Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

««12

Blekinges Gasellvinnare Expand / Collapse
Author

Group: Partimedlem
Last Login: Yesterday @ 23:54:03
RUTROS, du kanske skulle nyansera dina inlägg lite om du vill försöka påverka Piratpartiet att nyansera sina inställning i patentfrågan. Att bara sjunga patentsystemets lov kommer aldrig att gå hem här, uppenbarligen.

Moderator i Nyheter. Regler för Media, Debattinlägg och Opinionsmätningar.
Se här hur man gör en länk klickbar. Har du synpunkter på min moderering?
Post #189330
Posted 2009-Dec-13 02:43:28

Last Login: Today @ 03:44:58
Winston Smith (2009-Dec-12)
RUTROS, du kanske skulle nyansera dina inlägg lite om du vill försöka påverka Piratpartiet att nyansera sina inställning i patentfrågan. Att bara sjunga patentsystemets lov kommer aldrig att gå hem här, uppenbarligen.

Som du är medveten om så har jag en nyanserad inställning till patent. Min inställning har varit att med exempel efter exempel utanför IT sektorn visa hur dagens patentsystem faktiskt stöder teknisk utveckling. Uppgiften är ganska enkel för nya start ups exempel dyker upp ständigt. Jag är väldigt tillfreds med att 95% av partiets sympatisörer tycks hålla med mig. I den oberoende bloggvärlden är också stödet för att avskaffa patenträtten rätt frånvarande minst sagt.

Menar du att man generellt inom partiet är medveten om hur denna del av verkligheten ser ut? Att det är inte svart eller vitt som påstås i retoriken.
Är dessvärre inte så säker.

PIRATPARTIET är PRIVATPARTIET
Nej till elektronisk fotboja åt alla.
Post #189349
Posted 2009-Dec-13 10:28:06

Last Login: 2010-Jan-10 20:00:54
RUTROS (2009-Dec-13)
Winston Smith (2009-Dec-12)

Som du är medveten om så har jag en nyanserad inställning till patent.

Det där går väl under samma rubrik som när du hävdar att du har det allmännas bästa i åtanke.

Min inställning har varit att med exempel efter exempel utanför IT sektorn visa hur dagens patentsystem faktiskt stöder teknisk utveckling.

Och det har du misslyckats med. Både dom citat du har lagt fram som stöd, och den forskning du har refererat till bygger alla på att man frågar patentinnehavare om patent är bra.

Och ja, patent är bra för patentinnehavare. Men det ökar inte innovationstakten, och det är sannolikt så att det faktiskt sänker den.

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1411328
http://www.scribd.com/doc/16257422/patents-and-innovation

Uppgiften är ganska enkel för nya start ups exempel dyker upp ständigt.

Det där med att dra logiska slutsatser är inte din starka sida.

I den oberoende bloggvärlden är också stödet för att avskaffa patenträtten rätt frånvarande minst sagt.

Så är det säkert. Själv var jag för patent, men tyckte att man borde reformera patentsystemet tills alldeles nyligen. Varför nyligen? Jo, för det var då jag började titta på frågan. Det var först nyligen jag läste om patenthistoria, vilka effekter det har, osv. Och då insåg jag att jag hade fel. Patent är inte bra för samhället.

Menar du att man generellt inom partiet är medveten om hur denna del av verkligheten ser ut?

Jag vill göra en sak väldigt klar här: Du vet det inte. Sluta prata om "hur verkligheten ser ut" för du har ingen aning om hur patent påverkar samhället. Allt du vet är att det finns patent och att patentinnehavare tycker det är bra, och av det drar du slutsatsen...eller, nej, du drar nog ingen slutsats, du använder det faktum som ett argument för att vara för parent. Och hanterar alla motargument och alla fakta och all forskning som säger emot det, genom att låtsas att dom inte finns.

Freedom, baby, yeah!
Post #189367
Posted 2009-Dec-13 18:25:17

[quote]regebro (2009-Dec-13)
[quote]RUTROS (2009-Dec-13)
[quote]Winston Smith (2009-Dec-12)
RUTROS, du k
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1411328

Detta handlar om resultatet från ett Amerikanskt dataspel. Ungefär som monopol, där den som har flest pengar/innovationer på slutet vinner.

Nej, jag föredrar definitivt verkligheten med personer av kött och blod

Post #189401
Posted 2009-Dec-13 19:15:44

Det där ÄR personer av kött och blod. Men visst, det är ett spel, inte verkligheten. Men i verkligheten har vi patent. Frågan är då om det är bra eller inte. Och när du viftar undan alla som ställer frågan "vad händer om vi inte har patent" med att det inte är "verkligheten" så klarar du inte av att besvara den frågan.

Ditt tidigare argument var att "Patent är bra för att patent är bra", vilket är ett cirkelargument. Nu, när du vägrar ens acceptera jämförande undersökningar med att dom inte är verkliga, så har du i praktiken ändrat din argumentation till: "Patent är bra därför att dom är".

Argumentet borde vara: "Vi skall ha patent därför att dom är bra". Men ditt argument är "Vi *har* patent, därför *är* dom bra". Det är en argumentation som är fullständigt ohållbar. Med detta har hela din ståndpunkt totalt kollapsat. Det är fullständigt uppenbart att du inte har ett enda hållbart argument för patentsystemet. Det är möjligt att så är fallet för att du inte kan nåt om frågan, men det är ju inte något jag kan göra nånting åt, det är ju bara du som kan fixa det problemet.

Freedom, baby, yeah!
Post #189407
Posted 2009-Dec-15 13:59:13

regebro (2009-Dec-13)
Det där ÄR personer av kött och blod. Men visst, det är ett spel, inte verkligheten. Men i verkligheten har vi patent. Frågan är då om det är bra eller inte. Och när du viftar undan alla som ställer frågan "vad händer om vi inte har patent" med att det inte är "verkligheten" så klarar du inte av att besvara den frågan.
Ditt tidigare argument var att "Patent är bra för att patent är bra", vilket är ett cirkelargument. Nu, när du vägrar ens acceptera jämförande undersökningar med att dom inte är verkliga, så har du i praktiken ändrat din argumentation till: "Patent är bra därför att dom är".
Argumentet borde vara: "Vi skall ha patent därför att dom är bra". Men ditt argument är "Vi *har* patent, därför *är* dom bra". Det är en argumentation som är fullständigt ohållbar. Med detta har hela din ståndpunkt totalt kollapsat. Det är fullständigt uppenbart att du inte har ett enda hållbart argument för patentsystemet. Det är möjligt att så är fallet för att du inte kan nåt om frågan, men det är ju inte något jag kan göra nånting åt, det är ju bara du som kan fixa det problemet.

Så otroligt tom argumentation!

Om jag och investerarna för att vilja satsa våra pengar på någon oprövad teknisk lösning vill ha ett skydd från illojal konkurrens tills pengarna kommit in så är det av för mig outgrundlig anledning ett cirkelbevis! Jag satsar ju inte mina pengar annars. Jag vågar inte ,risken är för hög. Inte en krona till Karobio,Mediver,Diamyd och alla andra start up företagen med andra ord.Mannen med ide`n kan därmed inte förverkliga sin ide för han saknar medel att göra så.

Berätta vad som du anser är skillnaden mellan uppfinning och innovation?

Post #189928
Posted 2009-Dec-16 15:04:29

RUTROS (2009-Dec-15)

Så otroligt tom argumentation!

Jämför med "Patent är bra för att dom är bra", då?

Argumentation är inte tom för att du inte begriper den. Fråga istället.

illojal

Cirkelargumentation.

Om jag och investerarna för att vilja satsa våra pengar på någon oprövad teknisk lösning vill ha ett skydd från illojal konkurrens tills pengarna kommit in så är det av för mig outgrundlig anledning ett cirkelbevis! Jag satsar ju inte mina pengar annars.

Nähä? Men gör inte det då. Ditt cirkelargument är fortfarande att man måste ha patent för att utveckling skall ske, eftersom utveckling inte sker utan patent. Det är och förblir ett cirkelargument, och fel. Utveckling sker utan patent, och utan möjlighet att skydda sin idé. Men det sker på ett annat sätt. Men det vill du inte begripa, för du tjänar pengar på patent.

Berätta vad som du anser är skillnaden mellan uppfinning och innovation?

http://sv.wiktionary.org/wiki/innovation
Innovation ... Synonymer: Uppfinning

http://www.ne.se/innovation
innovation, uppfinning, teknisk nyhet ofta betraktad som ett framsteg.

Det är ingen skillnad. Orden är synonymer.
Tröttnar du aldrig på att ha fel?

Freedom, baby, yeah!
Post #190172
Posted 2009-Dec-16 18:18:17

[quote]regebro (2009-Dec-16)
[quote]RUTROS (2009-Dec-15)

http://sv.wiktionary.org/wiki/innovation
Du försöker hitta argument från en oredigerad ordbok.

Inte kan du väl ha missat den källa som vi normala använder. Nej Du har förmodligen valt bort den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Innovation

En innovation är något som människor faktiskt använder (något som har tagits i bruk), medan en uppfinning bara behöver vara en teoretisk tanke som har dokumenterats för att existera eller någonting som har utvecklats för eget bruk. En innovation är resultatet (produkten) av en innovationsprocess, men behöver inte vara en vara (ett föremål man kan ta på). En innovation kan lika gärna vara en tjänst, en ny filosofi eller ett nytt sätt att göra någonting.

I den engelska versionen
In business, innovation can be easily distinguished from invention. Invention is the conversion of cash into ideas. Innovation is the conversion of ideas into cash. This is best described by comparing Thomas Edison with Nikola Tesla. Thomas Edison was an innovator because he made money from his ideas. Nikola Tesla was an inventor. Tesla spent money to create his inventions but was unable to monetize them.

Sånt kallas trolleri och borde inte få förekomma i detta forum

Post #190198
« Prev Topic | Next Topic »

««12

All times are GMT +1:00, Time now is 8:08am