Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

Funktionärsbrev 2009-11-01 Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 00:32:01
Hej alla härliga kollegor,

nu är det dags för höstturnén och höstkampanjen.

Vi börjar med höstkampanjen. Material är under upptryckning och kommer ut i landet mellan den 10 och 17 november. Koordinera med kampanjledningen (Victoria eftersom Janne är på semester just nu) och med respektive distriktsledning om distribution, behov och kapacitet.

I samband med det gör Anna Troberg och jag en partiledarturné. Som vanligt prioriterar vi stora städer, studentstäder och städer där vi inte varit på länge. Den här turen börjar i Luleå den 4 november, och fortsätter med Umeå, Linköping, Lund-Malmö, Göteborg, Trollhättan, Karlstad och Borlänge, en stad per dag. Valkretsledaren för respektive stad äger vårt schema och vi behöver följande saker i varje stad -- koordinera med alla lokala funktionärer simsemellan, så att alla som vill kan vara med och bidra, ordna och greja:

(Det här går ut till alla, även till funktionärer i städer som vi inte besöker, eftersom det mycket väl kan bli så att vi besöker de städerna nästa turné. Då kan det vara bra att veta hur det fungerar.)

När vi kommer fram till staden, så behöver vi mötas vid tåg- eller busstationen. Både Anna och jag har lokalsinne som skiftnycklar. Det är ett underverk att jag hittar mellan arbetsrummet och kylskåpet utan GPS, typ, så att jag kan få någon mat i mig ibland.

Vi har med oss höstkampanjfoldrar och vill vara med och dela ut sådana mitt i staden när vi kommer, i någon dryg timme eller så. Vi kör en snabbträning i praktiska utdelningsmetoder också. Aktivism är alltså en av tre saker som vi skulle vilja se på schemat. Gör ett lokalt utskick om det och afterworken som kommer längre ner. Gärna aktivist-SMS också.

Vissa städer får foldrar skickade till sig i stället för att vi kommer med dem i en stor omärkt väska. Se den här wikisidan där också våra ankomst- och avresetider också står.

Nästa sak som behöver preppas är att lokalpressen behöver meddelas om att vi kommer. De brukar gilla sådant och det är lätta helsidor. Ring till lokaltidningarna.

I varje stad behövs det en AV-ansvarig som filmar aktivism och annat i partireklamsyfte. Vi har med oss partiets HD-videokamera. Vi visar hur man gör och inte gör, så det behöver inte vara någon expert (men teknik- och videointresse är ju bra). Media har ofta frågat efter aktivismbilder runt om ifrån landet, så vi passar på att göra sådant när vi är ute. Försök gärna hitta någon lokal fotointresserad med kamera som kan ta stillbilder till pressen också från det som händer.

På kvällen vill vi otroligt gärna träffa lokala funktionärer och aktivister på en After Work eller motsvarande. Så många som möjligt -- det brukar vara jätteinspirerande åt båda håll. Boka bord och gör ett lokalt utskick.

Över natten, utom i Umeå, så behöver vi sovplats. Vi har med oss luftmadrass och sovsäck, så golvyta räcker, även om mer komfort alltid uppskattas när man är ute och reser så här. Det som behövs är däremot rök- och pälsfrihet där vi sover. Pälsfriheten är inte för att Anna eller jag är allergiska, för det är vi inte, utan för att vi inte ska ha med oss päls dagen därpå till någon som kan vara det.

Vi behöver tillgång till dusch på morgonen och hjälp att komma till buss- eller tågstation för avresa.

Igen, våra ankomst- och avresetider finns på den här wikisidan.

Det låter mycket, men det är det egentligen inte. Dessutom är det kul. Och vi måste inte ha ett fullt schema varje minut från ankomst till avresa -- tvärtom är lite egentid, särskilt på morgonen, välkommet eftersom vi behöver komma ikapp med rutinsaker som bloggande och uppföljning. Är det så att något inte blir gjort i en viss stad, så är det inte heller någon katastrof. Allt går att lösa och får vi några timmar över istället för t.ex. folderutdelning så kan vi leva med det. Det är ju trots allt vardagar vi åker runt på.

Ses snart!

Rick
Post #180462
« Prev Topic | Next Topic »

Reading This Topic Expand / Collapse
Active Users: 0 (0 guests, 0 members, 0 anonymous members)
Forum Moderators: Rick Falkvinge, SimonRosenqvist, Christian Engström, Mårten Fjällström, agnesson, Anna Troberg

Permissions Expand / Collapse

All times are GMT +1:00, Time now is 2:19am