|
|
Posted 2009-Nov-18 18:06:18 |
|
|
Group: Banned Members
Last Login: 2009-Nov-30 09:46:31
Visits: 379
|
|
|
|
|
Posted 2009-Nov-18 23:35:13 |
|
|
Group: Partimedlem
Last Login: 2 days ago @ 22:30:23
Visits: 751
|
|
U Do News (2009-Nov-18)
Så frågan blir igen, är inte Lissabonfördraget ett hot emot Piratpartiets plan som vågmästare och är inte piratpartiet motdrag nu att utöka makten i EU parlamentet? Är inte det ett beslut som i praktiken också innebär att alla länders regeringar får mindre inflytande över EU? Vilket i sin tur gör att alla frågor som beslutas inom EU endast bestäms av Europa parlamentet, vilket i slutändan förhindrar enskilda länder att få ha undantagslagar, eftersom allt som berör EU ska fattas av EU parlamentet.
Det ser ut som om Piratpartiet ändå vill frångå sin ordinarie plan och istället försöka genomföra piratpartiets politik uteslutande via EU parlamentet. Riksdagsarbetet verkar få en mindre betydelse för PP i samband med detta utspel. Vad är ditt svar på mitt resonemang och slutsatser angående detta?
Jag trodde min inställning var ganska klar vid det här laget. Jag ser inte att PPs vågmästarstategi påverkas av Lissabonfördraget. Ja, fördraget innebär mer överstatlighet, men medlemsländerna behåller sin suveränitet.
Jag ser INTE var du får "Det ser ut som om Piratpartiet ändå vill frångå sin ordinarie plan och istället försöka genomföra piratpartiets politik uteslutande via EU parlamentet" ifrån. Det är väl mer än uppenbart att vi försöker påverka i Sveriges riksdag genom att du över huvud taget sitter och skriver till mig i denna tråd på detta forum? Inte sant?
Vad har jag för svar på ditt resonemang och slutsatser angående detta? Jag ser att du är väldigt inläst på området men jag tror inte att dina slutsatser har någon bäring i verkligheten utöver i ett worst-case scenario som man visserligen inte ska bortse ifrån. Men skulle man basera sin politiska åskådning på dina åsikter så kommer man aldrig komma någonvart! Politik skulle bli onödigt på nationell nivå i Europa. Det tror jag inte på. Hoppas du fått svar på dina frågor. Jag tror att ett lämpligt avslut här är följande:
Agree to disagree?
----------------------------------------------------------------
Ordförande för Piratstudenterna i Lund
http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
|
|
|
|
Posted 2009-Nov-19 14:20:38 |
|
|
Last Login: 2010-Feb-02 20:16:09
Visits: 225
|
|
Försök beskriva/hitta en valfråga som berör den ekonomiska politiken i finansutskottet genom ett piratperspektiv. Vad skulle vi kunna driva för en sådan fråga/frågeställning? Du behöver inte på något sett gå in på djupet utan det räcker med att hitta en möjlig piratöppning i ämnet i fråga.
Finansutskottet (FiU) bereder ärenden om allmänna riktlinjer för den ekonomiska politiken och för budgetregleringen och om Riksbankens verksamhet. Finansutskottet bereder dessutom förslagen till utgiftsramar för olika utgiftsområden och till beräkning av statens inkomster.
Vidare bereder finansutskottet ärenden om penning-, kredit-, valuta- och statsskuldspolitiken, kredit- och fondväsendet, det affärsmässiga försäkringsväsendet, Riksrevisionen, om ärendena inte tillhör konstitutionsutskottets beredning, den kommunala ekonomin, statliga arbetsgivarfrågor, statlig statistik, redovisning, revision och rationalisering, statens egendom och upphandling i allmänhet,
......................................................................................................................
Gammal som var med förr och som nu hänger på med lite visdom och kunskap som samlats på hög under decenniers farofylld färd.
En demokrati utan ett konkret innehåll av solidaritet, rättvisa och jämlikhet är som ett skelett utan kött och blod. Då är demokratin och den svenska Riksdagen bara en tummelplats för olika gruppers särintressen och politikers självförverkligande genom att tillskansa sig maximal makt och ekonomiskt överflöd till sig själva.
http://blogg.felicia.se/
http://www.felicia.se/
|
|
|
|
Posted 2009-Nov-19 17:28:43 |
|
|
|
|
Gammelpiraten (2009-Nov-19) Försök beskriva/hitta en valfråga som berör den ekonomiska politiken i finansutskottet genom ett piratperspektiv. Vad skulle vi kunna driva för en sådan fråga/frågeställning? Du behöver inte på något sett gå in på djupet utan det räcker med att hitta en möjlig piratöppning i ämnet i fråga.
Finansutskottet (FiU) bereder ärenden om allmänna riktlinjer för den ekonomiska politiken och för budgetregleringen och om Riksbankens verksamhet. Finansutskottet bereder dessutom förslagen till utgiftsramar för olika utgiftsområden och till beräkning av statens inkomster.
Vidare bereder finansutskottet ärenden om penning-, kredit-, valuta- och statsskuldspolitiken, kredit- och fondväsendet, det affärsmässiga försäkringsväsendet, Riksrevisionen, om ärendena inte tillhör konstitutionsutskottets beredning, den kommunala ekonomin, statliga arbetsgivarfrågor, statlig statistik, redovisning, revision och rationalisering, statens egendom och upphandling i allmänhet,
Hmm, att som Piratpartist formulera en fråga för oss i FiU är tämligen svårt då vi bestämt inte ska ha någon åsikt i fördelningspolitiska frågor, något som måste sägas vara FiUs huvudområde.
Det enda jag kan tänka mig att Piratpartiet kan driva i det utskottet är öppenhetsfrågor och lite informationspolitik. Att till exempel se till att mer publiceras fritt och lättillgängligt så att man kan granska det och processen. Men det ska ju göras iallafall!
Jag har svårt att se vad vi ska göra i det utskottet. Jag tror inte ens vi borde ha någon där alls! Om du har någon idé som kan få mig på bättre tankar är jag dock öppen för det.
|
|
|
|
Posted 2009-Nov-19 20:21:12 |
|
|
Last Login: 2010-Feb-02 20:16:09
Visits: 225
|
|
Tack för svaret.
Finansutskottet är det starkaste utskottet som håller pengapåsen.
Jag har ett par frågor som jag tror är piratorienterade och som jag återkommer med. Vi får då testa och se.
......................................................................................................................
Gammal som var med förr och som nu hänger på med lite visdom och kunskap som samlats på hög under decenniers farofylld färd.
En demokrati utan ett konkret innehåll av solidaritet, rättvisa och jämlikhet är som ett skelett utan kött och blod. Då är demokratin och den svenska Riksdagen bara en tummelplats för olika gruppers särintressen och politikers självförverkligande genom att tillskansa sig maximal makt och ekonomiskt överflöd till sig själva.
http://blogg.felicia.se/
http://www.felicia.se/
|
|
|
|
Posted 2009-Nov-20 12:29:06 |
|
|
Last Login: Today @ 14:48:51
Visits: 13,056
|
|
Riksdagens ledamöter har ett grundarvode på 55 000 kronor i månaden. Om du blir folkvald riksdagsledamot vad tänker du då göra med arvodet?
Kan du tänka dig en partiskatt på 30-40%?

tel:076 0188918
http://stefanflod.blogspot.com/
|
|
|
|
Posted 2009-Nov-20 13:10:26 |
|
|
|
|
Stefan Flod (2009-Nov-20) Riksdagens ledamöter har ett grundarvode på 55 000 kronor i månaden. Om du blir folkvald riksdagsledamot vad tänker du då göra med arvodet?
Kan du tänka dig en partiskatt på 30-40%?
Det där är en förbaskat svår fråga måste jag erkänna. Ja, jag är villig att betala partiskatt, men inte 30-40%. Det finns några anledningar till detta. Främst är att jag gärna skulle vilja bli skuldfri, CSN är bra när man studerar, men jobbigt när man väl studerat klart, jag skulle helst se att jag kan betala av det lånet så snabbt som möjligt! (efter en avklarad studieperiod på 5 år har man ungefär 250 000 kr i skuld om man tagit fullt lån)
Därefter måste jag själv resonera fram till hur mycket jag vill betala partiet. Jag måste ta flera faktorer i beräkningen. Boende, levnadskostnader i övrigt, resor hem till Skåne då och då och annat. Sparande är också en sådan del. Jag kommer nämligen vilja fortsätta plugga om jag väljer att inte fortsätta nästa mandatperiod eller så, då är det bra att ha en buffert.
|
|
|
|
Posted 2009-Nov-20 19:23:23 |
|
|
Last Login: 2010-Feb-06 18:27:34
Visits: 5,936
|
|
Jag ber om ursäkt om några av frågorna är dubblerat från tidigare frågor du fått, hoppa gärna över den i så fall. (Känns någon fråga lite för besvärlig eller tidskrävande ser jag inga problem med att du hoppar över dessa heller.) Frågorna kommer att postas hos samtliga kandidater.
1. Ett liv i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?
2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?
3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?
4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?
5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?
---
---
Bloggar på opassande.se
---
|
|
|
|
Posted 2009-Nov-20 19:49:05 |
|
|
|
|
infinite_emma (2009-Nov-20) Jag ber om ursäkt om några av frågorna är dubblerat från tidigare frågor du fått, hoppa gärna över den i så fall. (Känns någon fråga lite för besvärlig eller tidskrävande ser jag inga problem med att du hoppar över dessa heller.) Frågorna kommer att postas hos samtliga kandidater.
1. Ett liv i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?
2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?
3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?
4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?
5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?
Hej emma!
1. Jag skulle gärna vilja behålla så mycket privatliv jag bara kan även om jag skulle bli vald till riksdagen. Att synas i media är inget mål för mig, även om jag inte räds det när det behövs, det har jag kanske redan visat i en tidigare post här. Det finns en del negativa aspekter med att vara i fokus. Dels blir allt man gör analyserat och kritiserat, dels riskerar man att säga olämpliga saker framför kameran eller en rapporter. Jag skulle gärna vilja mediatränas ytterligare inom partiet, jag tror det är något alla behöver. Däremot har jag inga problem med att ta kritik eller ens förolämpningar, jag är helt enkelt en tämligen tålmodig person.
2. Jag ville från början ha en valberedning som utefter resultatet i en omröstning skulle vikta rösterna och skapa en bra och balanserad lista. Och det forum vi befinner oss i nu är egentligen den bästa valberedning jag kan tänka mig! Det enda jag är orolig för är att vi får en sned lokal förankring i många regioner, något som en vanlig valberedning med riktiga människor hade klarat av bättre.
3. Vi börjar med det som är bra! Jag gillar aktiviteten i Piratpartiet. Det är aldrig tyst! Alltid händer det något och vi för en löpande process där politiken och människorna utvecklas kontinuerligt! Vi har ett underbart system med arbetsgrupper och chattar där alla möjliga lösningar på problem analyserar och utvecklas för att hela tiden utveckla organisationen.
Tyvärr har vi på sistone haft problem med förankring i partiet. Jag tror det problemet är lätt fixat. Anledningen till att medlemmarna inte tror att styrelse och ledning lyssnar och att ledning och styrelse tror att medlemmarna bara klagar är bristande kommunikation om vilka premisser som gäller. När man går in en förhandling eller ska gå till ett beslut är det oerhört viktigt att medlemmar och aktiva kan få reda på exakt vad man avser diskutera och hur enskilda personer vill att slutprodukten ska se ut. Då kan man föra en konstruktiv debatt och det blir lättare för aktiva att acceptera ett beslut som kanske går emot dess åsikter. Det kan direkt översättas till riksdagsarbetet också.
4. Hittills har jag tagit en stor del i kampanjandet inför EU-valet där jag höll flera tal och var med en del i media. Jag har engagerat mig i mediagruppen och är oerhört aktiv i piratpartiets chattar. Jag har startat Piratstudenterna i Lund där vi har hållit föredrag som diskuterat sakfrågorna på helt nya nivåer. Jag bloggar. Kort sagt, jag har gjort allt i min makt för att få PP att lyckas.
5. Ja, jag har några förebilder i partiet. Du är en av dem. Andra som bör nämnas är Mikael Nilsson, Rikard Fröberg, Klara Tovhult, Gustav Nipe, Anders Hedberg, Simon Rosenqvist, Anna Troberg och Mattias Bjärnemalm. Utöver det har jag träffat mängder med pirater som jag har stor respekt för och vet att de är väldigt duktiga och engagerade människor som förtjänar allt omnämnande de kan få, men de är tyvärr för många för att det ska fungera i detta forum! Får nog blogga om det istället!
|
|
|
|
Posted 2009-Nov-21 05:09:23 |
|
|
Last Login: 2010-Jan-07 17:29:06
Visits: 193
|
|
Att bli riksdagsledamot för Piratpartiet innebär en hård partipiska, i syfte att upprätthålla vågmästarstrategin.
Det betyder också att du måste rösta mot din personliga övertygelse ibland.
Finns det några frågor, som i dagsläget inte räknas bland piratfrågorna, som om de kom upp till votering, skule leda till att du under inga omständigheter skulle kunna rösta med regeringsalliansen?
Så pass att du hellre skulle avgå från din post än att rösta med, alternativt rösta mot din riksdagsgrupp?
Jag ger dessa båda alternativ, eftersom somliga av ren lojalitet aldrig skulle kunna tänka sig att frångå PP:s vågmästarstrategi att alltid rösta med regeringsalliansen i alla frågor förutom just piratfrågor - genom att avgå slipper man rösta mot sin övertygelse.
Så - vad skulle kunna bli en sådan ödesfråga för dig?
|
|
|
|