Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

1234»»»

Nyhetsbrev 2009-07-15 Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 16:03:47

Hej alla,

jag vet att det har varit lite ont om uppdateringar den senaste tiden. Det beror helt enkelt på att precis som vi alla är trötta efter valet, så gäller det även mig och resten av ledningen. När vi dessutom har dränkts i telefonsamtal och medieintresse och massor av rutinsaker som behöver ordnas så här efter valet, så gör det att vi går på ångor och helt enkelt försöker hålla näsan ovanför vattenytan.

Därav att det inte varit några nyhetsbrev på ett tag.

I skrivande stund är jag på väg till Aktuelltstudion för att debattera Stockholmsprogrammet mot Johan Lindander (C). Det är EUs ramprogram för de kommande fem åren som svenska regeringen nu driver igenom, och som innehåller ganska omfattande inskränkningar i medborgarrätten. Exempel:

• Alla våra resor in och ut ur unionen ska registreras elektroniskt.
  • Alla ekonomiska transaktioner ska övervakas för att hitta “misstänkta” transaktioner, och på samma sätt ska alla medlemsländer få reda på våra banktillgångar.
  • Direktivet om fyra års fängelse för fildelare, och för internetleverantörer som accepterar dem, väcks till liv igen.
  • Internet ska censureras, webbsajter ska stängas ner eller blockeras, officiellt för att bekämpa barnporr (men vi vet sedan tidigare att det är mycket annat som blockeras också, inklusive politiska sajter, och det används alltid som murbräcka för att etablera censur som princip).
  • Så mycket övervakningsdata om möjligt om vårt privatliv ska spridas mellan myndigheter i hela unionen. Grundprincipen ska flyttas från “datat är skyddat” till “eftersom datat ändå är skyddat ska det spridas över allas Europas myndigheter”, lite sarkastiskt.
  • En ny sorts terroristhandling introduceras i lagtexten, “terroristprat“, alltså regimkritiskt propagerande. Detta ska inte ha någon yttrande- eller åsiktsfrihet och terroristpratare ska aktivt hindras från att använda Internet. (Jag kunde inte föreställa mig att den svenska regeringen skulle slåss för att regimkritiker inte skulle ha åsiktsfrihet, att det skulle sjunka så långt. Men det är bara att läsa innantill.)
  • Internetleverantörer ska kunna förklaras kriminella och deras IP-adresser ska kunna dras in. Mig veterligen har det aldrig hänt med postverk eller telefonbolag.
  • Stockholmsprogrammet pratar om ett “Säkrare Internet”. “Säkrare” i det här sammanhanget betyder alltid “censurerat”.

Det här programmet tar väldigt mycket uppmärksamhet just nu, av förklarliga skäl. Det är alltså detta, bland annat, som den svenska regeringen för stunden arbetar med att försöka sätta som ramverk för EUs kommande fem års arbete.

Jag återkommer så snart jag kan med mer detaljer. Den som vill kan DF">läsa Stockholmsprogrammet själv så länge, och missa inte Framtidsgruppens rapport som ligger till grund för programmet. Än så länge har bloggosfären bara börjat analysera innehållet i dokumenten.

Det finns lite positiva nyheter också. Våra framgångar i EU-valet har inspirerat pirater över hela världen att grunda och expandera piratpartier. Svenska Dagbladet hade en artikel häromdagen om att PP nu finns i 33 länder, Expressen hakar på med en djupare artikel, och i Danmark grundades nyss Ung Pirat, vilket är det fjärde piratungdomsförbundet efter (svenska) Ung Pirat, Junge Piraten, och Piraattinuoret.

Det går bra för piratrörelsen i världen nu.

I övrigt vill jag passa på att säga en annan sak: precis som när jag skickade ut ett nyhetsbrev om att Piratpartiet sätter sig i den gröna gruppen samtidigt som pressen fick veta det, så är det viktigt för mig att berätta om saker så fort de blir klara.

Men nere i Bryssel är det många saker som fortfarande inte är helt klara, till exempel hur vår Europaparlamentarikers assistentstab kommer att se ut. Jag vet att det florerar många rykten om det, både ifrån personliga berättelser och från artiklar i media, men innan det är bläck på papperet, så är det inte färdigt. Så även om det florerar rykten, så vill jag förklara varför det inte kommer någon officiell information om hur saker organiseras i Bryssel: det finns ingen officiell information ännu. Så fort det är klart, så kommer alla medlemmar naturligtvis att få veta.

Jag återkommer med mer information inom kort. Ber dessutom om ursäkt för den något utmattade tonen — jag är i ordentlig eftervalskoma.

Höres,
Rick

Post #165665
Posted 2009-Jul-15 21:26:12

Last Login: 2010-Feb-02 20:43:36
Bra Jobbat, Rick
Jag förstår att det har varit mycket och att du är rätt så slutkörd över valet,
men med dina ord i detta nyhetsbrev visar att du inte helt tappat taget/andan
så keep working strong.
Post #165666
Anonymous
Posted 2009-Jul-15 21:36:52

Lugn, saklig, förtroendeingivande, berättigad proffsigt återhållen inneboende ilska. Ja helt enkelt mycket bra framträdande av Rick Falkvinge aktuellt svt. mvh Lennart Lindsjö
Post #165668
Anonymous
Posted 2009-Jul-15 21:47:40

Snyggt jobbat i Aktuellt! Är det någon tillfällighet att man väcker viktiga medborgarrättsfrågor mitt i semestertiden?

Hälsningar Bert Gren f d miljöpartist i Alvhem
Post #165671
Anonymous
Posted 2009-Jul-15 21:50:22

Piratpartierna har visat sig vara fördolda kommunister och Gröna idioter. Långt ifrån den Libertarianska framtoning man använde före valet. Jag röstade på PP och med sanningen i hand kommer jag att motverka dessa PP företeelser med kraft.
Libertarian SHB
Post #165672
Posted 2009-Jul-15 21:50:23

Last Login: Today @ 16:03:47
Tack för feedback om hur jag såg ut i Aktuellt. Det är mycket värt. (På hemvägen såg jag att dokumentet jag refererade till -- och höll upp i TV -- är daterat den 10 juni i år, btw. Alltså inte alls från förra året, som Linander påstod.)

Apropå ingenting stavade jag hans namn fel i brevet. Det var bara en stressgrej och ingen avsiktlig diss. Han heter Linander.

Post #165673
Anonymous
Posted 2009-Jul-15 22:06:04

Anonymous (2009-Jul-15)
Piratpartierna har visat sig vara fördolda kommunister och Gröna idioter. Långt ifrån den Libertarianska framtoning man använde före valet. Jag röstade på PP och med sanningen i hand kommer jag att motverka dessa PP företeelser med kraft.

Libertarian SHB

Tror du missat att (pp) inte är bunden till någon ekonomisk politik, så att tro att de skulle börja införa libertarianska saker var fel av dig. De röstar med sina allierade i utbyte om att de allierade röstar som de gör, och det har alltid varit den officiella metoden för partiet att fungera. En röst på (pp) är en röst på sociala saker såsom patenträttigheter, copyright och rätten till privatliv, vilket alla kan argumenteras tillhöra flera politiska ideologier.

Ta t.ex. patent: Kommunister kan tolka det som ett sätt för "samhället att samarbeta på" och de som tror på fri marknad kan se det som "absolut konkurrens, inget monopol beviljat av staten". Vår politik är obunden av ekonomisk modell. Du hade säkert uppfattat allt som väldigt libertarianskt, men jag lovar dig att det finns en massa kommunister som tycker att partiprogrammet låter vänstervridet. Det är ett tecken på att det är saker som i stort sett alla (utom fascister) gillar. Ta till vara på det!

PS. Jag är själv smått libertarian.
Post #165680
Anonymous
Posted 2009-Jul-15 22:19:53

Tack för ett trevligt och informativt brev, det är många "skrämmande" saker på gång som behöver uppmärksammas ingen vill nog leva i det samhälle som skapas om vi ej är vakna och agerar, skönt med det internationella uppvaknadet.
ANN of BO
Post #165686
Posted 2009-Jul-15 22:26:21

Last Login: 2009-Dec-22 16:47:02
Jag upprepar, upprepar, upprepar: det största problemet med Stockholmsprogrammet är gränspolitiken.

Och vi måste prata om mänskliga rättigheter, därför att de största brotten mot fri- och rättigheter som begås i Europa begås mot icke-medborgare. De omfattas alltså inte av medborgarrätten, men är ur fri- och rättighetssynpunkt de mest utsatta av alla.

Faktum är att de flesta kränkningar som drabbar oss vanliga medborgare införs i syfte att drabba icke-medborgare. Vi lever alltså egentligen bara i kölvattnet av repressiva åtgärder som är riktade mot dem. Hur jäkla bra är det? Vi behöver ta fajten där den behövs.

Mööp.

---------

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll
-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Kollaborativ blogg med Amelia Andersdotter och Simon Rosenqvist:
http://stenskott.wordpress.com
Post #165688
Posted 2009-Jul-15 22:29:29

Last Login: 2009-Sep-12 13:38:12
väl skrivet. gillar jag skarpt.
robin.kristoffersson@gmail.com

by Robin
Post #165692
« Prev Topic | Next Topic »

1234»»»

Reading This Topic Expand / Collapse
Active Users: 0 (0 guests, 0 members, 0 anonymous members)
No members currently viewing this topic.
Forum Moderators: Rick Falkvinge, SimonRosenqvist, Christian Engström, Mårten Fjällström, agnesson, Anna Troberg

Permissions Expand / Collapse

All times are GMT +1:00, Time now is 4:12pm