Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

««12345»»»

Eftersnack Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Yesterday @ 20:11:21
Da_Nerd (2009-Mar-08)
nöjd med alla utslag på alla motioner (förutom 6:an som jag tycker var något vag. skall vi lösa lånen eller inte?)

Tydligen anser vi att Rick förtjänar någon form av ersättning vid något tillfälle…

--
Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
Post #134864
Posted 2009-Mar-08 13:21:36

Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Nov-08 23:11:11
Förslag på omröstningsmodell till nästa gång:
1. Alla omröstningar läggs upp i förväg, men går inte att rösta i tills vidare.
2. Mellan 11 och 13 kan man lägga ordningsfrågor och sånt, som då går till omröstning direkt.
3. Efter 13 öppnas de "riktiga" omröstningarna. Och är öppna länge.

Fungerar inte.
Post #134866
Posted 2009-Mar-08 13:22:11

Last Login: Today @ 13:09:29
Jag tyckte det var skitkul och bra!
Jag kände nästan fick vara överdrivet mycket delaktig för den lilla tid jag varit med i partiet.
Det var väldigt mycket trådar på samma ställe ett tag och det vart lite krångligt att hitta vad som var aktuellt och inte, men det löste sig ju.

En liten parantes är att det är väldigt få röster i motionerna i förhållande till antalet medlemmar.
Man kan fundera vad det beror på och om det är ett problem eller inte.

Har medlemmarna missat att det är årsmöte?
Har inte fler än ca 100 st av 12000 medlemmar en åsikt om vad som beslutas?
Hur ska deltagandet förbättras om det är ett problem?

Min normala frihet att kopiera är ersatt med ett förbud för att rättighetshavaren ska tjäna pengar.
Slaveri grundar sig också i att tjäna pengar på att förhindra folks frihet.
Moderator i Politik. Mina riktlinjer vid moderering. Synpunkter på min moderering? Se här hur man gör en länk klickbar.
Post #134868
Posted 2009-Mar-08 13:22:37

Last Login: 2009-May-26 23:04:34
Några förslag på förbättringar till nästa årsmöte:

• 1. Bättre strukturerat stöd för mötesformalia i mjukvaran. Det är oerhört irriterande och förvirrande när yrkanden, tilläggsyrkanden, tillbakadragningar och jämkningar är gömda i brödtexten i något av dussintals inlägg i en forumtråd där folk dessutom kan gå in och redigera det de har skrivit tidigare. Motioner, tilläggsyrkanden, tillbakadragningar och jämkanden måste vara separerade från diskussionerna om dem. En strukturerad lista över alla yrkanden i en motion bör finnas i anslutning till diskussionstråden, samt en historia över alla yrkanden, tillbakadragningar och jämkningar (en sorts lättillgänglig revisionskontroll).

• 2. En deadline för ändringar i motioner, helst en eller två veckor innan årsmötet. Jag har ingen erfarenhet av hur det funkar i traditionella möten men jag blev förvånad när folk fortsatte att lägga tilläggsyrkanden och ändra i motioner efter att deadlinen för motioner hade passerat, och nästan hela vägen fram till voteringen - jag utgick ifrån att motionerna inte _fick_ ändras efter deadline så att mötesdeltagare skulle kunna få en chans att läsa igenom och analysera all text i god tid innan omröstningen. Jag inser att det behövs tid efter deadline för inlämning av motioner till att göra tilläggsyrkanden och jämkningar, men det måste finnas en deadline för det också. Stadgarna verkar inte säga något om det så jag föreslår att nästa årsmöte har en sådan deadline någon vecka efter deadline för inlämning av motioner. Det skulle dessutom leda till att det blir mer tid till att planera dagordningen vilket borde ge ett mindre kaotiskt möte.

• 3. Jag tycker fortfarande att man inte bör kunna se resultaten för en votering innan den är avslutad.

1 och 3 kräver antagligen byte av forummjukvara (åtminstone för själva årsmötet) och eventuellt lite kodning om man behöver göra ändringar i någon existerande mjukvara. Om andra håller med om att 1 och 3 är bra idéer så kan jag försöka leta rätt på vettig mjukvara och eventuellt hacka lite om det finns någon som _nästan_ passar. Fast jag blir naturligtvis gladare om någon annan gör det. Vi har ju knappast någon brist på programmerare.
Post #134869
Posted 2009-Mar-08 13:23:58

Last Login: Today @ 12:19:10
Alla, tack för berömmet, men jag måste säga att tempot var alldeles för högt första dagen. Normalt har vi avhandlat de där punkterna med samma tidsmall och det har snarare känts segt, man har bara väntat på nästa hålltid.

Jag misstänker att det berodde på de många ordningsfrågorna -- det här är första gången vi behövt votera om ordningsfrågor öht. Vi måste hitta ett bättre sätt att hantera ordningsfrågor till nästa årsmöte, det här var bara inte hållbart.
Post #134872
Posted 2009-Mar-08 13:24:10

Last Login: 2009-Mar-16 16:46:59
Åh herregud.

Jag försöker föreställa mig ett årsmöte efter samma modell med tusen medlemmar. Vilken jävla cirkus det vore.

Hur är deltagandet på årsmöten för andra politiska partier?
Post #134873
Posted 2009-Mar-08 13:25:52

Last Login: Today @ 12:19:10
Tommten (2009-Mar-08)
Har medlemmarna missat att det är årsmöte?
Har inte fler än ca 100 st av 12000 medlemmar en åsikt om vad som beslutas?
Hur ska deltagandet förbättras om det är ett problem?

Jag tror helt enkelt inte att fler än så här är intresserade av mötesformalia, utan fungerar som svärmen fungerar -- de som är intresserade av mötesfrågorna tar hand om dem. De som är intresserade av aktivism ägnar sig åt det i stället.

Jämför med hur många som aktivt bidrar till Wikipedia, jämfört med hur många som deltar i stiftelsens årsmöte.
Post #134875
Posted 2009-Mar-08 13:25:54

Last Login: 2009-Dec-22 16:47:02
larsl (2009-Mar-08)
Vi har ju knappast någon brist på programmerare.

Jag undrar om det här inte är Piratpartiets mest seglivade myt. Min erfarenhet är att det ofta sägs att vi inte har någon brist på programmerare, men att det trots det är svårt till och med att få upp en hemsida version 2.0. Kanske är det så att de mångfaldiga programmerarna gör andra saker än att meka med partimjukvaran?

---------

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll
-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Kollaborativ blogg med Amelia Andersdotter och Simon Rosenqvist:
http://stenskott.wordpress.com
Post #134876
Posted 2009-Mar-08 13:27:32

Last Login: 2009-May-26 23:04:34
TeirdeZ (2009-Mar-08)
larsl (2009-Mar-08)

Jag undrar om det här inte är Piratpartiets mest seglivade myt. Min erfarenhet är att det ofta sägs att vi inte har någon brist på programmerare, men att det trots det är svårt till och med att få upp en hemsida version 2.0. Kanske är det så att de mångfaldiga programmerarna gör andra saker än att meka med partimjukvaran?

Programmerare är naturligt lata.
Post #134877
Posted 2009-Mar-08 13:28:57

Last Login: 2009-Jun-09 23:49:43
larsl (2009-Mar-08)
TeirdeZ (2009-Mar-08)
larsl (2009-Mar-08)

Programmerare är naturligt lata.

Är visserligen maskinprogrammerare, men jag kan inte annat än instämma.

---

Henrik Westerdahl
Ordförande
Ung Pirat Vänersborg
Post #134879
Posted 2009-Mar-08 13:29:11

Last Login: 2010-Feb-03 07:05:25
HR (2009-Mar-08)
Fungerar inte.

Förklarar du inte varför lär jag inte byta åsikt.

Snild Dolkow

Post #134880
Posted 2009-Mar-08 13:29:13

Last Login: 2010-Jan-24 14:03:02
HR (2009-Mar-08)
Förslag på omröstningsmodell till nästa gång:
1. Alla omröstningar läggs upp i förväg, men går inte att rösta i tills vidare.
2. Mellan 11 och 13 kan man lägga ordningsfrågor och sånt, som då går till omröstning direkt.
3. Efter 13 öppnas de "riktiga" omröstningarna. Och är öppna länge.

Fungerar inte.

"Fungerar inte", Fungerar inte som arument för vad det är som inte fungerar. (hihi)
hur menar du? jag tycker det är en bra ide, var ligger bristerna?
Post #134881
Posted 2009-Mar-08 13:29:21

Last Login: Yesterday @ 23:57:02
Jag missade majoriteten av omröstningar pga av att jag var tvungen att åka bort en sväng,

Jag yrkar på att hela årsmötet görs om... ;P

-------------------------------------------------------------------
Guldpirat 2008

Stöd Partiets kamp, Bli guldpirat du också

http://www.piratpartiet.se/guldpirat

ken.rabelius@piratpartiet.se

eller: klintwood_rabbe@hotmail.com

Tel: 0701-148180

Min länksida

http://hem.bredband.net/kenebe/

My linkpage is now also aviable in english!

http://hem.bredband.net/kenebe/indexeng.htm
Post #134882
Posted 2009-Mar-08 13:29:34

Last Login: 2010-Jan-16 02:27:28
Det här var mitt första möte också. Jag har tyvärr mest haft utrymme att läsa motioner + diskussion i förhand, och idag komma in så jag hann titta på vad årsmötet sagt och sedan rösta. Men även så var det minst sagt lite rörigt. Grymt bra jobbat av ordförande och funktionärer, dock.

Ett problem verkade vara att det kom in en del ändringar mm. på lördagen som kanske egentligen hade varit bättre lämpade som diskussioner under tiden motionerna låg uppe före mötet.

Kommer någon självnominerad arbetsgrupp göra något slags post-mortem på mötet och fundera om man kan föreslå ändringar i mötesförfarande och praxis som gör att det flyter bättre nästa gång?

Piratpartiet toolbar för Firefox: http://www.piratvideo.se/toolbar/
Samlade videos relaterade till piratpartiet: http://www.piratvideo.se/
Post #134883
Posted 2009-Mar-08 13:29:46

Last Login: 2010-Jan-24 14:03:02
Ahruman (2009-Mar-08)
Da_Nerd (2009-Mar-08)
nöjd med alla utslag på alla motioner (förutom 6:an som jag tycker var något vag. skall vi lösa lånen eller inte?)

Tydligen anser vi att Rick förtjänar någon form av ersättning vid något tillfälle…

var det ett Ja eller ett Nej på min fråga?
Post #134884
Posted 2009-Mar-08 13:30:58

Last Login: Today @ 12:05:01
Som Simon noterade igår (någonstans): Vi bör ha ett mötespresidium som är separat från partipresidiet och förbereder mötet i förväg, samt bara ägnar sig åt mötesformalian och det där under mötets gång. Det är så andra stora organisationer gör.

"Detta är terroristlagar i praktiken. De behöver bara tillämpas i de fall då det inte finns bevis om brottslighet. För med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou
Post #134885
Posted 2009-Mar-08 13:31:12

Last Login: 2009-Mar-16 16:46:59
Jag skulle vilja ta upp frågan att mötet stängdes utan att vi hade någon punkt övriga frågor. Det pågick en ganska så relevant diskussion under reservationstråden som mötet inte hade någon chans att ta ställning till eftersom mötesordförande stängde mötet utan att kolla om diskussioner relevanta för mötet fortfarande pågick.

Jag har en viss förståelse för att det hände, men vi måste ändra förfarandet till nästa möte så att det inte kan hända igen - kanske just genom att lägga in en punkt övriga frågor på dagordningen innan mötet stängs, för att ge mötet en möjlighet att hålla mötet öppet om det finns någon fråga som bör behandlas färdigt.
Post #134886
Posted 2009-Mar-08 13:32:02

Last Login: Yesterday @ 20:11:21
Da_Nerd (2009-Mar-08)
Ahruman (2009-Mar-08)
Da_Nerd (2009-Mar-08)

var det ett Ja eller ett Nej på min fråga?

Ingen aning. Det var därför jag röstade nej.

--
Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
Post #134887
Posted 2009-Mar-08 13:32:36

Last Login: 2009-Dec-22 16:47:02
Rick Falkvinge (2009-Mar-08)
Jag tror helt enkelt inte att fler än så här är intresserade av mötesformalia, utan fungerar som svärmen fungerar -- de som är intresserade av mötesfrågorna tar hand om dem. De som är intresserade av aktivism ägnar sig åt det i stället.

En sån fruktansvärd onödig pik. De som har varit här och deltagit idag är i de flesta fall mycket aktivistiska piratpartister som gör massor för partiet.

På motsvarande sätt är den övervägande majoriteten av medlemmar som inte varit här idag inte ett dugg aktiva.

Bu åt pikar.

---------

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll
-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Kollaborativ blogg med Amelia Andersdotter och Simon Rosenqvist:
http://stenskott.wordpress.com
Post #134888
Posted 2009-Mar-08 13:32:41

Last Login: Yesterday @ 02:30:32
Rick Falkvinge (2009-Mar-08)
Jag misstänker att det berodde på de många ordningsfrågorna -- det här är första gången vi behövt votera om ordningsfrågor öht. Vi måste hitta ett bättre sätt att hantera ordningsfrågor till nästa årsmöte, det här var bara inte hållbart.

Kan det inte fungera så att folk själva kan posta ordningsfrågor med polls i tex ett underforum? Om ordningsfrågan får tillräckligt med medhåll [tex 20 "ja"-röster] så tar du upp frågan på det "egentliga" mötet?
Skulle iaf ta och rensa bort spam-frågor som ändå skulle röstas ner..

Sedan vore det väldigt skönt om vi kunde ha ett par fasta tider att ta upp ordningsfrågor på så dom inte poppade upp lite slumpmässigt. Exempelvis en paus på en halvtimme varannan fråga där det bara diskuterades ordningsfrågor.
Post #134889
« Prev Topic | Next Topic »

««12345»»»

All times are GMT +1:00, Time now is 1:22pm