Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

«««1234»»

Mittåt Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 13:05:51
Anders Hedberg (2009-Feb-23)
Anna Troberg (2009-Feb-23)
Problemet är väl snarare att det arbete som från början skulle göras inte blivit gjort? Det arbetet skulle dessutom varit en mycket bra grund för vidare diskussioner om eventuella ändringar.

Anna, jag var med när den här gruppen startade. Min bestämda uppfattning är att ingen av grupperna fick speciellt uttalade uppdrag vid det tillfället. Jämför med hur mediagruppen blev indragen i UPs skrivelse till styrelsen och plötsligt blev beskylld för att vara en censurmyndighet som skulle kontrollera all central information till medlemmarna.

Frågan är också större än så - Hur hanterar vi interna konflikter? Vart är partiet på väg? Hur vill vi att det utvecklas?

Jag har inte beskyllt mediagruppen för att vara en censurinstans. Jag poängterade att UP:s skrivelse var formulerad så att mediagruppen skulle förvandlas till någon form av censurinstans. Major difference.

Och visst är frågan större, men jag vidhåller att det som ständigt poppar fram är någon sorts allmänt missnöje hos några, men ingen har hittills lyckats sätta ord på det missnöjet, utan låter det mest spilla över lite till mans när man tycker att det passar. Det är inte fruktbart för någon.

-------------------------------------------------------------------------
Vice partiledare / andre vice ordförande i PP

Blogg: http://www.jatillriksdagen.com/anna-troberg, http:www.annatroberg.com
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg
Mobil: 0704-676 273
Post #131990
Posted 2009-Feb-23 21:35:32

Last Login: 2009-Oct-19 02:42:55
Ser inte hur organisationsutvecklingsgruppens agerande på något vis gått emot vare sig våra nuvarande stadgar eller det senaste styrdokumentet.

Det faktum att vi sitter och debatterar och tolkar vad som kan ha tagits för beslut på högsta ledningsnivå visar i alla fall för mig att våra nuvarande processer behöver ses över grundligt. Gärna dokumentera de befintliga i den mån det går, men inte låta oss bindas av hur vi gör saker nu.

Vi kämpar för att staten ska bli mer demokratisk, att den ska lyssna på sina medborgare, ska ha transparenta beslutsprocesser. Vi säger att beslutsfattarna inte får ta genvägar för att det är snabbare eller enklare, eftersom sådant underminerar demokratin.

Vi borde kanske börja se oss själva i spegeln?
Post #131991
Posted 2009-Feb-23 21:37:11

Last Login: Today @ 13:05:51
klara (2009-Feb-23)
Stefan Flod, Mårten Fjällström, Nils Kadesjö, Anders Hedberg ingår alla i partiledningen och är en del av organisationsutvecklingsgruppen.

Har de inte heller förstått vad det handlar om? Har mab lurat dem också? Kom igen!

Jag skulle uppskatta om folk slutade se oss i denna grupp som mabs boskap. Ni göder ju hans ego till helt oanade höjder och detta på fullkomligt lösa boliner.

Jag tycker mest att det är du som då och då säger att en viss grupp inte skulle vara Mabs boskap. Jag har nog inte sett någon som hävdat att de faktiskt skulle vara det, så jag förstår inte riktigt varför du förnekar det. Det finns naturligtvis de som delar Mabs uppfattning om saker (det gör jag också ibland om än inte i just det här fallet), men jag är helt övertygad om att de alla är fullt kapabla att tänka själv. Jag har då inte sett något som skulle tyda på något annat. Jag vet ju framför allt att du är en fritt tänkande människa som knappast skulle lyda order bara sådär. :-)

-------------------------------------------------------------------------
Vice partiledare / andre vice ordförande i PP

Blogg: http://www.jatillriksdagen.com/anna-troberg, http:www.annatroberg.com
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg
Mobil: 0704-676 273
Post #131992
Posted 2009-Feb-23 21:47:40

Last Login: Today @ 12:19:10
Ok, det här har tagit ordentligt skruv, och jag ser många som sitter och lägger in saker och värderingar i min postning som jag inte avsåg. Det är olyckligt. Jag läser ikapp de andra trådarna och återkommer strax.
Post #131994
Posted 2009-Feb-23 21:49:03

Last Login: 2 days ago @ 22:30:23
Elmindreda! Tack för de orden! Bra formulerat!

----------------------------------------------------------------

Ordförande för Piratstudenterna i Lund

http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
Post #131995
Posted 2009-Feb-23 21:55:24

Last Login: Today @ 12:43:48
elmindreda (2009-Feb-23)
Ser inte hur organisationsutvecklingsgruppens agerande på något vis gått emot vare sig våra nuvarande stadgar eller det senaste styrdokumentet.

Det faktum att vi sitter och debatterar och tolkar vad som kan ha tagits för beslut på högsta ledningsnivå visar i alla fall för mig att våra nuvarande processer behöver ses över grundligt. Gärna dokumentera de befintliga i den mån det går, men inte låta oss bindas av hur vi gör saker nu.

Vi kämpar för att staten ska bli mer demokratisk, att den ska lyssna på sina medborgare, ska ha transparenta beslutsprocesser. Vi säger att beslutsfattarna inte får ta genvägar för att det är snabbare eller enklare, eftersom sådant underminerar demokratin.

Vi borde kanske börja se oss själva i spegeln?

Pudelns kärna.

-------
Ledamot i partiets styrelse.

http://www.kurvigheter.se/klara

Går under namnet "den riktiga klara". Tillhör förutom arten homo sapiens även arten delfinkatt.
Post #131996
Posted 2009-Feb-23 22:22:33

Last Login: Today @ 12:19:10
Ok. Den här frågan är större än vad en grupp ska arbeta med.

I grund och botten utlöstes min postning ovan av att jag hade väntat på något ett tag - en kodifiering av vårt nuvarande arbetssätt - som jag fick ett tydligt besked inte skulle levereras. Jag kände att jag hade svikit hela gruppen med att vara otydlig. Det blev då mitt, och bara mitt, problem att se om någon var intresserad av att arbeta med det som jag ansåg behövdes, nämligen en kodifiering av nuvarande arbetssätt.

Men frågan är större än så.

Jag läser mellan raderna att folk börjar ifrågasätta vilka instruktioner som getts, och hur de har följts, och inlett en form av granskning som nästan hänfaller till he-said/she-said. Vi har aldrig arbetat så. Vi har aldrig ställt någon till svars för vad de sade för två år sedan när de tänkte högt. Konsekvensen av det, i förlängningen, är att vi skulle behöva börja tänka på vad vi sade, eftersom allt kunde vändas mot oss av någon framöver. Det är inte så vi får fram bra idéer. Det är inte så vi odlar kulturen att alla kan, bör och uppmuntras att bidra utifrån de kreativa idéer som dyker upp för stunden.

Det här är i botten en kommunikationsmiss mellan mig och Mab. Jag trodde att Mab jobbade på stadgar som var en kodifiering av dagens arbetssätt, plus kuppskydd (som innebar en större styrelse). Mab tänkte ett steg längre än så, och kände ingen skyldighet mot mig att leverera, utan ett ansvar mot organisationen att den klarade nästa steg.

Och det är fanimej precis så vi måste fungera.

Då menar jag specifikt att vi alla brinner för de här frågorna. Jag vill inte att någon känner lojalitet mot mig. Jag blir skitlack varje gång jag upplever det. Jag vill se lojalitet mot att det här projektet ska lyckas, att vi som grupp fanimej ska ro det här hela vägen i mål.

Och för att det ska lyckas, så krävs att var och en av oss gör det som de tror behövs för att vi ska lyckas, utan skuggan av en risk att någon kommer två år senare och pekar på vad de sade i ett möte när de funderade på något, och vrider och vänder på de orden och försöker tolka dem.

Ja, uppdragsbeskrivningen var otroligt luddig. Det är så vi arbetat hela tiden. Grundprincip ett i Piratpartiet: Vi litar på varandra. I det här fallet lackade jag ur på grund av en kommunikationsmiss, att vi helt enkelt haft olika förväntningar, och den skuggan faller på mig.

Så vad händer näst? Den frågan är naturligtvis alltid närvarande. Vad betyder det här konkret?

- Det betyder att alla inte bara är fria, utan direkt uppmuntrade att bidra där de anser att organisationens verksamhet behöver förbättras. Eller grafisk profil. Eller websiter. Eller serverskåp. Eller retorik. Det inkluderar specifikt Mabs arbete med organisationen.

- Det betyder att jag kommer att försöka hitta någon som är intresserad av att försöka kodifiera dagens arbetssätt - så som många har sagt, så tror jag på att man först försöker se var man står. Men det är MIN uppfattning och inte nödvändigtvis den som vinner i längden. Fri intern konkurrens med idéer och koncept är vad som har burit oss hittills. Jag tror stenhårt på det.

Anders Hedbergs inlägg ovan är ett bra exempel. Vi jobbar med trial and error. Ingen har gjort det här före oss. Ingen har tagit ett parti in i riksdagen på bara gräsrotsresuser. Ibland blir det fel. Min reaktion igår var ett exempel på det. Då lär vi oss något som organisation. Men - och det är en annan sak jag har tryckt väldigt hårt på - vi måste också våga göra fel. Om vi inte vågar pröva att agera, så blir resultatet också att vi missar det som är nödvändigt att göra, av rädsla för att det kan bli fel.

Vi har gjort många fel, och vi kommer att fortsätta att göra många fel. Jag väljer att se det som en av våra styrkor - att vi alla vågar pröva nya grepp hela tiden. Jag är stolt över att vi vågar det, som individer, som kollegor, och som organisation.

Och igår var det min tur att göra fel. Det är oundvikligt att sådant också händer.
Post #132003
Posted 2009-Feb-23 22:40:38

Last Login: Yesterday @ 23:54:18
Från den information jag har tillgång till och faktiskt tagit del av, håller med bland andra Mårten, klara, JL, Amelia och Anders. Hammer's punkter tycker jag verkar sunda, och jag håller fullständigt med elmindreda och säger: "Aliena vitia oculis videmus, nostra (vitia) in tergo (habemus)" - Vi ser felet i andras ögon, vi har våra egna fel på ryggen.

Valberedare i PP. Kommunledare Lycksele (även ordförande för lokala UP-föreningen), och Sekreterare i Ung Pirat Norra Distriktet.

Medlemsservice Piratpartiet.

War is Peace for the upper class. Ignorance is Strength for those with power. Freedom is Slavery for the authorities.
Post #132011
Posted 2009-Feb-23 22:53:50

Last Login: Today @ 01:12:33
Mycket bra förtydliganden av Rick i hans senaste inlägg i den här tråden!

Om man vill vara ännu tydligare så kan man (med en rejäl dos efterklok, besserwisseraktig förnumstighet) tillägga att den som petar någon offentligt nog får finna sig i att den första känslomässiga reaktionen också blir offentlig. En nyttig lektion för oss alla. Ok, nog med förnumstighet för ikväll från min sida.

Innebär detta att det kommer att finnas två förslag att ta ställning till? Förhoppningsvis kan det ske utan att skapa alltför starka upplevelser av att partiet består av en grupp vinnare och en annan grupp förlorare. Den som lever får se.

Moderator i Nyheter. Regler för Media, Debattinlägg och Opinionsmätningar.
Se här hur man gör en länk klickbar. Har du synpunkter på min moderering?
Post #132015
Posted 2009-Feb-23 22:59:57

Last Login: 2010-Feb-03 14:46:13
Bra skrivet Rick.

Jag tolkar detta som att det inte finns några hinder mot att diskutera organisationens utvecklande för de som vill, vilket jag uppskattar. Jag tror jag själv och många andra blivit smått förolämpade över vad vi uppfattade som hintar om att sådana diskussioner var oönskade, genom bland annat den referens du gjorde i ett funktionärsbrev angående "filosoferande" om en annan organisation.

Organisationsutvecklingsgruppen kan med andra ord fortsätta sitt arbete, och kodifieringen av stadgarna kan genomföras på annat håll.

0709-495029 | simon.rosenqvist@piratpartiet.se | Blogg med Amelia: stenskott.wordpress.com |
Post #132020
« Prev Topic | Next Topic »

«««1234»»

All times are GMT +1:00, Time now is 1:23pm