Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

«««2425262728»»»

Nyhetsbrev 2008-12-29 Expand / Collapse
Author

Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Jan-05 00:04:41
Okay det här är skattejonglering men vad fasen kan vara skoj att se vad dom som är insatta i lagen säger

Lån kan ju rimligen inte räknas som inkomst så upplägget ser ut så här.

1. Lån på 100kronor med 0% ränta och utan förfallodags ges till Rikard Falkvinge.
2. Rick betalar INTE skatt på pengarna (lån som sagt).
3. Skulden säljs till PP för en symbolisk summa (som samtidigt doneras till PP).
4. Donatorn drar av förlust på värdepapper (21%).
5. Går allt vägen så köper Rick skuldsedlarna för samma symboliska summa samtidigt som han donerar beloppet i dom.

Okay, skatteverket skulle gå på som en ångvält och tidningarna skulle jubla men om man skippar del5 och låter PP använda dom för att betala lön/del av lön till Rick borde det ju inte vara helt åt skogen?

Edit: för att förtydliga var detta en tankeövning och inget förslag, är mest nyfiken på vad regler osv. säger.

Edited: 2008-Dec-31 01:26:38 by tibogel
Post #125578
Posted 2008-Dec-31 00:55:49

Last Login: 2009-Nov-08 23:11:11
Marcus Dahlman (2008-Dec-31)
Däremot menar jag att eftersom ingen vet hur HD dömer i ett sådant här fall (vilket är det enda "facit" vi kan få) är frågan om huruvida det är formellt korrekt eller ej inte lika viktig. Det kan ju ta fem år innan detta är utrett, vad vet jag? Den akuta frågan är mer en samvetsfråga, hur det påverkar partiets rykte och huruvida det kostar oss röster eller ej, inför sommarens EU-val och nästa års riksdagsval.

När väl valkampanjen kommer igång så är detta glömt av allmänheten.

* Våra frågor får fokus våren 2009.
* Vi tar två mandat. (10% - min gissning)

Om vi även lyckas komma in i riksdagen ser jag det som självklart att partiet betalar skulderna som Rick dragit på sig när han ägnat heltid åt partiet utan inkomst. Det sker genom en väl tilltagen partiledarlön utöver riksdagslönen under hela mandatperioden.

En eventuell skattesmäll på ~120000 kronor blir då enkel för Rick att hantera.

Edited: 2008-Dec-31 01:03:23 by HR
Post #125580
Posted 2008-Dec-31 01:02:26

Last Login: 2009-Jan-05 00:04:41
På tal om något helt annat, går det att få donationen till PP avdragsgill?

Anledningen att jag frågar är

"Men skattedirektören, Björn Sjökvist, på Skatteverket, har en annan syn på frågan.
- Det är helt okej att medlemmarna skänker gåvor, men gåvorna är inte avdragsgilla."

Avdragsgilla? Låter som något jag vill veta mer om kan man få tillbaka skatten kan man ju helt plötsligt ge minst 30% extra. Under detta året tänker jag ligga ganska stabilt på donationerna om det inte är något speciellt, men valåret tänkte jag donera något i stil med 10% av lönen per månad och då blir det en del pengar att räkna på.
Post #125581
Anonymous
Posted 2008-Dec-31 01:11:08

Håller med Dahlman om att det här inte känns bra. Det enda raka är att se till att partiet får mer pengar så att det går att anställa en eller flera personer.

Utan att vara skatteexpert så tror jag att skatteverket solklart tolkar detta som att Rick arbetar heltid som partiledare och att detta är en inkomst som är direkt relaterad till detta jobb. Alltså ska det beskattas. Hade det fungerat på något annat sätt hade många i detta land fått "ersättning för levnadsomkostnader utan krav på motprestation" via tvivelaktiga transaktioner i stället för lön.

Det är inte farligt att betala skatt och är man en offentlig person som Rick blivit så ska man absolut göra det. Mitt förslag är att ta en diskussion direkt med skatteverket i stället för att gissa hur dom ser på det. Allt annat kommer att synas i antalet väljare vid valen.
Post #125585
Posted 2008-Dec-31 01:25:48

Group: Partimedlem
Last Login: 2010-Feb-05 08:19:12
Marcus Dahlman (2008-Dec-30)
Jag håller med om det du skriver. Jag har heller inte några problem att det handlar om att stötta våran polare Rick som offrat så mycket för att driva våra hjärtefrågor.

Däremot är jag orolig för att vi tappar röster på debatten kring detta om vi inte har helt torrt på fötterna. Det är min stora oro. Sedan kan man fundera på vad som är värst, att vi blir av med Rick, eller att vi blir uthängda i media som rättshaverister och skattesmitare.

Klart det inte tappas röster - "vi" får publicitet

"Tappa Rick" Har alla glömt att det var han och ingen annan som 2006 satte upp en sida och fick gensvar för sina tankar?

Nu vet jag att i kuliserna fanns ett par - tre pesroner till, men att överhuvudtaget tänka tanken - Rick borta - forget it!

Det finns många som driver på, men det finns ingen som sliter som en tok med att hålla allt detta samman. Jag säger igen - sluta iddra och ge Rick en donation

I dagens motto ÄR Rick Piratpartiet - ingen annan skulle inte kunna ta över i detta nu.

Nu är det verkligen snart nytt år - Gott Nytt År!

Dont waste ure time.....We are all the Pirate Bay...
Post #125588
Posted 2008-Dec-31 01:41:30

Last Login: Today @ 07:04:47
Anders Forsman (2008-Dec-31)
Marcus Dahlman (2008-Dec-30)
Jag håller med om det du skriver. Jag har heller inte några problem att det handlar om att stötta våran polare Rick som offrat så mycket för att driva våra hjärtefrågor.

Däremot är jag orolig för att vi tappar röster på debatten kring detta om vi inte har helt torrt på fötterna. Det är min stora oro. Sedan kan man fundera på vad som är värst, att vi blir av med Rick, eller att vi blir uthängda i media som rättshaverister och skattesmitare.

Klart det inte tappas röster - "vi" får publicitet

"Tappa Rick" Har alla glömt att det var han och ingen annan som 2006 satte upp en sida och fick gensvar för sina tankar?

Nu vet jag att i kuliserna fanns ett par - tre pesroner till, men att överhuvudtaget tänka tanken - Rick borta - forget it!

Det finns många som driver på, men det finns ingen som sliter som en tok med att hålla allt detta samman. Jag säger igen - sluta iddra och ge Rick en donation

I dagens motto ÄR Rick Piratpartiet - ingen annan skulle inte kunna ta över i detta nu.

Nu är det verkligen snart nytt år - Gott Nytt År!

Det är kanske just för att Rick förknippas så extremt hårt med Piratpartiet som han kanske måste kliva åt sidan. Att Piratpartiet har blivit Rick och Rick har blivit Piratpartiet är imho enbart negativt. Piratpartiet är så mycket mer och det finns så otroligt många andra personer som är med och driver partiet framåt.

/// combatt

52 52 46 58 - http://www.lurig.se
Post #125597
Posted 2008-Dec-31 02:16:18

Last Login: Today @ 01:12:33
Ytterligare ett exempel på hur saken kan uppfattas:

Dessutom är det väl värt att notera att sedan gåvoskatten avskaffades av den tidigare socialdemokratiska regeringen så är faktiskt verksamhet som bygger på gåvor/donationer redan skattemässigt gynnad.

Ett exempel på det ser vi i storyn om hur Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge nu kräver en viss summa i donationer för att fortsätta. Jag har inte tänkt gå in på frågan om huruvida ni bör ge honom pengar, det får ni avgöra själva. Det intressanta här är den förklaring som gavs av varför inte Piratpartiet formellt anställer honom:

"Genom upplägget med personliga gåvor kommer partiet undan både skatt och arbetsgivaravgifter"

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.6388283

Jag var först ganska positiv till detta men börjar nu bli lite orolig.

Moderator i Nyheter. Regler för Media, Debattinlägg och Opinionsmätningar.
Se här hur man gör en länk klickbar. Har du synpunkter på min moderering?
Post #125609
Posted 2008-Dec-31 02:17:07

Last Login: 2 days ago @ 23:25:14
Håller med om att det finns en uppenbar risk att skattemyndigheten inte tycker att det ska räknas som gåva, i vart fall inte de periodiska insättningarna. De vill säkert betrakta det som ersättning för utfört arbete, och då kommer Rick att få skatta pengarna som egen företagare, dvs både sociala avgifter och inkomstskatt.

Antagligen viss chans han kan han få det hävt i rätten, eftersom det inte finns nåt anställningsförhållande mellan givaren och honom och det inte finns några villkor som innebär att en viss arbetsinsats ska utföras. Men det skulle också kunna tolkas som att det finns ett underförstått antagande om det, även om det rent formellt varit tydligt att nåt sånt åtagande inte görs.

Sannolikt har inget liknande nånsin prövats tidigare, har aldrig hört talas om nåt liknande. Intressant rättsfall.. Rick får väl kalla alla som donerat som vittnen så att vi kan intyga att det verkligen var en gåva utan villkor

Opinionsmässigt kan det vara bra ur vissa synpunkter och dåligt ur andra. Gissningsvis kommer det att slås upp stort veckorna före EU-valet och startas ett "drev" då. Om vi kan ta frågan och äga den innan dess och använda den för att visa att ett fattigt parti måste lita till personliga donationer till partiledaren för att överleva, då kanske det går att spinna det till nåt bra opinionsmässigt.

http://jorgenl.blogspot.com
Post #125610
Posted 2008-Dec-31 04:28:31

Last Login: 2009-Dec-22 16:47:02
Winston Smith (2008-Dec-31)
Ytterligare ett exempel på hur saken kan uppfattas:
Dessutom är det väl värt att notera att sedan gåvoskatten avskaffades av den tidigare socialdemokratiska regeringen så är faktiskt verksamhet som bygger på gåvor/donationer redan skattemässigt gynnad.

Ett exempel på det ser vi i storyn om hur Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge nu kräver en viss summa i donationer för att fortsätta. Jag har inte tänkt gå in på frågan om huruvida ni bör ge honom pengar, det får ni avgöra själva. Det intressanta här är den förklaring som gavs av varför inte Piratpartiet formellt anställer honom:

"Genom upplägget med personliga gåvor kommer partiet undan både skatt och arbetsgivaravgifter"

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.6388283

Jag var först ganska positiv till detta men börjar nu bli lite orolig.

Det tycker jag man har fog att vara. Det bästa vore ju om alla "Rickfaddrar" istället gav mer pengar till partiet så partiet kunde arvodera ett par personer på heltid. Arvodering är också gynnat (inga arbetsgivaravgifter).

Det jag är lite avog till är att de privata donationer som ges till Rick i praktiken inte mest kommer att gå åt till att Rick ska vara partiledare, utan att han ska kunna upprätthålla en levnadsstil anpassad efter en ganska hög lön.

---------

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll
-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Kollaborativ blogg med Amelia Andersdotter och Simon Rosenqvist:
http://stenskott.wordpress.com
Post #125618
Posted 2008-Dec-31 05:16:10

Last Login: 2 days ago @ 18:38:41
I egenskap av partiets revisor, så har jag, som ni kanske förstår, varit lite bekymrad över det här upplägget. Så för att få lite mer kött på benen, så har jag försökt jaga rätt på någon på skatteverket som kunnat räta ut en del frågetecken. Vilket inte varit det lättaste i dessa mellandagstider, för övrigt.

Inom parentes kan jag nämna att när jag väl fick tag på en människa att fråga, så räckte det att jag presenterade mig för att personen direkt skulle förstå att det gällde Ricks upplägg -- så uppenbarligen har hela den här historian spritt sig som en löpeld i skattekorridorerna.

Min upphovsman gav sitt besked helt inofficiellt, och vill därmed inte bli namngiven, vilket jag naturligtvis respekterar. Så här verkar det i alla fall ligga till:

Den springande punkten förefaller vara:

Skatteverket anser att den verksamhet som en valkandidat bedriver är sådan inkomstgivande verksamhet. Skatteverket anser därför att om en valkandidat, som kandiderar i riksdagsval eller i de kommunala valen, får ekonomiskt bidrag t.ex. pengar för att användas i dennes valkampanj är detta skattepliktig inkomst av tjänst för valkandidaten.

Här föreligger alltså tydligen två alternativ:

1 (osäkert) : Samtliga donatorer skriver ett intyg där de försäkrar på heder och samvete att deras donationer inte är ett kampanjbidrag utan en personlig, ovillkorad gåva.

2 (ganska säkert) : Rick stryker sig från vår EU-valssedel för att därigenom klargöra att han inte valkampanjar och att donationerna därmed inte kan betraktas som (skattepligtiga) kampanjbidrag.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg
Post #125619
« Prev Topic | Next Topic »

«««2425262728»»»

Reading This Topic Expand / Collapse
Active Users: 2 (2 guests, 0 members, 0 anonymous members)
No members currently viewing this topic.
Forum Moderators: Rick Falkvinge, SimonRosenqvist, Christian Engström, Mårten Fjällström, agnesson, Anna Troberg

Permissions Expand / Collapse

All times are GMT +1:00, Time now is 7:30am