handdator

Visa fullständig version : Per Ström i ett annat ljus

Fahrenheit451
2008-01-20, 20:18
"Den mycket skicklige Per Ström ropar: " -vargarna kommer, vargarna kommer!" Övervaknings samhället Storebror, du vet George Orwells Mardröm!

Men problemet är att Per Ström beskriver inte från vilket "håll" alla dessa farliga Vargar kommer! Se själv nästa gång i någon direktsändning, samma visa varje gång, en ramsa som upprepas! Om man skall utge sig för att varna, hjälpa och skydda svaga, medborgare, alla de ensamstående deltidarbetade kvinnorna, barnfamiljerna, de äldre, våra ekonomiskt svaga ungdomar mot en dold smygande fascism! Då måste man även berätta från vilket håll alla dessa VARGAR kommer ifrån! Om man säger sanningen så är det ett starkt tecken på Kärleken till sina medmänniskor, vilket på slutet blir mer "värt" än alla pengar som kan erhållas i Mammons tjänst...

Men förklaringen kan kanske vara naturlig, Per Ström som är mycket duktig "kanske" sitter fast i compartmentalized = fackindelningen som de flesta av världsmedborgarna! Man blir "Expert" på sitt område, men förstår sällan helheten och kan då därför inte heller beskriva varifrån alla Vargarna kommer"!

Eller om vi vänder på hela resonemanget, tänk dej följande scenario; Per Ström får ett uppvaknade och säger till sig själv; "- ett sånt här George Orwell samhälle vill jag inte medverka till, det måste stoppas till varje pris och jag vet att jag belönas tusenfalt tillbaka om jag säger sanningen." och plötsligt i direktsändning beskriver den fantastiska Patrioten Per Ström varifrån alla Vargarna kommer! Vad tror du vanligt folk skulle tänka? Jo folket skulle mer eller mindre avguda denna Patriot som står upp mot avarterna i vårt samhälle. Och över en natt skulle sedan berömmelsen svepa över hela nationen."

"Varför beskriver Per Ström "aldrig" de verkliga krafterna som ligger bakom den allt snabbare ofrihets lagstiftningen som nu sker samtidigt världen runt? Ställ dig frågan? Varför beskriver eller länkar åtminstone inte Per Ström till den största censur skandalen som är på väg med de "nya" datorerna! Och det inbyggda Fritz Chipet döpt efter Senator Ernest "Fritz" Hollings som är inbäddat i Intels nya data processorer! Och som när det är klart kommer att kunna censurera det mesta på Internet! Läs om TCPA / Palladium / NGSCB kartellen som nu innefattar över 200 av de största elektronikföretagen! Och mjukvaruprogram företaget Microsoft levererar censur programvaran till dessa nya Intels data processorer, ex Vista. Och Ingeting skriver våra dagstidningar eller TV-nyheterna, TV4 eller statliga Public Service, TV1 eller TV2 om dessa mycket alarmerade demokrati frågor! Stora varningar utfärdas för Windows Nya Operativsystem Windows Vista med inbygg censur med programvarusystemet TCPA som innebär att du måste köpa en ny dyr utrustning för helt onödiga pengar, som i verkligheten kommer att censurera din framtid, samt förstöra all fri företagsamhet! "

Nu ser alla det är ett citat, trodde det skulle räcka med "" , eller jag visste jag om quote-funktionen, okej, fel av mig.

http://globalworldnews.st/

apanpapan
2008-01-20, 20:30
Ärligt talat är det så dåligt skrivet att det är svårt att veta vad som öht menas.

Ang att man skulle bli en hjälte om man sa från vilket håll vargarna kommer så är det ju bara bull. Man skulle bli utskrattad, inget annat. Det som händer i dagens västvärld är så befängt att de flesta inte TROR på det, även när de får det sakligt presenterat. Dvs faktan säger en sak, men det är för befängt, så folk väljer att ignorera det hela.

Och heter han inte Pär?

SM5POR
2008-01-20, 20:55
apanpapan (2008-Jan-20)Ärligt talat är det så dåligt skrivet att det är svårt att veta vad som öht menas.

Jag kan bara hålla med. Om det finns en tråd i den där texten, så går den förlorad efter varje mening. Vad är det författaren försöker säga? Att Pär Ström ser spöken på ljusa dagen, eller att han i själva verket underskattar situationens allvar? Jag ser ingen argumentation, bara en massa ord som tröttar ut ögonen.

Och det var redan innan jag tittat på webbsidan... Känsliga webbläsare vare härmed varnade! :w00t:

Att webbsidans upphovsman förespråkar Ron Paul som amerikansk president hindrar mig inte från att kategoriskt avfärda webbsidans upphovsman som en klåpare till kommunikatör. Den där webbsidan går inte att läsa!

Fahrenheit451
2008-01-20, 20:56
Mitt syfte var och är inte att försöka smutskasta Per/Pär. Utan bara det att alla ska ha en chans att göra en egen bedömning om de inte sett detta förut. Om du säger att det är skit får det stå för dig, låt andra själva komma fram till sin egen bedömning tack.

Anders/

Jo siten är rörig och mycket tveksam som informationskälla, men ingen censur här inte va. ;)

Men angående Ron Paul, vad menar du? Jag hoppas verkligen att han vinner därborta eftersom då kan jag börja sova gott igen.

apanpapan
2008-01-20, 21:16
Men man får ju inte ens några uppslag till nya tankebanor eller något, det enda jag tänkte när jag läste var att jag inte fattar vad det står.

Om man nu vill belysa Pär Ström i ett annat ljus så får man väl göra det så att det går förstå vad man säger, att bara rabbla osammanhängande ger inget.

Fahrenheit451
2008-01-20, 21:31
Huvudtesen denna person verkar dra är att han anser Pär Ström är en del av näringslivet och kan därför inte vara objektiv i frågor som berör vår integritet. Detta kunde jag i allafall utläsa.

Freeman
2008-01-20, 21:33
Ron Paul verkar vara en vapenälskande rasist och därtill konspirationsteoretiker :D

Det enda positiva jag hittar är hans ställningstagande till Irakkriget.

apanpapan
2008-01-20, 21:34
Vem är och vem är inte del av näringslivet? Trodde i princip alla var det... :)

mobboffer
2008-01-20, 21:38
Freeman (2008-Jan-20)Det enda positiva jag hittar är hans ställningstagande till Irakkriget.

Avskaffa Patriot Act. Aldrig förklara krig om inte kongressen gör det eller nån annan anfaller USA först.

Fahrenheit451
2008-01-20, 21:38
Lägg av Freeman. Jag tycker han är den enda som förstått vad det hela handlar om. Han pratar om frihet, återgå till konstitutionen och säger sanningen om USAs agerande i Mellanöstern. Jag tycker snarare han värd vår beundran. Han pratar även om den monetära unionen och att bryta sig loss från den. USAs är egentligen redan bankrutt, de lånar av Kina och skapar såkallade "tomma" pengar som egentligen inte existerar.

Vapen har väl USA alltid haft problem med att hantera och på den punkten finns väl ingen som har en vettig åsikt.

Freeman
2008-01-20, 22:23
Steffan Müller (2008-Jan-20)Lägg av Freeman. Jag tycker han är den enda som förstått vad det hela handlar om. Han pratar om frihet, återgå till konstitutionen och säger sanningen om USAs agerande i Mellanöstern. Jag tycker snarare han värd vår beundran. Han pratar även om den monetära unionen och att bryta sig loss från den. USAs är egentligen redan bankrutt, de lånar av Kina och skapar såkallade "tomma" pengar som egentligen inte existerar. Vapen har väl USA alltid haft problem med att hantera och på den punkten finns väl ingen som har en vettig åsikt.

Han är också uttalad abortmotståndare och verkar inte ge mycket för homosexuellas rättigheter. Han är emot inkomstskatt och ser helst att USA blir en nattväktarstat. Han tycker även att USA ska ha en allmän värnplikt. Personligen ser jag helst ingen religiös president, men det är väl bara en dröm...

TeirdeZ
2008-01-20, 22:42
Steffan Müller (2008-Jan-20)Lägg av Freeman. Jag tycker han är den enda som förstått vad det hela handlar om. Han pratar om frihet, återgå till konstitutionen och säger sanningen om USAs agerande i Mellanöstern. Jag tycker snarare han värd vår beundran. Han pratar även om den monetära unionen och att bryta sig loss från den. USAs är egentligen redan bankrutt, de lånar av Kina och skapar såkallade "tomma" pengar som egentligen inte existerar.

Mja, alltså.. Det finns en amerikansk politisk gren, som jag tror att Ron Paul tillhör, som förespråkar ultra-protektionism.

Han tycker alltså att deras militär ska vakta gränsen mot invandrare, inte att de ska kriga. Jag gissar vilt och tror att hans mycket radikala linje vad gäller konstitution och handel är att han inte tror på demokrati ("Demokrati och är ett lamm och två vargar som bestämmer vad de ska ha till middag," - Benjamin Franklin) utan på var-man-för-sig-själv ("Frihet är ett lamm med gevär som kan skydda sig mot vargarna" - densamme).

Att USA bryter sig loss från den monetära unionen kan kanske vara bra i någon bemärkelse, men jag tror att det ska tolkas som ett uttryck för protektionism: han vill inte vara bunden av internationella handelsavtal, och skyddar hellre inhemska industrier än handlar med utlandet. För resten av världen (särskilt fattiga länder) innebär det en rätt kraftig försämring av handelsvillkor eftersom den amerikanska marknaden är en slutstation för många varor som förädlas på olika håll i världen.

Du borde snarare ägna dig åt Kucinich. :/

SM5POR
2008-01-20, 22:55
Steffan Müller (2008-Jan-20)Mitt syfte var och är inte att försöka smutskasta Per/Pär.

Ditt syfte? För ett ögonblick fick du mig nu att tro att det var du själv som skrivit texten (särskilt som den inte stod i någon citatruta), men eftersom du inte säger det rent ut antar jag fortfarande att det är ett citat. Det är inte min mening att låta någon skugga falla över dig.

Utan bara det att alla ska ha en chans att göra en egen bedömning om de inte sett detta förut.

Det är utmärkt, och jag klandrar dig inte för att länka till webbsidan. Jag klandrar webbsidans upphovsman för att vara en usel kommunikatör. Jag uttalar mig inte om hans åsikter, eftersom jag inte begriper ett smack av vad han vill ha sagt.

Om du säger att det är skit får det stå för dig, låt andra själva komma fram till sin egen bedömning tack.

Det är möjligt att jag spolierat överraskningsmomentet för någon enstaka läsare, men jag hoppas att jag i gengäld har väckt någon annans intresse. Nog måste vi väl få uttrycka våra bedömningar här sedan vi kommit fram till dem?

Jo siten är rörig och mycket tveksam som informationskälla, men ingen censur här inte va. ;)

Absolut inte. Ni andra har en hel timme på er att läsa texten innan jag DDoS:ar ST-domänen. :cool:

Men angående Ron Paul, vad menar du? Jag hoppas verkligen att han vinner därborta eftersom då kan jag börja sova gott igen.

Jag är tyvärr för dåligt insatt i hans politiska program (eller i amerikansk politik i allmänhet) för att kunna uttrycka någon bestämd åsikt om hans kandidatur. Jag litar på att du är mer insatt, och jag delar de aversioner mot den nuvarande utvecklingen i USA som du har givit uttryck för. Jag hoppas att du får sova gott, även om jag bedömer Ron Pauls chanser att vinna som små.

Om jag däremot inte hade hört talas om Ron Paul förrän han dök upp på den webbsida du nu tipsat om, så skulle jag spontant placera honom i samma kategori som Lyndon LaRouche (som jag inte heller vet mycket om). Om den där webbsidan (som synbarligen försöker mörda läsaren med ord) är menad som reklam för Ron Paul, så är det sämsta tänkbara reklam han kan få! Jag hoppas (och vet) att han syns i mer seriösa sammanhang.

"With friends like that, who needs enemies?"

Fahrenheit451
2008-01-20, 23:41
Åh så jobbigt. Men nu har jag rättat till mitt första inlägg så att alla förstår att det inte är jag som skrivit det. Det var i allafall "" omkring allt.

Men tillbaks till Ron Paul. Flera verkar fastna på saker som inte ens berör vår politik här i PP. Abort, vapen osv... men när det gäller USA och då synnerhet, Ron Paul så ska han tydligen ha alla rätt. Har vi ens argumenterat om abort, imigration, kondomer, gudar, vapen och ja vet vad, allt negativt ni lyckas plocka fram. Frihet, återgå till konstitutionen och att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Alltså sluta kriga och skapa konflikter. Detta räcker gott för mig.

Jag har följt med hans "resa" ett bra tag och har kommit fram till att han är konstant motarbetat av etablissemanget. Censur, lögner och en hel massa hån och förtal har han fått motstå. Tom. republikanernas egen kanal fryser ut honom. Två nu senast i Nevada knappt omnämnd. Detta kan även ses i svensk media. Sånt gillar inte jag oavsett vem det drabbar. Dessutom får det mig att ana ugglor i mossen. Mina konspiratoriska gener sätter genast fart.

Fahrenheit451
2008-01-20, 23:47
Freeman/

Han vill upplösa den monetära unionen. Det amerikanska folket är skuldsatta och det finns inte ens en möjlighet att de någonsin ska kunna betala tillbaka. USA är bankkrutt. 1913 skapades Federal bank reserve, en privatägd bank, som amerikanerna betalar skatt till. Detta vill han få ett stopp på.

Det finns en film ute, eller rättare sagt det finns massor med filmer ute som förklarar det ekonomiska läget i USA. Det är en ren katastrof enligt de flesta ekonomer som jag hört. (Jag är dock ingen ekonom, så de kan iofs säga precis vad som helst och jag köper det)

Anders/

http://www.ronpaul2008.com/

http://www.ronpaulwarroom.com/

Qer
2008-01-20, 23:59
Nån gång tidigt 90-tal hade Laurie Anderson följande att säga om USA:s ekonomi:

http://www.youtube.com/watch?v=YDiEIIdZAqA

Jag blir mer och mer övertygad om att det kommer gå åt helvete och USA:s ekonomi kommer implodera pga landets skulder. Den stora frågan då är hur många fler länder som kommer dras med i implosionen, men jag hoppas att EU och Euron kan hjälpa Europa att behålla fotfästet eller åtminstone inte dras med ner i djupet. Eller, ja, den största frågan är nog om USA kommer imploder eller explodera, dvs kommer vi se ett USA som blir allt mer självupptaget med att rädda det som räddas kan eller ett USA som blir allt mer aggressivt och ger sig på fler och fler andra länder i sin kamp att säkra tex oljeresurser?

Vi lär väl bli varse vad det lider. Tyvärr.

Fahrenheit451
2008-01-21, 00:08
TeirdeZ (2008-Jan-20)Steffan Müller (2008-Jan-20)Lägg av Freeman. Jag tycker han är den enda som förstått vad det hela handlar om. Han pratar om frihet, återgå till konstitutionen och säger sanningen om USAs agerande i Mellanöstern. Jag tycker snarare han värd vår beundran. Han pratar även om den monetära unionen och att bryta sig loss från den. USAs är egentligen redan bankrutt, de lånar av Kina och skapar såkallade "tomma" pengar som egentligen inte existerar.

Mja, alltså.. Det finns en amerikansk politisk gren, som jag tror att Ron Paul tillhör, som förespråkar ultra-protektionism.

Han tycker alltså att deras militär ska vakta gränsen mot invandrare, inte att de ska kriga. Jag gissar vilt och tror att hans mycket radikala linje vad gäller konstitution och handel är att han inte tror på demokrati ("Demokrati och är ett lamm och två vargar som bestämmer vad de ska ha till middag," - Benjamin Franklin) utan på var-man-för-sig-själv ("Frihet är ett lamm med gevär som kan skydda sig mot vargarna" - densamme).

Att USA bryter sig loss från den monetära unionen kan kanske vara bra i någon bemärkelse, men jag tror att det ska tolkas som ett uttryck för protektionism: han vill inte vara bunden av internationella handelsavtal, och skyddar hellre inhemska industrier än handlar med utlandet. För resten av världen (särskilt fattiga länder) innebär det en rätt kraftig försämring av handelsvillkor eftersom den amerikanska marknaden är en slutstation för många varor som förädlas på olika håll i världen.

Du borde snarare ägna dig åt Kucinich. :/

Jag är inte så insatt i Kucinich. Jag vet att han och Ron Paul har kontakt med varandra och för fram liknande politik. Men tyvärr är Kucinich för långt efter. Ron Paul har fortfarande möjligheten så vi slipper Clinton. (Bush och Clinton familjerna är när vänner och är neokonservativa båda två). Mitt främsta skäl är att med Ron paul så skulle "kriget mot terrorismen" försvinna och den polarisering som finns mellan väst och muslimer skulle avta. Det skulle öppna upp världen, som jag ser det, och vi kanske skulle kunna slippa en hel del krig och konflikter framöver.

Han skulle inte heller kasta in vapen i Mellanöstern för att underhålla dessa krig och konflikter, vilket sker i dag.

Fahrenheit451
2008-01-21, 01:06
Men angående Per Ström då; Den globala välfärden. Det klingar inte så bra i mina öron. Mina konspirationsgener får fart igen. Gillar definitivt inte globaliseringen och dess negativa följder. Josefsson kolla upp det där va ;)

Amelia/

Ron Paul är libertanian.

larsl
2008-01-21, 01:14
Steffan Müller (2008-Jan-21)Men angående Per Ström då; Den globala välfärden.

Vad är "Den globala välfärden" och vad har den med Pär Ström att göra? Google hittar inget samband.

Det klingar inte så bra i mina öron. Mina konspirationsgener får fart igen.

Du verkar ha rätt många sådana gener.

Ahruman
2008-01-21, 01:30
larsl (2008-Jan-21)Steffan Müller (2008-Jan-21)Det klingar inte så bra i mina öron. Mina konspirationsgener får fart igen.

Det är för att han är framavlad av Monsanto, som supervapen.

(The truth may be out there, but lies are inside your head. -- Terry Pratchett)

Fahrenheit451
2008-01-21, 01:47
Ahruman (2008-Jan-21)larsl (2008-Jan-21)Steffan Müller (2008-Jan-21)Det klingar inte så bra i mina öron. Mina konspirationsgener får fart igen.

Det är för att han är framavlad av Monsanto, som supervapen.

(The truth may be out there, but lies are inside your head. -- Terry Pratchett)

Tror jag är lite känsligare än vanligt just nu, det hänger nog samman med att jag följt Ron Paul och hans gräsrötter och faktiskt fått se hur illa det är ställt med deras demokrati därborta. Rena trillern.

Sen hade jag fel angående "Den globala välfärden". Det är bara en tankesmedja som min numera helt besatta högra hjärnhalva kom på helt av sig själv. "Den nya välfärden" ska det vara.

Dennis Nilsson
2008-01-21, 02:38

Vill man vidga sina vyer om Ron Paul och de övriga amerikanska presiedentkandidaterna, och USA i övrigt så rekommenderar jag lyssning på radiostationen "KPTK AM1090 i Seattle". De presenterar nyheter som de vanliga etablerade kanalerna inte törs/vill publicera. I vissa lägen är det väldigt "underhållande", speciellt telefonsamtalen från lyssnarna. Mike Malloy är en mästare i talets konst, han hörs vardagar mellan 05.00.08.00 svensk tid.

http://www.am1090seattle.com

Var uppmärksam att de höger- och vänster-skalor vi tillämpar här i Sverige gäller inte i USA, utan det är annorlunda.

Jag var först positiv till Ron Paul, men har ändrat uppfattning. Ron Paul är en "libertian", man kan förledas att tro att del av ordet "liber" betyder "frihet". Visst betyder det frihet, men inte den "frihet" som råder i en demokrati.

Winston Smith
2008-01-21, 09:07
Jag orkar inte läsa utläggningen som tråden handlar om, men det står väl ganska klart att Pär Ström (http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4r_Str%C3%B6m) och Den Nya Välfärden (http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_Nya_V%C3%A4lf%C3%A4rden) är borgerligt sinnade.

För vänstermänniskor kan detta förstås kännas allmänt hotfullt, men jag tycker att de (och jag) istället borde se det som något hoppfullt att inte alla till höger är hökar.

Likaså föreslår jag att vänstermänniskor istället vänder sina blickar mot demokraten Dennis Kucinich (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dennis_Kucinich) istället för den reaktionäre Ron Paul (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ron_Paul) om de söker efter en presidentkandidat som är motståndare till Irakkriget och Patriot Act.

Fahrenheit451
2008-01-21, 10:19
Winston Smith (2008-Jan-21)Jag orkar inte läsa utläggningen som tråden handlar om, men det står väl ganska klart att Pär Ström (http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4r_Str%C3%B6m) och Den Nya Välfärden (http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_Nya_V%C3%A4lf%C3%A4rden) är borgerligt sinnade.

För vänstermänniskor kan detta förstås kännas allmänt hotfullt, men jag tycker att de (och jag) istället borde se det som något hoppfullt att inte alla till höger är hökar.

Likaså föreslår jag att vänstermänniskor istället vänder sina blickar mot demokraten Dennis Kucinich (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dennis_Kucinich) istället för den reaktionäre Ron Paul (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ron_Paul) om de söker efter en presidentkandidat som är motståndare till Irakkriget och Patriot Act.

Dennis Kucinich är redan borta. Annars är han väl klart bäst. Men jag vill definivt inte att Clinton vinner, eftersom det innebär en fortsättning på Bush politik. Från den utgångspunkten finns det nog bara Ron paul.

Sen har jag ofta kritisk mot näringslivet och deras anhängare eftersom de oftast inte ser några faror alls med kapitalism. Dessutom verkar de också utgå ifrån ett prestationsbasserat människovärde istället för det att man föds med ett människovärde. Men det är en annan diskussion.

apanpapan
2008-01-21, 13:12
Måste fråga igen, vilka ingår och vilka ingår inte i näringslivet?

Winston Smith
2008-01-21, 19:53
apanpapan (2008-Jan-21)Måste fråga igen, vilka ingår och vilka ingår inte i näringslivet?

Det var väl näringslivets företrädare som avsågs.

apanpapan
2008-01-21, 20:27
Winston Smith (2008-Jan-21)apanpapan (2008-Jan-21)Måste fråga igen, vilka ingår och vilka ingår inte i näringslivet?

Det var väl näringslivets företrädare som avsågs.

Det är väl något man blir självutnämnt? :)

Winston Smith
2008-01-21, 20:49
apanpapan (2008-Jan-21)Det var väl näringslivets företrädare som avsågs.

Det är väl något man blir självutnämnt? :)

De bör väl företräda något eller några företag... VD:n för Svenskt Näringsliv (http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskt_N%C3%A4ringsliv) representerar ju t.ex. den organisationens 54 000 medlemsföretag.

apanpapan
2008-01-21, 20:53
Ah, ok. Hade inte koll på att när man sa "näringsliv" menade "företagen", vilket kanske var okunnigt av mig, men så var det iaf. Jag trodde kunder, säljare, tjänsteleverantörer och dito nyttjare alla ingick i näringslivet liksom :)

Winston Smith
2008-01-21, 21:01
apanpapan (2008-Jan-21)Ah, ok. Hade inte koll på att när man sa "näringsliv" menade "företagen", vilket kanske var okunnigt av mig, men så var det iaf. Jag trodde kunder, säljare, tjänsteleverantörer och dito nyttjare alla ingick i näringslivet liksom :)

Ja, egentligen har väl ordet en lite bredare definition.