|
|
|
Group: Partimedlem
Last Login: Today @ 16:03:47
Visits: 12,258
|
|
Godkväll, kollegor.
Som vi alla vet är primärvalet i full gång, och vi har fått in ett stort antal bra kandidater som kommer att få kampanja mot varandra de närmaste veckorna. Men det finns också ett problem för partiet, och det är att för få kvinnor har kandiderat.
Det är ett problem eftersom partiet helt enkelt inte överlever att gå in i en valkampanj utan någorlunda bra balans på valsedlarna. Vi vill diskutera vår politik, och inte formfrågor som vi skulle bli tvungna att diskutera annars. Man kan diskutera om det här är en önskvärd ordning, men det är ungefär som att diskutera om fildelning bör existera. Det är helt enkelt ett faktum som vi har att förhålla oss till.
Därför har vi idag beslutat att förlänga primärvalskandideringen till dess att partiet har 40 kvinnor som kandiderar i primärvalet, med ambitionen att det ska ta högst två veckor. Just nu är det antalet 20. Motiveringen till ytterigare 20 kvinnor har alltså blivit något annorlunda, från att ha varit "alla som tror på sig själva bör ställa upp i primärvalet", till "partiet behöver att fler kvinnor kandiderar -- kanske för kandidaternas egen skull, men framför allt för partiets".
Så med detta vill jag tala om dels varför vi förlänger tiden, och dels uppmana alla här att verkligen göra sitt yttersta för att vi ska få ihop fler kvinnor till primärvalet till riksdagen. Det är trots allt inte brist på kompetens i organisationen.
Anna Troberg har läst in ett meddelande som publiceras imorgon bitti (mest på grund av svårigheter med att konvertera video) som postas imorgon på Annas och min blogg, och som gärna får postas på bloggar. Fler kommer de närmaste dagarna, även från andra kandidater. Sprid dem som löpeldar.
Rick
|
|
|
|
|
Last Login: Yesterday @ 17:21:46
Visits: 999
|
|
Aaah. Ännu ett beslut väl förankrat bland medlemmarna i god demokratisk ordning!
--- --- --- --- --- --- --- --- ---
Andreas Wesik, Funktionär/Aktivist - Malmö
Your civilization has built the Internet wonder (+2sci, +2hap, +2com). This obsoletes the Hollywood wonder (+2hap, +1com).
|
|
|
|
|
|
|
| Close your eyes and think of the empire.
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 00:20:58
Visits: 890
|
|
Alltså.... Jag tror inte att det kommer motivera fler tjejer till att kandidera. Helt ärligt...
Tror detta kan ha en negativ effekt också... men ja...
Det är ju bättre att vi uttnyttjar de krafter vi har och som verkligen vill. Att motivera tjejer att kandidera har vi ju haft, Ja, ett bra tag på oss att göra.
Men ja, om det ger några tjejer lite extra tid, och den där extra knuffen så kanske det hjälper.. Vi får väl hoppas det... Suck.. Men om detta införs tycker jag INTE vi ska kvotera öht.... Dubbla "fördelar" blir lite väl fail alltså...
Vice Valkretsledare, Värmland
Kommunledare Forshaga
Sekreterare Ung Pirat Karlstad
Marie Axelsson,
Kandiderar för internvalet. Läs min kandidatur text är, och svarar på frågor här
marie.axelsson@piratpartiet.se
#piratpartiet
#ungpirat
#karlstad
@ irc.piratpartiet.se
Finns i Rikskanalen, med flera på Skype också.
Edited: 2009-Nov-09 23:28:38 by maloki
|
|
|
|
|
|
|
Detta var det dummaste jag hört sen algoritmen infördes.
Vi ska alltså spendera 2 veckor på att få fram folk som inte vill från första början och som uppenbarligen inte har någon motivation!?
Jävlar vilket bra arbete vi kommer göra i Riksdagen.
Och jag har slutat förvånas....
|
|
|
|
|
Last Login: 2 days ago @ 22:30:23
Visits: 751
|
|
Ovanstående var jag som i ren frustration glömde logga in.
Åsikten kvarstår dock.
----------------------------------------------------------------
Ordförande för Piratstudenterna i Lund
http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 14:34:18
Visits: 10,194
|
|
maloki (2009-Nov-09) Det är ju bättre att vi uttnyttjar de krafter vi har och som verkligen vill. Att motivera tjejer att kandidera har vi ju haft, Ja, ett bra tag på oss att göra.
3 veckor har vi haft, det är inte lång tid.
Björn Odlund, Borås
Distriktsledare för västra distriktet
Suppleant i partistyrelsen
tfn: 0737-229710
mail: bjorn.odlund@piratpartiet.se
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 02:46:02
Visits: 330
|
|
Ja, lägg ned den här idén.
Fortsätt med de namn vi har - de som varit motiverade nog att ställa upp.
Att förlänga för att tvinga fram tjejer som 'utfyllnad' är fel på SÅ många nivåer.
-----------------------
"Too me to be two me"
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 14:34:18
Visits: 10,194
|
|
Beelzebjörn (2009-Nov-09) Att förlänga för att tvinga fram tjejer som 'utfyllnad' är fel på SÅ många nivåer.
Vem har sagt att dom är utfyllnad? jag vet åtminstone en tjej som länge funderat på att kandidera men ännu inte tagit steget...
Björn Odlund, Borås
Distriktsledare för västra distriktet
Suppleant i partistyrelsen
tfn: 0737-229710
mail: bjorn.odlund@piratpartiet.se
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 00:20:58
Visits: 890
|
|
Björn Odlund (2009-Nov-09)
maloki (2009-Nov-09) Det är ju bättre att vi uttnyttjar de krafter vi har och som verkligen vill. Att motivera tjejer att kandidera har vi ju haft, Ja, ett bra tag på oss att göra.
3 veckor har vi haft, det är inte lång tid.
Jo men alltså, det jag menar. Har man inte vetat om att kandidering är på gång? Att Riksdagsvalet är på gång? Det är väl ingen nyhet för partimedlemmar att det är val nästa år?! Eller är det bara 20 tjejer i partiet som vet det, tror knappast det.
Efterkonstruktioner för att det inte blev som man hoppats/tänkt känns inte så bra, eller smart. Känns rent av idiotiskt. Ursäkta mig. Kanske låter som att jag gnäller för att jag inte vill ha fler tjejer som konkurrens, men det handlar inte alls om det. Jag vill gärna få in mer kvinnlig kompetens, men jag vill att det ska vara för att de vill, och brinner för frågorna, inte för att de måste fylla ut "tomma kvinnliga stolar" ... och _till könet_ kvinnliga.... Kvinnlighet och Manlighet är ju inte bara om kön.. >_< Men det är en helt annan diskussion.
Jag trodde inte vi skulle behöva kvoteringen, för att fler tjejer skulle kandidera. Men de kanske inte har blivit uppmuntrade och lyfta tillräckligt, eller så ligger det kanske inte i deras planer just nu. Vi all har våra egna livsplaner och vad vi har tid med.
Vice Valkretsledare, Värmland
Kommunledare Forshaga
Sekreterare Ung Pirat Karlstad
Marie Axelsson,
Kandiderar för internvalet. Läs min kandidatur text är, och svarar på frågor här
marie.axelsson@piratpartiet.se
#piratpartiet
#ungpirat
#karlstad
@ irc.piratpartiet.se
Finns i Rikskanalen, med flera på Skype också.
|
|
|
|