|
|
|
Group: Partimedlem
Last Login: 2009-Dec-22 16:47:02
Visits: 4,017
|
|
Jag skulle vilja lägga en motion/förslag om erfarenhetsutbyte med Nigeria. Jag har spånat lite grann på målsättningar och verksamhet vi skulle kunna anordna och har kontakt med en kille i Nigeria som kan ta hand om de bitar av planeringen som krävs där. Om vi får ett fungerande samarbete med unga pirater i övriga Europa kanske det kan vara aktuellt att samarbeta där också(?)
Jag föreslår att vi påbörjar arbetet för ett ungdomsutbyte med Nigeria. Tanken
är att vi tar emot en delegation från Nigeria och att vi sedan skickar en
delegation till Nigeria.
Bakgrund: Sverige är ett av de mest progressiva IT-länderna i
världen. Datortäckningen är hög, och andelen internetanvändare är också
hög. Många globala företag som varit tongivande i IT-frågor har verksamhet i
Sverige, och IT-frågor engagerar många ungdomar.
Nigeria har en av världens snabbast växande mobiltelefonmarknader. Det gäller
för Afrika generellt. Användandet av mobiltelefoni för att öka kunskap,
kommunikation och stärka gemenskap ökar snabbt och är till stor nytta i
samhällsutvecklingen.
Genom ett utbyte ökar vi förståelsen för utvecklingsfrågor i Sverige, får in
nyttiga perspektiv i vårt arbete på hemmaplan, och får många vänner.
Preliminär utbytestid per delegation: 2 veckor.
=== Målsättningar ===
* Få vänner!!
* Öka förståelse för ICT-frågor i länder utanför Europa.
* Öka kunskap om ICT-politik och -förutsättningar i länder utanför Europa.
* Dela erfarenheter av att vara ung och IT-intresserad i västvärlden.
* Dela erfarenheter av att bedriva påverkansarbete i IT-frågor som ung i västvärlden.
* Få en utgångspunkt för en breddning av vårt påverkansarbete.
=== Tänkbara aktiviteter i Sverige under utbytesveckan ===
En delegation från Nigeria kommer långväga ifrån. Det är rimligt att anta att vi
utöver att diskutera utvecklingsfrågor och ställningstaganden angående
IT-politik också måste visa delegationsdeltagarna runt lite i landet.
Tankar om reseprogram med aktiviteter:
Stockholm:
* IT-politiker: Mikael von Knorring (V), Karl Sigfrid (M) ((??))
* Någon TRIPS-person
* Henrik Pontén
* Bodström-anknuten person
* Regeringsdelegater
Målsättningar: Ge en bild av hur IT-politik utvecklats i Sverige och hur läget
ser ut idag. Försöka få ett europeiskt perspektiv.
Göteborg
* FSF
* Creative Commons
* Wikipedia Academy
Målsättningar: Ge en bild av olika organisationer som arbetar med IT-frågor på
ett progressivt sätt, och utnyttjar olika IT-möjligheter.
Lund/Malmö
* Lobbyist
* ISP:er
* IT-entreprenörer
Målsättningar: Ge en bild av hur infrastrukturen utvecklas i Sverige och vilka
projekt som för närvarande kommer avancera IT-läget i Sverige de närmaste åren.
=== Finansiering ===
Budgeten täcks preliminärt av olika bidragsansökningar. Kan bli aktuellt med en
handpenning från delegaterna när vi skickar ut vår delegation.
---------
Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll
-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)
Kollaborativ blogg med Amelia Andersdotter och Simon Rosenqvist:
http://stenskott.wordpress.com
|
|
|
|
|
|
|
Fick det här från min nigeriska samarbetspartner:
While you guys are here, you can get to visit the Nigerian National communications, African University of Technology, The Computer and Mobile phone Village, all d major GSM mobile operators in Nigeria, Top ten IT solutions firms in Nigeria, IT Focused organisations, probably a reception at the Swedish Embassy in Nigeria and couple of other visit that would be included in the programme. Hopefully we could shuttle the 2 major cities in Nigeria; Lagos and Abuja.
Det betyder att vi nog borde kontakta nigerianska ambassaden om en reception där också.
Dessutom vore det trevligt med sociala aktiviteter i varje stad de besöker. Kanske någon form av middag, konsert eller liknande.
---------
Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 12:43:48
Visits: 2,542
|
|
Jag tycker hela idén är strålande. Det borde inte vara svårt att få bidragspengar för projekt som detta. Det ger dessutom partiet enormt bra publicitet (säger hon från mediagruppen )
Och jag avundas att jag inte är med i UP när sådana idéer kommer på tal.
Fråga om visum: kan det vara problem? För nigerianer i Sverige alltså.
-------
Ledamot i partiets styrelse.
http://www.kurvigheter.se/klara
Går under namnet "den riktiga klara". Tillhör förutom arten homo sapiens även arten delfinkatt.
|
|
|
|
|
Last Login: Yesterday @ 18:27:08
Visits: 423
|
|
| Jag tycker att det låter som en mycket spännande idé, men det vore bra om man kunde få undersöka hur immaterialrätten fungerar där i jämförelse med här i Sverige och kanske även globalt. Ska bli spännande att se hur det utvecklas.
|
|
|
|
|
Last Login: 2009-Nov-28 10:02:29
Visits: 400
|
|
Bra och intressant idé. Jag gillar den för jag tyckte avsnittet om Nigeria i filmen Good Copy Bad Copy http://www.goodcopybadcopy.net/ var intressant ur vårt synvinkel. En film alla pirater borde se, förresten.
Dessutom så är det bra att tänka stort och släppa EU-begränsningen.
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 16:19:46
Visits: 7,792
|
|
jag tror att det här kan bli ett lysande projekt. Det bör arbetas in i verksamhetsplanen på något sätt.
Precis som Klara skriver kan det här förmodligen skapa ganska mycket publicitet om vi medvetet arbetar med den målsättningen (vilket vi bör)
Ett par tummar upp från min sida!
/ Mab
"sätt in lämpligt tufft citat här"
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 16:53:54
Visits: 13,064
|
|
Grymt projekt som jag sagt tidigare i PM. 
Fråga: Hur säkert är det att göra ett utbyte med just nigeria? (har lite fördomar tror jag)

tel:076 0188918
http://stefanflod.blogspot.com/
|
|
|
|
|
|
|
Hm. Jag pratade med mor om det där med nigerianer och visum, och tydligen har det varit problem för nigerianer att få visa tidigare eftersom vissa nigerianer har flytt och blivit illegala invandrare då. Men jag antar att det är något jag bör kolla upp nästa vecka.
Stefans fråga vet jag inte riktigt. Nigerianer är (så vitt jag känner till) hyggliga precis som svenskar. Så jag tror inte det är något problem att ha dem här. Att åka till Nigeria är ju att åka till ett land med förmodligen fler och grövre våldsbrott, men jag kan inte tänka mig att våra värdar skulle ta oss till någon riskzon. Snarare verkar det ju vara ganska snobbigt med besök på företag och ambassader.
Jag funderade på om man borde ha någon form av studiecirkel i 10 veckor innan avfärd. Kanske via forum.
---------
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-Feb-03 22:18:18
Visits: 3,100
|
|
Strålande idé! Vi behöver dock vara beredda på att det är ett ganska stort projekt, att sysselsätta 15 stycken nigerianer i två veckor kräver en hel del planering.
När är det US har nästa omgång för att ansöka om pengar?
Gustav Nipe

Mobil 0708 76 54 84 | gustav.nipe@piratpartiet.se |
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 13:22:57
Visits: 2,123
|
|
TeirdeZ (2009-Jan-31) Hm. Jag pratade med mor om det där med nigerianer och visum, och tydligen har det varit problem för nigerianer att få visa tidigare eftersom vissa nigerianer har flytt och blivit illegala invandrare då. Men jag antar att det är något jag bör kolla upp nästa vecka.
Något man bör tänka på är förstås skillnaden mellan pirat icke-kommersiellt och i förvärvssyfte. Det vore inte så bra om PP hade kontakter med sådana som inte gör den distinktionen.
Det är svårt att få visum för nigerianer och Migrationsverket kräver säkert garantier. Kanske bara ett par stycken som blir lättare att lära känna kunde vara en bra början? 15 blir kanske svårare?
Även om dina kontakter har de bästa intentioner kan de ha en press på sig utifrån att gå andras ärenden. PP har inte råd med någon skandal.
Men principen tycker jag är bra. Det finns ett tryck på afrikas länder att "ta tag i" immaterialrättsfrågor. Här är en länk till WIPOs afrikaavdelning (som du kanske redan känner till)
http://www.wipo.int/africa/en/
----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.
blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com
|
|
|
|