Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

12345»»»

Funktionärsbrev 2009-02-09 Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 12:19:10
Vänner,

idag är det hundra dagar till valurnorna öppnar. I och med det går vi ut med en rekryteringskampanj till ofyllda ansvarsposter idag.

Men innan jag berättar om dem, så vill jag berätta om en mindre förändring som görs till organisationen. När vi satte upp ansvarsposter 2006, så var det lite trevande och undersökande. Med tiden har vi lärt oss hur de används. Således optimerar vi organisationen nu när valet närmar sig.

Därför tar vi bort posten "lokalt aktiv". På en given geografisk nivå finns från nu tre typer av ansvarsposter - ledaren, viceledarna (kan vara flera) och administratörer. Varje ledare väljer och tillsätter sina egna viceledare och administratörer, och ansvarar för dem, liksom för ledarna på nivåerna under (t.ex. ansvarar en valkretsledare för kommunledare). De som idag står som lokalt aktiva kommer att ställas om till lokala administratörer inom kort.

I gengäld introducerar vi rollen "aktivist", som är en person som helt enkelt vill aktivera sig. Det kan vara en medlem som vill vara aktiv medlem, men det kan lika gärna vara en ickemedlem som vill vara aktiv i partiet. Den senare kategorin har vi inte haft något sätt att aktivera tidigare.

Inom kort kommer det sätt på PirateWeb att kommunicera med aktivister.

Samtidigt vill jag poängtera att ledarna utser lokalare ledare under sig. Några i vår organisation har agerat som om vi vore en föreningsorganisation. Det är vi inte, vi är en linjeorganisation, och en organisation -- inte ett förbund av föreningar, som de flesta gammelpartierna är. Det är ett avsiktligt val för att minimera föreningsformalia och maximera tiden vi spenderar på aktivism och politik. Hur som helst kan jag förstå om det förvillar några, som är mer vana vid föreningsmodellen. Jag är inte ute efter att peka ut eller hänga ut någon, utan vill bara förtydliga hur vi arbetar.

Vart jag vill komma är att jag har sett att några pratat om lokala årsmöten. Sådana finns inte i Piratpartiet. Det finns ett årsmöte per år, och det är det som hela organisationen har, där vi väljer vår styrelse. Styrelsen utser sedan personer med ansvar. Lokala ledare väljs inte på lokala årsmöten, som vore fallet i en mer byråkratisk struktur, utan tillsätts av de som är ansvariga för det området. Det kan ske på minuter, och det är en sak som gör att vi tar vara på en av få saker vi har till vår fördel gentemot våra konkurrenter -- snabbhet och reflexer.

Valkretsledarna utses av distriktsledarna. Kommunledarna av valkretsledarna. Varje ledare väljer sina egna vice och administratörer. Alla ledare är ansvariga gentemot den valda styrelsen, ibland med några led emellan, för att deras del av organisationen fungerar.

Nu i eftermiddag kommer det att börja ramla in volontärer till funktionärsansvar. Distriktsledarna kommer snart att kommunicera mer information inom respektive distrikt om hur det hanteras.

Vi har satt upp sidor så att ickemedlemmar kan anmäla sig som aktivister och så att de som är intresserade kan anmäla sig för funktionärsansvar. De länkarna kommer att kampanjas för i ett nyhetsbrev strax, och kan spridas fritt på bloggar och liknande.

Hundra dagar till valurnorna öppnar. En vecka till Pirate-Bay-rättegången. Det är nu det gäller. Det är nu vi vinner eller missar valet.

Kramar som vanligt,
Rick
Post #130561
Posted 2009-Feb-09 14:52:42

Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Nov-08 23:11:11
Stämmer tiden så har jag inte gjort något fel! Hittade länkarna på en blogg. Medveten läcka?

http://groups.google.se/group/swnet.politik/msg/b61044b4c9d6ba40?hl=sv

Kommenterade dotnet för vissa känsliga personer på det forumet.
Post #130565
Posted 2009-Feb-09 14:59:04

Nja, det var nog bara någon av alla som testat som passade på att posta länkarna medan jag skrev klart funktionärsbrevet som innehöll dem.
Post #130567
Posted 2009-Feb-09 15:22:07

Last Login: 2009-Dec-20 11:55:35
Vart jag vill komma är att jag har sett att några pratat om lokala årsmöten. Sådana finns inte i Piratpartiet. Det finns ett årsmöte per år, och det är det som hela organisationen har, där vi väljer vår styrelse. Styrelsen utser sedan personer med ansvar. Lokala ledare väljs inte på lokala årsmöten, som vore fallet i en mer byråkratisk struktur, utan tillsätts av de som är ansvariga för det området. Det kan ske på minuter, och det är en sak som gör att vi tar vara på en av få saker vi har till vår fördel gentemot våra konkurrenter -- snabbhet och reflexer.

Lokala ledare väljs inte på lokala årsmöten, däremot kan ju lokala avdelningar som bildat förening också hålla årsmöte där exempelvis lokala styrelser väljs. Eller är det en dålig idé att över huvud taget ha en lokal förening? Vi bildade ju en 2006 här i Västmanland, tror det var mest för att kunna söka bidrag från kommunen..

Post #130572
Posted 2009-Feb-09 15:26:50

Martin Lindow (2009-Feb-09)
Lokala ledare väljs inte på lokala årsmöten, däremot kan ju lokala avdelningar som bildat förening också hålla årsmöte där exempelvis lokala styrelser väljs. Eller är det en dålig idé att över huvud taget ha en lokal förening? Vi bildade ju en 2006 här i Västmanland, tror det var mest för att kunna söka bidrag från kommunen..

Kommunalt partistöd.

Jag undrar om det måste utbetalas till Piratpartiet eller om kommunen går med på att betala ut det till en förening som säger sig vara knuten till Piratpartiet?

Det är nog något att ta reda på när det blir aktuellt, 2010.

Edited: 2009-Feb-09 15:29:59 by HR
Post #130574
Posted 2009-Feb-09 15:35:26

Jag undrar om det måste utbetalas till Piratpartiet eller om kommunen går med på att betala ut det till en förening som säger sig vara knuten till Piratpartiet?

Ja det är en intressant fråga faktiskt. Bifogar våra stadgar här.

Post Attachments 
PP Västmanland - Stadgar.doc (73 views, 21.00 KB)
Post #130575
Posted 2009-Feb-09 15:45:11

HR (2009-Feb-09)
Kommunalt partistöd.

Jag förutsätter att det betalas ut till den förening som ställde upp i valet och fick rätt till kommunalt partistöd, vilket i Piratpartiets fall är det (rikstäckande) Piratpartiet. Något annat vore helt orimligt.

I andra organisationers fall är det en lokal förening som ställer upp i det lokala valet, och en annan förening som är rikstäckande. Då förstår jag om man inte kan betala ut till något annat än till den lokala föreningen.

På samma sätt är jag extremt tveksam till om kommunen skulle gå med på att betala ut partistöd till något annat än den förening (juridiska person) som ställde upp i valet, även om det fanns en annan organisation som hävdade sig vara den lokala varianten. Ur bidragssynpunkt vore det inte något annat än "en annan organisation än den som ställde upp i valet".
Post #130580
Posted 2009-Feb-09 15:53:42

Rick Falkvinge (2009-Feb-09)
HR (2009-Feb-09)
Kommunalt partistöd.

Jag förutsätter att det betalas ut till den förening som ställde upp i valet och fick rätt till kommunalt partistöd, vilket i Piratpartiets fall är det (rikstäckande) Piratpartiet. Något annat vore helt orimligt.

Kan Piratpartiet tänka sig att ge pengarna till en förening som säger sig vara ansluten till densamma?
Kan man bluffa sig till 100 000 kronor?

Det finns alltså inget som helst behov av föreningar i valkretsarna.

Edited: 2009-Feb-09 16:20:19 by HR
Post #130582
Posted 2009-Feb-09 16:26:15

För att förtydliga och sammanfatta...

Det kan finnas praktiska fördelar med att bilda en ideell lokal förening, exempelvis för att kunna ansöka om organisationsnummer och ordna ett bankkonto som inte står på en enskild privatperson. En lokal förening kan också vara bra för att söka bidrag från bidragsgivare som bara stödjer föreningar (däremot är det mycket tveksamt om en kommun delar ut kommunalt partistöd till någon annan förening än den rikstäckande).

I en lokal förening hålls årsmöten och styrelser väljs, men detta har ingenting att göra med ansvarsfördelningen inom Piratpartiet, d.v.s att lokala ledare (ledare, vice ledare, administratörer) utses vid lämpliga tillfällen, och får heller inte bli ett hinder för denna ansvarsfördelning.

Post #130587
Posted 2009-Feb-10 13:28:43

Last Login: Today @ 08:47:13
ett problem med att inte ha lokala föreningar är att i princip så måste då rick elelr annan som teknar firma för PP
godtjänna och hålla reda på enorma mängder lokal formalia.

Desutom så käns det demokratiskt sett fel att inte ha en lokal organisation för att hantera ngt som är ett tydligt lokalt åtagande (Komunalval.)

så min åsikt är att vi bör bygga in en metod för att hantera lokala organisationer för de komuner där aktiva vill ställa upp i komunalvalet.

/C
Post #130669
« Prev Topic | Next Topic »

12345»»»

Reading This Topic Expand / Collapse
Active Users: 0 (0 guests, 0 members, 0 anonymous members)
No members currently viewing this topic.
Forum Moderators: Rick Falkvinge, SimonRosenqvist, Christian Engström, Mårten Fjällström, agnesson, Anna Troberg

Permissions Expand / Collapse

All times are GMT +1:00, Time now is 1:23pm