|
|
|
Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 16:03:47
Visits: 12,258
|
|
Godmorgon, kollegor, och hoppas att ni har en början på en härlig vecka!
Jag befinner mig just nu i Storbritannien där jag var inbjuden som öppningstalare på musikindustrins stora årliga konferens. Det gjorde vissa otroligt upprörda både före och under eventet -- jag gjorde en av mina bästa presentationer någonsin, men fick ändå kommentaren ur publiken att jag borde brännas på bål som på medeltiden. Just den kommentaren har jag aldrig fått förut Tydligen hade vissa skivbolag försökt förbjuda sina delegater att komma och lyssna på mig också.
Det hindrade, i vanlig ordning, inte folk från att komma fram och berömma mig efteråt. Även mitt i skivindustrin, även i Storbritannien (som i stort sett bara är slaget i repression av USA och Frankrike), så ligger våra idéer precis under ytan och bubblar.
Twitter: "Rick Falkvinge of Piratpartiet opening ITC. Sign of the times. Go Sweden!"
Eftersom musikindustrin ändå betalt resan, så passar jag på att träffa några av partiets vänner här i Storbritannien (som PPUK, Open Rights Group och några andra) innan jag åker hem. Men till sak:
Det var ju Parley nu i helgen, och vad jag förstått, så var det precis så bra som jag hoppats på att det hade potential att bli. Hade det inte varit för den här konferensen, som jag var bokad på sedan länge, så hade jag SÅ varit där. Hur som helst har jag redan fått en del intryck därifrån.
Det viktigaste är organisationsskissen som Ahruman stod för. Den är skitkul just för att den är sann (även om jag hade bytt plats på "Rick" och "styrelse"). Det är ett problem, på riktigt, och det är vi -- vi funktionärer -- som måste bygga ihop organisationen, bygga varje länk i kedjan. Det fungerar inte att enskilda medlemmar tvingas förlita sig på att den styrelsemedlem de väljer att höra av sig till lyckas få gehör för sina idéer i styrelsen (särskilt när det kanske inte ens är en styrelsefråga).
För så som också kom fram, så är vi visserligen en svärm och ett kluster -- men vi är också en formell, traditionell, hierarkisk organisation. Samtidigt. Och båda modellerna behövs och kompletterar varandra, hela tiden och parallellt. Det måste helt enkelt finnas någon att vända sig till, överallt i organisationen och på alla nivåer, som man vet har formell kontakt med ledningen.
Därför antog vi ett styrdokument för ett par veckor sedan, som ger varje ledare på varje plats och nivå i organisation i uppgift att hålla regelbundna ledningsmöten för sin lokala organisation, där alla medlemmar ska kunna höras på nivån under. För att medlemmars synpunkter ska kunna komma fram till ledningen, så måste de fångas upp och föras upp. Vi har varit dåliga på att bygga den formella strukturen, och det är nu -- just nu -- som vi kan åtgärda det.
Läs styrdokumentet här. Nej, på riktigt. Läs det och gå vidare i funktionärsbrevet sedan.
Det viktiga här är att vi lär oss att lyssna på medlemmar i alla delar av organisationen, och att kommunicera vår bild av det som sägs genom den formella organisationen. Det är faktiskt livsviktigt för vår organisations överlevnad. ("Vad kom fram på förra valkretsledningsmötet i Norrbotten?", skulle det kunna låta på distriktsledningsmötet för Norr, så att det kan föras vidare till partiledningen. Den mekanismen har vi inte, och den måste på plats.)
Jag är också väldigt entusiastisk över Värmlands utökning av strukturen, där de har utsett flera vice valkretsledare med varsitt specifikt ansvarsområde, precis som partiledningen fungerar -- att personer som rapporterar till partiledaren har olika tematiska ansvarsområden (kampanj/opinion, IT, etc). Det betyder inte att varje plats i landet behöver exakt samma ansvarsområden, bara att strukturen för dem borde se likadan ut. Göteborg kunde t.ex. ha ansvariga för dåliga ordvitsar, Jämtland för informationspolitiska aspekter av älgjakt, Norrbotten för tidsdilatation av relativistiska avstånd vid höghastighetsfärder i Amazon, Malmö för godast falaflar och Stockholm för att koncentrerat inte tänka på något annat än Stockholm. Var det någon viktig del av landet jag glömde att driva med? Poängen är hur som helst seriös -- olika delar av landet behöver olika fokus. Mycket är gemensamt, men allt är det inte.
De som vill testa Värmlands koncept, dem uppmuntrar jag att pröva det. Jag tror på det.
Så för att sammanfatta -- det här är viktigt, och jag skulle helst se att alla valkretsar och alla distrikt har kommit igång med egna ledningsmöten före utgången av november, helst med första lokala ledningsmötet inom tre veckor. Använd sätt och metod för möte som passar bäst efter de lokala förutsättningarna (ses på café, Skype, IRC, telefon), men ta det första mötet så fort det går så att den formella strukturen byggs upp. Jag kunde säga "repareras", men den har aldrig riktigt varit där.
Jag ser fram emot att höra ännu mer om vad som sades och tänktes på Parley under veckan som kommer.
Nu bygger vi inför 2010!
Rick
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 15:58:24
Visits: 7,791
|
|
Hej
Jag tenderar ju ganska ofta att vara kritisk till en del som kommer från styrelse/ledning inom partiet. Så därför känns det viktigt för mig att skriva ner mina reaktioner på det här utskicket.
För det var helt fantastiskt bra från början till slut! Inte bara det att jag håller med om exakt allt som Rick skriver i mailet, jag gillar även den positiva och framåtblickande tonen i mailet, jag gillar tankarna kring hur man kan kombinera, och därmed dra fördel av, både de informella och formella strukturerna som vi har och jag gillar målet med lokala ledningsmöten! Jag gillar kort och gott allt i mailet.
Det här är så ett mail från en drivande partiledare bör se ut enligt mig!
Tack Rick för att du gjorde min dag bättre!
/ Mab
"sätt in lämpligt tufft citat här"
|
|
|
|
|
Last Login: 2010-Feb-05 21:03:51
Visits: 702
|
|
Du kanske borde ta det som ett tecken på att folk inte delar din åsikt om att byta plats på "Rick" och "styrelsen"... och DET är verkligen inte "skitkul". Fundera på det ett tag.
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 13:33:44
Visits: 8,332
|
|
Den fråga jag ställer mig är hur mycket som kan diskuteras och fås fram via de mötena? Nog för att det är bra att nöta in bra vanor och bra strukturer...
¤¤¤¤¤¤¤¤*Signatur börjar.¤¤¤¤¤¤¤¤¤*Nedan: Uppdrag och ansvar inom Ung Pirat: ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
#Ungpirat Stockholmsdistriktet:Ordförande #Lokalavdelningar|*Stockholm:Ledamot & valberedare *Ung Pirat Täby: Vice Ordförande
######### Uppdrag och ansvar inom Piratpartiet: * Kommunledare Salems Kommun| Funktionär i Södertälje kommun.
###Nedan: Kontakt uppgifter: Obs använd hellst e-post om ärendet inte kräver röstsamtal eller är akut .Up-Stockholm chatt kanal############
*E-post: robert.nyberg@piratpartiet.se * Tel och sms:0763082850 *Forums P:M. går också bra. ¤¤¤¤signatur slut¤¤¤¤
|
|
|
|
|
|
|
Mab (2009-Oct-19) Det här är så ett mail från en drivande partiledare bör se ut enligt mig!
Tack Mab!
|
|
|
|
|
Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Dec-05 20:27:31
Visits: 4,131
|
|
I min hast han jag bara skirva ett kort svar på twitter:
"@ahruman Jag blev lite impad, men hävdar fortfarande att du hade rätt. @falkvinge är överst i vår lilla pyramid. #piratpartiet"
Jag blev lite imponerad - att Rick kommenterade illustrationen, att det faktiskt fanns ett sånt styrdokument som utifrån den struktur vi har gör sitt bästa av situationen och kommentarnerna kring Värmlands VL-struktur.
Den allmänna bilden (i alla fall ifrån min synvinkel; den del av internet där jag bor; den respons jag sett på twitter; och Parley) är att det är precis så det ser ut. Det borde inte vara så, men så är det.
En sidnot är att den lilla pyramiden inte det viktigaste som kom ur Parley, det var två fulla dagar (för mig nästan två dygn) av intensiva diskussioner om allt från piratideologi till kommunpolitik. Jag hoppas på att även all ni som inte kunde komma till Parley kommer få en bättre bild av vad vi fått ut av detta event. Målet är att samla alla bloggar, bilder och producerade dokument på Parleys hemsida eftersom de samlas in.
EDIT: Formatteringsfel.
-----
I did it for the lulz.
Edited: 2009-Oct-19 16:34:56 by Jonatan Walck
|
|
|
|
|
Last Login: Yesterday @ 20:11:21
Visits: 3,737
|
|
Rick Falkvinge (2009-Oct-19)
Jag är också väldigt entusiastisk över Värmlands utökning av strukturen, där de har utsett flera vice valkretsledare med varsitt specifikt ansvarsområde
Det känns som ett passande läge att nämna idéen om ämnesspecifika talespersoner för PP, som knyrfig och Mab föreslagit. Responsen var över lag positiv, men inget verkar ha hänt. Om vi skulle gå den vägen måste det förstås göras relativt snart för att vara inarbetat till valrörelsen.
Där har vi för övrigt ett mycket bra exempel på bristande kommunikation uppåt: i forumdelen “Diskussioner med styrelsen” verkar ingen ha formellt ansvar för att svara eller gå vidare, så idéer kan lätt självdö där.
--
Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
|
|
|
|
|
|
|
Ahruman (2009-Oct-19)
Det känns som ett passande läge att nämna idéen om ämnesspecifika talespersoner för PP, som knyrfig och Mab föreslagit. Responsen var över lag positiv, men inget verkar ha hänt. Om vi skulle gå den vägen måste det förstås göras relativt snart för att vara inarbetat till valrörelsen.
Det finns en färdig lista som har arbetats fram, det sista steget är att kontrollringa alla innan den blir officiell.
Rick
|
|
|
|
|
|
|
Ett mycket bra utskick med många kloka tankar. De som var med på Parley har inte svårt att se varför jag tycker så, eftersom jag där propagerade för parallella organisationsmodeller. Ändå blir jag inte lyrisk som MAB för jag anser att här finns fortfarande en stor svaghet. I en demokratisk organisation utgår mandatet från den enskilde medlemmen och ges vidare uppåt i organisationen så som en representativ demokrati fungerar. I vårt fall finns inte den lokala basen organiserad och alla funktionärer runt om i landet är tillsatta på mandat uppifrån. Det är uppbyggt som ett företag snarare än en demokratisk organisation.
Organisationsutvecklingsgruppen skulle behöva arbeta tillsammans med ett antal personer från distrikten för att lösa frågan hur vi på lite sikt kan bygga upp en stark organisation som kan ge bra stöd och struktur till alla svärmar/kluster som arbetar med olika specifika frågor/politikområden.
Möten är bra, det har vi kört med i Kalmar sedan i våras, men de kan tyvärr aldrig lösa vårt organisatoriska problem. Det behövs mer än så.
För övrigt var Parley mycket lyckat. Mer sådant!
Ha det bra alla önskar
Jan-Olov
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 11:53:57
Visits: 2,461
|
|
Rick Falkvinge (2009-Oct-19)
Ahruman (2009-Oct-19)
Det finns en färdig lista som har arbetats fram, det sista steget är att kontrollringa alla innan den blir officiell.
Rick
Varför är detta en lista som det jobbats med i det tysta? Vore det inte bra att kontrollera ifall personerna på listan har medlemmarnas stöd innan den blir officiell?
- Även känd som Herr Kanin
- Informationsansvarig för Piratpartiet Göteborg.
- Sitter i Piratpartiets valberedning.
- Ledamot för Ung Pirat Göteborg och Ung Pirat Väst.
- Bloggar på http://jimmycallin.se.
|
|
|
|