Piratpartiet
Home       Members    Calendar    Who's On
Welcome Guest

12345»»»

ÖVERVAKADE (Danmark implementerar datalagringsdirektivet) Expand / Collapse
Author

Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Dec-27 12:16:41
Nu är det på riktigt.

Med start vid midnatt registreras allt privat användande av telefoner och internet. Informationen kan sedan granskas av den danska säkerhetspolisen PET.....Det hela är en del av den danska regeringens antiterrorpaket som har sin bakgrund i ett EU-direktiv från den 15 mars 2006.......Danmark är det första EU-landet som drar i gång ett sådant gigantiskt lagringssystem.....

Enligt den danska tidningen Berlingske Tidende kommer omkring 15 000 uppgifter lagras varje år – per person.
Det som ska lagras rör både fast telefoni, mobiltelefoner, IP-telefoni och internetanvändning.
För telefonsamtal loggas automatiskt numret som ringer, numret som rings upp och hur länge samtalen pågår. Gäller det mobilsamtal loggas även telefonens id-nummer (IMEI) samt vilka mobilmaster som används.
Även sms-trafik loggas.
För e-post lagras avsändarens och mottagarens adresser och datorernas IP-nummer. Och när danskarna surfar på internet kommer i fortsättningen såväl deras val av hemsidor som datorns id-nummer (MAC-adress) att registreras.
Uppgifterna kommer att sparas i ett år.
Min kursivering.

http://www.kvp.se/nyheter/1.840829/overvakade

Artikeln i Berlingske: http://www.berlingske.dk/article/20070914/verden/70914089/ (funkar inte i skrivande stund)

Post #84178
Posted 2007-Sep-15 02:37:20

Group: Partimedlem
Last Login: Yesterday @ 18:17:10
Man får HOPPAS att Sverige har mer vett än så.......

-------------------------------------------------------------------
Övervakning är framtiden, om vi passivt tillåter det att bli så.
Post #84179
Posted 2007-Sep-15 04:52:54

Last Login: 2010-Mar-11 05:54:41
Ken Rabelius (2007-Sep-15)
Man får HOPPAS att Sverige har mer vett än så.......

Tyvärr tror jag att det inte är så...

Det är för många blåögda här... "det är ju för att skydda oss" och "jag har inget att dölja" osv.

Det är vi som måste ta fajten, vi som måste få medborgarna att vakna, vi som måste skriva inlägg och kommentera artiklar. Vi måste synas och höras och gärna stort och högt...

Post #84184
Posted 2007-Sep-15 07:11:01

Last Login: 2010-Mar-04 18:31:49
Amiga (2007-Sep-15)
Det är vi som måste ta fajten, vi som måste få medborgarna att vakna, vi som måste skriva inlägg och kommentera artiklar. Vi måste synas och höras och gärna stort och högt...
Jag började så smått här:
http://www.ungpirat.se/upwiki/Artiklar/Debattartiklar/Danmarks_ser_dig

---------
Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel

spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Kollaborativ blogg med Amelia Andersdotter och Simon Rosenqvist:

http://stenskott.wordpress.com
Post #84187
Posted 2007-Sep-15 12:06:20

Last Login: 2010-Mar-03 09:14:54
Det vore intressant att veta hur mycket det hela kostar.

Ledamot UPs valberedning
Post #84197
Posted 2007-Sep-15 12:14:16

Last Login: 2010-Feb-25 20:22:56
Vansinne. Spritt språngande vansinne. Varför finns det inget danskt piratparti?

Skulle ingen pröva datalagringsdirektivet i domstol i EU?
Post #84198
Posted 2007-Sep-15 12:31:42

Last Login: 2010-Mar-11 05:54:41
TeirdeZ (2007-Sep-15)Jag började så smått här:

Det ser bra ut

Men hur många läser där? Vi måste få ut innehållet till allmänheten, lägga upp det på så många sidor vi kan, se till att tidningar och annan media ser till att det sprids.
Och vi måste VÄCKA allmänheten, för där är det ju fortfarande "jag har inget att dölja" som härskar...
Post #84202
Posted 2007-Sep-15 12:51:26

Last Login: 2010-Mar-04 18:31:49
Amiga (2007-Sep-15)
TeirdeZ (2007-Sep-15)Jag började så smått här:

Det ser bra ut

Men hur många läser där? Vi måste få ut innehållet till allmänheten, lägga upp det på så många sidor vi kan, se till att tidningar och annan media ser till att det sprids.
Och vi måste VÄCKA allmänheten, för där är det ju fortfarande "jag har inget att dölja" som härskar...
Du och jag och förhoppningsvis några till. Jag har tittat på 10 avsnitt av Babylon 5 och tänker just nu i stora filosofiska banor och inspirerande tal för att samla styrkorna till kampen mot mörkret och kan därför troligtvis inte göra mycket mer. Det där behövs fortfarande redigeras innan det är nyttigt till något

---------
Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel

spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Kollaborativ blogg med Amelia Andersdotter och Simon Rosenqvist:

http://stenskott.wordpress.com
Post #84207
Posted 2007-Sep-15 13:16:39

Last Login: 2010-Mar-10 22:31:19
Jag förordar (som vanligt) svartlistning av samtliga danska IP-nät, så att vi kan blockera deras försök att kommunicera med oss. Jag vill inte att trafiken till mina webbsidor eller min e-postlåda skall registreras av någon myndighet, svensk eller utländsk, så länge det inte är myndigheten själv som står för trafiken (och eftersom jag inte vet vad den myndigheten har för IP-adress är det inte aktuellt att göra något undantag för den, om det ens vore värt besväret).

Det finns redan databaser över vilka IP-adresser som hör till vilka länder, i WHOIS och i DNS. Att använda dem i Apache (den vanligaste webbservern) är trivialt; sedan är det en annan sak i vilken mån webbhotellen låter kunderna använda dessa funktioner. Det är möjligt med e-post också, om man administrerar sin egen e-postserver (eller är god vän med sin ISP), men det är det nog få som gör. Hur som helst, blockerade webbsidor torde ge snabbare gensvar än blockerad e-post, för hur många av oss bombarderas dagligen av brev från danska avsändare?

Det viktiga är dock inte att erhålla en tekniskt fungerande blockering, utan att lansera den på något sätt som uppmärksammas i massmedia. Polisen fick ju en hel del uppmärksamhet kring sin planerade svartlistning av The Pirate Bay bara genom att viska om den till några operatörer; vad händer om man går ut med en pressrelease och en hänvisning till en webbplats? Med rätt vinkling kan betydligt fler danskar komma att söka sig till webbplatsen på eget initiativ än som faktiskt blir blockerade och hänvisade dit...

Fast man får räkna med att det eventuella intresset snabbt falnar när danskarna märker att de fortfarande kan titta på svt.se och flertalet andra svenska sajter som inte har råd att blockera hela länder. Se bara på vad som hände med svartlistningen av Pirate Bay; den är helt bortglömd nu eftersom den aldrig blev av.

--

Anders Andersson
Post #84210
Posted 2007-Sep-15 13:26:46

Group: Inte partimedlem
Last Login: 2009-Jul-21 19:13:45
SM5POR (2007-Sep-15)
skall registreras av någon myndighet, svensk eller utländsk

ligger det inte på ISP nivåerna med registeringarna?

finns en lååång lista till varför man borde ha spärr o bojkott mot Dk (är sj. halvdansk o jobbat där) enligt min smak

x - x
Post #84212
« Prev Topic | Next Topic »

12345»»»

All times are GMT +1:00, Time now is 2:18am