handdator

Visa fullständig version : Västernorrlänningar, organiseren eder!

Tor Skude
2006-03-09, 11:54
Hej!

Jag har tagit på mig att hjälpa till med att ordna fram en organisation i Västernorrlands valkrets. Jag ser att det har gjorts försök tidigare, men att de inte riktigt nått ända fram. Jag föreslår att ni tillsammans utser en representant som kan föra er talan gentemot styrelsen, mig och andra delar av organisationen. Denna representant kan sedan se till att ni också tillsätter en styrelse, så att ni kan komma igång på riktigt med verkamheten i Västernorrland. Vad tycker ni om den idén?

Förslag: Frivilliga representanter ger sig till känna i den här tråden, sedan kan ni via omröstning eller bara acklamation välja den eller de som är bäst lämpade.

Daniel Nyström
2006-03-09, 20:12
Fantastiskt roligt om vi får lite stöd att komma igång!

Hur jag vill engagera mig önskar jag återkomma med, men något ska det väl bli av i Vnorrland också? ;)

tigershark
2006-03-13, 08:16
Jag håller med! Skulle vara skoj om västernorrland också skulle kunna komma igång men som sagt lite vägledning skulle inte skada.

Rick Falkvinge
2006-03-25, 13:48
tigershark (2006-Mar-13)Jag håller med! Skulle vara skoj om västernorrland också skulle kunna komma igång men som sagt lite vägledning skulle inte skada.

Det behövs en person som tar tag i att organisera, mest. Det står lite om vad det handlar om i det bifogade dokumentet.

Nu är det bara Halland och Västernorrland kvar. :-) Vissa andra kretsar står iofs utan ledning också just nu, men det är på grund av att den som fanns där tidigare valt att syssla med annat (det är Tess i Skåne och Nino i Småland).

Rick

Bilaga: liten guide till valkretsledare

adler
2006-03-28, 21:51
Om ni vill kan ni tjuvkika på oss i västerbotten som just dragit igång :)

Göran Axelsson
2006-04-12, 18:56
Ett tips från Norr, kanske jag känner mig lite skyldig eftersom jag står på er valsedel numera... :Whistling:

Det bästa är att vara två personer som drar igång det. Jag blev kontaktad av min kollega här uppe och efter en rundringning runt alla medlemmar så återkom han och frågade om vi kunde hjälpas åt.

Jag hade aldrig klarat det ensam men tillsammans så kan man stötta när det behövs, ta över när den andre har för mycket att göra och man har någon att bolla ideer med.

Spika ett datum och en lokal, det går inte att få ett datum som passar alla så det är lika bra att bara bestämma. Hellre ett möte för mycket än inget alls.

Dra ihop en liten grupp. Vi var 8 personer på första mötet och satt och snackade i fyra timmar utan nån dagordning (tur vi hade session cookies, dom var slut när mötet var över). Vi började med att presentera oss och sen gick vi runt hela gänget som var där.

Enas om ett andra möte en vecka framåt och sätt upp lite infoblad på skolor och andra bra ställen att annonsera. Försök att få ihop en liten kärngrupp.

Efter tre möten och två IRC-möten så har det framstått en som verkar kunna ta initiativ, lämna över ansvaret för den lokala arbetsgruppen på honom men var med på möten när det går, det är viktigt att man syns och dom inte känner sig övergivna.

Nu kan arbetsgruppen klara av lokala sysslor som att plocka fram annonser, affischering, värva nya medlemmar och hålla lokala infomöten.

Nu finns det tid över att dra ihop nya grupper i andra städer och kommuner, kolla var det finns medlemmar och ring runt igen.

Repetera!

Och hör gärna med andra lokala grupper om tips osv. Forumet här är en bra plats att fråga om hjälp eftersom många andra valkretsar redan gått igenom de problem ni ställs inför.

Lycka till!

Om det finns intresse och behov kan jag tänka mig att åka ner till Sundsvall över en helgdag för att hjälpa till med diskussioner osv. Men inte under påsk, då är jag i fjällen. :cool:

/Göran

Bo Leuf
2006-04-22, 17:54
Jag kommer vad det lider att besöka orter i Västernorrland, gammal Härnösandsbo som jag är, och vill gärna träffa de som är engagerade. Men detta blir närmare sommaren, exempelvis i Sundsvall, Östersund, m fl ställen om folk kan tänka sig ett informellt möte.

Innan dess hjälper jag gärna att stötta på de sätt jag kan från Göteborg.

Läs annars gärna tråden om att bygga gruppidentitet https://www.piratpartiet.se/forum/Topic19776-17-1.aspx och börja genast se till att 'Pirat' blir synligt. Detta är något som varje person kan göra själv.

Se även trådar i Kampanjmaterial.

Per Andersson
2006-05-03, 00:01
Jag hade från början bara tänkt gå och rösta på PP på valdagen, men känner nu att jag kan hjälpa till med mer om det så skulle behövas.

Bor för övrigt i Kramfors/Sundsvall, till hösten blir det bara Sundsvall.

Bo Leuf
2006-05-03, 00:22
Utmärkt att bli mer aktiv. Om inget annat, så skaffa klistermärken och visitkort som tydligt exponerar 'Piratpartiet' och sprid synligheten ända ut till ekorrarna och älgarna. :)

Göran Axelsson
2006-05-03, 09:31
Toppen, lite aktivitet!

Jag beställde klistermärken innan helgen och borde få dom idag. Om du vill kan jag skicka ner en 100-pack som ni kan sprida i Sundsvall. Det är dags att det börjar hända nåt där, ni kan väl inte vara sämre än Umeå... ;)

Jag hjälper gärna till med tips och nåt besök men det krävs att det finns några i Sundsvall som kan driva det på lite längre sikt. Det finns inget som hindrar att nån tar på sig att arrangera ett första möte för att sedan stiga åt sidan.

Jag har aldrig startat en valkrets eller varit aktiv inom politiken förut så jag har gjort många misstag på vägen att starta upp Västerbotten, men hellre det än att inget blir gjort.

/Göran

Per Andersson
2006-05-03, 11:10
Jag beställde klistermärken innan helgen och borde få dom idag. Om du vill kan jag skicka ner en 100-pack som ni kan sprida i Sundsvall. Det är dags att det börjar hända nåt där, ni kan väl inte vara sämre än Umeå... ;)

Det skulle jag inte ha nått emot, PMar dig min adress senare. :)

Det finns inget som hindrar att nån tar på sig att arrangera ett första möte för att sedan stiga åt sidan.

Jag gillade den meningen, jag vet inte om jag har kunskap till att utföra det men kan försöka. Till alla som vill komma på ett möte i Sundsvall: börja skriva i tråden.

Daniel Nyström
2006-05-03, 15:54
Fantastiskt att det börjar röra sig lite här!

Blev ju riktigt orolig efter resultatet av min poll tidigare...

Jag har dessvärre nog svårt att ta mig till ett möte i Sundsvall.

Men ang. klistermärken så får du gärna skicka ett 20-tal hit lite västerut också! :)

Göran Axelsson
2006-05-03, 17:23
Eftersom det inte finns nån organisation så är det viktigaste att göra nu att fixa en lokal. Det kan vara hemma hos nån med stor lägenhet, fikarummet på jobbet, en skola, en pizzeria eller helt enkelt ett fik nånstans på stan. Vårat första möte var det som vi hade mest besökare på, vi var åtta stycken som satt och snackade i fyra timmar. Räkna med att det inte kommer bli något vettigt gjort de första timmarna, man behöver tid för att lära känna varann.

Eftersom man inte kan tillfredställa alla och om man ska få fram den ultimata tiden som passar så många som möjligt kommer det att dra ut på tiden. Har ni ett ställe att mötas så spika en tid som fungerar för den som fixade lokalen.

Lägg mötet ca en vecka fram för att kunna annonsera och dra in lite folk. Alla ska vara välkomna även om dom inte är medlemmar.... än.

Om ni lägger mötet lämpligt i tid för att det ska passa bussarna mot Umeå under en helg så kan jag komma förbi på mötet. Dvs inom 13.15 - 16.00 lördag eller 15.45 - 18.10 söndag. Jag är beredd att satsa en dag och 400 kr på er så skaffa fram en lämplig lokal där vi kan sitta och snacka ett par timmar så ska det här nog ta fart. Jag kan till och med vara med och ringa runt i er valkrets bara lokalen finns.

Nu måste jag dra, vi har ett möte här i Umeå på ett fik, jag hoppas att det kommer några andra dit annars blir det ensamt... tar nog med en bok för säkerhets skull. ;)

/Göran