Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

12345»»»

Richard Falkvinges blogginlägg Expand / Collapse
Author

Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Jul-21 12:52:17
Först av allt vill jag börja med att uttrycka respekt för Falkvinges arbete med att starta Piratpartiet. Däremot funderar jag på om inte personen i fråga kommer bli en belastning för partiet i och med hans mycket liberala åsikter gällande sex med underåriga.

Jag tror inte allmänheten kommer ha förståelse för de åsikter han står för, även om de skulle vara hans personliga. Att person och parti blandas ihop är mer regel än undantag. Jag har själv svårt att försvara hans åsikter i ämnet.

Läs själv:
http://rickfalkvinge.se/2008/07/14/svensk-repression/#comment-7137

Post #164706
Posted 2009-Jul-07 16:06:17

Last Login: Yesterday @ 19:21:39
Culpa (2009-Jul-07)
Först av allt vill jag börja med att uttrycka respekt för Falkvinges arbete med att starta Piratpartiet. Däremot funderar jag på om inte personen i fråga kommer bli en belastning för partiet i och med hans mycket liberala åsikter gällande sex med underåriga.

I'm sure there's people that will take this very negatively, all sense seems to have left them in certain areas relating to sex. There is an age of consent, and there's some disagreement on where it should be. Here in Norway it's 16, and if I had sex with a 15.5 year old here I'd be called a pedo while in Sweden it's fully legal. Likewise there's countries with 14 (Germany, Austria, Italy, Portugal, much of eastern europe) or 13 (Spain). These aren't exactly uncivilized third world countries I'm talking about, I don't want to start the whole flamewar just saying that 15 is around average for europe and 12-13 would be very liberal but not extremely so. This limit has varied considerably over time and more reflect current society standards than physical properties...
Post #164716
Posted 2009-Jul-07 16:53:51

Kjella (2009-Jul-07)
Culpa (2009-Jul-07)

I'm sure there's people that will take this very negatively, all sense seems to have left them in certain areas relating to sex. There is an age of consent, and there's some disagreement on where it should be. Here in Norway it's 16, and if I had sex with a 15.5 year old here I'd be called a pedo while in Sweden it's fully legal. Likewise there's countries with 14 (Germany, Austria, Italy, Portugal, much of eastern europe) or 13 (Spain). These aren't exactly uncivilized third world countries I'm talking about, I don't want to start the whole flamewar just saying that 15 is around average for europe and 12-13 would be very liberal but not extremely so. This limit has varied considerably over time and more reflect current society standards than physical properties...

Well the biggest problem is not the age 15 itself..eh varför skriver jag på engelska, du verkar förstå svenskan
Problemet är inte enbart att hon var under 15, utan att han också var så mycket äldre. Hade han vara mellan 15-20, så hade jag (och även rättsväsendet, enligt rättspraxis) haft en större förståelse för det hela. Här är det mer att killen som utnyttjade 14åriga tjejen var nästan dubbelt så gammal som hon var. Jag har väldigt svårt att tycka det är ok att en man närmare 30, utnyttjar en ung flicka på 14 år och är säker på att majoriteten tycker likadant.

Det är en väldigt farlig åsikt Falkvinge uttrycker. Det är säkerligen en åsikt som kommer skada Piratpartiet oavsett vad vi andra tycker. Frågan är då om man i ett längre perspektiv kan ha en partiledare som har en sådan väldigt kontroversiell åsikt?

Post #164719
Posted 2009-Jul-07 18:28:52

Group: Partimedlem
Last Login: 2009-Dec-21 00:18:24
Culpa, du skriver att 27-åringen utnyttjade flickorna.
Hur vet du detta? Är det på ren automatik så att killen utnyttjade tjejjerna för att han var äldre? Eller har du något annat underlag? Skulle det kanske t o m vara så att det var tjejjerna som utnyttjade honom? Nu har jag själv ingen fakta i detta fallet förutom Ricks blogg och de bloggar han länkar till. Men jag försöker inte ge sken av att veta fakta heller!
Post #164727
Posted 2009-Jul-07 18:47:21

Albihn (2009-Jul-07)
Culpa, du skriver att 27-åringen utnyttjade flickorna.

Hur vet du detta? Är det på ren automatik så att killen utnyttjade tjejjerna för att han var äldre? Eller har du något annat underlag? Skulle det kanske t o m vara så att det var tjejjerna som utnyttjade honom? Nu har jag själv ingen fakta i detta fallet förutom Ricks blogg och de bloggar han länkar till. Men jag försöker inte ge sken av att veta fakta heller!

Driver du med mig? Vad är det du inte förstår. Att en man på 27år har sex med en (eller fler) flicka/or på 14 år, är fakta. Är det vad du tycker är ok, så visst, tyck det. Men majoriteten av alla vuxna människor tycker det är fel och att det är att nyttja oförståndet hos en individ som inte är mogen. (här pratar jag inte om mogen som könsmogen). Detta är vad jag försöker förklara.

En del kallar det våldtäkt (såsom Tingsrätten) andra kallar det utnyttjande (jag) det är ändock inte det som är problemet. Problemet är att det är enligt majoriteten av Sveriges befolkning inte ok att ha sex med en 14åring när man själv är 27år. Att vår partiledare säger att det är ok, kommer återspeglas på partiet och leda till skada för partiet. Vad är det du inte förstår?
Post #164730
Posted 2009-Jul-07 20:30:32

Last Login: Yesterday @ 09:52:37
Culpa kommer in som ny medlem och drar fram pedofilkortet på första inlägget. Det säger mer om honom (henne?) än om Rick.

Om jag mött min fru för 10 år sedan, och inte fyra, så skulle jag stämplats som pedofil i USA och andra underutvecklade länder. Rejäl åldersskillnad dessutom. Jag kan bara hålla med Rick. Något som är 100% frivilligt och inte kan ens antydas till att vara en beroendeställning (lärare, fritidsledare, släktingar o.s.v.) bör inte vara straffbart. Beroendet är inte svårt att utreda!

I Japan har det blivit populärt att anmäla unga män för att tafsa på små flickor (skolålder 13-17). I Sverige skulle detta klassas som våldtäkt av vissa, sexuellt utnyttjande av andra. Det är bara det att "tafsandet" sker på proppfulla tunnelbanevagnar där man knappt har kontroll på vem som gnider sig mot vem. Polisen är lite irriterade minst sagt. Ett sätt att tjäna lite pengar för tjejerna verkar det som. Det skulle funka utmärkt här med tanke på lagen. Bara hota med våldtäktsanmälan och killen skulle glatt betala flera tusen för att slippa eländet i rätten. Man kan faktiskt bli dömd för våldtäkt utan bevis, utan vittne, utan något. Bara på en skakig berättelse om bara åldersskillnaden är stor nog. Jag tror Rick är förnuftigare än många andra, till stora delar en sann liberal.

http://hd.se/helsingborg/2008/07/14/helsingborgare-fick-tre-aar-foer/
http://hd.se/lokalt/helsingborg/2008/06/13/27-aaring-aatalas-foer/

Trådlöst nätverk
Nej till TV-licens
Post #164734
Posted 2009-Jul-07 20:47:33

Last Login: 2 days ago @ 12:03:12
Culpa (2009-Jul-07)

Jag tror inte allmänheten kommer ha förståelse för de åsikter han står för, även om de skulle vara hans personliga. Att person och parti blandas ihop är mer regel än undantag. Jag har själv svårt att försvara hans åsikter i ämnet.

Läs själv:

http://rickfalkvinge.se/2008/07/14/svensk-repression/#comment-7137

Varför måste vi som medlemmar försvara partiledarens privata åsikter? Jag är helt övertygad om att jag tycker precis tvärtemot många i styrelsen i en rad frågor. Det är ju just det som är poängen med Piratpartiet? Att vi har fokuserat på några få men väldigt viktiga frågor, och har enats kring dessa och lagt allt annat åt sidan. Det spelar ingen roll vad Rick har för syn på sexualpolitiken, för det är ingenting han kommer att driva.

Edit: För övrigt är ju inte ens Rick Falkvinges åsikter om sexualpolitiken särskilt unika. Det finns flera länder i Europa som har lägre sexuell myndighetsålder än vad Sverige har. Att du är upprörd över detta tycker jag gränsar till moralpanik. Hans åsikter i frågan är inte relevanta överhuvudtaget.
Post #164735
Posted 2009-Jul-07 21:43:50

Last Login: Yesterday @ 23:38:38
Var inte så jäkla PK nu. Var glada istället att vi har en partiledare som säger vad han tycker och inte håller på att snacka strunt och undviker att röra kontroversiella ämnen.

För övrigt tycker jag inte att det finns något direkt fel med det han säger. Visst, en 14-årig flicka är i underläge mot en 27-årig kille, och handlade det på något sätt om tvång så ska han naturligtvis straffas för det. Men om det faktiskt var helt i samförstånd, kan staten då verkligen bestämma att det inte var det trots allt? Lagen borde utgå från sexuell mognad och inte helt sonika från ålder.

---
Edited: Today @ 11:21:58 by FRA
Post #164739
Posted 2009-Jul-07 22:03:40

Last Login: 2009-Dec-13 11:03:11
Jag skulle personligen se det som utnyttjande om en 27-årig "man" hade samlag med min 14-åriga dotter.
Ni som försvarar Falkvinge skulle ni velat att det var er dotter?
Dessutom kan man undra vad en 27-åring har för intresse av en 14-åring förutom sex?
Att Falkvinge drar gränsen för pedofili vid 4 år är helt häpnadsväckande, anser Bom.
Post #164740
Posted 2009-Jul-07 22:13:29

Last Login: 2010-Jan-26 23:29:20
Bomshankar (2009-Jul-07)
Jag skulle personligen se det som utnyttjande om en 27-årig "man" hade samlag med min 14-åriga dotter.

Ni som försvarar Falkvinge skulle ni velat att det var er dotter?

Dessutom kan man undra vad en 27-åring har för intresse av en 14-åring förutom sex?

Att Falkvinge drar gränsen för pedofili vid 4 år är helt häpnadsväckande, anser Bom.

4 år var ett exempel. Om man tolkar det bokstavligt hade det annars inte varit pedofili med nån under 4 år.

Harmony has minions?
Post #164741
« Prev Topic | Next Topic »

12345»»»

All times are GMT +1:00, Time now is 7:31am