handdator

Visa fullständig version : Sverige – en frihamn för fildelare


Anders Strömgren
2008-01-15, 01:44
"En annan skillnad är att de mest notoriska piraterna i dag inte är engelsmän, spanjorer eller holländare – utan svenskar. Svenskarna är nämligen inte bara ett av världens mest uppkopplade folk – utan också några av världens flitigaste fildelare. Och mest delar vi med oss av material som inte är vårt eget: Filmer och musik."



http://www.corren.se/archive/2008/1/14/jjns24ikyb90qk0.xml

Alpha_x
2008-01-15, 08:39
Största skillnaden mot oss och de övriga länderna som nämndes är väl att det är väldigt vanligt att personer säljer piratkopierat material. Alltså använder sig av piratkopiering i kommersiellt syfte. Vilket vi svenskar inte gör då vi kan ladda ner det gratis.

Ahruman
2008-01-15, 09:19
Utkast till insändare (283 ord, max 300 i Corren):

Corren skriver på ledarplats på tisdagen om Sveriges status som världsledare inom nya former för kulturspridning. Tyvärr gör man, som många oinsatta reaktionärer, misstaget att beskriva det som ett hot mot "intellektuell äganderätt". I själva verket finns det ingen sådan rätt, och det har aldrig funnits.



Upphovsrätten är ett monopol som skapats av staten. Dess syfte är inte att ge kulturskapare en äganderätt över deras alster; tvärtom är syftet att öka tillgången till kultur för samhället i stort. Tidigare var kostnaden för produktion av trycksaker, inspelningar m.m. det stora hindret för kulturspridningen. Därför har målet uppnåtts genom att öka vinstmöjligheterna för utgivare med ett förbud på direkt konkurrerande framställning - alltså upphovsrätt.



Den kulturelit som ledaren hänvisar till består av just den elit som tjänat på den gamla modellen. Men syftet med upphovsrätten är inte att skapa och gagna en elit. Det är att öka tillgången till kultur, och den stora massan som inte tillhör eliten skapar mycket mer kultur än vad det gynnade fåtalet gör.



Vad vi behöver är en seriös debatt om hur kultur bäst skapas och sprids nu när framställning inte längre är en viktig kostnad, den största kulturella omställningen någonsin. Det uppnår vi inte genom att reflexmässigt skrika "tjuv!" efter alla som avfärdar den uttjänta modellen. Inte heller genom att spika igen stalldörren åratal efter att hästarna sprungit iväg; att kräva större och större spik i det läget gynnar ingen.



För övrigt är påståendet att "sjörövarnas era är förbi" inte särskilt insatt det heller. Tvärtom var sjöröveriet på uppgång i fjol. Att på allvar jämföra intrång i exemplarframställningsmonopolet med fartygskapare och mördare är att dra ned debatten i sandlådan och slå den med en plastspade.



Jens Ayton, piratpartist, Linköping

Som lite variation har jag totalt bortsett från övervakningsaspekten (som annars är mitt främsta intresse inom partiet) och fokuserat på kulturen.

Perty
2008-01-15, 09:36
Tycker den var bra,



frågan är om man ska klämma in nått om ersättning till upphovsmän, det brukar komma som ett brev på posten annsars. Typ, "Är verkligen dagens upphovsrätt bäst för kulturskapare?"

Ahruman
2008-01-15, 10:55
Det var det som var meningen med stycket i mitten. Men jag har ju plats för några ord till:

Den kulturelit som ledaren hänvisar till består av just den elit som tjänat på den gamla modellen. Men syftet med upphovsrätten är inte att skapa och gagna en elit. Det är att öka tillgången till kultur, och den stora massan som inte tillhör eliten skapar mycket mer kultur än vad det gynnade fåtalet gör. Är då dagens upphovsrätt det bästa för kulturskapandet i stort?

För övrigt kom jag på att det är rätt kul att ”ingen-kan-tjäna-pengar-på-något-som-finns-gratis”-argumenten gång på gång förekommer i tidningar som finns gratis på nätet samtidigt som de säljs i butik och via prenumeration. Får inte plats i den här insändaren, men värt att tänka på. :-)



Edit: insänt, med smärre ändringar.

SimonRosenqvist
2008-01-15, 15:41
Bra skrivet!

oahu
2008-01-15, 16:10
Bra gjort!

Hoppas den väcker ledarskribenten på Corren.