Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

Ung Pirats Nyhetsbrev 5 Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Yesterday @ 22:17:53
Det här är Ung Pirats nyhetsbrev. Här informerar vi om saker som händer i organisationen och genom Ung Pirats samarbeten med andra organisationer. Vi informerar också om olika saker som händer i Ung Pirat-avdelningar runt om i landet. Om det händer någonting där du bor, skriv till oss så lägger vi med det i nästa nyhetsbrev!

Ung Pirat större än SSU

Under Pirate Bay-rättegången har Ung Pirats medlemsantal skjutit i höjden! Vi har nu fler medlemmar än det gamla ungdomsförbundet SSU! Vi är stolta och glada över att ungdomar i hela landet tycker att upphovsrättsfrågor, patentfrågor och integritetsfrågor är så viktiga att de väljer att aktivt bli medlemmar i en progressiv rörelse för förändring. Med våra medlemmar i ryggen ökar våra möjligheter att bedriva påverkansarbete i frågorna. Det hjälper oss att visa att den politiska linje vi driver har brett stöd bland ungdomar, och att det här är frågor där folk vill se en positiv förändring. Ung Pirat är idag Sveriges näst största politiska ungdomsförbund. Tack alla nya medlemmar! Välkomna in i byggandet av det nya kunskapssamhället!

Piratpartiets årsmöte 7-8 mars 2009
Många unga pirater har under föregående helg deltagit i moderpartiets årsmöte som hölls på forumet 7-8 mars. Mötet gick väldigt bra, och Ung Pirats förbundsstyrelse vill gratulera Piratpartiets styrelse för ett roligt och väl genomfört möte. Piratpartiets årsmötesteknik via forum har sedan partiets början 2006 utvecklats bra, och varje år märker man att det blir bättre och bättre. Ung Pirats snart avgående styrelse hoppas att Piratpartiets nyss tillsatta styrelse ser lika mycket fram emot nästa verksamhetsår med spännande EU-val och början till upptakt till riksdagsval som Ung Pirat gör

Nya lokalavdelningar i förbundet
Vi vill rikta särskild uppmärksamhet mot de nya lokalavdelningar som är på väg att startas upp och gå med i förbund och distrikt. Nya lokalavdelningar under den här perioden är Ung Pirat Karlstad som har uppstartsmöte 12 mars, Ung Pirat Mariestad som startar 13 mars, och sedan februari/mars 2009 finns Piratstudenterna i Lund och Ung Pirat Täby samt Eskilstuna.

Omstrukturering i vårt forum
Vi har precis omstrukturerat vårt forum så att det lättare går att hitta information om en viss lokalavdelning. Är det någonting mer vi kan förbättra, hör av dig i vårt forum!

SI Young Leader Visitors Programme
Svenska institutet anordnar en utbildning för unga ledare från Sverige, Jordanien, Libanon, Marocko, Syrien, Tunisien och Palestina under 2009 med tema på olika former av ny media för opinionsbildning. Tanken är att samla ungdomar från deltagarländerna som använt sig av mobiltelefoner, bloggar, filmer eller dylika medel för att sprida ett budskap eller en åsikt. Ung Pirat bör självklart ha en representant där!

Kraven är

* Att man är engagerad inom media, affärsliv, politik eller samhälle.
• Att man aktivt arbetar för förändring i samhället med hjälp av med media.
* Att man är hängiven åt demokrati och mänskliga rättigheter.
• Att man är 20-35 år gammal.
• Att man kan engelska flytande i skrift och tal.
• Att man är från någon av deltagarländerna.

Utbytesprogrammet kommer äga rum i Sverige och Paris, och SI står för alla omkostnader. Sista dagen att ansöka är 15 mars! Snabba ryck! Meddela förbundsstyrelsen genom att skriva på forumet ifall du tänker ansöka i egenskap av ung pirat. Forumtråd

Länk till SI

Rekryteringstävlingen
Ung Pirat Stockholm lyckades under februari rekrytera 159 nya medlemmar och vann därmed den rekryteringstävling vi hade. Se vårt forum för hur det gick för din lokalavdelning.

Kreativa unga pirater

Det här är ett nytt, förhoppningsvis stående, inslag i Ung Pirats nyhetsbrev! Här samlar vi lite information och länkar till kreativa unga pirater som släppt sin musik under föredömliga öppna licenser som Creative Commons eller Kopimi eller något annat.

Robin Tengvall gör musik under lite beat/hiphop-influerat tecken och släpper verken under Kopimi.
Amelia Andersdotter översätter och ger ut en översatt version av Santiago Eximenos bok Asura (Det brinner) som är licensierad under Creative Commons.
Magnus Bergmark håller i ett kollaborativt översättningsprojekt av Cory Doctorows Little Brother (Lillebror) som är licensierad under Creative Commons.
Jonathan Lundin Holmquist ligger i startgroparna för Ung Pirat-avdelningen Unga skapande pirater utan begränsningar, som är tänkt som ett samarbete mellan unga skapande pirater för idéutbyte, samarbeten och kreativ verksamhet.

Är du en ung, skapande pirat som vill stå med på vår skaparlista? Kontakta oss via forumet: Nyhetsbrevstipstråden

Om man vill stå med i flera nyhetsbrev är det bara att säga att man själv vill bli ett stående inslag

Kontinuerliga Pirat-träffar
Piraterna i Malmö och Lund träffas på Espresso House vid Knut den Stores torg (vid stationen) i Lund 11.00 varje söndag. http://syd.piratpartiet.se/
Piraterna i Stockholm träffas på Café Gråmunken, T-Gamla stan. Nästa möte är tisdag 24/3 och onsdag 8/4. Hela listan på mötestider finns Här http://forum.piratpartiet.se/Topic13819-20-1.aspx
Piratstudenterna i Uppsala träffas på Piratöl kl 19.00 varje torsdag på V-dala nations pub. Kårleg krävs. http://forum.piratpartiet.se/Topic95004-169-1.aspx
Piraterna i Uppsala träffas på Piratfikat kl 13:00 varje söndag på Värmlandsnation. http://forum.piratpartiet.se/Topic82367-22-1.aspx

Övrigt som händer
12 mars startar Ung Pirat Karlstad upp.
14 mars så har Ung Pirat Jönköping och Ung Pirat Rättvik årsmöte.
15 mars har Ung Pirat Lund årsmöte.
* har Ung Pirat Göteborg årsmöte.
* har Ung Pirat Västra distriktet distriktskongress.
* har Ung Pirat Östra distriktet distriktskongress.

19 mars startar Ung Pirat Örebro upp. * har Ung Pirat Eskilstuna årsmöte.
* har Ung Pirat Malmö årsmöte.
20-22 mars så anordnas ett AntiIpred-LAN i Eskilstuna centrum av föreningen Lillebror. http://forum.piratpartiet.se/Topic129504-177-1.aspx
22 mars har Ung Pirat Stockholm årsmöte.
* har Ung Pirat Uppsala årsmöte.
* har Ung Pirat Västerås årsmöte.
26 mars har Ung Pirat Umeå årsmöte.
27-29 mars Ung Pirats stora förbundskongress i uppsala, förbundets årsmöte för 2009. Detta är tillfället då vi samlas för att utbyta åsikter, ta beslut om viktiga frågor för Ung Pirats arbete, framtid, samt väljer en ny styrelse. Alla medlemmar får närvara i mån av plats. Bara ombud har rösträtt.
10-13 april LAN i Åkersberga. För att uppmärksamma EU-valet, och förhoppningsvis rekrytera lite fler medlemmar, anordnar Piratpartiet i Roslagen, Ung Pirat och Teaterverkstaden ett LAN i Åkersberga. Läs mer på http://www.piratlan.net/
18 april har Ung Pirat Södra distriktet sin distriktskongress.
19 april har Ung Pirat Norra distriktet sin distriktskongress.

Förbundsordförande Ung Pirat

tel:076 0188918

http://stefanflod.blogspot.com/

Edited: 2009-Mar-11 20:45:09 by Stefan Flod
Post #135595
Posted 2009-Mar-12 01:19:13

Last Login: 2010-Jan-24 14:03:02
har frågat tidigare men gör det igen. om ni vill få er belöning så behöver jag ett kontonr...
Post #135632
Posted 2009-Mar-12 09:27:07

Last Login: 2009-Jun-29 15:30:52
Wow, hade inte väntat mig att få ett omnämnande där. Vill tillägga att jag inte haft tid att göra speciellt mycket själv, så det är mest en stilig ung man vid namn Nordquist (nQue) om skött nästan allt just nu. Om det är någon som skall ha beröm så är det han! :-)

Nu känner man sig lite tvungen att börja jobba på det igen! :-P
Post #135654
Posted 2009-Mar-12 15:14:16

Last Login: 2 days ago @ 01:09:37
Da_Nerd (2009-Mar-12)
har frågat tidigare men gör det igen. om ni vill få er belöning så behöver jag ett kontonr...

Ung Pirat Stockholm är med all sannolikhet inte medveten om att de vann tävlingen och föreningen har ännu inte skaffat sig ett bankkonto. De har nämligen en ganska inaktiv styrelse för stunden. Deras årsmöte är den 22 mars då det kommer att väljas en ny styrelse som förhoppningsvis är mer aktiv. Är det någon som läser det här och bor i Stockholm och känner sig sugen på att ingå i den styrelsen kan ni höra av er till mig.

Jag kommer även föreslå årsmötet att Ung Pirat Stockholm ska besluta att skänka prispengarna till tvåan i tävlingen, Ung Pirat Hylte, då jag anser att de både är mer förtjänta av priset och i större behov av priset. Så mitt råd är att vänta med en eventuell utbetalning tills efter den 22:e mars

/ Mab

"sätt in lämpligt tufft citat här"

http://ungpirat.blogspot.com
Post #135709
Posted 2009-Mar-12 17:07:10

Last Login: Yesterday @ 22:17:53
Mab (2009-Mar-12)
Da_Nerd (2009-Mar-12)

Ung Pirat Stockholm är med all sannolikhet inte medveten om att de vann tävlingen och föreningen har ännu inte skaffat sig ett bankkonto. De har nämligen en ganska inaktiv styrelse för stunden. Deras årsmöte är den 22 mars då det kommer att väljas en ny styrelse som förhoppningsvis är mer aktiv. Är det någon som läser det här och bor i Stockholm och känner sig sugen på att ingå i den styrelsen kan ni höra av er till mig.

Jag kommer även föreslå årsmötet att Ung Pirat Stockholm ska besluta att skänka prispengarna till tvåan i tävlingen, Ung Pirat Hylte, då jag anser att de både är mer förtjänta av priset och i större behov av priset. Så mitt råd är att vänta med en eventuell utbetalning tills efter den 22:e mars

+1.

Förbundsordförande Ung Pirat

tel:076 0188918

http://stefanflod.blogspot.com/
Post #135748
Posted 2009-Mar-14 02:37:58

Last Login: Today @ 00:20:58
Låter som en bra ide tycker jag.

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Vice Valkretsledare, Värmland
Kommunledare Forshaga
Sekreterare Ung Pirat Karlstad
Marie Axelsson,
Kandiderar för internvalet. Läs min kandidatur text är, och svarar på frågor här
marie.axelsson@piratpartiet.se

#piratpartiet
#ungpirat
#karlstad
@ irc.piratpartiet.se
Finns i Rikskanalen, med flera på Skype också.
Post #135934
« Prev Topic | Next Topic »

Reading This Topic Expand / Collapse
Active Users: 0 (0 guests, 0 members, 0 anonymous members)
No members currently viewing this topic.
Forum Moderators: Stefan Flod, SimonRosenqvist, Tobias Björkgren, PeterE, agnesson

Permissions Expand / Collapse

All times are GMT +1:00, Time now is 7:32am