Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

«««1011121314»»»

Inför primärvalen Expand / Collapse
Author
Posted 2009-Oct-16 14:44:16

Är det mitt PirateWeb som krånglar eller kan man fortfarande inte registrera sig som kandidat, eller var det kanske dags först nästa vecka?
Post #176217
Posted 2009-Oct-16 14:48:44

Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Nov-08 23:11:11
Anonymous (2009-Oct-16)
Är det mitt PirateWeb som krånglar eller kan man fortfarande inte registrera sig som kandidat, eller var det kanske dags först nästa vecka?

Nästa vecka är det medlemsmöte. Rick skulle återkomma med ett erbjudandemail när systemet var färdigt.
Post #176220
Posted 2009-Oct-16 14:50:43

Ingi (2009-Oct-15)
Ok då missförstog jag dig, men min fråga kvarstår: Hur tas rikskandidaterna fram? Är det som jag trodde de som får flest röster i provvalet?

Flest röster i provvalet. Provvalet är öppet för alla i hela landet.
Post #176221
Posted 2009-Oct-16 19:55:18

Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 12:43:48
Jag håller med Stefan Flod: Jag hade velat ha renodlade distriktslistor. Det samma verkar gälla för de aktiva i mitt distrikt.

Nu vet alla att jag ville ha en medlemsomröstning om saken.

Jag har även bloggat här om hur jag uppfattade situationen när vi skulle fatta beslutet. Där följer också en diskussion mellan mig och Mini som intresserade kan läsa. Den börjar här

Att jag ville se en medlemsomröstning om saken vet alla redan.

Att det här är så jag jobbar är också en viktig bakgrund.

1: Jag är mot toppade listor av två anledningar: Jag uppfattar inte att det är vad folk har velat i ha och jag anser att argumenten för toppade listor är extremt tunna. Jag håller med Mab om allt han sagt om den saken i denna tråd.

2: Fallet med att låta folk rösta över hela landet ger flera problem. Dessa är:

a) Ett distrikt kan få en kandidat att kampanja för som de inte själva skulle ha valt. De som ska hjälpa någon i en kampanj på lokal nivå behöver själv gilla denna. Då kan man inte besluta om det på riksnivå.

b) Bland kanske hundra kandidater kan ingen orka sätta sig in i vilka alla är. Hade du haft 20 kandidater att välja på i ditt distrikt hade du betydligt lättare kunnat rangordna dessa. Nu kommer detta i stället gynna de som skriker högst.

2: Problemen med själva datorprogrammet:

a) Ingen kan förutse slutresultaten. Om ingen kan förutse slutresultaten, hur ska man då veta vad man röstar på i slutändan? Svaret är att det kan du inte veta. Med detta system är din röst lika mycket värd som i ett lotteri. Det spelar ingen roll hur mycket man kallar det direktdemokrati. Kan du inte förutse vart din röst leder är din demokrati bortkollrad ändå.

b) Kandidater kan inte själva välja om de vill stå på valbar plats, som suppleanter eller bara vara utfyllnadskandidater. Alla ska slåss på precis samma villkor, trots att vi har helt olika intentioner med att kampanja. Vissa vill verkligen in i riksdagen, andra vill bara vara utfyllnad. Att låta oss stå mot varandra är fault.

c) Ingen kan förutse slutresultaten på listorna med nuvarande metod. Det betyder att man måste använda tusen former av fulspel och taktikröstningar. Detta i sin tur leder till splittringar och fraktioneringar i partiet. Räkna t ex med att en del kommer använda tillfället för att hämnas på styrelseledamöter. De är redan sura för att vi tog bort kamelerna, som de hade velat placera på styrelsemeldemmar.

3: Kvoteringen: Mab har sagt allt jag skulle vilja säga. Jag kan primärt tycka att folk har lite oinformerade inställningar om kvotering, men om det nu är så att folk vill ha det så ska man inte köra över deras huvuden och kvotera. Då får man argumentera bra för sin sak och sedan avgöra saken i en medlemsomröstning. En sådan hade jag köpt oavsett resultat. Men kvoteringen 30/70 är så huvudlös att jag saknar ord. Antingen kvoterar man eller så gör man det inte, man gör inte en kompromiss som ger allt dåligt men inga fördelar.

4: Att låta styrelsen få peta i listan efter primärvalet är att riskera en junilistan och jag vet att folk i styrelsen själva såg till att det inte blev så vad gällde EUlistan trots att Rick och CE försökte göra allt för att trycka genom sin vilja. Kort sagt, jag har sett hur det jobbades kring EU-listan och jag gillade det inte.

5: Misstänkliggörandet av valberedning per se är en egen punkt:

En valberedning behöver inte jobba instängt. En valberedning kan se till att få spridning och ta hänsyn till saker som en algoritm aldrig kan. Geografisk spridning, åldersspridning, kön, etnicitet, men framför allt kan de skapa en samlad grupp som man tror kan göra ett bra jobb tillsammans.

Med ovanstående sagt är mitt tilläggsförslag en remix av Mabs tes om att göra alla missnöjda. Det är det bästa jag kan komma på i brådrasket och jag kommer diskutera detta med folk på Parley:

Låt varje distrikt få välja varsin valberedning som jobbar parallellt med primärvalslistans framtagning. Låt sedan varje distrikt i en slutgiltig distriktsmedlemsomröstning få rösta på vilken av valsedlarna de vill se; valberedningens eller primärvalets.

Då har vi primärvalets alla fördelar och valberedningens. Och aktivisterna som sedan ska föra kampanjerna för kandidaterna är de som fattar besluten.

Vi har på så vis en utväg om primärvalet verkligen går käpprätt åt helvete, som jag vet att många är oroliga för.

Med mitt tilläggsförslag kommer varje distrikt att få den valsedel de vill ha, eller i vart fall förtjänar och makten flyttas från styrelsen, dit där den hör hemma - hos medlemmar och aktivister.

Som sagt, jag tänker diskutera detta med folk på Parley. Tycker de det är rappakalja kommer jag inte gå vidare med förslaget, utan kanske rentav återkomma med ett annat efter helgen. Men att Parley kan ta temperaturen på denna fråga är jag övertygad om.

-------
Ledamot i partiets styrelse.

http://www.kurvigheter.se/klara

Går under namnet "den riktiga klara". Tillhör förutom arten homo sapiens även arten delfinkatt.
Post #176281
Posted 2009-Oct-16 20:07:55

Last Login: Today @ 11:53:57
Klara tog mångt och mycket orden ur munnen på mig, +1.

- Även känd som Herr Kanin
- Informationsansvarig för Piratpartiet Göteborg.
- Sitter i Piratpartiets valberedning.
- Ledamot för Ung Pirat Göteborg och Ung Pirat Väst.
- Bloggar på http://jimmycallin.se.
Post #176283
Posted 2009-Oct-16 20:17:49

Last Login: 2 days ago @ 23:25:14
+1 på Klaras argumentation.

Klart tänkvärda punkter allihop. Framför allt problemen med att hitta bra kandidater i en jättelång lista med folk man aldrig har hört talas om, omöjligheten att se konsekvensen av ens eget röstande och att det inte går att respektera ifall folk vill stå långt ner på listorna. Känns ganska mycket som: Vad blir demokratin värd om det bara blir lite random choice?

Och jag tror att det kan bli svårt att få en större del av medlemmarna att rösta eftersom det känns oöverstigligt att försöka bilda sig en uppfattning om hundratals männisor och deras lämplighet som riksdagsmän på några dagar.

Klaras lösning är smart, lite av Alexanderhugg. Medlemmarna får själva avgöra om utfallet blev OK eller om de hellre vill ha den "genomtänkta" listan... :-)

http://jorgenl.blogspot.com
Post #176285
Anonymous
Posted 2009-Oct-16 20:32:12

+1 Klara
Post #176288
Posted 2009-Oct-16 20:34:03

Last Login: Today @ 00:20:58
Föregående post var jag... suck... dumma elaka ... >_<

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Vice Valkretsledare, Värmland
Kommunledare Forshaga
Sekreterare Ung Pirat Karlstad
Marie Axelsson,
Kandiderar för internvalet. Läs min kandidatur text är, och svarar på frågor här
marie.axelsson@piratpartiet.se

#piratpartiet
#ungpirat
#karlstad
@ irc.piratpartiet.se
Finns i Rikskanalen, med flera på Skype också.
Post #176290
Posted 2009-Oct-16 20:44:51

Last Login: Today @ 12:33:21
klara (2009-Oct-16)
Låt varje distrikt få välja var sin valberedning som jobbar parallellt med primärvalslistans framtagning. Låt sedan varje distrikt i en slutgiltig distriktsmedlemsomröstning få rösta på vilken av valsedlarna de vill se; valberedningens eller primärvalets.

+1 på Klaras förslag.

Jag tycker att det är en mycket tydlig fördel med att göra som Klara föreslår. Vi får chansen att testa det nya systemet och ställa det mot en traditionell lösning men vi gör det med skyddsnät. Om resultatet av primärvalet med applicerad algoritm skulle bli katastrof kan man rädda det genom att rösta på valberedningens förslag.

Utan en parallell valberedning riskerar vi att i värsta fall få göra om proceduren med primärvalet och försena framtagningen av listorna.

Daniel Svensson

Vice Distriktsledare Västra Distriktet | Deltar i Projekt Tortuga, Projektadmingruppen, Forumgruppen och Piratsupporten | daniel.svensson(at)piratpartiet.se | Daniel_S @irc.piratpartiet.se #piratpartiet #NorraElfsborg | dan.sve @Skype | Bloggar som Fribytare
Post #176292
Posted 2009-Oct-16 21:10:08

Daniel Svensson (2009-Oct-16)
Om resultatet av primärvalet med applicerad algoritm skulle bli katastrof kan man rädda det genom att rösta på valberedningens förslag.

Genom att rösta på valberedningens förslag, så provas inte primärvalet alls. Då vet vi inte om det skulle ha blivit katastrof.
Post #176299
« Prev Topic | Next Topic »

«««1011121314»»»

Reading This Topic Expand / Collapse
Active Users: 0 (0 guests, 0 members, 0 anonymous members)
No members currently viewing this topic.
Forum Moderators: Rick Falkvinge, SimonRosenqvist, Christian Engström, Mårten Fjällström, agnesson, Anna Troberg

Permissions Expand / Collapse

All times are GMT +1:00, Time now is 4:07pm