även i andra fall ska man jämföra och väga de ekonomiska aspekterna mot hänsyn för miljön. Vi ska ha en fungerande källsortering i vår verksamhet när sådan är möjlig i kommunen.
Genomförande:
Partiet använder modern informationsteknologi och Internet för att skapa virtuella mötesplatser för sina aktiva, med syfte att minska utsläpp från transporter och färdmedel.
Partiet arbetar i så stor omfattning som möjligt med digital information, med syfte att minska transporter av post och dokument samt mängden papperskopior i verksamheten.
Partiet bokar resor för sina engagerade och anställda med hänsyn till konsekvenserna för miljön, främst i syfte att minska utsläpp av växthusgaser.
Partiet har en fungerande källsortering på sina fysiska möten och i sitt dagliga arbete, förutsatt att den berörda kommunen tillhandahåller sådana sorteringsmöjligheter.

tel:076 0188918
http://stefanflod.blogspot.com/
|
|
|
|
|
Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-May-26 23:04:34
Visits: 37,313
|
|
Stefan Flod (2008-Dec-18) På samma sätt är det viktigt att inte en dålig ekonomi förhindrar deltagande. Till exempel ska man inte behöva bli utestängd från den interna demokratin eller partiets arbete på grund av att man är fattig student eller befinner sig i ekonomiska svårigheter. Därför strävar partiet efter att erbjuda resor, mat och boende vid möten och sammankomster.
Jag vet inte hur det fungerar i andra organisationer, men just mat tycker jag det verkar märkligt att partiet skulle stå för. Man betalar ju mat hemma också så det kan knappast anses vara en ekonomisk begränsning.
|
|
|
|
|
Last Login: 2 days ago @ 01:09:37
Visits: 7,790
|
|
larsl (2008-Dec-18)
Jag vet inte hur det fungerar i andra organisationer, men just mat tycker jag det verkar märkligt att partiet skulle stå för. Man betalar ju mat hemma också så det kan knappast anses vara en ekonomisk begränsning.
Det skäl som normalt anges är att matkostnader hemma och matkostnader borta ligger på helt olika nivåer. Personligen äter jag mat för under 20kr/dag när jag är hemma, medan en enda måltid om jag är bortrest kommer gå på någonstans mellan 50-100 kr.
/ Mab
"sätt in lämpligt tufft citat här"
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 14:25:50
Visits: 12,256
|
|
Stryk delen om att det inte ska förekomma alkohol under saker som partiet anordnar (och annat avrådande från alkohol). Det är ett socialt måste i de flesta sammanhang, inte minst i kontaktknytande, och partiet är inte begränsad av en 18-årsgräns på samma sätt som UP är. Faktum är att det vore oföredömligt av partistyrelsen att avstå från alkohol på sociala aktiviteter; det skulle sätta en press på resten som vore direkt olämplig.
Däremot kan man skriva in att det ska (eller bör) tillhandahållas alkoholfria alternativ.
|
|
|
|
|
|
|
Från Ung Pirats synvinkel så håller jag inte med.
Alkoholhaltiga drycker ska inte förekomma under aktiviteter som partiet anordnar, detta eftersom exempelvis nykterister och omyndiga då kan uppleva sig utestängda.
Sen dels är det svårt att säkerställa att inga barn blir bjudna på alkohol under Piratpartiets kommande tillställningar då andra deltagare, trots legitimationskontroller, kan bjuda minderåriga på alkohol. Genom att välja bort alkoholen som en komponent inom verksamheten kan man lättare säkerställa att inga minderåriga far illa och dricker alkohol under verksamheten.
Man exkluderar även personer som genom religion och trosuppfattning inte dricker alkohol och undviker miljöer där alkohol förekommer. Det handlar om respekt inför dessa grupper att anordna verksamhet så att man slipper ställas inför dilemman huruvida man kan delta eller inte på grund av alkohol. Man exkluderar även personer som själva drabbas eller har drabbats av alkoholrelaterade problem.

|
|
|
|
|
|
|
Stefan, just den biten är så verklighetsfrämmande att jag kommer att arbeta för att fälla hela policyförslaget om den inte tas bort, och aktivt ignorera den om policyn ändå tas (vilket då gör policyn till ett aktivt oföljt dokument även i andra delar). Jag tänker inte ens börja argumentera -- den ligger så långt från alla referensramar som finns. Bara en sådan sak som att det är självklart att servera vin eller öl på gemensamma middagar, eller att erbjuda vin till journalister på pressträffar, eller bubbel på Almedalsseminarier.
Om du vill ha en policy som följs, så bör den sätta standarder som alla håller med om är rimliga rättesnören, i stället för att tvinga på folk livsstilsåsikter från ett moraliskt elfenbenstorn.
|
|
|
|
|
|
|
Absolut det köper jag. Det viktigaste är att vi kommer överens om en policy som vi arbetar för att följa.

|
|
|
|
|
|
|
Hmm, du kan inte se om du kan arbeta in den här också?
|
|
|
|
|
Last Login: 2 days ago @ 01:09:37
Visits: 7,790
|
|
Rick Falkvinge (2008-Dec-19) och aktivt ignorera den om policyn ändå tas
Nej, det kommer du inte. För konsekvenserna av att du aktivt ignorerar en policy som är antagen är att vi får interna problem av en grad vi inte vill uppleva.
Argumentera gärna mot alla eventuella policyförslag som du tycker verkar orimliga. Men den dagen du inte kan leva med en policy som partiet antagit genom vår interndemokratiska process så är det dags för dig att fundera på att lämna skeppet.
För om du tror att du kan ställa dig över våra gemensamma spelregler om du blir nedröstad är du fel person att leda partiet.
Förlåt om jag är hård. Men jag blev milt sagt upprörd när jag läste det här. Minst sagt
/ Mab
"sätt in lämpligt tufft citat här"
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-Feb-03 14:46:13
Visits: 4,845
|
|
Syftet med formuleringen kring alkohol i UP:s policies var väl att främja ungas deltagande, detta eftersom vi i vår verksamhet kunde ha ungdomar ner till 11-12 års ålder som engagerade sig och deltog på möten etc. Så som jag själv uppfattade det vid beslutet var det inte så mycket en moralisk som en praktisk regel. För ett ungdomsförbund (och ungdomsorganisationer i allmänhet) kan detta tyckas rimligt, men kanske är det mindre nödvändigt för Piratpartiet. Dels på grund av att piratpartiet inte riktar sig mot ungdomar på samma sätt som Ung Pirat, dels för att partiet är organiserat annorlunda än UP.
0709-495029 | simon.rosenqvist@piratpartiet.se | Blogg med Amelia: stenskott.wordpress.com |
|
|
|
|