Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

123»»»

Sluta med (köns)diskriminering - (ang Piratkvinnor, bla) Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: 2009-Aug-12 17:42:22
Efter att ha läst dagens nyhetsbrev blir jag irriterad över att även PP har tendenser till att vilja gå tillbaka i tiden.
Varför annonseras det ut om Piratkvinnor? Jag såg det väldigt positivt med en kvinna som tog över efter att Rick tog sin mycket välförtjänta semester, men jag är inte lika positiv längre (tyvärr).

"Piratkvinnor är ett politiskt och religiöst obunden organisation. Vi är inte en del av Piratpartiet och medlemsskap kopplas inte heller dit."
Så varför Piratkvinnor propageras för i PP's nyhetsbrev kan jag inte förstår då jag inte trodde PP stog för segregering.
Skulle det annonseras om Piratmän så skulle det bli många arga feminister (personer som anser att män är mindre värda än kvinnor?).

Kan vi människor för en gångs skull sluta se till hudfärg, kön, ålder, sexuell läggning och yrke mm.
Kan vi inte få vara Humanister (där all människor har lika värde) i ställer för feminister och andra grupperingar som utesluter människor?
Jag ser det väldigt positivt med en någolunda jämn fördelning av hudfärg, kön, ålder, sexuell läggning och yrke mm, men börja inte prata om kvotering och dyl för då drar jag omedelbart tillbaka mitt stöd från PP. För kvotering är för mig det mest diskriminerade som finns.

För mig är det helt ok med åsikter/läggning/kön/hudfärg mm som går (helt om det är så) emot mina egna (nynasister mm) för det är derast demokratiska rättighet att ha ha dessa åsikter/läggning/kön/hudfärg, men propagera inte för segregering inom PP.

Jag tror personligen att PP (och där med det sista av våran frihet i Sverige?) kommer att gå under om vi inte kan lägga ALLA skillnader bakom oss, och kämpa tillsammans i stället var för sig.

Det finns många nya lagar som diskriminerar män (jo det finns en del äldre lagar som diskriminerar kvinnor oxå) trots att det finns lagar som säger att könsdiskriminering inte får förekomma. Att trycka ner männen till kvinnornas gamla nivå är inte rätt väg att gå. Se till att vi alla blir jämställda i stället, genom att sluta se till det som skilljer oss åt.

/Hernik Norberg

ps. Go go go alla olika människor inom PP, för vi behövs alla oavsätt hur/var vi fötts.
Post #168238
Posted 2009-Aug-09 23:24:54

Last Login: Today @ 07:36:24
Ingen skulle vara gladare än jag om det inte behövdes ett kvinnoförbund. Jag väljer medvetet att inte kalla mig feminist, jag gillar inte kvotering osv. Det vet alla som läser min blogg regelbundet. MEN piratrörelsen behöver fler kvinnor. Inte på grund av kvinnorna i sig, utan för att jag av erfarenhet vet att arbete fungerar bättre om man har en bra blandning på folk. Det är därför det är viktigt att se till att det finns män och kvinnor, unga och gamla osv. Eftersom jag inte gillar kvotering, tycker jag att det är alldeles utmärkt att det nu finns några driftiga kvinnor som orkar lägga ner den kraft och energi det faktiskt tar att dra igång ett kvinnoförbund för att öka antalet kvinnor inom piratrörelsen. Det kommer att gynna Piratpartiet mycket på samma sätt som Ung Pirat gynnar partiet.

Massor av kvinnor tillbringar en massa tid på nätet, personlig integritet är lika viktig för kvinnor som för män. Varför kommer det sig då att jag flera gånger hört tjejer/kvinnor som säger att de verkligen sympatiserar med våra frågor, men tvekar inför att bli medlemmar i partiet? Jag vet faktiskt inte. Jag trivs själv utmärkt i partiet. Men uppenbarligen är det en högre tröskel för kvinnor att bli medlemmar. Om ett fristående kvinnoförbund kan bidra till att sänka den tröskeln, så borde vi vara glada.

Sedan förstår jag inte riktigt varför det är så hemskt att jag valde att pusha Piratkvinnorna. Jag pushade Ung Pirat också. Om det är könssegregerande att ha ett kvinnoförbund, så borde det i rimlighetens namn vara ålderssegregerande att ha ett ungdomsförbund också. Men nu handlar det inte om att segregera, det handlar om att appellera så många som möjligt och det är exakt vad vi behöver göra för att maximera våra chanser att komma in i riksdagen.

-------------------------------------------------------------------------
Vice partiledare / andre vice ordförande i PP

Blogg: http://www.jatillriksdagen.com/anna-troberg, http:www.annatroberg.com
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg
Mobil: 0704-676 273
Post #168284
Posted 2009-Aug-09 23:27:01

Last Login: 2009-Nov-28 10:02:29
+1 Anna.
Post #168285
Posted 2009-Aug-10 00:21:21

Last Login: Yesterday @ 21:01:14
Anna Troberg (2009-Aug-09)
Om det är könssegregerande att ha ett kvinnoförbund, så borde det i rimlighetens namn vara ålderssegregerande att ha ett ungdomsförbund också. Men nu handlar det inte om att segregera, det handlar om att appellera så många som möjligt och det är exakt vad vi behöver göra för att maximera våra chanser att komma in i riksdagen.

Och kvinnor har vi uppenbarligen rätt bra täckning för, både vad gäller representation och aktivism. Hur är det med motsvarande andra partiminoriteter såsom 65+, invandrare, handikappade, smurfar eller whatever?

Jag stöder arbetet för att aktivera kvinnor och få dem att sluta upp i våra led på alla nivåer, men jag tycker siktet kan bli lite ensidigt ibland.

Är verkligen jämställdhet viktigare än jämlikhet?
Post #168292
Posted 2009-Aug-10 01:00:33

Last Login: Yesterday @ 15:49:19
Jag tror på mer utbildning blank folk generellt, också bland kvinnor förstås. Det behöver komma ut mer information till människor som inte finns ute på den 'vanliga' internet arenan som de flesta piratpartister finns. På många sätt är vi en liten ö mitt ute i internetshavet. De flesta människor har tillgång till internet nu för tiden, men det betyder inte att alla har samma kunskap eller har hittat de informationskällor som många av oss har tillgång till. Många människor vet inte ens hur man gör en effektiv sökningssekvens på google. Det krävs en massa jobb att nå ut till just dem. På ett sätt behöver folk hjälp att hjälpa sig själva, att utbilda sig själva.

För övrigt förstår jag inte 'upprördheten', eller vad man ska kalla den, över att det finns kvinnor som jobbar tillsammans. Om man menar att det inte är relevant att så många av piratpartiets medlemmar är män, så är det väl lika lite ett problem att ett gäng kvinnor jobbar tillsammans. Folk som folk, eller hur?
Personligen skulle jag inte jobba så, men det betyder inte att det inte är ett bra sätt att jobba, bara inte mitt sätt. Vi måst komma över den svenska tvungenheten att normalisera allting vi ser. Vi behöver inte göra alltig på samma sätt. Målet är det som räknas ju.

Post #168299
Posted 2009-Aug-10 01:23:53

Last Login: Yesterday @ 21:12:36
fno (2009-Aug-10)
Och kvinnor har vi uppenbarligen rätt bra täckning för, både vad gäller representation och aktivism. Hur är det med motsvarande andra partiminoriteter såsom 65+, invandrare, handikappade, smurfar eller whatever?

Jag stöder arbetet för att aktivera kvinnor och få dem att sluta upp i våra led på alla nivåer, men jag tycker siktet kan bli lite ensidigt ibland.

Är verkligen jämställdhet viktigare än jämlikhet?

Bland våra aktiva är det ganska bra täckning, ja. Men om man tittar till andelen medlemmar eller för den delen på könsfördelningen bland de som röstade på oss så finns det mycket man skulle kunna göra. Och det gäller inte bara kvinnor. Jag personligen skulle gärna se mer aktiva bland våra invandrare och äldre - och den dagen som nån drar igång nåt sånt så kommer jag fortfarande tycka att det är en bra idé. Tyvärr känner jag att jag inte starta nån sån organisation (även om jag är halvpolack och nästan 30 ) - för mig krävs det att nån som verkligen representerar en sådan grupp drar igång det hela...

------------------------------------------------------------------------------------
Kampanjledare och ansvarig för Kampanjgruppen

Stockholmsbloggen - info om vad som händer i Stockholm

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström
Post #168307
Posted 2009-Aug-10 01:27:50

Last Login: Yesterday @ 21:01:14
Nea (2009-Aug-10)

För övrigt förstår jag inte 'upprördheten', eller vad man ska kalla den, över att det finns kvinnor som jobbar tillsammans. Om man menar att det inte är relevant att så många av piratpartiets medlemmar är män, så är det väl lika lite ett problem att ett gäng kvinnor jobbar tillsammans. Folk som folk, eller hur?

Från mitt perspektiv är det inget problem att kvinnor jobbar tillsammans, tvärtom.

Det som gör mig aningen bekymrad är att partiminoriteten kvinnor av någon anledning prioriteras högre än andra partiminoriteter, och åtminstone hittills åtnjutit ensamrätt på kvotering.

Nu är det åter dags att sammanställa vallistor, och åter har de ensidiga kvoteringsdiskussionerna börjat florera.
Post #168308
Posted 2009-Aug-10 02:05:01

(Jag gillar igentligen heller inte att man har ungdomspartier. Som jag ser det beror stora delar av våra problem i samhället av att man segregerar mycket på ålder, se tex ett diskotek med bara 18 åringar, det blir bråk och stökigt.)

Men så står det att "Ung Pirat är Piratpartiets ungdomsorganisation" dvs det är en del av PP, vilket Piratkvinnor utrycker att dom inte är. Hade Piratkvinnor varit en del av PP som Ung Pirat så hade jag inte alls reagerat lika.

Jag tycker det är toppen att fler kvinnor (män, ungdommar, äldre, invandrare, svenskar och alla andra) blir aktva, men jag tror heller inte att många kockar gör en bättre soppa dvs fler organisationer i stället för bara en för alla människor.
För om alla kvinnor väljer att gå med i Piratkvinnor i stället för i PP så kommer vi ju att få ännu mindre kvinnor i PP. Och då vill ju ännu färre gå med i PP. En ond spiral som jag ser det.

Naturligtvis så kan jag ha helt fel. Det kanske verkligen bli bra, men jag tror tyvärr inte det. Jag tror att det gör folk mer förvirrade om det finns Piratkvinnor, Piratmän, Piratinvandrare, Piratsvenskar, Kristna Pirater, Muslimska Pirater osv. Jag tycker PP har svårt nog att framföra sitt budskap än att folk skall behöva hålla ordning på fler än ett parti / en organisation.
Och jag tror STARKT på att en organisation med 1,000,000 medlemmar (som ex) är mycket starkare än 10 st olika med 100,000 st var.

Jag är för all form av jämnställdhet (jag anser att en kvinna som gör ett jobb bättre än en man skall ha högre lön än mannen tex), men jag är emot (nästan) all form av segregering.
Men namnvalet var iaf inte Femenistisk Pirat... Det kanske bara är jag som automatiskt tänker på Femenistiskt Initiativ när jag ser Piratkvinnor.

Det kan bero på att jag är man som gör att jag tycker som jag gör, men även med 90% kvinnor i PP hade jag inte sett Piratmän som någonting bra. Som hårt mobbad i hela grundskolan vet jag personligen hur det är att vara "utanför", men jag är övertygad att saken inte hade blivit bättre med en egen förening för mobbade i skolan, för segregering tillför sällan någonting bra (utan är snarare oftast orsaken till problemet).

Det är svårt som man att vara emot feminism (dvs segregering i mina ögon) utan att bli stämplad som en kvinnohatare, men jag står för min tro på humanism snarare än att dela upp i delar.

/Henrik Norberg
Post #168311
Posted 2009-Aug-10 02:41:21

Men jag kanske bara är naiv när jag tänker efter (och efter att ha läst mer på forumet). För det kanske inte går att ha allt under ett tak.
Det kanske är bäst om vi delar upp oss i så många läger det går. För trots allt vet jag att om alla skall få igenom allt som dom vill kommer ingen att få ens en del av det dom vill i slutändan.

För mig står (eller stog iaf) PP för en enighet mot övermakten. Där frihet, personlig integritet och jämnlikhet var målet.
Men om alla skall slåss var för sig kommer vi aldrig att nå ett gemensamt mål, för om det sker så är det första gången i mänsklighetens historia.
Min stora farhåga är att PP kommer att bli sin egen största fiende och i slutet sänka sig själv.

"Vägen till helvetet kantas av goda intentioner"

/Henrik Norberg

Post #168314
Posted 2009-Aug-10 07:52:34

Last Login: Yesterday @ 21:12:36
Inatt när jag inte kunde sova bloggade jag lite mer om det hela här och imorse kom jag på en sak till som jag vill tillägga. Klipper ur från ett svar på min blogg:

Det är många som ända sen starten har klagat över att det finns för lite kvinnlig representation i piratrörelsen/partiet och som velat ha ändring på det. Som parti så säger vi hela tiden att det är bättre att försöka med nåt och misslyckas, än att inte försöka alls.

Nu försöker nån/några ändra på könsfördelningen så den blir lite jämnare och istället för att låta det vara sann piratanda att försöka och se vad som händer så är det dåligt. Det låter bara konstigt i mina öron.

Låt oss se vad som händer. Funkar det så var det ett bra försök. Funkar det inte… tja… då vet vi det i alla fall.

------------------------------------------------------------------------------------
Kampanjledare och ansvarig för Kampanjgruppen

Stockholmsbloggen - info om vad som händer i Stockholm

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström
Post #168321
« Prev Topic | Next Topic »

123»»»

All times are GMT +1:00, Time now is 7:33am