Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

12345»»»

16. Diskussion om styrelsevotering Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Yesterday @ 23:34:02
Det föreligger två förslag till styrelse. Det är dels valberedningens förslag, med mandattider:

• Ordförande – Rick Falkvinge – Två år
• Ledamot – Stefan Flod – Vald sedan förra årsmötet på två år
• Ledamot – Christian Engström – Vald sedan förra årsmötet på två år
• Ledamot – Sofia Dahlgren – Tre år
• Ledamot – Mårten Fjällström – Tre år
• Ledamot – Mikael Nilsson – Två år
• Ledamot – Rickard Olsson – Tre år
• Ledamot – Anna Svensson – Tre år
• Ledamot – Klara Tovhult – Två år
• Ledamot – Anna Troberg – Två år
• Suppleant – Björn Odlund – Vald sedan förra årsmötet på två år

Det finns dessutom ett annat förslag lämnat av Anders Hedberg:

---
• Ledamot - Daniel Gustafsson - Tre år
• Ledamot - Christoffer Willenfort - Ett år
• Suppleant - Rene Malmgren - Ett år
• Suppleant - Patrik Hammar - Ett år
• Suppleant - Jan-Olov Viklund - Ett år

Diskussionen är öppen.

Tråden stänger 1530 för votering.
Post #133890
Posted 2009-Mar-07 14:04:05

Last Login: Yesterday @ 21:26:40
Presentationer finns utspridda över två trådar:

De som fanns i valberedningens förslag:
http://forum.piratpartiet.se/Topic129971-361-1.aspx

Nya i Anders Hedbergs förslag:
http://forum.piratpartiet.se/Topic132257-361-1.aspx

(Jag har inte kontrollerat att alla är presenterade.)

"Detta är terroristlagar i praktiken. De behöver bara tillämpas i de fall då det inte finns bevis om brottslighet. För med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou
Post #133893
Posted 2009-Mar-07 14:09:49

Last Login: Yesterday @ 23:53:34
Mårten Fjällström (2009-Mar-07)
(Jag har inte kontrollerat att alla är presenterade.)

Det har jag, presentationer saknas av:

Rene Malmgren
Anna Svensson

kanske finns i nån annan del av forumet?
Jag gillar inte att rösta på totalt okända personer.

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Post #133895
Posted 2009-Mar-07 14:10:02

Det jag skriver nu skriver jag inte som mötesadmin, utan som en PP-funktionär, vilken som helst:

Jag förordar valberedningens förslag, av tre anledningar.

Först, och viktigast, så har vi fått ta otroligt mycket skit för att vi har haft en könsobalanserad styrelse. Det har varit välförtjänt. När vi valde styrelse 2008, så hade vi inte lika många aktivister att välja bland. Idag är det inte ett problem, och valberedningen har därför förtjänstfullt tagit fram en styrelse som ligger inom det magiska 40-60. Då jag är föreslagen som ordförande i båda förslagen, så kan jag inte trycka nog på det PR-problem det har inneburit att inte ha jämn fördelning i styrelsen, och det är av synnerlig vikt att ha en jämn fördelning när vi går in i ett valår. Det är inget problem i år att hitta duktiga aktivister av båda könen att rekrytera bland till styrelsen.

Vidare, så är det en ansträngning för alla grupper att växa i antal, om man ska behålla sin kultur och kapacitet. Man brukar säga, att om en grupp växer med mer än 10 procent om året, så måste man ta aktiva steg för att bibehålla kulturen -- då klarar den inte att växa organiskt. Det har också varit min invändning mot att växa styrelsen alltför snabbt. Även om en lagom slutstorlek på styrelsen ligger på mellan 16 och 24 personer, så finns det starka skäl att inte hoppa dit så fort som möjligt, utan låta den växa lite i taget. Redan valberedningens hopp från fem till tio är en utmaning.

Slutligen, och minst viktigt, så har jag pratat med några av de föreslagna som är nya utöver valberedningens förslag, och jag måste säga att de jag pratat med verkar mycket kompetenta. Jag har också det yttersta förtroende för Anders Hedbergs ledarskap. Men jag är bekymrad över att de nominerade i Anders Hedberg tillägg ännu inte haft tid att vara aktiva och igenkända på riksnivå, så som valberedningens nominerade är.
Post #133896
Posted 2009-Mar-07 14:11:57

Last Login: Yesterday @ 21:37:40
Ordningsfråga (i någon mån): Ändringen av § 10 har inte trätt i kraft än (det krävs ytterligare ett medlemsmöte för det). Därför gäller fortfarande följande bestämmelse:

Årsmötet väljer partiledare för ett år samt övriga styrelsemedlemmar för två år i taget;
första året väljs halva styrelsen för ett år.

Nu har däremot § 13 ändrats så att den paragrafen möjliggör (om än inte kräver) att styrelseledamöter väljs på tre år. Jag vet att detta har diskuterats inför årsmötet, men jag inser inte vad den diskussionen ledde fram till: Tolkar vi de partiellt ändrade stadgarna så, att § 13 ges företräde framför den gamla skrivningen i § 10, eller är årsmötet ännu förhindrat att välja någon ledamot på mer än två år?

--

Anders Andersson
Post #133899
Posted 2009-Mar-07 14:12:32

Last Login: Yesterday @ 23:25:23
Tänkte skriva en liten presentation här för de som inte hunnit kolla den andra tråden

Jag är en socialliberal frihetsälskare som jobbar med Testledning och testautomatisering i malmö
bor i Rydebäck strax söder om Helsigborg och är innom partiet ansvarig för valkretsen skåne väster och
jobbar med organisationsgruppen.

Jag har lång erfarenhet av politik och har bland annat arbetat som valledare 2006 i lund.
På den lilla fritid jag har rollspelar jag och läser för mycket böcker.

För de som vill få mer känska för mig kan jag rekomendera min blogg http://blue-green-mess.blogspot.com/

För övrigt vill jag rekomendera både Daniel, Rene och Partik som är både smarta och har hjärtana på rätt ställe
(Även om vi är oense om massa politiska saker som inte hamnar under PP's paraply)
/Christoffer
Post #133900
Posted 2009-Mar-07 14:14:07

Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Nov-08 23:11:11
Valberedningens förslag har när det gäller ordinarie ledamöter följande fördelning:

2 på 1 år
3 på 2 år
4 på 3 år

I Anders Hedbergs förslag är fördelningen följande:

3 på 1 år
3 på 2 år
5 på 3 år

Jag finner inte att Anders förslag är tillfyllest därför lägger jag här ett eget förslag på styrelse:

---
• Ledamot - Daniel Gustafsson - Två år

Fördelningen är:

3 på 1 år
4 på 2 år
4 på 3 år
Post #133902
Posted 2009-Mar-07 14:16:56

Last Login: Yesterday @ 23:53:33
HR, i ditt förslag ska sju personer väljas nästa år.

Förbundsstyrelsen Ung Pirat
Ansvarig för forumgruppen
Post #133904
Posted 2009-Mar-07 14:18:45

agnesson (2009-Mar-07)

Vilka är dessa personer?
Post #133906
Posted 2009-Mar-07 14:19:40

Last Login: 2009-May-12 18:14:14
Det jag mest är orolig för är vad som händer om vi skickar ner folk till EU, kommer vår styrelse bli svagare i Sverige?

Som jag ser det finns det en stor chans att vi minst får ner Christian till EU, och i det fallet kan det vara bra att guide in någon mer i arbetet.

Sen ser jag ett litet problem, vilket vi i väst får skylla oss själva för, är att jag ser få människor i från västkusten på listan (om jag inte har missat någon). Jag tror det kunde vara bra att ha med en talesman för västkusten i styrelsen för att få en person som är tydlig talesman för göteborgsområdet både i media och i det politiska arbetet.

Robert Johansson
Kommunansvarig för Härryda Kommun
robert.johansson@piratpartiet.se
Post #133910
Posted 2009-Mar-07 14:19:45

Last Login: Yesterday @ 17:17:54
Undertecknad håller med Rick om att en styrelse inte bör växa för fort, samt om att könsfördelningen faktiskt är viktig. (Det är en av de saker vi fått mest skit för som parti.) Jag uppmanar därför avslag för Anders Hedbergs tilläggsförslag på ledamöter, även om jag vet att några av dem är mycket kompetenta.

-------
Ledamot i partiets styrelse.

http://www.kurvigheter.se/klara

Går under namnet "den riktiga klara". Tillhör förutom arten homo sapiens även arten delfinkatt.
Post #133911
Posted 2009-Mar-07 14:21:02

Last Login: Yesterday @ 23:53:33
HR (2009-Mar-07)
agnesson (2009-Mar-07)

Vilka är dessa personer?

Förbundsstyrelsen Ung Pirat
Ansvarig för forumgruppen
Post #133914
Posted 2009-Mar-07 14:22:48

HR har lagt en styrelsenominering som inte accepteras. Enligt våra stadgar ska alla nomineringar ha inkommit till styrelsen minst fyra veckor före årsmötet öppnar. Styrelsen valde att korta den tiden till en vecka inför detta årsmöte.
Post #133915
Posted 2009-Mar-07 14:24:00

Last Login: Yesterday @ 23:59:45
Jag förordar valberedningens förslag av flera anledningar.

Det saknas presentationer på en del av kandidaterna i det andra förslaget.

Det är, som Rick också skrev, en hastig ökning i antalet styrelseledamöter. Skynda långsamt här är instämmer jag i.

Baserat på dom presentationer som fanns och visst sökande på hitta.se tycker jag mig även finna att 3 eller 4 av dom nya kandidaterna kommer från Skåne. Jag ställer mig tveksam till en sådan geografisk snedvridning av styrelsen.

Även i könsfördelningsfrågan ställer jag mig bakom Ricks invändning.

leif.ershag@piratpartiet.se| 070-2899501
Lead för Skellefteå
wave: leif.landen@googlewave.com
Jag tycker inte det är bra att göra rätt.
Post #133917
Posted 2009-Mar-07 14:24:20

SM5POR, önskar årsmötet en ordningsfråga om vilken paragraf som tar företräde i den mån §10 och §13 nu anses motstridiga? Om ingen ordningsfråga önskas, tolkar jag detta som att årsmötet markerar att §13s nya lydelse tar företräde.
Post #133918
Posted 2009-Mar-07 14:24:45

Last Login: 2010-Mar-07 20:11:39
Jag ser det positivt att styrelsen utökas med fler personer, som också är spridda mer geografiskt.

Jag har fullt förtroende för Anders Hedbergs förslag, men ser också att HR:s förslag innehåller rimligare tider på styrelseuppdragen.

Eftersom HR:s förslag inte är giltigt då det kommit in för sent, så ställer jag mig bakom Hedbergs förslag till styrelse.

---

http://blog.erlandsson.info

---
Post #133919
Posted 2009-Mar-07 14:25:37

agnesson (2009-Mar-07)
HR (2009-Mar-07)
agnesson (2009-Mar-07)

Vilka är dessa personer?

Det är ingen förändring gentemot Anders förslag.

Om årsmötet kommer att ogilla Anders förslag av den anledningen så finner jag det gott att dra tillbaka mitt förslag av den anledningen att det rör till det. Chansen vore dock högre för valberedningens förslag om jag rör till det.

Jag får fundera lite till, mitt förslag ligger där så länge.
Post #133922
Posted 2009-Mar-07 14:25:40

Last Login: Yesterday @ 21:47:50

Först, och viktigast, så har vi fått ta otroligt mycket skit för att vi har haft en könsobalanserad styrelse. Det har varit välförtjänt. När vi valde styrelse 2008, så hade vi inte lika många aktivister att välja bland.

Jag ser gärna en jämnare könsfördelning, och en jämnare fördelning av alla åsikter och åldrar. Detta för att fler ska känna tillhörighet med partiet och vi ska attrahera en större publik. Vi kommer också att få fler synpunkter som vi behöver ta hänsyn till. Det måste ske över hela organisationen så att vi har en jämn försörjning av både män och kvinnor, unga och gamla.
Att vi har en könsobalanserad styrelse beror på att hela samhället ser ut på detta sätt.

Det är inget problem i år att hitta duktiga aktivister av båda könen att rekrytera bland till styrelsen.

Här håller jag inte med. Det är ett problem.

Vidare, så är det en ansträngning för alla grupper att växa i antal, om man ska behålla sin kultur och kapacitet. Man brukar säga, att om en grupp växer med mer än 10 procent om året, så måste man ta aktiva steg för att bibehålla kulturen -- då klarar den inte att växa organiskt. Det har också varit min invändning mot att växa styrelsen alltför snabbt. Även om en lagom slutstorlek på styrelsen ligger på mellan 16 och 24 personer, så finns det starka skäl att inte hoppa dit så fort som möjligt, utan låta den växa lite i taget. Redan valberedningens hopp från fem till tio är en utmaning.

Ja, att växa gör ont. Enbart partiet har vuxit 20% på några månader. Dessa personer tillför kompetens som behövs i tillväxtskedet.

Slutligen, och minst viktigt, så har jag pratat med några av de föreslagna som är nya utöver valberedningens förslag, och jag måste säga att de jag pratat med verkar mycket kompetenta. Jag har också det yttersta förtroende för Anders Hedbergs ledarskap. Men jag är bekymrad över att de nominerade i Anders Hedberg tillägg ännu inte haft tid att vara aktiva och igenkända på riksnivå, så som valberedningens nominerade är.

Trust me. Det är två personer som tillkommer i styrelsen med det här förslaget.
Post #133923
Posted 2009-Mar-07 14:25:53

Last Login: Yesterday @ 23:54:05
SM5POR (2009-Mar-07)
Ordningsfråga (i någon mån): Ändringen av § 10 har inte trätt i kraft än (det krävs ytterligare ett medlemsmöte för det). Därför gäller fortfarande följande bestämmelse:

Årsmötet väljer partiledare för ett år samt övriga styrelsemedlemmar för två år i taget;
första året väljs halva styrelsen för ett år.

Nu har däremot § 13 ändrats så att den paragrafen möjliggör (om än inte kräver) att styrelseledamöter väljs på tre år. Jag vet att detta har diskuterats inför årsmötet, men jag inser inte vad den diskussionen ledde fram till: Tolkar vi de partiellt ändrade stadgarna så, att § 13 ges företräde framför den gamla skrivningen i § 10, eller är årsmötet ännu förhindrat att välja någon ledamot på mer än två år?

Det här är kanse en något bökig lösning, men skulle man kunna göra så här för att vara korrekt mot stadgarna:

- Vi tar ett beslut nu som formuleras typ ungefär som:
ledamot XX på 1 år (2 år om ändringen av §10 fullföljs)
ledamot YY på 2 år (3 år om ändringen av §10 fullföljs)

Man skriver alltså in bägge alternativen i beslutet.

lite klumpigt men ger möjlighet att fullfölja utan att bryta mot stadgarna.

http://jorgenl.blogspot.com
Post #133924
Posted 2009-Mar-07 14:26:09

Last Login: 2009-Apr-19 15:27:33
agnesson (2009-Mar-07)

Samma problem finns väl i Anders Hedbergs förslag?
Post #133925
« Prev Topic | Next Topic »

12345»»»

All times are GMT +1:00, Time now is 12:08am