Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

Funktionärsbrev 2009-02-06 Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 14:25:50
Vänner,

de närmaste fyra veckorna kommer att sätta agendan för piratdebatten i år framöver. Gammelmedia varvar upp på ett sätt jag aldrig sett tidigare.

Den 16 februari börjar rättegången mot The Pirate Bay. Det är vad vi gör fram till dess och då som avgör hur vi lyckas eller inte lyckas i EU-valet, vars urnor öppnar om bara 103 dagar. Med början på måndag, en vecka före rättegången, blir det fyra otroligt intensiva veckor.

Alla, jag menar verkligen alla, är på den här bollen. Sydsvenskan byter ut hela sin söndagskulturbilaga mot upphovsrättsdebatt - och har till och med lagt ut den på The Pirate Bay flera dagar innan den går i tryck. SVT gör en reportageserie om upphovsrättsdebatten i Holland. Alla är på bollen.

Samtidigt känner jag att vi som organisation inte har fattat hur skarpt läget är. Jag ser några sitta och prata om mest ingenting, jag ser andra sitta och hänga på IRC och i Skypekanalen, jag ser några till och med sitta och filosofera om vi inte borde ha något slags föreningsorganisation i stället för den målinriktade linjeorganisation vi är byggda med.

Det duger inte.

Det är nu slaget står. Det är nu som hela organisationen, varenda ledare och funktionär, behöver aktivera sin del av organisationen. Vi kommer att ha framme flygblad om att vi ställer upp i EU-valet och varför till den 16 februari när rättegången börjar.

Varje funktionär behöver se till att skriva både debattartiklar och insändare till den lokala gammelpressen. En debattartikel är typiskt 3000-4000 tecken inklusive mellanslag, en insändare typiskt 500. Det kommer att vara en otrolig konkurrens om den här frågan, och vårt utgångsläge är det bästa tänkbara, och det vore totalt tjänstefel att schabbla bort det här utgångsläget som vi faktiskt har inför EU-valet. Det vore ett sådant kapitalschabbel att folk skulle skriva böcker om hur vi kunde sumpa ett sådant guldläge. Piratpartiets namn behöver synas och det överallt. Se också till att så många som möjligt i din organisation hjälper till med det här. Vi måste ut på gator och dela ut flygblad, vi måste synas, synas, synas.

Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är att alla mobiliserar under dessa fyra veckor. Vi träffar eller missar EU-parlamentet på vad vi gör nu, JUST NU.

Skriv insändare. Skriv debattartiklar. Ring lokalpressen och erbjud en intervju inför The Pirate Bay-rättegången - de har säkert funderat på hur de ska hantera den. Helst alltihop.

Det är nu det gäller.

Rick
Post #130271
Posted 2009-Feb-06 17:22:15

Last Login: 2010-Jan-24 14:03:02
Precis det jag försökt få igång med min rekryteringstävling för feb. Vi måste synas nu när våra frågor är på tapeten, när det snackas skattenivåer om ett år inför riksdagsvalet så kommer vi inte att få synas. Vi måste ut på stan nu! Knyta så många som möjligt till oss, en gå ut på stan och syns mest tävling skulle vara lite svår att mäta därav rekryteringstävlingen.

När ni som Rick ber er drar ut på stan/skriver era artiklar/insändare/blir intervjuade så ha med er info om hur man går med i PP och var inte rädda att sprida den. Det var efter jag blev medlem i PP som jag på allvar började bry mig. Folk tycker det är förjävligt med de övergrepp som sker i vårt land i upphovsrättens namn men utan Ricks brev och tillgång till forumet så blir dom inte riktiga Pirater (Vi behöver inte bara deras röster i EUvalet utan vi vill få dom att engagera sig på riktigt)

vill du veta mer om rekryteringstavling
http://forum.piratpartiet.se/Topic128377-177-1.aspx

/Daniel
Post #130277
Posted 2009-Feb-06 18:16:23

Last Login: 2010-Feb-06 18:27:34
Jag kan meddela att en flyer (pdf) är på gång -- skickade den till tryckeriet igår, och Janne Lindgren håller i distributionsdetaljerna. Tanken är att den ska vara klar lagom till den 16 februari, så att det kan delas ut just när intresset för rättegången är som störst.

Det kommer att dyka upp en folder och affischer någon vecka eller så senare. Dessutom kommer vi trycka upp s.k. "blanks". Det innebär att man lokalt kan använda förtryckta papper i skrivarna, för regionala meddelanden. Typ kontakter med lokala leads eller pusha för lokala aktiviteter.

---

---

Bloggar på opassande.se

---
Post #130288
Posted 2009-Feb-06 18:58:04

Last Login: Today @ 12:43:48
infinite_emma (2009-Feb-06)
Jag kan meddela att en flyer (pdf) är på gång -- skickade den till tryckeriet igår, och Janne Lindgren håller i distributionsdetaljerna. Tanken är att den ska vara klar lagom till den 16 februari, så att det kan delas ut just när intresset för rättegången är som störst.

Det kommer att dyka upp en folder och affischer någon vecka eller så senare. Dessutom kommer vi trycka upp s.k. "blanks". Det innebär att man lokalt kan använda förtryckta papper i skrivarna, för regionala meddelanden. Typ kontakter med lokala leads eller pusha för lokala aktiviteter.

Skitsnygg folder!!

-------
Ledamot i partiets styrelse.

http://www.kurvigheter.se/klara

Går under namnet "den riktiga klara". Tillhör förutom arten homo sapiens även arten delfinkatt.
Post #130290
Posted 2009-Feb-07 15:51:35

Last Login: 2010-Feb-03 22:18:18
Samtidigt känner jag att vi som organisation inte har fattat hur skarpt läget är. Jag ser några sitta och prata om mest ingenting, jag ser andra sitta och hänga på IRC och i Skypekanalen, jag ser några till och med sitta och filosofera om vi inte borde ha något slags föreningsorganisation i stället för den målinriktade linjeorganisation vi är byggda med.

Det duger inte.

Vi vill alla bygga ett hus här. För att bygga behövs det arbetare. Antingen kan vi effektivisera de människor som redan är aktiva idag, eller så tar vi in nya människor. Att sparka på dom vi har tror jag inte är den bästa strategin för att få saker gjorda. Det som jag tror var ett vinnande koncept 2006 var fokus på det positiva. Ge oss inspirationen och verktygen!

Gustav Nipe

Mobil 0708 76 54 84 | gustav.nipe@piratpartiet.se |
Post #130372
« Prev Topic | Next Topic »

Reading This Topic Expand / Collapse
Active Users: 0 (0 guests, 0 members, 0 anonymous members)
No members currently viewing this topic.
Forum Moderators: Rick Falkvinge, SimonRosenqvist, Christian Engström, Mårten Fjällström, agnesson, Anna Troberg

Permissions Expand / Collapse

All times are GMT +1:00, Time now is 3:08pm