Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

«««1234

Ingen Patent = Kommunism? Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 12:06:32
RUTROS (2009-Nov-01)
Det gäller att se helheten och de på utvecklingsavdelningarna som får sin försörjning är kanske mer positiv.

Jag talar om utvecklingsavdelningarna. De ingenjörer som jag känner som har personlig erfarenhet av patent har inga höga tankar om systemet. Men man spelar ju med så länge spelreglerna är som de är.

Jag har alltid hävdat att marknadsledaren klara sig utan patent i kraft av produktion och marknadskanaler. Deras största hot kommer ifrån någon uppstickare som marknaden gillar och de inte kan kopiera. Det är dessa uppstickare som jag värnar om. Det är monopol/ oligopol som hämmar utvecklingen och skall bekämpas.

Det är tvärtom. Marknadsledarna inom t.ex. telekom sitter på rejäla patentportföljer som används för att krossa små uppstickare och beskatta större nykomlingar som Samsung och Apple.

Moderator i Nyheter. Regler för Media, Debattinlägg och Opinionsmätningar.
Se här hur man gör en länk klickbar. Har du synpunkter på min moderering?
Post #180470
Posted 2009-Nov-01 18:27:12

Last Login: Yesterday @ 03:44:58
Det är detta som är så jobbigt med patent allergiker. Jag har jobbat inom Energi, konsumentprodukter och läkemedel och ändå påstår du att jag har fel för att ett telefon bolag har valt som att bygga upp strategiska patentportföljer inom nya teknikområden för att undvika låsningar på marknaden. (Patent Thicket). Ett strategival som utan tvekan har räddat många FoU jobb i Sverige. Man kan säga att branschen kollektiv hjälper till att finansiera utvecklingen via licenser. Det är en helt annan sak om någon vägras köpa licenser,men sånt finns klausuler för inom EU i alla fall.

Att sedan detta patentberg inom en 10-15års period avvecklar sig själv har ingen betydelse för dig. För mig betyder det att patentsystemet är mycket lättare att leva med. När skyddsperioden för investeringen är över och satsningen är betald återgår allt automatiskt till det publika.

Ett antal ambitiösa tekniker känner nu att det är jobbigt att hålla på med dessa patent istället för att rita nya nya kretsar och därför skall utmanarna till alla andra industriers oligopol företag mista sitt vassaste vapen. SIC. Du tycks tro att det är andras patent som hindrar nya aktörer på telefon marknaden. Nej knappast. Hindret är att det är enorma kapital som krävs för produktutveckling,produktion och varumärkesuppbyggnad och att nykomlingen därtill måste ha något verkligt nytt och unikt att komma med så att kunden är villig att betala en premie.

PIRATPARTIET är PRIVATPARTIET
Nej till elektronisk fotboja åt alla.
Post #180485
Posted 2009-Nov-01 21:26:28

RUTROS (2009-Nov-01)
Det är detta som är så jobbigt med patent allergiker.

Skymfningsord underlättar inte direkt debatten.

Att sedan detta patentberg inom en 10-15års period avvecklar sig själv har ingen betydelse för dig. För mig betyder det att patentsystemet är mycket lättare att leva med. När skyddsperioden för investeringen är över och satsningen är betald återgår allt automatiskt till det publika.

Inom hightech-branscher så är tekniken ofta passé när patenten har gått ut. Det är inte så intressant att bygga NMT-telefoner idag om man säger så.

Du tycks tro att det är andras patent som hindrar nya aktörer på telefon marknaden. Nej knappast. Hindret är att det är enorma kapital som krävs för produktutveckling, produktion och varumärkesuppbyggnad och att nykomlingen därtill måste ha något verkligt nytt och unikt att komma med så att kunden är villig att betala en premie.

Ja, det krävs allt detta PLUS en rejäl marginal så att man har råd att betala 5-10% för patentlicenserna.

Post #180516
Posted 2009-Nov-02 05:05:19

Last Login: Yesterday @ 03:44:58
Winston Smith (2009-Nov-01)
RUTROS (2009-Nov-01)
Det är detta som är så jobbigt med patent allergiker.

Du tycks tro att det är andras patent som hindrar nya aktörer på telefon marknaden. Nej knappast. Hindret är att det är enorma kapital som krävs för produktutveckling, produktion och varumärkesuppbyggnad och att nykomlingen därtill måste ha något verkligt nytt och unikt att komma med så att kunden är villig att betala en premie.

Ja, det krävs allt detta PLUS en rejäl marginal så att man har råd att betala 5-10% för patentlicenserna.

Ja Du tycker uppenbarligen att det är orimligt att också Samsung är med och betalar en del av de miljarder som Ericsson och de andra har lagt ner för att bekosta den utveckling som Samsung drar nytta av----- DET TYCKER INTE JAG!

PIRATPARTIET är PRIVATPARTIET
Nej till elektronisk fotboja åt alla.
Post #180584
Posted 2009-Nov-02 05:15:29

RUTROS (2009-Nov-02)
Ja Du tycker uppenbarligen att det är orimligt att också Samsung är med och betalar en del av de miljarder som Ericsson och de andra har lagt ner för att bekosta den utveckling som Samsung drar nytta av----- DET TYCKER INTE JAG!

Det är ett relevant argument. Men att bedriva forskning, utveckling och standardisering innebär inte bara en kostnad utan också utväxling i form av en marknadsutveckling som passar de egna produktplanerna.

Post #180588
Posted 2009-Nov-08 17:21:33

Last Login: Today @ 20:52:07
Angående originalfrågan, att avskaffandet av patent skulle vara kommunistiskt, vill jag kontra med att många minarkister/libertarianer/nyliberaler/klassiska liberaler, exempelvis Ludwig von Mises, är emot patent, och att många individualanarkister (som Benjamin Tucker) och anarko-kapitalister (som Murray Rothbard) är emot patent. Varför skulle avskaffandet av patent leda till kommunism?
Post #181599
Posted 2010-Jan-02 13:59:07

Last Login: 2010-Jan-06 22:16:36
Nej det blir inget kommunistiskt samhälle utan patent.

Det blir ett samhälle där bolag måste konkurrera mera och uppfinnarna får ha kunskapen om sina uppfinningar som förhandlingsverktyg vid anställningsintervjuer. Alltså kvarstår incentivet att uppfinna, men konkurrensen hårdnar mellan bolagen om just dessa uppfinnare.

Om det blir känt hur man gör en viss teknisk sak så betyder det inte att alla automatiskt kan göra det på studs. Det tar en viss tid för varje bolag eller organisation att lära sig tillämpa en ny teknik eller uppfinning. Varje företag får försprång om de lyckas värva de som var tidiga och är skickliga på uppfinningen. På så vis finns det fortfarande ett värde i att uppfinna; man får goda möjligheter på arbetsmarknaden (om uppfinningen visar sig ha ett praktiskt värde).

Information wants to be free!
Let's promote its liberties!
Post #191822
« Prev Topic | Next Topic »

«««1234

All times are GMT +1:00, Time now is 9:04pm