handdator

Visa fullständig version : Sköta Skåne

Hans Borg
2007-10-19, 09:36
Kära pirater
Hur ska vi organisera Skåne i fortsättningen.
Tanken med arbetskretsar verkar ju inte funka.

Jag föreslår ett slags råd av flera st admin, från olika delar av Skåne, som en slags styrelse, även om det givetvis inte är en styrelse i formell mening.

I sin tur ansvarar någon för respektive valkrets, vi kan nämligen inte bortse från valkretsarna, vi är ett parti och Sverige är indelat i valkretsar.

Kommunerna har sen i sin tur en kontaktperson, inte ledare. Kommuner med fåtal medlemmar, får grannkommunen eller valkretsledaren fungera som informatör mm.
Anledningen till namnbytet, beror på att arbetskretsledare el kommunansvarig, kan uppfattas som att den som innehar postenMÅSTE dra igång saker mm. Som kontaktperson avdramatiseras rollen och ens åtaganden, ansvar och uppgifter stämmer mer övernes med namnet.

I detta råd, ska alla vara tillgängliga för alla medlemmar, naturligtvis inte 24/7, vi får gärna ha ett liv med, ett privatliv och sedan även lite sömn.
Som kommunal kontaktsperson bör man informeras vad som gäller i partiet, vad man kan göra såsom "ansvarig" för sin kommun, bistå andra medlemmar med olika saker. Man bör då vara med på någon av de fysiska träffar vi har emellanåt.

Det vore önskvärt om medlemmen i rådet INTEockså är valkretsledare, allt för att undvika maktansamling och toppstyrning. Dessutom är alltid 2 hjärnor bättre än en. Han/hon bör helst ej heller vara kommunal kontaktperson.

Har någon synpunkter, förslag av endera slaget, skriv här i eller kontakta mig.

Hans Borg
2007-10-19, 09:54
Som ledare för Skåne föreslår jag Anders Hedberg.
Den som blir vald, oavsett om det blir Anders eller inte.

Kanske bör valkretsledare endast finnas under val, ca 6-12 mån före valet.

Nuvarande admin i Skåne är:
Hans Borg, Trelleborg
Petra Persson, Skurup
Anders Hedberg, Lund
Björn Salonen, Höör
John Nilsson, Helsingborg
Önskvärt vore en från nordöstra Skåne med, så har vi stora delar av Skåne täckt.
Knutte Söderberg, Daniel Gustavsson eller någon annan där norrifrån, hör av er.
Även 1 el 2 från Ung Pirat bör kanske vara med.

Som admin SKA vi inte ha detaljkontroll av den kommun vi sitter i, vi ska däremot fungera som stöd, då inte bara för vår egen kommun, även om admin, är dennes röst i "rådet".

Björn Salonen
2007-10-19, 14:51
Hans Borg (2007-Oct-19)Kära pirater
Hur ska vi oeganisera Skåne i fortsättningen.
Tanken med arbetskretsar verkar ju inte funka.

Jag föreslår ett slafgs råd av flera st admin, från olika delar av Skåne, som en slags styrelse, även om det givetvis inte är en styrelse i formell mening.

I sin tur ansvarar någon för respektive valkrets, vi kan nämligen inte bortse från valkretsarna, vi är ett parti och Sverige är indelat i valkretsar.

Kommunerna har sen i sin tur en kontaktperson, inte ledare. Kommuner med fåtal medlemmar, får grannkommunen eller valkretsledaren fungera som informatör mm.

I detta råd, ska alla vara tillgängliga för alla medlemmar, naturligtvis inte 24/7, vi får gärna ha ett liv med, ett privatliv och sedan även lite sömn.
Som kommunal kontaktsperson bör man informeras vad som gäller i partiet, vad man kan göra såsom "ansvarig" för sin kommun, bistå andra medlemmar med olika saker. Man bör då vara med på någon av de fysiska träffar vi har emellanåt.

Det vore önskvärt om medlemmen i rådet INTEockså är valkretsledare, allt för att undvika maktansamling och toppstyrning. Dessutom är alltid 2 hjärnor bättre än en. Han/hon bör helst ej heller vara kommunal kontaktperson.

Har någon synpunkter, förslag av endera slaget, skriv här i eller kontakta mig.

Iden är bra tycker jag och som du mycket riktigt påpekar harupplägget med arbetskretsar inte fungerat.

TeirdeZ
2007-10-19, 16:35
Hans Borg (2007-Oct-19)Som ledare för Skåne föreslår jag Anders Hedberg.

Nu vill jag inte vara den som är den, men vi har redan diskuterat det här på några av våra söndagsmöten i Lund. Vi diskuterade först bildande av en särskild skånsk undergrupp till Piratpartiet vilket inte visade sig vara möjligt enligt Piratpartiets stadgar (Piratpartiet kan och är alltså bara en nationell organisation, ingenting annat).

Därför valde vi att istället beteckna oss som en undergrupp till Ung pirat. Till denna undergrupp är för närvarande planerat ett årsmöte som ska äga rum EFTER att vi genomfört piratlägret som går av stapeln den 10-11 november. Om detta finns en mängd informationse-post utskickade så det hoppas jag ni känner till.

Detta är relevant i sammahanget eftersom Anders Hedberg mig veterligen redan tackat nej till en nominering som ordförande och/eller formell ledare för Piratpartiet i Skåne, men att han däremot gärna till exempel är kassör för en sådan förening. Jag hoppas att Anders läser det här dock och kan rätta mig ifall jag uppfattat fel.

Hans Borg
2007-10-19, 16:54
TeirdeZ (2007-Oct-19)Hans Borg (2007-Oct-19)Som ledare för Skåne föreslår jag Anders Hedberg.
Nu vill jag inte vara den som är den, men vi har redan diskuterat det här på några av våra söndagsmöten i Lund. Vi diskuterade först bildande av en särskild skånsk undergrupp till Piratpartiet vilket inte visade sig vara möjligt enligt Piratpartiets stadgar (Piratpartiet kan och är alltså bara en nationell organisation, ingenting annat).

Därför valde vi att istället beteckna oss som en undergrupp till Ung pirat. Till denna undergrupp är för närvarande planerat ett årsmöte som ska äga rum EFTER att vi genomfört piratlägret som går av stapeln den 10-11 november. Om detta finns en mängd informationse-post utskickade så det hoppas jag ni känner till.

Detta är relevant i sammahanget eftersom Anders Hedberg mig veterligen redan tackat nej till en nominering som ordförande och/eller formell ledare för Piratpartiet i Skåne, men att han däremot gärna till exempel är kassör för en sådan förening. Jag hoppas att Anders läser det här dock och kan rätta mig ifall jag uppfattat fel.

Missuppfattning tydligen. Ordförande har det inte varit tal om, utan ledare/ansvarig eller kalla det Skånekejsare.

På lägsta nivå, kommunnivå, behövs inte formell ledare, däremot behövs det högre upp, i Skåne då, så medlemmar, ifall de inte får gehör av kontaktpersonen vet vart han/hon ska gå. Känns lite onödiogt kontakta region syds ansvarige/ledare.

Daniel Gustafsson
2007-10-20, 17:49
jag är gärna med i ett sådant råd och jag tror defentivt att också knutte är intresserad!

Hans Borg
2007-10-20, 19:46
Daniel Gustafsson (2007-Oct-20)jag är gärna med i ett sådant råd och jag tror defentivt att också knutte är intresserad!

Bra, fast vore önskvärt om en av Er,personligen anser jag det räcker med en från Ert hörn. Ingen del av Skåne ska ju dominera, vare sig Malmöregionen eller Er del för den delen.

Daniel Gustafsson
2007-10-20, 21:47
det kan vara klok, förresten finns det kvar pirater i simrisham/tomelilla ?

Hans Borg
2007-10-20, 22:55
Daniel Gustafsson (2007-Oct-20)det kan vara klok, förresten finns det kvar pirater i simrisham/tomelilla ?

Har inte kollat, men tror det finns någon enstaka kvar. Petra har många från Österlenhållet, Tomelilla (även om inte det tillhör Österlen i egentlig mening), plus Sjöbo, Ystad och lite så.

Kan ju be henne kolla runt.

vigfus
2007-10-21, 16:04
Ja, jo. Det är ju en bra idé, men jag vet inte om jag vill högre upp i organisationen. Du får gärna ta en plats där, Daniel...

För övrigt tycker jag inte det är något negativt om det är samma person som sitter på kommunnivå och i detta "rådet" eller vad man ska kalla det. Då har man som person en naturlig plats på båda nivåerna.

vigfus
2007-10-21, 16:04
- dubbelpost -

sikevux
2007-10-21, 17:29
Om man nu vill styra/vara med i ett råd som styr så kanske man ska vara lite mer aktiv.... Typ gå på lägret som lundensarna anordnat eller vad tror ni?? En aktiv ledare/grupp eller några som bara kommer när dom kan få makt???

Daniel Gustafsson
2007-10-21, 19:45
hmmm...på det påståendet så tycker jag personligen att lite ödmjukhet är på sin plats!

Många av oss som arbetar och har yrken så är det som så att man ibland på helgerna har annat att göra, familj etc etc. Projekt som skall göras i hemmet, fördelsdagar att fira etc etc.

Jag personligen skall försöka pressa in detta på schemat, trots att den mesta av infon om lägret har gått ut på PP-Skåne mailinglsiten som jag ärligt talat inte hade en enda aning om att den fanns förens för ca 2 -3 veckor sedan. Samt att jag gick med i den för några dagar sedan.

Dessutom så fick vi reda på en Skypekanal som direkt INTE varit så offentlig fram tills för några veckor sedan, men visst nu vet vi om att den också förekommer.

Dessutom kan engagemang gå i vågor, jag kände att jag efter valet p.g.a. divrse själv behövde en paus ifrån partiet men ville fortsätta senare, jag ville hämta kraft och hinna reflektera på vissa saker som hänt. Men det är inte förens de senaste veckorn som jag fått en liten nytändning.

Så det finns massor av själ till varför folk inte kanske kan eller vill eller orkar komma, och detta innebär inte per automatik att de som inte kommer INTE skall få lov att vara med att bestämma!

Bara för att man kommer på ett möte/läger behöver inte detta innebära heller att man är bäst lämpad att fatta operativa beslut heller för den delen.

Ödmjukhet är ett nyckelord för min del.

Anders Hedberg
2007-10-21, 21:32
...om lägret har gått ut på PP-Skåne mailinglsiten som jag ärligt talat inte hade en enda aning om att den fanns förens för ca 2 -3 veckor sedan. Samt att jag gick med i den för några dagar sedan.

Denna malinglista skapades för ungefär 3-4 veckor sen, ingen visste helt enkelt hur man skulle göra förrän Amelia tog tag i det. Vi har gjort lite misslyckade försök till och från med t.ex. Yahoo Groups (kräver Yahoo mailadress etc. ) men det nådde aldrig längre än till ett misslyckat test och det var nog ett år sen...

Dessutom så fick vi reda på en Skypekanal som direkt INTE varit så offentlig fram tills för några veckor sedan, men visst nu vet vi om att den också förekommer.

Gruppchattar i Skype är lite speciella, det börjar ofta med att två personer chattar sen drar man och släpper andra kontakter som behöver vara med i chatten. Den chatten jag refererade till började som sådan inför valet om jag minns rätt. Vet att det finns andra liknande chattar, tror nästan att partiets styrning sköts via såna chattar, men där är jag inte med så ta det med en nypa salt. Iallafall, jag såg nu att Skype byggt ut stödet för gruppchattar och nu finns det en helt öppen sådan för Skåne. Maila mig så får ni en länk så kan ni själva gå med där.

Sen finns även Skype för Linux (ett litet tips) om man anstränger sig lite och sväljer att det inte är öppen källkod ;-)

/Anders H.

Ps. Det verkar fortfarande vara väldigt många som inte kommer åt sin mail och andra kontogrejer på PPs servrar efter omflytten i våras. smsa mig på 0733-320196 så får vi försöka lösa det. Ds.

Björn Salonen
2007-10-21, 21:45
sikevux (2007-Oct-21)Om man nu vill styra/vara med i ett råd som styr så kanske man ska vara lite mer aktiv.... Typ gå på lägret som lundensarna anordnat eller vad tror ni?? En aktiv ledare/grupp eller några som bara kommer när dom kan få makt???

Hmm....lite giftig kommentar det där och jag tvivlar att någon av osssom sitter på funktionärsposter runt om i Skåne just nu är särskilt intresserade av att stärka sin personliga makt. Jag personligen är fullkomligt nöjd medatt vara funktionär/kontaktperson för Höör men om någon tror att jag kan göra nytta/tillföra något i ett sådant här råd kommer jag att ta mig en funderare på om jag ska ställa upp.

Det som kan hindra mig är de argument som Daniel skriver om jobb, familj övriga engagement. Jag jobbar i äldreomsorgen och som alla vet så är det inte överbefolkat med personal vilket gör att det är svårt att få semester och nu råkar det vara så att just den helgen lägret är inbokad så jobbar jag men du kan kanske vikariera för mig?

Dessutom är just tanken med iden om ett råd att förhindra att för mycketmakt samlas hos en person och observera att det är endast en ide! Vad jag förstått så är det ingeting som är spikat.

När det gäller politiskt arbete så finns det olika sätt att engagera sig en del gillar att stå i talarstolen, andra är bra på att anordna demonstrationer och åter andra är bra på att hålla igång organisationen mellan de mer synliga aktiviteterna

Hans Borg
2007-10-21, 22:07
Daniel Gustafsson (2007-Oct-21)hmmm...på det påståendet så tycker jag personligen att lite ödmjukhet är på sin plats!

Många av oss som arbetar och har yrken så är det som så att man ibland på helgerna har annat att göra, familj etc etc. Projekt som skall göras i hemmet, fördelsdagar att fira etc etc.

Jag personligen skall försöka pressa in detta på schemat, trots att den mesta av infon om lägret har gått ut på PP-Skåne mailinglsiten som jag ärligt talat inte hade en enda aning om att den fanns förens för ca 2 -3 veckor sedan. Samt att jag gick med i den för några dagar sedan.

Dessutom kan engagemang gå i vågor, jag kände att jag efter valet p.g.a. divrse själv behövde en paus ifrån partiet men ville fortsätta senare, jag ville hämta kraft och hinna reflektera på vissa saker som hänt. Men det är inte förens de senaste veckorn som jag fått en liten nytändning.

Så det finns massor av själ till varför folk inte kanske kan eller vill eller orkar komma, och detta innebär inte per automatik att de som inte kommer INTE skall få lov att vara med att bestämma!

Bara för att man kommer på ett möte/läger behöver inte detta innebära heller att man är bäst lämpad att fatta operativa beslut heller för den delen.

Ödmjukhet är ett nyckelord för min del.

Måste instämma i vad Daniel säger, ödmjukhet, bara för man kommer på mötena stup iett, innebär inte man är lämplig styra och fatta operativa beslut. Personligen skulle det vara skönt någon annan serverade allt för en. Kan låta som en kliché (klyscha), men det "it's a dirty job, but someone has to do it", mao någon som måste ju göra det, fatta beslut, skriva i forumet, ansöka tillstånd till demonstrationer osv, låter sig inte göras själv och jag hoppas och tror alla som har ett uppdrag, inser att det också innebär ett förtroende, vi handskas med personuppgifter, vi kanske fattar beslut som påverkar eller kan påverka andra.

Där kommer ödmjukheten in, som Daniel Gustafsson skriver.

Hans Borg
2007-10-21, 22:10
vigfus (2007-Oct-21)Ja, jo. Det är ju en bra idé, men jag vet inte om jag vill högre upp i organisationen. Du får gärna ta en plats där, Daniel...

För övrigt tycker jag inte det är något negativt om det är samma person som sitter på kommunnivå och i detta "rådet" eller vad man ska kalla det. Då har man som person en naturlig plats på båda nivåerna.

Anledningen jag anser det och skrev det, är att dels bör inte en enskild ansamla för mycket makt, dels bör andra komma fram och så ska det i möjligaste mån undvikas någon har totalkontroll på allt. Tror vi sett nog av det.

Men visst, i formell mening finns där inget hinder för det.

Hans Borg
2007-10-21, 22:13
Björn Salonen (2007-Oct-21)sikevux (2007-Oct-21)Om man nu vill styra/vara med i ett råd som styr så kanske man ska vara lite mer aktiv.... Typ gå på lägret som lundensarna anordnat eller vad tror ni?? En aktiv ledare/grupp eller några som bara kommer när dom kan få makt???

Hmm....lite giftig kommentar det där och jag tvivlar att någon av osssom sitter på funktionärsposter runt om i Skåne just nu är särskilt intresserade av att stärka sin personliga makt. Jag personligen är fullkomligt nöjd medatt vara funktionär/kontaktperson för Höör men om någon tror att jag kan göra nytta/tillföra något i ett sådant här råd kommer jag att ta mig en funderare på om jag ska ställa upp.

Det som kan hindra mig är de argument som Daniel skriver om jobb, familj övriga engagement. Jag jobbar i äldreomsorgen och som alla vet så är det inte överbefolkat med personal vilket gör att det är svårt att få semester och nu råkar det vara så att just den helgen lägret är inbokad så jobbar jag men du kan kanske vikariera för mig?

Dessutom är just tanken med iden om ett råd att förhindra att för mycketmakt samlas hos en person och observera att det är endast en ide! Vad jag förstått så är det ingeting som är spikat.

När det gäller politiskt arbete så finns det olika sätt att engagera sig en del gillar att stå i talarstolen, andra är bra på att anordna demonstrationer och åter andra är bra på att hålla igång organisationen mellan de mer synliga aktiviteterna

Bra skrivet, inget behov av att lägga till något, sammanfattar summan av kardemumman rätt bra.

Petrah
2007-10-22, 09:30
Jag gav Knutte och Daniel ett större område dom kan arbeta över. Dom hade detta när det var val men sedan var det någon som ändrade i registert. Ja jag behöver inte nämna namn direkt. Jag tycker Knutte Och Daniel ska få stanna där så når dom också ut till mer folk.

Jag gjorde också min fd vice lead till vice igen för han arbetar som en gnu och är en idéspruta och en jävla tillgång för partiet. Hope u don´t mind :P

TeirdeZ
2007-10-22, 14:33
Daniel, Petra och Björn: Problemet med det råd som Hans har föreslagit ser inte jag som att ni skulle vara otrevliga och dåliga människor utan att ni inte är aktiva medlemmar.

Där jag sitter så spelar det ingen roll om Daniel, Petra och Björn är jätteduktiga människor med stor kapacitet och vilja att göra allt möjligt, för faktum kvarstår att ni tre inte har gjort någonting på mer än 6 månader. Det kan få mig att fundera på hur ni ska kunna se till att koordinera information, aktion och delaktighet när ni konsekvent misslyckats med alla tre.

EDIT: Jag menar givetvis att jag tror att ni är kompetenta och kunniga. Ni skulle troligtvis kunna sköta uppgiften, men det blir lite irriterande för oss faktiskt har tryckt tröjor, och planerat demonstrationer, kokat ihop ett läger, och skrivit texter på internet, och bladibla, när ni bara travar in och säger att nu gör vi så här och då kommer vi bestämma.

sikevux
2007-10-22, 14:42
TeirdeZ (2007-Oct-22)Daniel, Petra och Björn: Problemet med det råd som Hans har föreslagit ser inte jag som att ni skulle vara otrevliga och dåliga människor utan att ni inte är aktiva medlemmar.

Där jag sitter så spelar det ingen roll om Daniel, Petra och Björn är jätteduktiga människor med stor kapacitet och vilja att göra allt möjligt, för faktum kvarstår att ni tre inte har gjort någonting på mer än 6 månader. Det kan få mig att fundera på hur ni ska kunna se till att koordinera information, aktion och delaktighet när ni konsekvent misslyckats med alla tre.

EDIT: Jag menar givetvis att jag tror att ni är kompetenta och kunniga. Ni skulle troligtvis kunna sköta uppgiften, men det blir lite irriterande för oss faktiskt har tryckt tröjor, och planerat demonstrationer, kokat ihop ett läger, och skrivit texter på internet, och bladibla, när ni bara travar in och säger att nu gör vi så här och då kommer vi bestämma.

Bra skrivet Amelia.

Björn Salonen
2007-10-22, 17:56
TeirdeZ (2007-Oct-22)Daniel, Petra och Björn: Problemet med det råd som Hans har föreslagit ser inte jag som att ni skulle vara otrevliga och dåliga människor utan att ni inte är aktiva medlemmar.

Och hur skulle du kunna göra en sådan bedömning du har aldrig träffat ellerpratat med mig så du kan faktiskt inteveta om jag är en bra eller dålig människa. Jag kan bara säga att hade jag inte varit såpass hederlig och ärlig som jag är så hade situationen i PPSkåne förmodligen sett lite annorlunda ut nu.

TeirdeZ (2007-Oct-22)

Vad har min grad av aktivitet att göra med min förmåga att utföra partiarbete att göra, detberor väl snararepå med min intelektuella förmåga/oförmåga.

Detta resonemang utesluter ju alla nytillkomna medlemmar samt de som inte varit aktiva under den senaste sexmånaders perioden från att aktivera sig.

TeirdeZ (2007-Oct-22)

Åter igen uttalar du dig om saker som du faktiskt inte kan veta någonting om, du har inte träffat mig du kan inte veta om jag ärkompetent eller inkompetent

Varifrån har du fått att jag skulle ha klampat in och talat om för någon vad den eller de ska göra eller att jag skulle försöka bestämma. Det enda jag gjorde var kommentera Hans ide om ett "Råd". Iden är definitivt inte min men jag kan förstå varför han lade fram den. Iden är kanske inte heller perfekt men den kan kanske leda till något som är positivt för PP Skånes fortsatta arbete. Nej minsanndu är helt fel ute jag har inga som helst ambitioner att bestämma över någon så har jag heller inteuppfattat min roll som funktionär i PP.

Hans Borg
2007-10-22, 18:54

För det första hade Daniel hand om gamla Kristianstad län, tillsammans med Knutte Söderberg,m efter valet då Jocke blev ansvarig för syd, avpolletterades Daniel och Knutte från sina poster och fick hålla tillgodo med Kristianstad kommun. Detta för att herr Holgersson ville ha totalkontroll över Skåne och att vingklippa Daniel och Knutte.

Vad gäller Petra, vet jag bara att hon ordnat LAN med flera hundra deltagare och vad jag antar i PPs regi, detta har hon tillsammans med Johan i Skurup arrangerat.
Johan hoppade av pga herr Holgersson och hans olika konspirationer och intriger, likaså är det med Björn, Daniel och Knutte.

De har underförstått mer eller mindre betts hålla truten och göra som herr Holgersson tycker och sagt.

Sen är det kanon att nu när Holgersson är borta, så börjar vi i Skånes olika delar prata med varann igen. Ex har Petra nu lämnat in ansökan om demonstration den 3 november.

Anledningen till att detta rådet, bör finnas som tillsammans med en ansvarig för Skåne, är att det inte ska fokuseras för mycket bara kring Malmö/Lund, utan hela Skåne ska vara med, vilket herr Holgersson inte ville, uppenbart.

Vad beträffar fysiska mötensom har hållits i Lund, har de i första hand varit en studiecirkel och det har aldrig varit tvång att någon måste komma på dessa, många av våra samtal inom partiet har skett på Skype, via den chat som Mab skapat.
Tillfällen då det anses vara mer av kutym komma är när vi ordnar demonstrationer och liknande tillställningar.

Hans Borg
2007-10-22, 18:55
sikevux (2007-Oct-22)TeirdeZ (2007-Oct-22)Daniel, Petra och Björn: Problemet med det råd som Hans har föreslagit ser inte jag som att ni skulle vara otrevliga och dåliga människor utan att ni inte är aktiva medlemmar.

Bra skrivet Amelia.

Vem är du?

Som gör sig gällande vara så förbaskat aktiv????

TeirdeZ
2007-10-22, 18:55
Varifrån har du fått att jag skulle ha klampat in och talat om för någon vad den eller de ska göra eller att jag skulle försöka bestämma. Det enda jag gjorde var kommentera Hans ide om ett "Råd". Iden är definitivt inte min men jag kan förstå varför han lade fram den. Iden är kanske inte heller perfekt men den kan kanske leda till något som är positivt för PP Skånes fortsatta arbete. Nej minsanndu är helt fel ute jag har inga som helst ambitioner att bestämma över någon så har jag heller inteuppfattat min roll som funktionär i PP.

Jag är ledsen ifall jag har trampat dig eller någon annan på tårna. Den senaste veckan har det varit mycket prat om vad vi ska göra nu, och hur vi ska rädda organisationen samtidigt som det redan finns en rätt lång rad projekt på gång.

Oavsett om informationen inte har gått ut ordentligt eller ej så känns det rätt ledsamt att höra att vi inte gör något när vi ändå gjort rätt mycket. På samma sätt det känns ledsamt att veta att det hänt saker man skulle velat vara med på när man trodde det var dött. Antar jag.

Det var det jag ville komma fram till ovan.

Hans Borg
2007-10-22, 19:29
sikevux (2007-Oct-21)Om man nu vill styra/vara med i ett råd som styr så kanske man ska vara lite mer aktiv.... Typ gå på lägret som lundensarna anordnat eller vad tror ni?? En aktiv ledare/grupp eller några som bara kommer när dom kan få makt???

Tro får du göra i kyrkan.

Vart finns det ett uttalat krav att man måste gå på lägret för att räkna sig som aktiv, vad vet vi vad de gör i respektive ort de haft ansvar för.
Petra och johan ordnar LAn med hundratals deltagare. Det kommer folk från Trelleboprg i väster till Simrishamn i öster, detta i PPs regi.
Daniel ovh Knutte i Kristianstad har av führern som avgick nyligen mer eller mindre ombetts hålla truten och låta honom, herr Holgersson, sköta ruljangsen.

Natuligtvis har de nu sedan herr Holgersson avgått fått ny luft under sina vingar, tycker det är lättare andas, vilket inte bara de tycker, det tycker även jag och jag tror att flera aandra som var aktiva under Holgersson paraply, även tycker det, du är kanske undtaget som bekräftar regeln.
Eftersom Holgersson hade planer starta ett eget parti, kanske jag borde föreslå dig, ifall du nu tycker det var bättre förr, gå med i hans parti då.

Vad som tydligen inte famgått, vilket jag får ta på mig skulden för, är att "rådet" ingalunda ska ersätta att att en ansvarig för Skåne utses, tanken är att Skåne fortfarande ska ha en huvudansvarig, lead om vi nu ska kalla honom/henne det och ev med en vice.

Vad rådet är till för, är att alla delar av Skåne ska vara med, det ska inte vara fokuserat på Malmö/Lund, Skåne har 1.2 milj inv, förvisso bor merparten i Malmö/Lund, men där bor lik förbaskat folk i Kristianstad, Bromölla, Örkelljunga, Perstorp, Ystad, Simrishamn osv. "Rådet" är till för att stötta oliak projekt och vara tillsammans med Skånes ,lead (ansvarige) och ev vice, sköta Skåne, så att de som förut var lead för respektive ort, i framtiden ska vara kontaktpersoner. Tanken är att decentralisera makten. Avsikten med det är att vi kommer få bättre kontakt med gräsrötterna.

Detta är ooch har varit min tanke, möjligt att jag har fel, det finns säkert brister i denna organisationslösning, men i stället för att bara gnälla, kom med ett eget förslag i stället.

Vad vi dessutom pratar om är PP inte UP.

Den som är fri från synd kastar första stenen.

Björn Salonen
2007-10-22, 19:29
TeirdeZ (2007-Oct-22)Varifrån har du fått att jag skulle ha klampat in och talat om för någon vad den eller de ska göra eller att jag skulle försöka bestämma. Det enda jag gjorde var kommentera Hans ide om ett "Råd". Iden är definitivt inte min men jag kan förstå varför han lade fram den. Iden är kanske inte heller perfekt men den kan kanske leda till något som är positivt för PP Skånes fortsatta arbete. Nej minsanndu är helt fel ute jag har inga som helst ambitioner att bestämma över någon så har jag heller inteuppfattat min roll som funktionär i PP.
Jag är ledsen ifall jag har trampat dig eller någon annan på tårna. Den senaste veckan har det varit mycket prat om vad vi ska göra nu, och hur vi ska rädda organisationen samtidigt som det redan finns en rätt lång rad projekt på gång.

Oavsett om informationen inte har gått ut ordentligt eller ej så känns det rätt ledsamt att höra att vi inte gör något när vi ändå gjort rätt mycket. På samma sätt det känns ledsamt att veta att det hänt saker man skulle velat vara med på när man trodde det var dött. Antar jag.

Det var det jag ville komma fram till ovan.

Du har inte trampat mig på tårna utan du har gjort så att jag totalt tappat lusten att överhuvudtaget engagera mig i piratpartiet mer!

De senaste (nästan)14 dagarna har varit totalt kaotiska för mig, Daniel och Petrah. Vi blev ofrivilligt indragna i en maktkamp som vi egentligen inte hade något som helst att göra med.
En person som vi litade på och såvitt jag kan bedömma även partiledningen litade på har försökt att manipulera oss, har ljugit för oss och till sist även ljugit om oss.

Som väl är är alla vi tre självständigt tänkande människor som till sist insåg vad som höll på att hända. Jag tror inte att någon allra minst du skulle vilja ha varit i vår situation. Det är definitivt inte roligt att upptäcka att man håller på att bli manipulerad. Det är heller inte roligt att upptäcka någon man litar på ljuger fördig eller ljuger om dig.

Ditt beteende är inte ett skvatt bättre en den persons som försökte manipulera oss. Du beter dig som en tjurig liten unge och ditt beteende har redan fått Petrah att lämna sitt förtroendeuppdrag och gå ur Piratpartiet. Jag kommer så fort jag skrivit detta inlägg göra samma sak. Jag måste tillägga att du verkar vara lika full av kontroll och maktbegär som den person som försökte manipulera oss.

Det är faktiskt så att om jag, Petrah och Daniel inte varit så vakna som vi var så hade det kanske varit DU som inte längre var medlem i Piratpartiet.

Nej Amelia! Jag tycker att du ska skämmas du upprepar det misstag som jag håll på att göra... att glömmata reda på fakta.

Hans Borg
2007-10-22, 19:35
Sen en sak, som jag tycker är på sin plats.

ALLA som är aktiva i partiet, bör och jag tycker det borde vara i stadgarna ha sitt eget namn i forumet och inte löjliga nick och de skall definitivt ha sitt riktiga namn utsatt på sin profil om inte annat.

Detta är ingen lunarchatt.

Här står vi för vad vi skriver, sätt ut era namn på profilen åtminstone, göm er inte bakom fåniga tramsiga nick

Petrah
2007-10-22, 19:39
Björn har rätt faktiskt. Jag ska säga sanningen nu för jag är ändå inte partimedelm längre.Tror du verkligen att du, Hans, Anders eller Gustav hade varit partimedlemmar idag om inte den förra maktlystna personen avgått efter att VI ställt honom mot väggen? Jag kan säga dig Amelia att när jag ställde honom ett ultimatum på att antingen berätta sanningen för alla eller så skulle jag göra det då sa han så här med tårar i halsen "okej jag avgår, snyft snyft, lycka till då" Sen avgick han 2 minuter senare!

Så tänk på det innan du kastar sten och faktiskt skrämmer iväg fler bra medlemmar med ditt pubertala sätt.

Petrah
2007-10-22, 19:40
- dubbel post -

Hans Borg
2007-10-22, 19:47
[b]sikevux (2007-Oct-22) Bra skrivet Amelia.

Eftersom du instämmer i en kritik baserad på bristande information och dessutom i tidigare inlägg går framför klagomål på vissa saker och personer, anser jag du bör sätta ut ditt namn och inte gömma dig bakom ett fånigt nick.

I annat fall kommer jag kontakta Rick och fråga styrelsen om jag får publicera det.
I det fall du inte publicerar det, innebär det att vi kan ta vad du säger med en gäspning, du vågar inte stå för vad du säger.

Hans Borg
2007-10-22, 20:41
<U>KLARGÖRANDE</U>

Skåne ska ha EN ansvarig, med en ev vice, som tillsammans med "rådet" sköter Skåne.

Anledningen till "rådet" är enligt min mening att HELA Skåne ska vara med.

I detta "rådet" har jag även tänkt ha med folk från Ung Pirat. Trots allt gäller organisationen PP och inte UP, där kritiken de facto kommit ifrån, åtminstone hittills.

Fokus på både ledare och aktiva har ju herr Holgersson lagt till Malmö/Lund.

Tanken var att "rådet", där skulle var medlem ev kunna ha var sitt ansvarsområde, klarar ex inte jag av mitt får jag antingen ta ett annat eller avgå (förutsatt jag kommer med), vilket gäller för alla som nu kommer sitta där.

Till sist, detta är mitt förslag, har någon ett bättre förslag, är denna mer än välkommen komma med förslag.
Tycker dock att de flesta som tyckt till har ansett förslaget bra, med undantag av 1, ev 2. Dessa har dock bara klagat, inte själva föreslagit något, kommit med förslag hur vi ska organisera Skåne.

Under den tid Anders var ansvarig för Skåne, så skulle jag utarbeta hur vi i Skåne organiserades så vi fick igång fler aktiviteter. Vi har nu fått flera styckern som vill vara aktiva och bidra med idéer och annat, detta är dock inte min förtjänst utan herr Holgersson. Närvissa förstod att denne försökte manipulera och utnyttja dessa, bl a för att misskreditera mig och Anders Hedberg,så har dessa, som tidigare var aktiva innan de blev satta i karantän av denna Holgersson, börjat aktivera sig igen, vilket vi alla har önskat oss.

Jag tycker de personer som har mage klaga på att Daniel G i Kristianstad, Knutte Söderberg i Kristianstad, Björn Salonen i Höör och Petra i Skurup, nu blivit mera aktiva sedan Holgersson avgick, borde skämmas och faktiskt be dessa om ursäkt. Dessa personer bad inte Holgersson göra dem till admin för Skåne, Björn och Petra. De fyra ovan nämnda har däremot sett att nu sedan Holgersson är borta, kanske man kan våga göra något igen, ordna saker och ting mm, utan att få höra man är värdelös, inget kan osv.

Detta rådet, innebär ingen mer makt än att man får rätt tillsätta ansvariga för olika kommuner i Skåne olch har tillgång till medlemsregistret, vad får j--la makt är det? Ingen kommer heller få någon tjusig titel lägga till sitt eventuella visitkort. Däremot kommer uppdraget innebära att de får arbeta inom partiet, se till att saker och ting händer, mao kommer snarare bördan på dem bli mer på dem.

Det har som sagt klagats på att få är aktiva, när vi nu får 4 st som vill vara aktiva och bidra, så ska de som förut klagade på att det var så få aktiva, enbart hålla truten. Är ni bara ute efter att kverulera, gör det då någon annanstans.

Region syd står utan ansvarig, vi kan inte sitta och rulla tummarna i väntan på att styrelsen i Sthlm fattar beslut om vem det ska bli. Organisationen som skapades efter valet, har med all önskvärd tydlighet visat inte fungera särskilt bra. I väntan på att Syd får en ansvarig, skissar jag upp en plan på hur jag har tänkt mig det och har hittills fått stöd av de flesta som kommenterat det.

Missbrukas det förtroende som givits den som sitter i rådet eller för den delen av en kontaktperson i en kommun, så kommer vederbörande oavsett hur förbaskat aktiv vederbörande varit, att fråntas sina befogenheter, av mig om jag kan, annars kommer jag omedelbart ringa Rick eller någon annan i styrelse så att så sker.

Sen ni som tror det handlar om makt, tror de flesta mer än gärna överlåter arbetet till andra om det funnits, vem fasen vill inte bli serverad allt på ett fat, bara gå ner vart fjärde år och lägga sin valsedel, sen inget mer.

Andreas Käiväräinen
2007-10-22, 20:44
Hans Borg: Kom igen och var lite konstruktiv istället.

Det är alla medlemmars rättighet att skriva under ett nick istället för sitt vanliga namn. Om du skulle få för dig att gå ut med ett namn på en medlem som inte vill det så bryter du mot svensk lagstiftning och kraftigt övergår dina rättigheter.

Om vi nu istället kan komma på hur vi ska lösa dom problemen/missuppfattningarna som finns så vore det lämpligt att komma med ideer nu.

Hans Borg
2007-10-22, 21:09
Jag upplyste bara vederbörande att jag skulle fråga om jag fick, har snackat med Christian Engström, det får jag inte.

Däremot tycker jag om man nu som så förbaskat aktiv, som vederbörande gör sig gällande, och kritiserar andra för bristande engagemang, så bör vederbörande också gå ut med sitt namn, tycker fortfarande det är fegt.

Nej jag tänker inte missbruka mina befogenheter och inte heller bryta mot svensk lag, men anser lik förbaskat att det är ynkligt framföra kritik mot personer utan att säga vem man är och därmed inte vågar stå för de åsikterna.

Därför anser jag att de som kritiserades, bör ta personens kritik med en stor gäspning.

Andreas Käiväräinen
2007-10-22, 21:16
Hans Borg (2007-Oct-22)Jag upplyste bara vederbörande att jag skulle fråga om jag fick, har snackat med Christian Engström, det får jag inte.

Däremot tycker jag om man nu som så förbaskat aktiv, som vederbörande gör sig gällande, och kritiserar andra för bristande engagemang, så bör vederbörande också gå ut med sitt namn, tycker fortfarande det är fegt.

Nej jag tänker inte missbruka mina befogenheter och inte heller bryta mot svensk lag, men anser lik förbaskat att det är ynkligt framföra kritik mot personer utan att säga vem man är och därmed inte vågar stå för de åsikterna.

Därför anser jag att de som kritiserades, bör ta personens kritik med en stor gäspning.

Nej självklart får du inte gå ut med ett namn. Det säger väl sig självt!

Om vedebörande vill kritisera någon så är det hans/hennes förbaskade rättighet att göra det utan att folk med tillgång till personens namn gör det. Det handlar om integritet.

Just nu verkar Skåne vara ett slagfält utan dess like och vi måste hitta sätt att lösa det här på.

Så istället för att kritisera den ena eller den andra så kom med ideer och förslag på hur det ska lösas.

Hans Borg
2007-10-22, 21:18
Andreas Käiväräinen (2007-Oct-22)Hans Borg: Kom igen och var lite konstruktiv istället.

Det är alla medlemmars rättighet att skriva under ett nick istället för sitt vanliga namn. Om du skulle få för dig att gå ut med ett namn på en medlem som inte vill det så bryter du mot svensk lagstiftning och kraftigt övergår dina rättigheter.

Om vi nu istället kan komma på hur vi ska lösa dom problemen/missuppfattningarna som finns så vore det lämpligt att komma med ideer nu.

Folk får tycka vad de vill, naturligtvis finns det gränser, ex våra 3 punkter.

Jag har bett folk kritisera mitt förslag, komma med förslag hur de tycker Skåne bör organiseras.

Ingen har heller klampat in och bestämt, den som gjorde det har ju avgått.
Har dessutom förslagit ett möte efter demonstrationen 3 november, där vi kan diskutera hur vi ska göra.

Tycker vi ska ta tillvara detta tillfälle då det dyker upp folk som vill vara med, som varit med innan men som inte fått pga en viss person.

Daniel Gustafsson
2007-10-22, 21:24
PINK FLOYD

"Lost For Words"

I was spending my time in the doldrums

I was caught in the cauldron of hate

I felt persecuted and paralyzed

I thought that everything else would just wait

While you are wasting your time on your enemies

Engulfed in a fever of spite

Beyond your tunnel vision reality fades

Like shadows into the night

To martyr yourself to caution

Is not going to help at all

Because there'll be no safety in numbers

When the Right One walks out of the door

Can you see your days blighted by darkness?

Is it true you beat your fists on the floor?

Stuck in a world of isolation

While ivy grows over the door

So I open my door to my enemies

And I ask could we wipe the slate clean

But they tell me to please go fuck myself

You know you just can't win

Daniel Gustafsson
2007-10-22, 21:27
PINK FLOYD

"Coming Back To Life"

Where were you when I was burned and broken

While the days slipped by from my window watching

Where were you when I was hurt and helpless

Because the things you say and the things you do surround me

While you were hanging yourself on someone else's words

Dying to believe in what you heard

I was staring straight into the shining sun

Lost in thought and lost in time

While the seeds of lifeand the seeds of change were planted

Outside the rain fell dark and slow

While I pondered on this dangerous but irresistible pastime

I took a heavenly ride through our silence

I knew the moment had arrived

For killing the past and coming back to life

I took a heavenly ride through our silence

I knew the waiting had begun

And headed straight..into the shining sun

Daniel Gustafsson
2007-10-22, 21:31
Dessa otroligt fina texter är en del av Pink Floyds skiva Divison Bell som på Internet följdes av ett mysterium kallad Publisus Enigma, detta fenom uppmuntar alla att börja studera skivan och dess innehåll, men mångas slutsats avr att fenomenet vill få folk till att kommunicera, det är det som är nycklen, kommunicera, vi måste kommunicera, inte ha konfliketr, kommunicera och lösa saker. Det är där en viktig detalj i livet ligger :)

jag kanske är en tokig diamant "crazy diamond" men låt mig tro att livet inte består av kamp, utan av kommunikation, och att man kan lösa saker mellan personer/kulturer/grupper/folk, jag vill ha den tron att folk kan kommunicera :)

John Nilsson
2007-10-22, 21:32
Andreas Käiväräinen (2007-Oct-22)Just nu verkar Skåne vara ett slagfält utan dess like och vi måste hitta sätt att lösa det här på.

Så istället för att kritisera den ena eller den andra så kom med ideer och förslag på hur det ska lösas.

Efter att ha läst lita här och där så är det min uppfattning att nästan hela denna konflikten bygger på att text och foruminlägg är förbaskat svåra att använda för att kommunicera vettigt på.

I ljuset av det tycker jag Amelias förslag om att täffas och baka bullar lät som en utomordentlig idé. Jag skall ändå till lund på fredagkväll som jag tidigare nämnt, vad sägs om att använda fredagskvällen till detta ändamål. Eller åtminstonde träffas och prata lite?

Var kan man isf vara?

Hans Borg
2007-10-22, 21:36
John Nilsson (2007-Oct-22)Andreas Käiväräinen (2007-Oct-22)Just nu verkar Skåne vara ett slagfält utan dess like och vi måste hitta sätt att lösa det här på.

Efter att ha läst lita här och där så är det min uppfattning att nästan hela denna konflikten bygger på att text och foruminlägg är förbaskat svåra att använda för att kommunicera vettigt på.

I ljuset av det tycker jag Amelias förslag om att täffas och baka bullar lät som en utomordentlig idé. Jag skall ändå till lund på fredagkväll som jag tidigare nämnt, vad sägs om att använda fredagskvällen till detta ändamål. Eller åtminstonde träffas och prata lite?

Var kan man isf vara?

HAr du fått mitt mail som jag skickat ut, med anledning av demonstrationen den 3 november.

Där föreslår jag att leadsen i Skåne träfas efteråt och snackar, går igenom och där försöker komma framåt.

Hans Borg
2007-10-22, 22:19
Tycker alla ska besinna sig, vad gäller kalla varandra för barnrumpor, icke aktiva mm.

Det har felaktigt eller korrekt uppfattats som att Holgersson ville kontrollera allt. Detta har gjort att personer inte vågat, känt sig motiverade att göra något. Nu när Holgersson är borta, vaknar de till liv igen, ser möjligheterna göra något. Vissa har kört eget race nästan ändå, med lyckat resultat, dock har inte detta kommit till allmän kännedom.

Tycker Petra, Amelia, Björn, besinnar sig så tillvida, att allt beror på missinformation och desinformation.

Amelia har dragit igång ett läger, som ska hållas 10-11 november.

Petra har hållt i LAN 4 ggr per år bl a.

Nog tusan har folk varit aktiva, bara det Amelia har inte vetat om Petras grejer och vice versa.

Tycker ni två ska ta och snacka. Reda ut missförstånd mm

Hans Borg
2007-10-22, 22:33
Andreas Käiväräinen (2007-Oct-22)Hans Borg (2007-Oct-22)Jag upplyste bara vederbörande att jag skulle fråga om jag fick, har snackat med Christian Engström, det får jag inte.

Nej självklart får du inte gå ut med ett namn. Det säger väl sig självt!

Om vedebörande vill kritisera någon så är det hans/hennes förbaskade rättighet att göra det utan att folk med tillgång till personens namn gör det. Det handlar om integritet.

Just nu verkar Skåne vara ett slagfält utan dess like och vi måste hitta sätt att lösa det här på.

Nej det säger inte sig självt. Går man ut med kritik mot andra männsikor, som man dessutom, mig veterligen aldrig träffat, så tycker jag man ska säga vem man är. Fegt annars.

För det första är det det två personer som bara framför kritik, utan att komma med egna idéer. Jag har klargjort det där med "råd" inte är något bestämt, utan just en idé. Begär att folk ska komma med förslag och kritik. Kritik av den sort som framförtär rent ut sagt nonsens eller som jag kallar det, gnäll.

Jag är mer än villig skrota min idé om någon kan presentera ett alternativ som dessutom är bättre och kan förklara hur det ska fungera.

Anledningen jag har sänt ut ett mail till leadsen i Skåne, att vi skulle behöva ses efter demonstrationen är att vi just ska snacka igenom saker och ting, folk ska få framföra hur de vill ha det osv. Naturligtvis är även andra icke aktiva välkomna också.

Jag tycker bara det är övermaga att ex en person kallar sig aktiv, trots att jag inte skulle vilja kalla den för särskilt aktiv, mer än att han går på en studiecirkel, när det finns andra som utan Skåneledningens vetskap ordnar LAN för hundratals medlemmar varje år, går ut på skolor mm och då av denne kallas icke aktiv.

Tycker bara att i stället för att hålla på kasta galla grundat på bristande information mm, fråga i stället vad de gör och gjort. Sedan vet denne om att en viss person har haft hårda tyglar vad gäller aktiviteter och egna initiativ.

John Nilsson
2007-10-22, 23:29
Hans Borg (2007-Oct-22)Jag tycker bara det är övermaga att ex en person kallar sig aktiv, trots att jag inte skulle vilja kalla den för särskilt aktiv, mer än att han går på en studiecirkel, när det finns andra som utan Skåneledningens vetskap ordnar LAN för hundratals medlemmar varje år, går ut på skolor mm och då av denne kallas icke aktiv.

Kan vi inte bara släppa hela den här diskussionen om vem som är aktiv eller ej? Det splar ingen som helst roll vad vi eventuellt skulle kunna komma fram till.

Inte för att förringa människors ansträngningar. All heder åt dem verklign legat i och jobbat med partiet och allt omkring. Vad gäller mandat från dessa ansträgningar så är det självklart att de som man sett åstadkomma saker åtnjuter mer respekt än de man inte sett så mycket av i frågor som gäller att åstadkomma saker. Men det är en personlig sak. Formellt sett så spelar det ingen roll, eller bör iaf inte göra det. Alla nya förmåger är lika värdefulla som redan bevisade förmågor. Alla medlemmar har exakt en röst i våra voteringar varken mer eller mindre baserat på några subjektiva uppfattningar om hur mycket de ansträngt sig eller definierats som "aktiva".

Daniel Gustafsson
2007-10-23, 10:20
jag ville bara tacka John för ett mycket bra inlägg

Mab
2007-10-25, 03:13
Hej<br>
<br>
Mitt inlägg nedan är att se som ett förslag till hur ni kan organisera södra Sverige. Det är inte något officiellt påbud uppifrån partiet, utan mina privata reflektioner som främst baserar sig på min erfarenhet från Skånes södra valkrets, samt hur arbetet fungerar/inte fungerar i resten av landet. Jag tänker börja med att föreslå en modell, och sedan argumentera för den.<br>
<br>
Vissa saker är givna på förhand, det är följande: Partiet är indelade i distrikt. Södra distriktet består av Skåne, Småland samt Blekinge. Ansvarig för att samordna verksamhet och kommunikation i dessa områden är en distriktsansvarig. Den posten är för tillfället vakant. Nivån under distrikten är valkretsar. Södra distriktet består av åtta valkretstar dessa är följande:<br>
<br>
Blekinge valkrets<br>
Jönköpings valkrets<br>
Kalmar valkrets<br>
Kronobergs valkrets<br>
Malmö valkrets<br>
Skåne norr och öster<br>
Skåne söder<br>
Skåne väster<br>
<br>
Av dessa täcker en hela blekinge, tre täcker småland och fyra täcker skåne. För var valkrets skall finnas en valkretsansvarig. Dessa samordnar kommunikation och verksamhet i respektive valkrets och hjälper den distriktsansvariga att ha en bra översikt över vad som händer inom respektive valkrets. Dessutom förutsätts de kommunicera med varandra för att se till att verksamhet som går över valkretsindelningen fungerar, framför allt gällande kommunikation och samorganisation. <br>
<br>
I praktiken innebär det att de åtta valkretsansvariga är tänkta att bilda en stödjande grupp åt den distriktsansvariga.<br>
<br>
I var valkrets finns sedan en kommunansvarig för var kommun som fungerar åt den valkretsansvarige som dessa fungerar åt den distriktsansvarige.<br>
<br>
Nu till mitt förslag:<br>
<br>
1) Sluta fokusera på skåne. <br>
<br>
Landskapet och regionen skåne har ingen praktiskt betydelse för hur partiet fungerar. Därför är det knappast praktiskt att fastna vid att det måste finnas en specifik organisation för den delen av distriktet. Visserligen är Skåne förmodligen tillräckligt stort för att kunna organisera sin egen verksamhet, men det samma gäller inte för Blekinge, och Småland är ett tveksamt fall mitt emellan. Bygger man upp en specifik organisation för Skåne riskerar dessa områden att hamna i skymundan. Då är det bättre att bygga en organisation som inkluderar dessa områden även om aktiviteten där är lägre.<br>
<br>
2) Lägg mindre energi på vad man kallar olika saker<br>
<br>
Vi har en organisation som säger att så länge man kan enas en tre-fyra personer lokalt om att göra något för partiet är det fritt fram att göra så. Det gör att det kvittar om man kallar någon på en ansvarspost för "ledare", "samordnare", "kontaktperson" eller "superpirat". Deras uppgift är och förblir att hjälpa de lokalt aktiva och samordna kommunikationen, samt att se till att bra initiativ och problem lyfts upp till högre nivåer inom partiet. Antingen för att dessa ska fungera som föredömliga exempel, eller för att fler personer ska kunna hjälpa till att lösa eventuella problem.<br>
<br>
3) Uppfinn inte hjulet<br>
<br>
valkretsledarna bildar en naturligt rådgivande grupp åt den distriktsansvariga. De har inblick i medlemsregistret och förväntas ha koll på vad som händer i kommunerna. Vill man samordna vissa valkretsar ytterligare, till exempel för att föra fram en gemensam kandidatlista i valet eller liknande kan detta göras utan att man behöver skapa en mindre grupp än samtliga valkretsansvariga eftersom det enbart är positivt om man kan få synpunkter och feedback från andra valkretsledare än de direkt inblandade i samarbetet.<br>
<br>
<br>
Vad innebär det här praktiskt och hur skiljer det sig från Hans förslag?<br>
<br>
1) Istället för ett råd som bistår en skåneansvarig får man ett råd som bistår den distriktsansvarige. Det gör att det inte behöver bildas ytterliggare ett råd för blekinge/småland och gör att informationen kan flyta bättre inom hela distriktet.<br>
<br>
2) Istället för att enbart fokusera på skåne blir fokuset hela distriktet vilket skapar en större enhet att hitta engagerat folk inom. <br>
<br>
3) Strukturen inom södra distriktet i partiet blir mer kompatibel med hur ungdomsförbundet ung pirat är tänkt att fungera vilket gör det mindre krångligt för folk att förstå hur de bägge organisationerna fungerar och interagerar.<br>
<br>
4) Samma person är valkretsansvarig och rådgivande åt den distriktsansvarige. Ett större problem än att "makt" samlas hos en person är att två olika personer upplever att de är ansvariga för samma uppgift. Den "makt" som finns är makten att utan att behöva be någon annan om hjälp kunna skicka ut mail till medlemmarna inom valkretsen samt hålla koll på registret. Den makten är inte på något sätt exklusiv, vill någon annan få ut ett mail och den valkretsansvarige av någon anledning inte kan hjälpa till med detta kan den distriktsansvarige, samt partistyrelsen och delar av partiledningen bistå med det.<br>
<br>
5) Strukturen i södra distriktet blir likadan som i de andra distrikten. Det underlättar dels eftersom alla i partiet får samma bild av hur vår organisation fungerar och dels för att man kan överföra bra idéer från ett distrikt till ett annat utan att behöva fundera på hur de måste anpassas till den lokala organisationen.<br>
<br>
6) Större underlag att rekrytera aktiva bland. <br>
<br>
7) Ingen del av södra distriktet riskerar att hamna i skymundan.<br>
<br>
slutord<br>
<br>
Mitt förslag ovan är baserat på hur distrikt och valkretsar är tänkta att fungera. Det är inte relevant att diskutera hur det har/inte har fungerat tidigare. Istället bör vi se framåt och diskutera hur det bäst bör fungera i framtiden.<br>
<br>
Sen vill jag säga något om hur saker och ting fungerar i det tillfälliga vakuum som uppstått i och med att det saknas någon distriktsansvarig. Här uttalar jag mig inte enbart som privatperson utan även som partiorganisatör i partiledningen.<br>
<br>
1) Vänta inte<br>
Sitt inte och vänta på att det utses någon distriktsansvarig eller något råd som ska ordna upp saker och ting. Det finns en process för hur en ny distriktsansvarig ska väljas, och fram till att den personen är vald finns jag och övriga partiledningen redo att bistå med allt stöd som den distriktsansvariga normalt förväntas stå för. Har ni bra idéer är det bara att samla ihop folk som vill hjälpa er att genomföra dem och köra hårt. Behöver ni få ut information mailvägen och saknar behörighet att skicka medlemsmail i pirateweb kan jag hjälpa er att se till att det skickas till rätt personer.<br>
<br>
2) Tänk på hur ni uttrycker er<br>
När man skriver på internet är det svårt att få fram nyanser. Fundera på hur folk kan tänkas ta det ni skriver och försök skriv så ingen kan ta illa upp. Är ni osäkra på hur ni ska formulera er kan ni maila mig och be mig om synpunkter på era inlägg så ska jag försöka hjälpa till att formulera era tankar på ett sätt som minimerar risken att folk tar det som personliga påhopp.<br>
<br>
3) partiet är medlemmarna, inte funktionärerna<br>
Det har sagts tidigare, men bör sägas igen. Alla medlemmar är likvärdiga. Att någon har en post ger inte denna någon bestämmanderätt över någon annan medlem. Partiet följer principen att om tre eller fler personer är överens om något och beredda att genomföra det så är det bara att tuta och köra. Alla funktionärer inom partiet är till för att stödja och samordna, aldrig att bestämma över andra medlemmars verksamhet och engagemang.<br>
<br>
4) det är ingen tävling om vem som engagerar sig mest<br>
Allt engagemang är bra. Vi kan inte kräva av någon medlem att denne ska göra något alls. Därför kan man aldrig hävda att någon gör för lite. Att någon gör mycket är givetvis bra och beundransvärt, men även den som bara hjälper till en viss del är värda att beundra för att de vill engagera sig. Håll inte upp mängden av engagemang för att mäta vem som ska få göra och tycka vad, eller vem som ska ha vilken post.<br>
<br>
5 Det finns plats för alla<br>
Även om det enbart finns en distriktsansvarig och en valkretsansvarig för var distrikt/valkrets innebär inte detta att man måste tävla om platsen. Var ansvarig kan tillsätta en vice ansvarig om det finns någon som vill hjälpa till med jobbet att samordna/bistå verksamheten. Finns det ännu fler kan man sätta folk som admins/actives vilket ger dem de mesta av den ansvariges insynsmöjligheter och befogenheter i medlemsregistret. Vårt problem är generellt att vi har för få aktiva på alla nivåer, inte att vi måste konkurrera om de poster som finns.<br>
<br>
Är något oklart hur det är tänkt att fungera enligt mitt förslag ska jag försöka svara på de frågorna så fort jag kan.

Hans Borg
2007-10-25, 18:31
Mab (2007-Oct-25)Hej<BR><BR>Nu till mitt förslag:<BR><BR>1) Sluta fokusera på skåne. <BR><BR>Landskapet och regionen skåne har ingen praktiskt betydelse för hur partiet fungerar. Därför är det knappast praktiskt att fastna vid att det måste finnas en specifik organisation för den delen av distriktet. Visserligen är Skåne förmodligen tillräckligt stort för att kunna organisera sin egen verksamhet, men det samma gäller inte för Blekinge, och Småland är ett tveksamt fall mitt emellan. Bygger man upp en specifik organisation för Skåne riskerar dessa områden att hamna i skymundan. Då är det bättre att bygga en organisation som inkluderar dessa områden även om aktiviteten där är lägre.<BR><BR>2) Lägg mindre energi på vad man kallar olika saker<BR> Vi har en organisation som säger att så länge man kan enas en tre-fyra personer lokalt om att göra något för partiet är det fritt fram att göra så. Det gör att det kvittar om man kallar någon på en ansvarspost för "ledare", "samordnare", "kontaktperson" eller "superpirat". Deras uppgift är och förblir att hjälpa de lokalt aktiva och samordna kommunikationen, samt att se till att bra initiativ och problem lyfts upp till högre nivåer inom partiet. Antingen för att dessa ska fungera som föredömliga exempel, eller för att fler personer ska kunna hjälpa till att lösa eventuella problem.<BR><BR>Förvisso kan det tyckas meningslöst, dock har namnet en viss betydelse, men i det stora hela är det en struntsak.<P>[b]3) Uppfinn inte hjulet<BR><BR>valkretsledarna bildar en naturligt rådgivande grupp åt den distriktsansvariga. De har inblick i medlemsregistret och förväntas ha koll på vad som händer i kommunerna. Vill man samordna vissa valkretsar ytterligare, till exempel för att föra fram en gemensam kandidatlista i valet eller liknande kan detta göras utan att man behöver skapa en mindre grupp än samtliga valkretsansvariga eftersom det enbart är positivt om man kan få synpunkter och feedback från andra valkretsledare än de direkt inblandade i samarbetet.<BR><BR>För att delvis klargöra vad jag menar och delvis även redigera mitt förslag:<BR>Valkretsledare ser jag inte som något som behövs förrän det börjar bli dags dra ihop sig till val.<BR>Vad min tanke var är att Skåne ska ha en ledare/ansvarig, som med ansvarar för Skåne tillsammans med sin ev vice. Till sin hjälp ska han/hon ha "rådet" som ska bestå av folk från de olika valkretsarna. Dvs en från Kristianstadtrakten, en från Malmö, en från Helsingbortgstrakten och en från Syd, plus en från UP med.</P><P>"Rådet" ska inte stå över eler vara något slags "styrelse" för Skåne, definitivt inte.<BR>Var kommun har i rimligaste mån en kontaktperson, "över" denne står endast den ansvarige för Skåne och dennes ev vice. "Rådet" vars medlemmar inträder som valkretsansvariga under pågående val, undantaget den från UP, kan givetvis även fungera som rådgivare åt Södra Distriktets ansvarige och då även ha medlemmar från Belekinge, Kalmar, Jönköpings och Kronobergs valkretsar.</P><P>Sen hur de gör i Småland, Öland och Blekinge är förvisso av intresse, men dock en sak för de i respektive landskap/valkrets att själva avgöra.</P><P>Tanken med "råd" för Skåne, är att undvika ev Malmöfixering. Sen ska de i ärlighetens namn sägas att de flesta kampanjer, som massmedia kan tänkas vara intresserad av är ju ex demonstrationen som äger rum i Sthlm, Gbg, Malmö och förhoppningsvis även på andra orter. Det är ju trots allt bättre om det kommer 100-150 man och demonstrerar i Malmö, från hela Skåne, än att det står 75 i Malmö, 30 i Kristianstad och 35 i Helsingborg. </P><P>Tanken på ha som det hittills varit med att 2-3 kommuner bildar en arbetskrets, har visat sig vara verkningslös och inte fungera. Däremot ska vi alla, oavsett distrikt och valkrets försöka arbeta mot samma mål, dvs vill en i Kungsbacka dra igång nåt som, både finns i Halmstad och Göteborg, är det ju t ex enklare för denne ta sig till Göteborg än åka ner till Halmstad, åtm är sträckan kortare, precis som att en i Sölvesborg enklare tar sig till Kristianstad än Karlskrona, för att ev se på verksamhet som ev då skulle finnas på båda dessa orter. Mao ska det ju&nbsp;vara raka rör i kommunikationen.</P><P>Så visst tanken på att det till distriksansvarige finnes ett "råd"&nbsp;en från var valkrets, är inte alls dum, dock har jag fokuserat mig på Skåne, men anser att&nbsp;min tanke på hur det ska organiseras är fullt möjligt sprida även till andra hela distriktet.<BR>Anledningen till att de som under val, är valkretsansvariga, sitter med i något slags "råd", är helt enkelt att även den ansvarige för Skåne, ska dels inte belastas för mycket, dels ha vetskap om vad som sker i HELA Skåne, trots allt finns det skillnader även inom Skåne och för den delen inom södra distriktet, som en från "bygden" bättre kan och så har dene kontakt direkt med dessa. Dock ska inte "rådsmelemmen" stå "över" kommunens kontaktsperson.<BR>Tanken är bara göra det mindre centrerat kring en person, mer ha en platt organisation. Som sagt, vare sig Mab eller jag bestämmer, det gör trots allt medlemmarna.<BR><BR>[b]Vad innebär det här praktiskt och hur skiljer det sig från Hans förslag?<BR><BR>1) Istället för ett råd som bistår en skåneansvarig får man ett råd som bistår den distriktsansvarige. Det gör att det inte behöver bildas ytterliggare ett råd för blekinge/småland och gör att informationen kan flyta bättre inom hela distriktet.<BR><BR>2) Istället för att enbart fokusera på skåne blir fokuset hela distriktet vilket skapar en större enhet att hitta engagerat folk inom. <BR><BR>3) Strukturen inom södra distriktet i partiet blir mer kompatibel med hur ungdomsförbundet ung pirat är tänkt att fungera vilket gör det mindre krångligt för folk att förstå hur de bägge organisationerna fungerar och interagerar.<BR><BR>4) Samma person är valkretsansvarig och rådgivande åt den distriktsansvarige. Ett större problem än att "makt" samlas hos en person är att två olika personer upplever att de är ansvariga för samma uppgift. Den "makt" som finns är makten att utan att behöva be någon annan om hjälp kunna skicka ut mail till medlemmarna inom valkretsen samt hålla koll på registret. Den makten är inte på något sätt exklusiv, vill någon annan få ut ett mail och den valkretsansvarige av någon anledning inte kan hjälpa till med detta kan den distriktsansvarige, samt partistyrelsen och delar av partiledningen bistå med det.<BR><BR>5) Strukturen i södra distriktet blir likadan som i de andra distrikten. Det underlättar dels eftersom alla i partiet får samma bild av hur vår organisation fungerar och dels för att man kan överföra bra idéer från ett distrikt till ett annat utan att behöva fundera på hur de måste anpassas till den lokala organisationen.<BR><BR>6) Större underlag att rekrytera aktiva bland. <BR><BR>7) Ingen del av södra distriktet riskerar att hamna i skymundan.<BR><BR>slutord<BR><BR>Mitt förslag ovan är baserat på hur distrikt och valkretsar är tänkta att fungera. Det är inte relevant att diskutera hur det har/inte har fungerat tidigare. Istället bör vi se framåt och diskutera hur det bäst bör fungera i framtiden.<BR><BR>Sen vill jag säga något om hur saker och ting fungerar i det tillfälliga vakuum som uppstått i och med att det saknas någon distriktsansvarig. Här uttalar jag mig inte enbart som privatperson utan även som partiorganisatör i partiledningen.<BR><BR>1) Vänta inte<BR>Sitt inte och vänta på att det utses någon distriktsansvarig eller något råd som ska ordna upp saker och ting. Det finns en process för hur en ny distriktsansvarig ska väljas, och fram till att den personen är vald finns jag och övriga partiledningen redo att bistå med allt stöd som den distriktsansvariga normalt förväntas stå för. Har ni bra idéer är det bara att samla ihop folk som vill hjälpa er att genomföra dem och köra hårt. Behöver ni få ut information mailvägen och saknar behörighet att skicka medlemsmail i pirateweb kan jag hjälpa er att se till att det skickas till rätt personer.<BR><BR>2) Tänk på hur ni uttrycker er<BR>När man skriver på internet är det svårt att få fram nyanser. Fundera på hur folk kan tänkas ta det ni skriver och försök skriv så ingen kan ta illa upp. Är ni osäkra på hur ni ska formulera er kan ni maila mig och be mig om synpunkter på era inlägg så ska jag försöka hjälpa till att formulera era tankar på ett sätt som minimerar risken att folk tar det som personliga påhopp.<BR><BR>Bra skrivet, något för alla att tänka på, inklusive mig själv.<BR><BR>[b]3) partiet är medlemmarna, inte funktionärerna<BR>Det har sagts tidigare, men bör sägas igen. Alla medlemmar är likvärdiga. Att någon har en post ger inte denna någon bestämmanderätt över någon annan medlem. Partiet följer principen att om tre eller fler personer är överens om något och beredda att genomföra det så är det bara att tuta och köra. Alla funktionärer inom partiet är till för att stödja och samordna, aldrig att bestämma över andra medlemmars verksamhet och engagemang.<BR><BR>4) det är ingen tävling om vem som engagerar sig mest<BR>Allt engagemang är bra. Vi kan inte kräva av någon medlem att denne ska göra något alls. Därför kan man aldrig hävda att någon gör för lite. Att någon gör mycket är givetvis bra och beundransvärt, men även den som bara hjälper till en viss del är värda att beundra för att de vill engagera sig. Håll inte upp mängden av engagemang för att mäta vem som ska få göra och tycka vad, eller vem som ska ha vilken post.</P><P>5 Det finns plats för alla<BR>Även om det enbart finns en distriktsansvarig och en valkretsansvarig för var distrikt/valkrets innebär inte detta att man måste tävla om platsen. Var ansvarig kan tillsätta en vice ansvarig om det finns någon som vill hjälpa till med jobbet att samordna/bistå verksamheten. Finns det ännu fler kan man sätta folk som admins/actives vilket ger dem de mesta av den ansvariges insynsmöjligheter och befogenheter i medlemsregistret. Vårt problem är generellt att vi har för få aktiva på alla nivåer, inte att vi måste konkurrera om de poster som finns.</P><P>Mycket sant, vi ska se framåt och glädjas åt, att fler numera vill vara aktiva och hjälpa till.<BR><BR>[b]Är något oklart hur det är tänkt att fungera enligt mitt förslag ska jag försöka svara på de frågorna så fort jag kan.

Mab
2007-10-25, 21:44
Hans Borg (2007-Oct-25)

Valkretsledare ser jag inte som något som behövs förrän det börjar bli dags dra ihop sig till val.

Jag ser det istället som att deras roll skiftar mellan valen och under valrörelsen. under valrörelsen ligger deras fokus på samordning, mellan valen ligger den på säkerställa spridandet av kommunikation.

Hans Borg (2007-Oct-25)

Vad min tanke var är att Skåne ska ha en ledare/ansvarig, som med ansvarar för Skåne tillsammans med sin ev vice. Till sin hjälp ska han/hon ha "rådet" som ska bestå av folk från de olika valkretsarna. Dvs en från Kristianstadtrakten, en från Malmö, en från Helsingbortgstrakten och en från Syd, plus en från UP med.

Här är skillnaden mellan våra förslag att jag anser att de valkretsansvariga utgör ett naturligt råd och inte behöver formellt definieras som ett råd, att UP inte behöver en särrepresentation eftersom UPs medlemmar är en naturlig del av partiet, och att området som berörs ska vara hela distriktet och inte enbart en del av det. Skillnaden mellan "det här är rådet" och "de här personerna fungerar som rådgivare åt den distriktsansvarige" är egentligen inte jättestor.

Hans Borg (2007-Oct-25)

Sen hur de gör i Småland, Öland och Blekinge är förvisso av intresse, men dock en sak för de i respektive landskap/valkrets att själva avgöra.

Eftersom de inte har uttalat sig emot den modell som finns inom partiet idag får vi väl anta att de är nöjda med den modellen. Vilket ju överensstämmer med mitt förslag. Finns det röster för förändring bör vi givetvis lyssna på dem.

Hans Borg (2007-Oct-25)

Tanken på ha som det hittills varit med att 2-3 kommuner bildar en arbetskrets, har visat sig vara verkningslös och inte fungera.

Ska jag vara ärlig så förstod jag aldrig idén med den indelningen. Den tillsattes efter att jag lämnat Skåne och har inte gjort ett särskilt starkt intryck på någon mig veterligen.

Hans Borg
2007-10-26, 15:26
Mab (2007-Oct-25)Hans Borg (2007-Oct-25)
Valkretsledare ser jag inte som något som behövs förrän det börjar bli dags dra ihop sig till val.

Jag ser det istället som att deras roll skiftar mellan valen och under valrörelsen. under valrörelsen ligger deras fokus på samordning, mellan valen ligger den på säkerställa spridandet av kommunikation.

Ser ingen aneldning ha det steget mellan den ansvarige för Skåne och kommunernas kontaktperson, bara ett onödigt steg. "Rådet" har jag satt inom citationstecken, kalla det att ha admin från var valkrets, som om de är kvar vid valet, inträder som valkretsansvarig. Sen som sagt, kan både ansvarig för Skåne, ha dem som "råd" eller södra distriktets ansvarige ha dem som "råd", då även tillsammans med valkretsleddarna från de andra valkretsarna. Denna modell med "råd" var för att vissa tycks ju tro atty sitta som ansvarig för syd eller Skåne, ger en makt, ett sätt att minska detta då, även om tanken snarare var att underlätta för den ansvarige och att ev diktatoriska fasoner, upptäcks tidigare.

Eftersom de inte har uttalat sig emot den modell som finns inom partiet idag får vi väl anta att de är nöjda med den modellen. Vilket ju överensstämmer med mitt förslag. Finns det röster för förändring bör vi givetvis lyssna på dem.

Vad medlemmarna tycker om det, vet ingen, åtminstone inte än. Sedan tror jag de flesta passiva medlemmar, dessvärre inte bryr sig heller.

[b]Hans Borg (2007-Oct-25)
Tanken på ha som det hittills varit med att 2-3 kommuner bildar en arbetskrets, har visat sig vara verkningslös och inte fungera.
Ska jag vara ärlig så förstod jag aldrig idén med den indelningen. Den tillsattes efter att jag lämnat Skåne och har inte gjort ett särskilt starkt intryck på någon mig veterligen.[/quote]

Har faktiskt snackat med en som var anhängare av den modellen, förutom då dess grundare, men det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Vederbörande har gått ur partiet, då han anser att vi som försöker gå vidare, fortsätta med vad vi höll på med, förösker få igång Skåne, tar "makt", bara klampar in och tar över. Man kan ju inte bara sätta sig ner och tro det löser sig, visst, ansvarig för Syd kommer väljas, ansvarig för Skåne kommer utses, antingen av syds ansvarige eller genom val, men vi kan ju inte sitta och rulla tummarna och vänta på bättre tider och billigare franskbröd. Organisationen funkade ej, alltså fixar vi det, lika bra sötta igång snacket om det med en gång, inte vänta.

För övrigt kul tjabba med dig Mab. Givande

Petrah
2007-10-26, 22:10
Detta var det smartaste jag läst på denna sidan av forumet på över 1 år. Jag håller med till 100 % och ångrar mig att jag inte ringt dig Mattias oftare =)

Hans Borg
2007-11-03, 23:36
Nu skiter jag i vilket.

Gör hur NI vill, ha råd, diktator, lead, behåll nuvarande organisation.

Jag skiter fullständigt i vilket nu.

Förbaskat trött på att personer kräver bli behandlade som vuxna, agerar som barn och skapar dålig stämningoch sen dyker folk upp och i åtminstone ett fall, låter fel huvud och känslor styra, och försvarar vederbörandes agerande, utan att ha fakta, till på köpet kallar berörda person kompetent.

Tack för mig

Time out

JorgenL
2007-11-04, 03:33
Hans, jag känner inte dig och har inte läst så mycket av vad du skrivit innan, men jag har läst den här tråden och den du refererar till i inlägget ovan.

Jag var aktiv vid valet och har inte intresserat mig på länge, var bara inne för att se om det stod nåt om demonstrationen, så jag ser det här helt och hållet utifrån och kan inte bedöma om det finns nåt här utöver det som står att läsa, men jag måste bara säga att det för debattklimatets skull inte verkar som nån nackdel att du tar timeout...

Du kommer med ideer, inte tu tal om den saken, men ifall nån kritiserar så verkar du bara bli förbannad och går gärna till personangrepp istället för att diskutera i sak, och att uttrycka dig som du gjorde i den andra tråden kan aldrig överhuvud taget vara befogat, du bara gör dig själv omöjlig. ALLA tycker att det är osympatiskt att försöka förminska den man diskuterar med genom att kalla henne "den lilla flickan", dom allra flesta reagerar nog som jag och tycker att det är ett jävligt otrevligt drag att inte kunna avhålla sig från att ta till sånt, och att du i eget intresse ska fundera lite mer över hur du uppfattas när du gör så.

/Jörgen Lindell

Gustav Nipe
2007-11-04, 11:26
Det är läge för dig Hans att ta en time-out. du har gjort för många övertramp nu.

UsamaBinLaden
2007-11-04, 21:40
Här kastas det sten i glashus för fullt ser jag