Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

123»»»

31. Diskussion om motion 06 Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 12:19:10
Motion 06 har lagts i motionsforumet. Den lyder:

Vänner,

Det här är en känslig motion. Det är en motion om pengar.

Som flera av er vet vid det här laget har jag drabbats ganska hårt ekonomiskt av att dra igång Piratpartiet. Hårdare, vad jag vet, än någon annan.

Det är sant att jag skulle gjort det ändå.

Det är sant att jag egentligen inte hade något val.

Det är sant att andra också har arbetat hårt.

Men likväl har jag avstått ungefär en miljon i inkomster och har skuldsatt mig med omkring trehundratusen. Det är en skuld som tar mellan tio och tjugo år att betala av.

I normala fall.

Anledningen till att jag skuldsatt mig så hårt är att jag tror lika hårt på att projektet Piratpartiet kan lyckas. Att vi kan - nej, att vi måste lyckas. Om vi inte lyckas, och vi glider in ett storebrorssamhälle, så är en tung skuld inte det största problemet.

Hur som helst kommer vi snart att ha partistöd, om allt går enligt planerna. Jag tänker helt enkelt fråga partiet snällt om att lösa mina lån då.

Det skulle kännas väldigt konstigt att ha skuldsatt sig djupt på ett sätt som tar 10-20 år att komma ur, när organisationen som är resultatet blivit stormrik.

Därför skulle jag vilja att årsmötet beslutar att -- den dag Piratpartiet får partistöd -- att Piratpartiet betalar av de skulder som jag dragit på mig för att få igång Piratpartiet till den punkten.

(Samma princip skulle naturligtvis gälla för andra som arbetat heltid sedan 2006 för lånade pengar.)

Rent skattemässigt skulle det vara inkomst av tjänst. Kostnaden för partiet är alltså betydligt högre än de trehundratusen. Men det är mest principen det handlar om här -- ifall jag ska bli djupt skuldsatt som ett resultat av att ha byggt upp en rik och resursstark organisation. Det skulle kännas... märkligt i eftersmaken.

Märk nu; jag ber inte om att bli rik. Inte på något sätt. Jag ber bara om att få komma upp till noll.

Detta skulle då vara aktuellt omkring mars år 2011. Tidigast.

Jag yrkar;
att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet betalar av Rick Falkvinges personliga skulder den dag partiet får partistöd, och att övriga i liknande situation tas i motsvarande beaktande.

STYRELSENS YTTRANDE

Innebörden av tilläggsyrkandet är att partiet skulle undersöka Ricks privatekonomi, och därefter fatta beslut om återbetalning av ett belopp som partiet bestämmer. Det är inte vad Rick bett om, och det är inte känt om han själv skulle vilja det. Därför yrkar styrelsen avslag på det yrkandet. När det gäller Ricks ursprungliga motion väljer styrelsen att inte ta ställning, utan överlämnar det beslutet åt årsmötet.

Styrelsen avstår enigt från att yrka årsmötet avslag eller bifall.

Det finns följande ändrings- och tilläggsyrkanden:

Ändringsyrkande 1

att årsmötet 2009 tar ett initiativ för att låta Piratpartiet undersöka möjligheten att betala av Rick Falkvinges personliga skulder som kan knytas direkt till skapandet och drivandet av Piratpartiet, när belopp fastställts så ska betalning ske i mån av prioritet, dvs de överskott av tillgånger som inte öronmärkts till andra saker kan/bör användas till detta. Denna undersökning/utredning bör genomföras av en grupp tillsatt av den valda styrelsen. Dessutom bör ingen som berörs av en möjlig retroaktiv utbetalning vara delaktig i denna grupp så det inte kan komma fram frågetecken gällande jävighet.

Ändringsyrkande 2

att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet, mars 2011, retroaktivt arvoderar Rick Falkvinge för det arbete han utfört som partiledare från 2006 till 2011 med ett belopp om totalt 650 000 kronor, betalat över 12 månader utöver den eventuella lön som beslutats för arbete efter 1a jan 2011, förutsatt att partistödet efter riksdagsvalet 2010 överstiger detta belopp summerat med övriga för partiet nödvändiga kostnader. Detta beslut skall inte ses som någon riktlinje för andra liknande krav eller önskemål framgent utan dessa skall beslutas på egna meriter och som egna motioner på kommande årsmöten.

Ändringsyrkande 3

att årsmötet 2009 anser att personer som har lagt ner mycket arbete på piratpartiet med styrelsens goda minne inte ska bli ekonomiskt belastade.

att årsmötet 2009 ber styrelsen samt Rick Falkvinge tillsätta en grupp som senast till årsmötet 2011 ska arbeta fram ett förslag på hur Rick Falkvinge ska kompenseras utan att kränka hans personliga integritet.

Ändringsyrkande 4

att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet avser att bevilja Rick Falkvinge ett räntefritt lån på godtyckligt belopp i ett år, med syfte att befria honom de personliga skulder han ådrog sig i samband med uppstarten av partiet, när partiet får partistöd och budgeten tillåter, och att övriga i liknande situation tas i motsvarande beaktande,

att lånet enbart kan beviljas och förlängas med förutsättning att han finns kvar i partiet och att en avbetalningsplan utarbetats med styrelsen.

att att årsmötet 2009 tar ett initiativ för att låta Piratpartiet undersöka möjligheten att ge Rick Falkvinge ett personligt förskott på ovanstående lån, när belopp fastställts så ska betalning ske i mån av prioritet, dvs de överskott av tillgångar som inte öronmärkts till andra saker kan/bör användas till detta.

Ändringsyrkande 5

att Piratpartiet ska inte lägga sig i sina medlemmars privata ekonomiska situation, inkluderat deras lån.

Ändringsyrkande 6

att årsmötet slår fast att Rick förtjänar en skälig retroaktiv ersättning för det arbetet han utfört med piratpartiet sedan starten 2006, utan att för stunden specificera något exakt belopp för den ersättningen.

Tråden stänger för votering på söndag 1100.
Post #134260
Posted 2009-Mar-07 17:14:56

Last Login: 2009-Sep-08 10:25:25
För det första måste jag säga att jag tycker det är helt rätt att återbetala de skulder som personer ådragit sig iom starten av partiet.
Att därmed villkora det till att gälla vissa typer av skulder eller att vi skall göra någon form av revision av, i det här fallet, Ricks ekonomi för att vidimera riktigheten i skulderna känns mest löjligt.

Jag skulle istället vilja föreslå att vi beslutar om en retroaktiv årslön av ex 100.000 kr för partiledarposten. På det viset angår det ingen hur pengarna spenderas och partiet slipper gå igenom tonvis med gamla kvitton och bankpapper hemma hos Rick.

// Gert Löwenhamn
gert@lowenhamn.nu
070-310 44 98
Post #134307
Posted 2009-Mar-07 17:17:28

Last Login: 2009-Mar-16 16:46:59
Rent principiellt tror jag på idén att partiets bör kunna låsa Ricks lån.

Däremot tycker jag att just den här motionen är olycklig just eftersom den förutsätter att Ricks hela skuld (ospecificerad) samt även andra i liknande situation (ospecificerade med ospecifierat belopp) -- att alla dessa skulder betalas av i sin helhet den dag partiet får en enda krona i partistöd.

Med andra ord, ett visst specifikt datum ska partiet betala ett okänt belopp pengar till okända personer, utifrån medel av okänd storlek. (Om vi får under 4% kan det hända att vi bara får några hundratusen om jag minns diskussionen från en tidigare tråd rätt.)

Alltså, jag skulle gärna vilja rösta för bifall av den här motionen, men den är helt enkelt alldeles för luddig för att jag med gott samvete ska kunna göra det, och överväger att avslå den på grund av bristande tydlighet.
Post #134312
Posted 2009-Mar-07 17:18:27

Last Login: Yesterday @ 16:54:09
Jag tycker det är helt rimligt att peroner i den sitsen ska få "komma upp till noll.", jag tänker därför rösta för det ursprungliga förslaget.

Jag tycker vidare att tillägsyrkandet om att tilsätta en analysgrupp är helt rimligt. Denna kan då kontrollera att belopp är rimliga gentemot donationer i form av crowdfounding så skulderna blir avbetalda i alla riktighet. Jag tänker alltså rösta för tillägsyrkandet.

-

since jan -08
Post #134317
Posted 2009-Mar-07 17:28:06

Gert Löwenhamn (2009-Mar-07)
...

Jag skulle istället vilja föreslå att vi beslutar om en retroaktiv årslön av ex 100.000 kr för partiledarposten. På det viset angår det ingen hur pengarna spenderas och partiet slipper gå igenom tonvis med gamla kvitton och bankpapper hemma hos Rick.

Jag tycker i och för sig att det är att föredra att specificera ett fast belopp som en någolunda skälig ersättning än att gräva i Ricks ekonomi, som faktiskt inte angår partiet direkt. Men det är ändå för tidigt att ta ställning till detta innan vi vet partistödets storlek.

Eventuellt skulle man kunna ändra i den villkoret från "att partiet får partistöd" till "att partiet får partistöd som överstiger X kronor". Någon som vet mer om siffrorna som är relevanta får gärna komma med ett bra förslag på X.
Post #134329
Posted 2009-Mar-07 17:32:43

Last Login: 2009-Nov-30 19:33:58
gn (2009-Mar-07)
Jag tycker det är helt rimligt att peroner i den sitsen ska få "komma upp till noll.", jag tänker därför rösta för det ursprungliga förslaget.

Jag tycker vidare att tillägsyrkandet om att tilsätta en analysgrupp är helt rimligt. Denna kan då kontrollera att belopp är rimliga gentemot donationer i form av crowdfounding så skulderna blir avbetalda i alla riktighet. Jag tänker alltså rösta för tillägsyrkandet.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Post #134338
Posted 2009-Mar-07 17:35:33

Group: Inte partimedlem
Last Login: Today @ 12:47:32
Vi har för lite information om partiets ekonomi. Jag förstår att det är många oklarheter i det beroende på huruvida partiet får partistöd eller ej, samt hur mycket som kommer gå åt i EU-kampanjen, men i runda tal hoppas jag att styrelsen kan svara på hur det ligger till och om det finns pengar att avvara. Först därefter kan vi besluta oss.

Tror föresten jag ska få tummen ur och bli guldpirat nu.

- Greyman - Homo Conscientia (den kunskapsdelande människan, människan med samvete)
Post #134340
Posted 2009-Mar-07 17:36:04

Last Login: Yesterday @ 20:11:21
Jag inser inte fördelen i att besluta om disponeringen av 2011 års eventuella inkomster redan nu.

--
Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
Post #134341
Posted 2009-Mar-07 17:40:17

Om någon vill lägga ett tilläggsyrkande, så räcker det inte att skriva "vi kanske skulle ha det här tilläggsyrkandet?", eller "jag funderar på om det inte borde stå så här:". Det är resonerande.

Om någon vill ha ett tilläggsyrkande, så måste det skrivas i klartext, så här:

JAG LÄGGER FÖLJANDE TILLÄGGSYRKANDE:
att alla lägger tilläggsyrkanden tydligt, eller tolkas som en del av den flödande diskussionen.

Post #134350
Posted 2009-Mar-07 17:41:57

Last Login: Today @ 12:29:38
Håller med de flesta föregående skrivare

1. Motionen måste vara tydligare, med belopp fastsatta, lr en tydlig tillåtelse från Ricks sida att t.ex. en revisor kollar igenom hans privatekonomi.

2. Det känns riskfyllt att besluta om det här innan vi vet hur vår ekonomi kommer se ut.

3. Rick, du har väl startat en personlig insamling, hur går det? Kan du "bara" leva på den, lr kan du betala av några lån också? Btw - jag har levt under existensminimum i x antal år, behöver du ekonomitips har jag massor ;P

Hursomhelst, jag yrkar för avslag.

Ordförande i lokalavdelningen Ung Pirat Västerås
~ Siktar på riksdagen 2010! ~
Läs gärna min blogg!
Ställ din fråga till mig här!
Post #134352
Posted 2009-Mar-07 17:47:03

Last Login: Today @ 13:09:29
Jag håller med Ung Pirats yttrande.

Ung Pirat: Förbundsstyrelsens yttrande.

Motion 06: Om lösande av lån
===
Vi håller absolut med om att det är principiellt fel att Rickard Falkvinges stora engagemang leder till att han blir djupt skuldsatt. Tyvärr sätter inte motionen någon gräns för hur stor skuld Rickard Falkvinge kan försätta sig i fram tills att partiet får statligt partistöd. Motionen innebär dessutom att partiet förbinder sig att använda pengar som man ännu inte har, och fråntar därmed framtida årsmöten rätten att bestämma över partiets budget. Partiet bör istället vänta tills partistöd är aktuellt innan man tar beslut i frågan. Ung Pirats förbundsstyrelse hoppas därför att partiet avslår motionen.

---
Administratörskonto för Ung Pirat.

Jag tänker rösta avslag av ovanstående skäl.

Min normala frihet att kopiera är ersatt med ett förbud för att rättighetshavaren ska tjäna pengar.
Slaveri grundar sig också i att tjäna pengar på att förhindra folks frihet.
Moderator i Politik. Mina riktlinjer vid moderering. Synpunkter på min moderering? Se här hur man gör en länk klickbar.
Post #134354
Posted 2009-Mar-07 17:47:19

Med anledning av uppmaningen om tilläggsyrkande så tar jag fram följande "mall" för tilläggsyrkanden. Detta är alltså inte ett yrkande, utan en möjlig utgångspunkt till ett yrkande:

• att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet, mars 2011, retroaktivt arvoderar Rick Falkvinge för det arbete han utfört som partiledare från 2006 till 2011 med ett belopp om totalt Y kronor, betalat över Z månader, förutsatt att partistödet efter riksdagsvalet 2010 överstiger X kronor.

• Vad som återstår är att fastställa X, Y och Z.

För att förtydliga, det här är ännu inte ett tilläggsyrkande, eftersom variablerna X, Y och Z måste fastställas först. Någon som har bättre koll på siffrorna får gärna komma med förslag på X, Y och Z. Jag vill dock uppmana till att undvika att ha en stor svärm av tilläggsyrkanden vi måste votera för eller emot. Siffrorna bör vara rimliga, inte exakta.
    Post #134355
    Posted 2009-Mar-07 17:48:50

TOQig (2009-Mar-07)
    1. Motionen måste vara tydligare, med belopp fastsatta, lr en tydlig tillåtelse från Ricks sida att t.ex. en revisor kollar igenom hans privatekonomi.

Mnja, vi står ju till och med som parti för att det ska finnas en tydlig gräns mot privatlivet. Det är inte en framkomlig väg.

2. Det känns riskfyllt att besluta om det här innan vi vet hur vår ekonomi kommer se ut.

Jag vill påminna om att det här egentligen mest är ett principuttalande -- ett framtida årsmöte har samma status som detta, och det ligger minst två (2010 och 2011) innan det blir aktuellt.

3. Rick, du har väl startat en personlig insamling, hur går det? Kan du "bara" leva på den, lr kan du betala av några lån också?

Än så länge vet jag ju inte vad Skatteverket säger, men jag kommer att redovisa varje donation till dem. Innan de har tagit ett slutligt beslut är det för tidigt att säga, även om jag har en inspelning där de säger att sådana privata gåvor är skattefria. Jag betalar tillbaka lån i den takt som krävs av kreditorerna, inte mer, och då har jag iaf pengar att betala mat och hyra.
    Post #134358
    Posted 2009-Mar-07 18:14:11

Last Login: Today @ 12:26:01
    pv2b (2009-Mar-07)
    ...

Jag tycker i och för sig att det är att föredra att specificera ett fast belopp som en någolunda skälig ersättning än att gräva i Ricks ekonomi, som faktiskt inte angår partiet direkt. Men det är ändå för tidigt att ta ställning till detta innan vi vet partistödets storlek.

Eventuellt skulle man kunna ändra i den villkoret från "att partiet får partistöd" till "att partiet får partistöd som överstiger X kronor". Någon som vet mer om siffrorna som är relevanta får gärna komma med ett bra förslag på X.

Om Ricks ekonomi inte har med PP att göra, vad gör vi då här i den här tråden?

Vart drar man gränsen för vad som ska ersättas och vad som inte ska ersättas.
    Vart drar man gränsen mellan ideellt arbete och arbete som kräver ersättning.

Ska det här bli en kommande praxis att vem som helst bara kan komma in och säga "jag jobbade lite för piratpartiet här och om jag hade haft en vanligt jobb så hade jag tjänat xx kronor så ge mig dem nu".

Jag ställer mig ytterst tveksam till en sådan praxis.

Om nu folk är tveksamma till arbetsgrupper och liknande så får man väl helt enkelt säga att när man ger Rick en lön framöver i samband med att PP får partistöd så får det ses som en ersättning.

"The average man will bristle if you say his father was dishonest, but he will brag a little if he discovers that his great-grandfather was a pirate."

Mikael Holm, vice valkretsledare Värmland.
    Post #134387
    Posted 2009-Mar-07 18:21:48

Mnja, vi står ju till och med som parti för att det ska finnas en tydlig gräns mot privatlivet. Det är inte en framkomlig väg.

Bara en framkomlig väg om du vill, och jag har full förståelse för att du inte vill!

Jag vill påminna om att det här egentligen mest är ett principuttalande -- ett framtida årsmöte har samma status som detta, och det ligger minst två (2010 och 2011) innan det blir aktuellt.

Bra, då behöver man inte känna att man "överger" dig om man yrkar på avslag just nu Tycker absolut det här tål att tittas på framöver.

Än så länge vet jag ju inte vad Skatteverket säger, men jag kommer att redovisa varje donation till dem. Innan de har tagit ett slutligt beslut är det för tidigt att säga, även om jag har en inspelning där de säger att sådana privata gåvor är skattefria. Jag betalar tillbaka lån i den takt som krävs av kreditorerna, inte mer, och då har jag iaf pengar att betala mat och hyra.

Bra att du klarar dig! Blir det tomt i skafferiet ngn dag får du lifta hit till Västerås så kan jag laga ngt gott )

Skatteverket säger:
    "Skatteverket vill fästa uppmärksamheten på att arvs- och gåvoskatten har slopats fr.o.m. den 1 januari 2005.

För gåvoskattens vidkommande innebär det att vid gåvotransaktioner behöver gåvotagaren inte upprätta någon gåvodeklaration. Då en gåvohandling upprättas fr.o.m. den 1 januari 2005 ska gåvohandlingen inte skickas till Skatteverket för registrering. Skatteverket för inte något register över gåvohandlingar."
    http://www.skatteverket.se/skatter/gavoskatt/gavohandlingar.4.18e1b10334ebe8bc80002727.html

Läs gärna min blogg!
    Post #134393
    Posted 2009-Mar-07 18:25:12

Vart drar man gränsen för vad som ska ersättas och vad som inte ska ersättas.

Vart drar man gränsen mellan ideellt arbete och arbete som kräver ersättning.

Det var precis det här jag menade tidigare....var drar man gränsen? Vem avgör det här? Är det en engångsföreteelse lr kommer det bli praxis?

Mycket finns att fundera över innan vi tar tag i det här ordentligt

Läs gärna min blogg!
    Post #134396
    Posted 2009-Mar-07 18:27:56

Last Login: Yesterday @ 19:18:25
    Jag tänker rösta på avslag av samma skäl som flera andra, bland andra Ung Pirats förbundsstyrelse. Det är helt enkelt för luddigt och sätter inga gränser. Det finns heller ingen anledning att besluta om detta ungefär två år innan det blir aktuellt.

-------
    Alexander Andersson 073-7416807
    Vice valkretsledare i Jönköping valkrets.
    Kommunledare för Piratpartiet Jönköping.
    Kassör för Ung Pirat Södra distriktet.
    Sekreterare för Ung Pirat Jönköping.
    fornamn.efternamn@piratpartiet.se
    Post #134398
    Posted 2009-Mar-07 18:37:22

Efter att ha funderat lite så kommer jag inte ställa mig bakom något yrkande enligt min yrkandemall ovan. Det är för både för tidigt (det är för tidigt att börja besluta om sånt här på det här mötet) och för sent (det är för sent att komma med vettiga underbyggda siffror för rimliga begränsningar under det här mötet) för mötet att ta ställning på det här.

Avslag.
    Post #134401
    Posted 2009-Mar-07 18:52:07

Last Login: 2009-Sep-08 10:25:25
    Mitt tidigare inlägg var mer till för att sondera intresse och ge en ide för diskussion.
    Men då jag anser att det är viktigt att låta Rick känna en viss trygghet inför framtiden tycker jag att ett beslut bör tas nu, även om vi kanske måste ändra på det senare. Samtidigt behöver vi låsa beloppet så att vi alla vet vad som kommer.

Jag lägger därför följande tilläggsyrkande och yrkar avslag på det ursprungliga yrkandet med övriga tilläggsyrkanden.

att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet, mars 2011, retroaktivt arvoderar Rick Falkvinge för det arbete han utfört som partiledare från 2006 till 2011 med ett belopp om totalt 650 000 kronor, betalat över 12 månader utöver den eventuella lön som beslutats för arbete efter 1a jan 2011, förutsatt att partistödet efter riksdagsvalet 2010 överstiger detta belopp summerat med övriga för partiet nödvändiga kostnader. Detta beslut skall inte ses som någon riktlinje för andra liknande krav eller önskemål framgent utan dessa skall beslutas på egna meriter och som egna motioner på kommande årsmöten.

jag har då räknat med att skattemyndigheten kommer att dra 50% i skatt.

// Gert Löwenhamn
    gert@lowenhamn.nu
    070-310 44 98
    Post #134408
    Posted 2009-Mar-07 18:53:33

Ett tilläggsyrkande är lagt.
    Post #134412
    « Prev Topic | Next Topic »

123»»»

All times are GMT +1:00, Time now is 1:18pm