|
|
|
Group: Partimedlem
Last Login: Yesterday @ 03:44:58
Visits: 1,044
|
|
En av patentsystemets stora kritiker Libertianen Stephan Kinsella, med böcker som ”Against intelectual properties”
http://www.mises.org/journals/jls/15_2/15_2_1.pdf
gör om inte avbön så åtminstone en förskjutning av fokus i sin senaste artikel
http://mises.org/story/3702
Han skriver så här
” Calls for abolition of the patent system — especially those coming from a principled, rights-based approach — are very unlikely to be adopted at the present time. In my forthcoming paper, therefore, I recommend certain changes to the patent system short of abolition, assuming a general "costs-and-benefits" approach.
Accordingly, to determine what adjustments ought to be made to the patent system (again, putting arguments for abolition on principled grounds to the side), we need a sufficiently clear understanding of the nature and extent of the costs imposed by the system, as well as its alleged benefits. With this in mind, the forthcoming paper suggests a laundry list of obvious changes that should be made to the patent system to reduce its costs with only minimal impact on its purported advantages. Stay tuned.”
Varför är detta så intressant kan man undra? Jo för det att Kinsella är både libertian och utbildad patent jurist. En unik kombination. Han vet vad han pratar om!
Välkommen till reformisternas läger, vi kommer att med stort intresse att följa dina förslag.
Kanske är det dags för piratpartiet att göra likadant och sluta att slåss mot väderkvarnar och riskera att sikten skyms för det som är väsentligt i partiprogrammet.
PIRATPARTIET är PRIVATPARTIET
Nej till elektronisk fotboja åt alla.
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 20:52:07
Visits: 605
|
|
Väldigt intressant att du erkänner att han är kunnig inom ämne. Intressant, med tanke på att han fortfarande är kritisk mot patent.
"As for the latter position — yes, property rights are indeed undercut by patents. And even on utilitarian grounds, it could be argued that the patent system imposes an overall net cost on the economy,[25] and should therefore be abolished or radically curtailed."
I ärlighetens namn får jag erkänna att jag nu inte orkade läsa hela hans text, jag skummade igenom. Som jag tolkar det är han fortfarande kritisk mot patent men han anser att det blir svårt att bara ta bort den, utan man får börja med att reformera. Jag tror inte att han har ändrat sitt slutmål, han vill nog fortfarande bort med patent.
För övrigt är han inte bara "libertarian", som många i Sverige tolkar som nyliberal, utan anarkokapitalist. Inte för att det är direkt relevant, men men.
|
|
|
|
|
|
|
Argument (2009-Dec-29) Väldigt intressant att du erkänner att han är kunnig inom ämne. Intressant, med tanke på att han fortfarande är kritisk mot patent.
"As for the latter position — yes, property rights are indeed undercut by patents. And even on utilitarian grounds, it could be argued that the patent system imposes an overall net cost on the economy,[25] and should therefore be abolished or radically curtailed."
I ärlighetens namn får jag erkänna att jag nu inte orkade läsa hela hans text, jag skummade igenom. Som jag tolkar det är han fortfarande kritisk mot patent men han anser att det blir svårt att bara ta bort den, utan man får börja med att reformera. Jag tror inte att han har ändrat sitt slutmål, han vill nog fortfarande bort med patent.
För övrigt är han inte bara "libertarian", som många i Sverige tolkar som nyliberal, utan anarkokapitalist. Inte för att det är direkt relevant, men men.
Hm Jag är betydligt mindre insatt i filosofiska riktningar än du. Faktum är att jag är ganska ointresserad. Jag är pragmatiker med mångårig erfarenhet i industrin. Om du tror att jag tycker att patentsystemet är utan brister så tar du helt fel.
Jag skulle för övrigt strunta i det amerikanska patentsystemets brister om det inte vore för att de amerikanska republikanska/anarkokapitalistiska? ekonomernas utsagor om och om igen används som argument av piratpartiet i den svenska debatten.
Att dessa krafter är emot ett statligt sanktionerat tidsbegränsat monopol är väl inget att förvåna sig över.
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 12:38:29
Visits: 740
|
|
Hm Jag är betydligt mindre insatt i filosofiska riktningar än du. Faktum är att jag är ganska ointresserad. Jag är pragmatiker med mångårig erfarenhet i industrin. Om du tror att jag tycker att patentsystemet är utan brister så tar du helt fel.
Det finns ingen skillnad mellan anarkokapitalister och nyliberaler. De vill samma sak och de säger samma saker, och de som räknar sig som nyliberaler kan ibland överlappa i sina åsikter långt in på anarkokapitalisthållet och vice versa. Skillnaden mellan dem är, hur säger man, abstrakt? Teoretisk? Filosofisk?
Och visst finns det anarkokapitalister inom PP, men det där är fel väg att gå, att citera deras egna. Det är som att försöka diskutera bibeln med en nunna. För genom att citera anarkokapitalister godkänner du så att säga deras filosofi, och allt de nu behöver göra är att leta reda på någon annan, mer inflytelserik, anarkokapitalist som motsäger honom, och diskussionen kommer att lyftas från pragmatisk verklighet upp i filosofisk-ekonomiska fantasier.
Men, oavsett vilket, varför är du så på? PP kommer inte att ändra någonting i sitt pp förrän efter valet. Om man bygger en skraltig stege kanske man kan bygga en bättre, men äpplena måste plockas nu, så då får man ta sin skraltiga stege eller låta bli att plocka äpplen, om du förstår. Om PP kommer in i ríksdagen så kommer de ändå inte att på 4 år och ~4% kunna ta bort patent. Vad de kan göra är att stoppa all framtida patentjidder och kanske ta bort lite gammalt. Och enligt egen utsago är du mot likartat patentjidder. Därför borde du rösta PP i nästa val, oavsett hur PP:s pp ser ut.
----------------------------------------
Modererar i Politik
Åsikter om min moderering? PM eller denna tråd.
Mina privata (ej i egenskap av moderator) åsikter:
http://www.youtube.com/watch?v=M4DsNKIJ6TM
|
|
|
|
|
|
|
DrakeICN (2009-Dec-30)
Det finns ingen skillnad mellan anarkokapitalister och nyliberaler. De vill samma sak och de säger samma saker, och de som räknar sig som nyliberaler kan ibland överlappa i sina åsikter långt in på anarkokapitalisthållet och vice versa. Skillnaden mellan dem är, hur säger man, abstrakt? Teoretisk? Filosofisk?
Och visst finns det anarkokapitalister inom PP, men det där är fel väg att gå, att citera deras egna. Det är som att försöka diskutera bibeln med en nunna. För genom att citera anarkokapitalister godkänner du så att säga deras filosofi, och allt de nu behöver göra är att leta reda på någon annan, mer inflytelserik, anarkokapitalist som motsäger honom, och diskussionen kommer att lyftas från pragmatisk verklighet upp i filosofisk-ekonomiska fantasier.
Men, oavsett vilket, varför är du så på? PP kommer inte att ändra någonting i sitt pp förrän efter valet. Om man bygger en skraltig stege kanske man kan bygga en bättre, men äpplena måste plockas nu, så då får man ta sin skraltiga stege eller låta bli att plocka äpplen, om du förstår. Om PP kommer in i ríksdagen så kommer de ändå inte att på 4 år och ~4% kunna ta bort patent. Vad de kan göra är att stoppa all framtida patentjidder och kanske ta bort lite gammalt. Och enligt egen utsago är du mot likartat patentjidder. Därför borde du rösta PP i nästa val, oavsett hur PP:s pp ser ut.
Tänka sig att få support av en som jag käbblat emot så mycket. Tack, Filosofi är inte min grej, liknar religion för mycket.
Du ställer en högst berättigad fråga.
Jag vill att piratpartiet kommer in i riksdagen med den enda realistiska syftet att
Sverige skall bli sist i Europa att skriva på integritet inskränkande/övervakande lagar.
Jag vill ha en kraft som jobbar för att släppa kulturen fri för fattig som för rik. Upphovsrätten som den ser ut idag är fullständigt orimlig.
Jag vill inte att Internet skall bli en form av betal TV, som Christian så träffande formulerade det.
Eftersom en tredjedel av partiprogrammet är så verklighetsfrämmande, dåligt underbyggt och impopulärt så kommer det att stoppa piratpartiets chans att komma in i riksdagen enligt min bedömning av politikens villkor. Därav engagemanget. Självsanering.
Visst kan man tänka sig och måste rösta på ett parti med ställningstaganden i olika frågor som man ogillar. Här är det dock en tredjedel av programmet. Skall man rösta på ett enfrågeparti så skall träffprocenten vara 100%. Min röst får inte partiet som det ser ut nu.
Du har alldeles rätt i att jag inte har något emot reformer, när patentsystemet förfelar sitt syfte eller av etiska skäl.
|
|
|
|
|
|
|
RUTROS (2009-Dec-30) Jag är pragmatiker med mångårig erfarenhet i industrin.När jag började min kritik mot patent (några år sedan, eller så) var det på pragmatiska grunder, att resultatet är dåligt. Jag anser fortfarande att konsekvenserna av patentsystemet är större än nackdelarna, men jag har också lärt mig mer om filosofin bakom, och kommit fram till att patent kan liknas vid stöld, och är en kränkning av äganderätten. Rent pragmatiskt vill jag också bort med det, det leder till minskad utveckling och större fattigdom, det leder till en försämra ekonomi för fattiga.
Jag skulle för övrigt strunta i det amerikanska patentsystemets brister om det inte vore för att de amerikanska republikanska/anarkokapitalistiska? ekonomernas utsagor om och om igen används som argument av piratpartiet i den svenska debatten.
Att dessa krafter är emot ett statligt sanktionerat tidsbegränsat monopol är väl inget att förvåna sig över. Ludwig von Mises-institutet bygger på den österrikiska ekonomiska skolan, där väldigt många (men inte alla) är kritiska mot immaterialrätt. Det är förvisso knappast förvånande att de är emot det, men det är knappast heller ett rimligt motargument mot deras fakta. Den blir inte mindre sann bara för att de är kritiska mot staten i andra lägen heller. Ludwig von Mises-institutet består främst av olika sorters libertarianer, anarkokapitalister och klassiska liberaler.
|
|
|
|
|
|
|
DrakeICN (2009-Dec-30) Det finns ingen skillnad mellan anarkokapitalister och nyliberaler. De vill samma sak och de säger samma saker, och de som räknar sig som nyliberaler kan ibland överlappa i sina åsikter långt in på anarkokapitalisthållet och vice versa.Geniuna anarkokapitalister skiljer sig från nyliberaler på flera sätt. Det är sant att vissa nyliberaler kallar sig anarkokapitalister trots att de inte är det, men det är en annan sak. Anarkokapitalism är en del av anarkism medan nyliberalism snarare är en hårdare form av klassisk liberalism.
Och visst finns det anarkokapitalister inom PP, men det där är fel väg att gå, att citera deras egna. Det är som att försöka diskutera bibeln med en nunna. För genom att citera anarkokapitalister godkänner du så att säga deras filosofi, och allt de nu behöver göra är att leta reda på någon annan, mer inflytelserik, anarkokapitalist som motsäger honom, och diskussionen kommer att lyftas från pragmatisk verklighet upp i filosofisk-ekonomiska fantasier. Att alla anarkokapitalister skulle tycka likadant stämmer ju inte alls, till att börja med. Tydligen verkar du inte ha någon större tilltro till ekonomer överhuvudtaget, vad ekonomer säger ska man alltså inte lyssna i i frågan? Vem ska man lyssna på, då? Ingen?
En persons argument blir inte ogiltiga bara för att de kommer från den österrikiska ekonomiska skolan, den marxistiska skolan, den keynesianska skolan, den neoklassiska skolan eller den chicagoanska skolan. Argumentet bör analyseras utifrån deras hållbarhet och relevans och inte utifrån vilken ideologi eller ekonomisk teori debattören kommer från.
|
|
|
|
|
|
|
Argument (2009-Dec-30)
RUTROS (2009-Dec-30) Jag är pragmatiker med mångårig erfarenhet i industrin.När jag började min kritik mot patent (några år sedan, eller så) var det på pragmatiska grunder, att resultatet är dåligt. Jag anser fortfarande att konsekvenserna av patentsystemet är större än nackdelarna, men jag har också lärt mig mer om filosofin bakom, och kommit fram till att patent kan liknas vid stöld, och är en kränkning av äganderätten. Rent pragmatiskt vill jag också bort med det, det leder till minskad utveckling och större fattigdom, det leder till en försämra ekonomi för fattiga.
Att dessa krafter är emot ett statligt sanktionerat tidsbegränsat monopol är väl inget att förvåna sig över. Ludwig von Mises-institutet bygger på den österrikiska ekonomiska skolan, där väldigt många (men inte alla) är kritiska mot immaterialrätt. Det är förvisso knappast förvånande att de är emot det, men det är knappast heller ett rimligt motargument mot deras fakta. Den blir inte mindre sann bara för att de är kritiska mot staten i andra lägen heller. Ludwig von Mises-institutet består främst av olika sorters libertarianer, anarkokapitalister och klassiska liberaler.
Jag passar som sagt i frågor om filosofiska skolor. Jag tycker att när en företeelse som t.ex national ekonomin bildar skolor så förtjänar de inte att kallas vetenskap. Jag är tekniker och forskare. jag söker inte bevis som stödjer min hypotes utan jag söker bevis som visar att min teori är fel.
Du må ha din filosofiska övertygelse. Det jag framhåller är att ställningstagandet får konsekvenser för väldigt många människor i Sverige och fördröjer den tekniska utvecklingen. Hitintills har inge lagt fram ett kvantitativt bevis för att tekniska utvecklingen skulle bromsats under det patentsystem som vi har nu. Däremot har jag visat med massor med exempel och empirisk forskning att den positiva drivkraften verkar i mikroskala.
|
|
|
|
|
Last Login: Yesterday @ 20:10:33
Visits: 225
|
|
| Jo, men vi i PP ska väl själva avgöra vad vi tycker om patent. Att hänvisa till att någon extern expert svängt i frågan är inget bra argument i sig. Snarare än hänvisning till auktoritet istället för att föra egna rationella resonemang. Själv vet jag inte. OM man ska behålla patent ska man höja ribban för patenterbarhet något extremt. Ett teknikintensivt storföretag som Ericsson kanske klarar av att få två-fem patent/år.
|
|
|
|
|
Last Login: Today @ 12:38:29
Visits: 740
|
|
Tänka sig att få support av en som jag käbblat emot så mycket.
Den enda jag håller med dig om är att en investerare investerar inte pengar han inte tror han kan få tillbaka. Nyliberaler / anarkokapitalister tror att kapital magiskt dyker upp.
Men du vill inte hålla med mig om de problem patent orsakar, exempelvis konkurrensproblemen patentbombmattor orsakar, och konsekvenserna för u-länder.
Och du vill inte hålla med mig om att forskningen inom sjukvården indirekt redan idag är statligt finansierad (till och med i USA genom hysch-hysch avtal) och att om staten skötte den forskningen själva (finansierat genom sänkta vårdpriser då patenten försvinner och konkurrens kan råda) så skulle vi kapa en onödig, och onödigt dyr, mellanhand.
----------------------------------------
Modererar i Politik
Åsikter om min moderering? PM eller denna tråd.
Mina privata (ej i egenskap av moderator) åsikter:
http://www.youtube.com/watch?v=M4DsNKIJ6TM
|
|
|
|