Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

Ideella patent Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 16:16:07
En tanke slog mig. Det är dyrt att patentera. Folk uppfinner ändå, utan att patentera, och utan att försöka göra någon slags vinst.

Om jag uppfunnit något har jag tre val: patentera, låt bli, eller glöm bort min uppfinning. Att patentera är svindyrt, men jag kan använda patentet på ett par sätt. Dels stämma folk som kopierar min uppfinning, och dels hota med att stämma folk som försöker stämma mig. En terrorbalans skapas och en massa advokater tjänar storkovan.

Alternativet att låta bli att patentera är billigt. Jag mister möjligheten att stämma folk, men också det mesta av möjligheten att försvara mig om någon påstår att min uppfinning gör intrång på deras patent. Störst problemet är dock att någon annan kan få för sig att patentera min uppfinning och kanske stämma mig.

Eftersom det inte är några strålande framtidsutsikter är jag rädd att vi under historien "förlorat" mängder med uppfinningar, helt enkelt därför att uppfinnaren inte haft råd med patent och inte velat riskera att bli stämd.

Även om jag helst skulle se avskaffande av patent tror jag inte detta är realistiskt i nuläget, pga. en väldans massa internationella avtal. Men vad sägs om en möjlighet för ett ideellt patent?

Vad jag är ute efter är samma slags gratis, direkt implementerade ideella upphovsrätt (inte kommersiella) som en kreatör har. Alltså rätten att erkännas som skapare av ett verk (i detta fall en uppfinning) i samma ögonblick som man offentliggör sin uppfinning. Detta skulle då inte ge något skydd mot att andra kopierade ens uppfinning, men däremot hindra andra från att patentera uppfinningen och förhoppningsvis också ett lagmässigt skydd i en patenttvist.

Eftersom jag inte är någon expert på patentlagstiftningen finns det säkert några brister i mina resonemang, men vad jag är ute efter är en ny form av "patent" som ger uppfinnare möjlighet att "hacka" systemet ungefär som create commons, copyleft och liknande gjort med upphovsrätten. Ingen ultimat lösning, men förhoppningsvis en bit på väg. Särskilt om avgiften för att behålla de vanliga patenten höjs rejält, gärna exponentiellt.

Vad tycker ni andra? Förslag på förbättringar?

- Greyman - Homo Conscientia (den kunskapsdelande människan, människan med samvete)
Post #175641
Posted 2009-Oct-12 22:40:40

Last Login: Today @ 14:42:19
Detta "patent" låter dock inte som patent, alls. Tanken med patent är att monopolarisera en vara och hindra andra från att utveckla och sälja den, detta gör inte det. På vilket sätt är det här sämre än att ta bort "patent" för de företag som använder detta? Att skapa detta skulle kunna vara ett steg på vägen att få bort patent helt. Som du säger så är det sjukt att företag kan patentera en uppfinning någon annan har gjort. Detta skulle hindra det.
Post #175643
Posted 2009-Oct-12 22:53:59

Last Login: 2 days ago @ 21:13:09
IBM gav ut sin "Technical Disclosure Bulletin" mellan 1958 och 1988 som fungerade ungefär så.

http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Technical_Disclosure_Bulletin

I USA kunde man få en defensiv publicering i samma form som (och därmed lika sökbar) som ett patentdokument mellan 1968 och 1985

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Defensive_Publication

Allmänt

http://en.wikipedia.org/wiki/Defensive_publication

Jag minns inte på rak arm om det fanns någon svensk motsvarighet.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com
Post #175646
Posted 2009-Oct-13 12:31:31

Last Login: Today @ 16:59:06
Liknande publikationer som IBMs finns även i Sverige.

I en del länder kan man sända in patent som inte granskas. Fördelen är att de blir billigare - de registreras bara. Nackdelen är att de kanske inte skyddar något när man vill stoppa andra att använda 'patentet'.

---
Bloggar om http://kunskapssamhallet.se/
Revisorssuppleant i Piratpartiet. vVL och samordnare för lokalvalet 2010 i Västmanland. Ställer upp för Piratpartiet i riksdags-, landstings- och kommunalvalet!
Post #175710
Posted 2009-Oct-18 03:59:39

Last Login: Today @ 16:42:31
Min spontana reaktion var:
- Varför har inte jag tänkt på det här!

Det du föreslår känns självklart och rätt.

Jag tycker du borde lägga ett förslag på en motion här så kan man grubbla vidare på hur den eventuella motionen ska forumleras och motiveras tydligare och mer övertygande innan nästa årsmöte kommer. Det är min åsikt.

Att slippa betala för att erkännas som uppfinnare borde kunna främja innovation.

Min normala frihet att kopiera är ersatt med ett förbud för att rättighetshavaren ska tjäna pengar.
Slaveri grundar sig också i att tjäna pengar på att förhindra folks frihet.
Moderator i Politik. Mina riktlinjer vid moderering. Synpunkter på min moderering? Se här hur man gör en länk klickbar.
Post #176460
Posted 2009-Nov-08 13:27:37

Last Login: 2 days ago @ 18:45:50
Hur fungerar defensiv publicering i Sverige?

För en oinsatt känns det naturligt att skriva om sina idéer och uppfinningar på en webbsida. Detta har fördelen att om patent redan finns, så får man antagligen ett hotbrev från någon advokat. Då kan man försöka ta bort sin internetsida och slipper troligen undan vidare problem. Eller motivera varför man inte kan göra sin publicering ogjord.
En annan variant är att svara hotbrevet med att bevisa att egna publiceringen gjordes före patentets giltighetsdatum. Ett sätt att kunna bevisa när man publicerat sin idé är genom statens diarieföring. Skriv till någon lämplig myndighet (Exempel: om din idé gäller återvinning, skriv till Miljödepartementet!) och se till att få veta vilket diarienummer din kommunikation tilldelats. Som pricken på i:et kan man förklara sist i sitt brev att syftet att skriva till myndigheten är a) för ifall de har nytta av idén, b) för att skydda dig själv mot stämningar ifall någon inom några år patenterar detta och sedan försöker stämma dig. Förklara samtidigt ifall du är för eller emot patent, t ex med någon relevant kommentar om dess problematiska/goda sidor.
Post #181563
Posted 2009-Nov-08 16:59:32

Last Login: Today @ 16:52:52
Simon B. (2009-Nov-08)
Hur fungerar defensiv publicering i Sverige?
För en oinsatt känns det naturligt att skriva om sina idéer och uppfinningar på en webbsida. Detta har fördelen att om patent redan finns, så får man antagligen ett hotbrev från någon advokat. Då kan man försöka ta bort sin internetsida och slipper troligen undan vidare problem. Eller motivera varför man inte kan göra sin publicering ogjord.
En annan variant är att svara hotbrevet med att bevisa att egna publiceringen gjordes före patentets giltighetsdatum. Ett sätt att kunna bevisa när man publicerat sin idé är genom statens diarieföring. Skriv till någon lämplig myndighet (Exempel: om din idé gäller återvinning, skriv till Miljödepartementet!) och se till att få veta vilket diarienummer din kommunikation tilldelats. Som pricken på i:et kan man förklara sist i sitt brev att syftet att skriva till myndigheten är a) för ifall de har nytta av idén, b) för att skydda dig själv mot stämningar ifall någon inom några år patenterar detta och sedan försöker stämma dig. Förklara samtidigt ifall du är för eller emot patent, t ex med någon relevant kommentar om dess problematiska/goda sidor.

Nej. Du kan aldrig bli hotad av någon advokat för patentintrång genom att beskriva en idé på internet. (Om det inte handlar om stulna affärshemligheter förstås, men då handlar det inte om patent, patent är offentliga.

Det vore väldigt praktiskt att publicera patent profylaxer på internet. Problemet är att hemsidor kommer och går. När patentgranskaren skall göra en nyhetsgranskning kanske han inte kan hitta den. Man har vissa svårigheter med tidsangivelser också. Jag förslog själv för några år sedan att man skulle införa en datavärldens notarius publicus. En säker databas till vilken man kan skicka in information, datera den men till skillnad från hur det fungerar normalt hålla den tillgänglig och sökbar för allmänheten om man så önskar. Kanske en hyfsad affärside´ för någon av läsarna av detta forum. Sätt priset till en hundring och skapa trovärdighet via någon institution.

Men det kanske finns redan!

PIRATPARTIET är PRIVATPARTIET
Nej till elektronisk fotboja åt alla.
Post #181595
Posted 2009-Dec-14 18:50:34

Problemet med tidsangivelse gick väl (som jag skrev) även lösa via diarieföring hos staten?

En hundring är säkert mindre än vad patentverket tar idag för liknande tjänst, men jag var mer intresserad av att hitta flexiblare lösningar. Istället för administrationskostnader, automatik.
Post #189807
Posted 2009-Dec-14 19:10:03

Nej. Du kan aldrig bli hotad av någon advokat för patentintrång genom att beskriva en idé på internet.

Ursäkta förvirringen. Mellan raderna i mitt inlägg borde det stått att jag anknyter till tråden ovan om möjliga lösningar/skyddsmekanismer för idéella organisationer och andra som inte har resurser till att patentera det de pysslar med. T ex Engineers Without Borders (EWB) och deras vattenpumpar, eller raprap.org med 3d-skrivare inkräktar säkert på några patent.

Hur ska EWB, reprap eller vem som helst, kunna skydda sig från patent-advokater? Detta är ämnet, så som jag läste det.
Post #189812
Posted 2009-Dec-15 01:40:48

Last Login: Today @ 13:27:00
Publicering kan förstås även ske i vetenskapliga/tekniska artiklar i välrenommerade vetenskapliga/tekniska tidskrifter eller i bidrag till vissa andra vetenskapliga/tekniska konferenser eller organisationer. Men dessa möjligheter står kanske inte alltid till buds för garageföretaget eller är olämpligt av andra skäl. Så RUTROS förslag om en digital notarius publicus låter mycket bra i mina öron.

Moderator i Nyheter. Regler för Media, Debattinlägg och Opinionsmätningar.
Se här hur man gör en länk klickbar. Har du synpunkter på min moderering?
Post #189858
« Prev Topic | Next Topic »

All times are GMT +1:00, Time now is 5:00pm