handdator

Visa fullständig version : Nyhetsbrev: the revival

TeirdeZ
2007-11-14, 00:56
Det har återigen kommit upp på dagordningen att nyhetsbrev är en bra grej.

Förra gången körde det fast på ekonomi och ansvarig utgivare. Om man vill ge mig förtroendet så kan jag idag ta ansvaret att vara ansvarig utgivare för att nyhetsbrev och ordna med ISSN från KB och det.

För att hantera det ekonomiska föreslår jag någonting liknande Direkt Aktions (http://da.suf.cc/) lösning. Prenumeration och stödprenumeration, där man får ett antal nummer för antingen lite mindre eller lite mer pengar, beroende på vad man vill betala.

Anders Hedberg
2007-11-14, 01:14
Kör så det ryker! Har funderat en del sen lägret och jag tror det är en utmärkt idé och jag vill gärna lägga en del tid på det också! (verkar ändå som Daniel får mer röster i Sydvalet ;-)

Vi ses som vanligt på söndag i Lund, kl 14.00 mitt emot stationen på Espresso House!

(Kollade på SMS tjänster, betalar man 200 kronor får vi in runt 135-144, men känns spontant för dyrt för en sms tjänst. Vi får skissa på en marknadsundersökning)

Björn Salonen
2007-11-14, 02:01
Kul att ni startar en tidning men det kräver en hel del jobb, vet av erfarenhet. Jag drev en tidning för jobbets räkning under tre år och var ensam omatt producera den vilket var rätt tungt, man behöver vara flera kanske 5-6 pers plus externa skribenter för att variera materialet.

Vilket format ska det vara? ett enkelt nyhetsbrev i A4 eller ska det vara en riktig vikt tidning i fyrfärg, hur många sidor. Ett nyhetsbrev i A4 kan man ju skriva ut på laser men ska det vara en "riktig" tidning får man anlita ett tryckeri och det kostar multum (ska kolla upp pris).Man behöverett bra typsnitt för att göra det någorlunda läsvänligt ex.vis. Adobes Galliard (ytterligare en kostnad). Sist men inte minst har man ju distributionskostnaden.

Iden är superbramen det är mycket att tänka på.

TeirdeZ
2007-11-14, 02:55
Björn Salonen (2007-Nov-14)Kul att ni startar en tidning men det kräver en hel del jobb, vet av erfarenhet. Jag drev en tidning för jobbets räkning under tre år och var ensam omatt producera den vilket var rätt tungt, man behöver vara flera kanske 5-6 pers plus externa skribenter för att variera materialet.

Det har i alla fall varit rätt stort intresse tidigare, så jag tror att det ska gå att få ihop en arbetsgrupp. Jämför med tidigare trådar i den här forumdelen.

Vilket format ska det vara? ett enkelt nyhetsbrev i A4 eller ska det vara en riktig vikt tidning i fyrfärg, hur många sidor. Ett nyhetsbrev i A4 kan man ju skriva ut på laser men ska det vara en "riktig" tidning får man anlita ett tryckeri och det kostar multum (ska kolla upp pris).Man behöverett bra typsnitt för att göra det någorlunda läsvänligt ex.vis. Adobes Galliard (ytterligare en kostnad). Sist men inte minst har man ju distributionskostnaden.

Jag tror att det blir ambitiöst att tänka sig att människor ska skriva ut ett nyhetsbrev själva. Det finns många som säkert skulle läsa ett nyhetsbrev, eller prenumerera om man skickade hem det till dem, men sist det gjordes ett nyhetsbrev (i somras) vet jag inte hur många det var som faktiskt skrev ut hemma och delade ut. Norra Fäladen i Lund blev välinformerat i alla fall.

Distribution borde kunna lösas via Postverket. De åker överallt i hela Sverige och är faktiskt inte så dyra. Tar vi ut en prenumerationsavgift på 80-100 kronor för ett år (fem nummer) så kommer vi gå på plus trots tryckning så länge varje nummer inte väger mer än 100 gram (11*5 kronor porto lämnar ~5-10 kronor kvar för tryckning/nummer). Möjligtvis kan man få rabatt från Posten om man använder antingen PPs eller UPs organisationsnummer och sluter ett avtal.

Som första mål kan man ju ha svartvitt tryck, och ifall det går bra kan man trycka flashigare saker senare.

Iden är superbramen det är mycket att tänka på.

Björn Salonen
2007-11-14, 03:45
Distribution borde kunna lösas via Postverket. De åker överallt i hela Sverige och är faktiskt inte så dyra. Tar vi ut en prenumerationsavgift på 80-100 kronor för ett år (fem nummer) så kommer vi gå på plus trots tryckning så länge varje nummer inte väger mer än 100 gram (11*5 kronor porto lämnar ~5-10 kronor kvar för tryckning/nummer). Möjligtvis kan man få rabatt från Posten om man använder antingen PPs eller UPs organisationsnummer och sluter ett avtal.

Hur stor upplaga tänker du dig? 500 - 1000 ex eller fler?Hur många sidor, ska det vara en vikt/häftad osv. Finns det möjlighet till presstöd (jag har ingen koll på det)?

Jag ska försöka kolla med en polare som jobbar i branschen under morgondagen ang. tryckkostnaderom jag hinner. Jag gillar verkligen iden.

TeirdeZ
2007-11-14, 04:35
Björn Salonen (2007-Nov-14)Hur stor upplaga tänker du dig? 500 - 1000 ex eller fler?Hur många sidor, ska det vara en vikt/häftad osv. Finns det möjlighet till presstöd (jag har ingen koll på det)?

Med dagens antal medlemmar landet över verkar det mest realistiskt. Alternativet vore att titta på människor som inte är med i partiet. Jag skulle gissa på att en tidning man kan prenumerera på kommer att ligga på betydligt lägre antal ex i början, kanske bara 2-300.

Presstöd har varit uppe tidigare. Då ska man ha ett stort antal prenumeranter (2000) och dessutom ge ut tidningen väldigt mycket oftare (en gång i veckan). Visserligen finns det mycket material, men eftersom allt måste produceras av oss själva undrar jag om vi har kapacitet att ge ut så mycket tidningar. Man kan också få stöd för kulturtidskrifter, fast jag vill minnas att när jag kollade upp det i somras verkade det osannolikt. Ideen har diskuterats i den här tråden: http://forum.piratpartiet.se/FindPost82330.aspx (och neråt)

Antalet sidor bör nog diskuteras. För närvarande är det lite svårt att säga vad som finns intresse av att ha med. Aktiviteter runt om i landet (vi kan få fler sidor, men framförallt fler prenumeranter, om vi kör nationellt)? Aktuella händelser (t ex Datalagringsdirektivet och andra händelser relaterade till vår politik)? En insändarsida? Ledare? Om någon vill rita serier kan man pubba såna. Det är jättetrendigt med kolumnister, och det finns säkert stort intresse för att kolumnista.

Jag ska försöka kolla med en polare som jobbar i branschen under morgondagen ang. tryckkostnaderom jag hinner. Jag gillar verkligen iden.

Det vore jättebra. Kul med kontakter =))

John Nilsson
2007-11-14, 19:12
Björn Salonen (2007-Nov-14)Man behöverett bra typsnitt för att göra det någorlunda läsvänligt ex.vis. Adobes Galliard (ytterligare en kostnad).

Varför inte fortsätta i frihetstänket och använda fria typsnitt (http://www.geocities.com/hartke01/) om så bara av principskäl?

Petrah
2007-11-14, 21:33
Jag hakar gärna på och jag vet andra som gör det också. Det finns vad jag vet förutom mig själv 3 stycken till som arbetat med media och tidskrifter. och vad gäller fria typsnitt har jag ca 300 st på någon skiva. Sen har jag en annan hög som jag faktiskt, hör och häpna betalat licens för.

Henry Rouhivuori
2007-11-14, 22:35
Kul initiativ!

Jag kan lätt lägga 100 kronor per år för att få nyheter från partiet i brevlådan 5 ggr årligen.

Jag antar att det blir om viktiga nyhetshändelser ur piratperspektiv och dessutom information från partiet,

t.ex om kommande aktiviteter och händelser (liknande som Relakks 2006) om sådana förekommer.

edit

"Personal"-förändringar på valkretsnivå och uppåt. (Ledare för krets, distrikt)

Årsmötet skall givetvis nämnas.

/edit

A5-storlek och fyra blad. (åtta sidor att läsa)

Henry, Borås, som såg en länk i västs forum. ;)

Björn Salonen
2007-11-14, 22:53
John Nilsson (2007-Nov-14)Björn Salonen (2007-Nov-14)Man behöverett bra typsnitt för att göra det någorlunda läsvänligt ex.vis. Adobes Galliard (ytterligare en kostnad).

Varför inte fortsätta i frihetstänket och använda fria typsnitt (http://www.geocities.com/hartke01/) om så bara av principskäl?

Naturligtvis har du rätt John men det bör vara ett ganska snarlikt typsnitt allt för att det ska vara så lätt och behagligt som möjligtatt läsa. Så har sakkunskapen förklarat det för mig iaf.

Jag har inte fått tag på min kontakt ännu han är på fotojobb och har tydligen ingen täckning på mobilen men jag återkommer med prisuppgifter så fort som möjligt.

Anders Hedberg
2007-11-14, 23:06
Det finns också en nice twist på det hela om vi tillåter reklam. men det kräver lite större organisation så det kan vänta lite tills vi kör 4-färgstryck ;-)

Såhär funkar det:

Köpter man något som privatperson så betalar man skatt på pengar. ~30-60%, till det kommer sociala avgifter. Säg att företaget betalar ut 100 kronor, efter skatterna betalar du in resten till PP. PP får då in ungefär 50 kronor.

Köper företaget en annons så får PP in 100 kronor direkt. Sen glömde jag momsen också...

Oetiskt? Fråga frikyrkorna, deras värvningsmaterial med uppbyggliga historier är betalda såhär. De till och med tackar sina annonsörer för att de möjligjort tryckningen av det.

Variant 2 är att göra bundling med annat material, kanske lite seriösare - datorfirmorna lägger helt enkelt med en katalog i samma kuvert, men vår tidning är reklamfri. Win win.

TeirdeZ
2007-11-19, 00:21
http://www.ungmedia.se/site/ är en sajt man kan titta på just för att få mer information om saker man behöver tänka på när man ska starta ett nyhetsbrev eller en tidskrift.

Jag har gått med i föreningen som representant för Ung pirat och väntar nu på mer information om ansökningshandlingar.

Idag när vi pratade om nyhetsbrevet under vår kombinerade möte/studiecirkel i Lund så finns följande önskemål på innehåll:

-Vad som här hänt i olika delar av landet (i form av notiser eller artiklar)

-Kommande evenemang i olika delar av landet (lista? kalendarium?)

-Kontaktuppgifter (dels till tidningen och dess redaktion, men också till olika delar av landet, exempelvis distriktsledare eller lokalavdelningar i Ung pirat)

-Artiklar som kan beröra Piratrörelsens politiska mål (som artiklar om fildelning, patent och övervakning)

Dessutom pratades det om distributionskostnader. Posten är ett bra alternativ som dessutom levererar till hela landet inom rimliga tidsramar för en rimlig kostnad. Om man väljer att skicka som företagspost eller B-post tar utskicket lite längre tid men är billigare.

Har Björn Salonen hunnit få kontakt med sin mediakompis än, om tryckkostnader?

Petrah
2007-11-20, 16:48
Jag kanske är way out there men här är en tanke för alla. Ponera att man vill spara pengar, så mycket så möjligt i vårt fall. Har ingen tänkt idén med en nätbaserad tidning. Kostnaden där hade endast varit registrering för domän + årsavgift. Man slipper då porto, tryck kostnad och vi kan tjäna pengar ändå på reklam. Dessutom når vi ut till alla i partiet + några till antagligen

Se -->> http://se.cj.com/ och http://www.double.net/

Henry Rouhivuori
2007-11-20, 18:21
Bloggar finns det en drös av.

Så om alla skulle läsa en nättidning... med Adblocker givetvis, vet jag faktiskt inte.

Ej heller vet jag om vi skall starta tidningsföretag som åsyftas av Petrah.

Mab
2007-11-20, 19:31
jag tror att en nättidning möjligtvis kan vara en väldigt bra uppstartsidé. Ett sätt att träna på att göra tidning tills vi har resurserna/kompetensen att göra en tryckt variant. Då kan vi experimentera med utformning, layout, rekrytera skribenter etc.

Appropå att många bloggar kan det ju vara värt att knyta folk som bloggar om våra frågor till nättidningen som krönikörer etc. Sedan kan de ju dubbelpublicera materialet på sina respektive bloggar. Ett sådant upplägg skulle till exempel jag vara intresserad av (och jag bloggar här (http://ungpirat.blogspot.com/) *smygreklam*)

Men målet bör enligt mig vara en tryckt variant av det enkla skälet att det 1) ser proffsigare ut. 2) är lättare att ge till någon och faktiskt få dem att läsa än vad en hemsideadress är.