handdator

Visa fullständig version : Nominering: Anders Hedberg

Gustav Nipe
2007-11-04, 19:30
Jag nominerar Anders Hedberg

Motivering: Anders Hedberg är rakt igenom professionell i det han gör. Anders har tagit ett flertal egna initiativ, bl a beställde han från asien USB-armband med Piratpartiets logo på och sålde. Han slet på bra under valrörelsen. Anders är även väldigt duktig på att organisera och utgör grunden för piraterna i Lund.

Snild Dolkow
2007-11-05, 07:56
Anders är skitbra. Som jag förstått det var det t.ex. han som fixade dit Jonas Birgersson till demon i Malmö i lördags.

Tyvärr har jag fått uppfattningen att han är väldigt upptagen med sitt jobb. Men om han känner att han vill ha den här posten tycker jag att han är ett mycket bra val.

Anders Hedberg
2007-11-06, 01:09
Tack allihop, nu får ni skylla er själva ;-) Har funderat ett tag och jag vill nog ha det här jobbet, så här är en presentation av mig.

Lite kort så är jag 37 år, jag har fru och två barn 4 och 6 år gamla. Bor i Lund sen -94. Började med datorer och BBSer när jag var runt 13-14. Jobbar med mjukvaruutveckling på olika företag och i olika roller.

Att vara distriktsledare innebär att man fungerar som länk mellan kretsledarna, alltså de personer som leder valkretsar så som Bohuslän, Värmland och Blekinge, och partiledningen. Som distriktsledare har man en permanent plats i den operativa partiledningen, och förfogar också över en begränsad kampanjbudget för aktiviteter i området. I dagsläget är den budgeten högst begränsad, men ambitionen är att ansvaret ska bli större under valkampanjen.

Jag håller gärna i en begränsad budget ;-) Innebär egentligen att vi behöver planera upp nästa år också så vi vet ungefär hur och när vi ska göra av med pengarna så de gör mest nytta.

Hurdan är en distriktsledare?

Det är alltså en ganska teoretisk-strategisk och eftertänksam position, mer än ut-på-gatan-dito. Det handlar mer om att representera

Jag hjälper hellre till i bakgrunden än greppar mikrofonen på torgmöten. Representera? Jag framför gärna åsikter som kommer fram, men är dålig på argumentation och debatter ifall de åsikterna får mothugg.

kretsledarna gentemot och som en del av den operativa partiledningen. Det handlar om att förstå organisationsbyggnad och gruppkänsla. Men som

Organisationsbyggnad och gruppdynamik är det som intresserar mig mest just nu. Inte bara för att det stormat en del här nere, men också för att jag sen i mars jobbar som mellanchef över en grupp extremt duktiga programmare och det är intressant.

en del i den uppgiften behövs också att man håller regelbunden informell kontakt med sagda kretsledare, och ibland stöttar dem i deras arbete i termer av att agera bollplank.

Jag agerar gärna bollplank, mentor eller förmedlar en kontakt.

Formellt ansvarar Distriktsledare Väst gentemot partiledningen för att organisationen i västra distriktet fungerar, men det handlar mer om att lyssna, stötta och uppmuntra än att bestämma och peka. Som alla andra poster i organisationen är rollen helt obetald.

Låter bra, vad behöver du? toppen!

* Tid - lägger nu ca 6-7 timmar/vecka på PP i form av studiecirkeln och lite mailande och chattande. Det är väl ungefär så mycket tid jag kan lägga på PP under en längre tid.

* Drivande? Nej, knappast, har en del ideér men möter jag motstånd så avvaktar jag.

* Action? Behöver någon som sparkar igång mig. (demonstrationer, läger och nu nämdes julskyltningen?!)

* Beslut? Nej, kan aldrig ta beslut på stående fot.

* Ideologi? Gillar information och fri sådan.

* Kopiering? Anser att rättighetsorganisationerna agerar grovt felaktigt när de jagar tonåringar.

* Patentsystemet? Ser patent som ett hinder för innovation och nya produkter, men inser den ekonomiska betydelsen av IP. Vill förändra systemet långsamt.

* Övervakning. Trygghet mot frihet? 20/80%.

* Varför? *Oj ett parti, för bara mina frågor!*

Mer? http://www.linkedin.com/pub/3/755/412 eller ställ en fråga här i tråden.

John Nilsson
2007-11-06, 19:32
Vill även jag påpeka att jag tror Anders Hedberg är rätt person för uppdraget. Eftersom Anders uttryck en önskan om att ta uppdraget så avsäger jag också min nominering då jag inte på något sätt tror att jag skulle kunna göra ett bättre jobb.