handdator

Visa fullständig version : Äntligen är Piratpartiets sanna natur avslöjad

Tommy Florstedt
2008-02-03, 08:51
Vad som döljer sig innanför deras betalspärr vet jag inte men den som vet kan ju berätta

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article1755868.ab

Robin Royal-Teaze
2008-02-03, 09:17
Från dagens eller gårdagens papperstidning?

*Hoppas också att någon skall kopiera artikeln hit*

Staffan Lindberg
2008-02-03, 09:38
http://rafb.net/p/Cw0OjV73.txt

oopsie :)

Infol
2008-02-03, 10:03
vem är stollig egentligen??

De tar nämligen in runt 20 miljoner kronor i reklam på sin

sajt.

intressant att skribenten tar detta som faktum, när det ej är bevisat ännu.. är man ej oskyldig till motsatsen bevisats?

blev lite småirriterad när ovanstående användes som länk på aftonbladet till artikel på e24, och det visar sig att detta är ett citat i originalartikeln, men att citationstecknen "försvunnit" på aftonbladets hemsida - således rapporterar man lobbyisternas åsikter som fakta - skrämmande...

Alexander F
2008-02-03, 10:26
Vem har skrivit det där?

Är det "journalistiskt" material eller en insändare?

larsl
2008-02-03, 10:34
Alexander F (2008-Feb-03)Vem har skrivit det där?

Är det "journalistiskt" material eller en insändare?

Jan Guillou, verkar det som. I en "kolumn", så det ligger väl närmare en blogg eller insändare än något journalistiskt underbyggt. Han använder t.ex. IFPIs desinformation om att fildelningen skulle ha minskat i Finland fast oberoende forskning visar det motsatta.

Jag kan dock inte se i texten vad han menar är vår sanna natur, han svamlar mest om The Pirate Bay.

niescha
2008-02-03, 10:39
Nu blev jag riktigt glad över att jag inte gick och såg Arn på bio under julhelgen. Fast nu tar väl Janne det som att jag har laddat ner filmen och sett den så istället. Men det har jag inte gjort!

Verkar som att så fort en persons intäktskälla hotas blir denne oförmögen att acceptera fakta och ändra på sig frivilligt.

Fast då kanske jag borde gått och sett filmen på bio. :hehe:

infinite_emma
2008-02-03, 10:53
Då har jag bloggat om artikeln (http://opassande.se/index.php/2008/02/03/antligen-ar-jan-guillous-sanna-natur-avslojad/), och citerat en del av det han skrivit. Jag misstänker att han inte alls hade tänkt sig att piratpartiet skulle få så mycket uppmärksamhet som rubriken låter påskina.

Robin Royal-Teaze
2008-02-03, 10:59
Således den förväntade blandningen av felaktiga fakta (13 moderater har förminskats till 8), bristande logik (å ena sidan går det inte för skivbolagen att tjäna pengar längre om TPB får hållas, å andra sidan är TPB extra brottsliga just därför att de tjänat pengar), rena lögner (påståendet att det ingår i piratideologin att bryta sig in och stjäla originalinspelningar innan de släppts i handeln), invektiv (piratpartiet utnämns till stolleparti) samt fulspelstekniken guilt by association (när han lyfter fram att en av de åtalade har gjort sig skyldig till misshandel av invandrare när han var ung).

Janne G har ju för övrigt själv gjort sig skyldig till misshandel när han var ung och gick på internatskola, väl dokumenterat i både bokform och filmdito vid det här laget, och att detta delvis skedde av ideologiska skäl och hat mot överklassen har tidigare lyfts fram som förmildrande och för att stärka argumentationen om att allt skedde i självförsvar från hans egen sida.

Sedan finns där också en biargument om mailväxling som avslöjar att personerna bakom TPB i sådan har diskuterat möjligheterna att börja ta betalt för nedladdningar. Diskuterat! Sedan när blev det fult att diskutera möjligheten att tjäna pengar, jag skulle också ha funderat på framtida inkomstmöjligheter om jag jobbat med TPB! Janne G har säkert själv när han var ung och stod långt till vänster diskuterat möjligheten att göra revolution, det var ju så att säga ett legitimt ämne i den kretsarna på den tiden, och om det hade funnits internet då så hade han säkert gjort sig skyldig till att diskutera på liknande sätt i mail, och kanske till och med vad han skulle försörja sig på efteråt...

Janne Karlsson
2008-02-03, 11:14
Jag tror att Jan bara väntar på att någon piratpartist skall gå i fällan och lägga upp artikeln i forumet, så att han sedan kan säga att Piratpartiet sprider upphovsrättsskyddat material.

mobboffer
2008-02-03, 11:22
niescha (2008-Feb-03)Nu blev jag riktigt glad över att jag inte gick och såg Arn på bio under julhelgen.

Du ska nog vara glad av en annan anledning också. Det var den sämsta film jag sett på länge och troligtvis den sämsta jag nånsin sett på bio.

Robin Royal-Teaze
2008-02-03, 11:33
malavel (2008-Feb-03)niescha (2008-Feb-03)Nu blev jag riktigt glad över att jag inte gick och såg Arn på bio under julhelgen.

Du ska nog vara glad av en annan anledning också. Det var den sämsta film jag sett på länge och troligtvis den sämsta jag nånsin sett på bio.

Sämre än den av den "högkvalitativa" filmindustrin en gång i tiden hårdlanserade "Blair Witch Project"???

C64
2008-02-03, 11:35
Systemet bärs upp av en väl organiserad brottslighet där ligorna sins emellan delat upp

arbetet så att en del genom inbrott eller mutor skaffar fram originalinspelningar innan de kommit ut

på marknaden, avkodar dem och skickar jobbet vidare till distributörerna, där sajten Pirate Bay är den

mest ökända.

Ja blir så jvla trött på detta återkommande skitsnack och falsk propaganda, är de helt hjärntvättade, oinsatta och dumma i huvet?! För det första så är samtliga fall som dömts från DC++, här finns inte ens en hemsida som agerar sökmotor. Filer delas helt och hållet direkt mellan PRIVATPERSONERS hårddiskar, det samma gäller många andra exempelvis gamla Kazaa. Torrentfiler går även det att skapa själv, om vi nu pratar det som TPB byger på.

Sverige är nummer ett i världen när det gäller att stjäla musik, film, litteratur och spel på internet.

Mest stjäl svenskarna musik. Av årliga 1 800 000 nedladdningar är bara 400 000 hederligt betalda och

resten stöld.

Öhh ok, men förklara då varför spelbranschen slår rekord varje år och senast i somras blev det biorekord (TROTS hemmabion och "piraterna")? DVD filmer säljs som aldrig förr, och finns till bra priser överallt. Sedan är den fiktiva siffran 1 800 000 nedladdningar bara ett fantasifoster som är FULLSTÄNDIGT IRRELEVANT, då dessa aldrig skulle sålts ändå. Detta är en sak som inte går in, folk laddar ner mkt och köper en del. Den köpta delen kommer inte växa linjärt med minskad nedladdning, möjligtvis t.o.m minska!!!

Om det säljs 400 000 nedladdade skräp MP3:or, som dessutom är DRM-skadade, i Sverige. Så tycker jag det är en grymt BRA start för denna nya försläljningsmetod! Förhållandet 1800000/400000 verkar helt normalt, för majoriteten av "piratnedladdningen" är låtar av typen 'kul att ha, men skulle aldrig köpa' t.ex gammal nostalgi från sin ungdom!!!

mobboffer
2008-02-03, 11:43
Ännu en Peter Andersson (2008-Feb-03)Sämre än den av den "högkvalitativa" filmindustrin en gång i tiden hårdlanserade "Blair Witch Project"???

Jag såg inte den på bio och kommer inte ens ihåg om jag såg klart den.

Janne Karlsson
2008-02-03, 11:44
Systemet bärs upp av en väl organiserad brottslighet där ligorna sins emellan delat upp

arbetet så att en del genom inbrott eller mutor skaffar fram originalinspelningar innan de kommit ut

på marknaden, avkodar dem och skickar jobbet vidare till distributörerna, där sajten Pirate Bay är den

mest ökända.

Eftersom Jan kallar fildelning för stöld, så blir det väldigt svårt att veta vad han menar med inbrott och mutor.

C64
2008-02-03, 11:44
Janne Karlsson (2008-Feb-03)Jag tror att Jan bara väntar på att någon piratpartist skall gå i fällan och lägga upp artikeln i forumet, så att han sedan kan säga att Piratpartiet sprider upphovsrättsskyddat material.

Det är lätt att bli lite nojig och konspirationsteoretisk i dessa tider med tvivaleaktiga lagförslag, falska rapporter från upphovsindustrin, behandlingar av Pirate Bay osv.

Men varför annars lägga denna typ av standardartikel i Plusbilagan? Hmm, du kan ha rätt, men känns lite magstarkt.

Robin Royal-Teaze
2008-02-03, 11:51
Till JG:s försvar (sic!) kan dock sägas att han bara nämner filmbranschen i förbifarten, man kan ju förmoda att han antagligen innerst inne inte har något emot att/om Hollywoodfilmer där skurkarna är araber (och så är det ju ofta nuförtiden) fildelas på sånt sätt att eventuell vinst går producenterna förbi. :P

Janne Karlsson
2008-02-03, 11:56
Men varför annars lägga denna typ av standardartikel i Plusbilagan? Hmm, du kan ha rätt, men känns lite magstarkt.

Jans artiklar brukar alltid vara i Plusbilagan, så det kanske inte är så konstigt, men jag försöker att aldrig underskatta mina motståndare och när Jan lägger artikeln på den nivån han gör, så kan han nog fortsätta på samma nivå.

Jag är konspiratorisk enligt mina vänner, så där har du nog rätt :)

Peter Norgren
2008-02-03, 12:12
Vad är det som gör författarna i Piratförlaget så förbannade att de skriver "hat"artiklar om Piratpartiet utan att göra någon som helst research först om partiet? Vi blir ofta anklagade för diverse saker som vid en snabb kontroll emot partiprogramet visar sig helt felaktiga. Janne har dessutom vid flera tillfällen sagt öppet att han inte förstår sig på den nya tekniken med datorer och fildelning.

Eftersom författare knappast är direkt hotade av fildelning och särskillt inte de under Piratförlaget då det är väldigt enkelt och billigt att köpa deras pockets överallt, så undrar jag vad det är som ligger bakom dessa känslostormar ifrån författarna på Piratförlaget. Något måste driva dessa människor som i normala fall brukar vara hyffsat rationella att skriva på ren känsla istället.

Richie
2008-02-03, 12:30
Peter Norgren (2008-Feb-03)Vad är det som gör författarna i Piratförlaget så förbannade att de skriver "hat"artiklar om Piratpartiet utan att göra någon som helst research först om partiet?

Min gissning är att de inte skriver som författare, utan som förlagsägare. Liza och Jan äger Piratförlaget ihop.

Att sen Lizas rubrik bäst passar in på just förlagsägare och skivbolagsdirektörer (lata parasiter) är ju kanske en annan sak...

Peter Norgren
2008-02-03, 12:48
Richie (2008-Feb-03)Peter Norgren (2008-Feb-03)Vad är det som gör författarna i Piratförlaget så förbannade att de skriver "hat"artiklar om Piratpartiet utan att göra någon som helst research först om partiet?

Min gissning är att de inte skriver som författare, utan som förlagsägare. Liza och Jan äger Piratförlaget ihop.

Att sen Lizas rubrik bäst passar in på just förlagsägare och skivbolagsdirektörer (lata parasiter) är ju kanske en annan sak...

Mycket möjligt, men jag kan inte se på vilket sätt Piratförlaget är hotat? Skulle det vara att deras ljudböcker sprids på nätet?

Själv har jag svårt att se att någon laddar ned och nöjer sig med att lyssna på en ljudbok istället för att köpa en pocket eller bok. (Annat än som smakprov)

sallad
2008-02-03, 13:01
Guillou och Marklund är nog bara upprörda för att de inte förutsåg vad deras förlagsnamn skulle associeras med. :D

Winston Smith
2008-02-03, 13:36
Guillou försöker locka fram någon sorts samlad vänsterattack mot upphovsrättsreformisterna. Observera hur Guillou försöker frammana bilden att upphovsrättsreformisterna bara finns bland borgerliga partier och stollepartiet Piratpartiet, när sanningen är att de finns utspridda över hela det politiska spektret och att det är de konservativa inom (m) och (kd) som är de största försvararna av nuvarande lagstiftning.

Edit: Notera t.ex. att övriga partiers ungdomsförbund gärna demonstrerat tillsammans med Piratpartiet.

larsl
2008-02-03, 14:12
Ännu en Peter Andersson (2008-Feb-03)malavel (2008-Feb-03)niescha (2008-Feb-03)Nu blev jag riktigt glad över att jag inte gick och såg Arn på bio under julhelgen.

Sämre än den av den "högkvalitativa" filmindustrin en gång i tiden hårdlanserade "Blair Witch Project"???

Äh, den var väl inte så dålig? Storyn var kanske inte någon höjdare men formatet var ju lite originellt och kul.

Edit: "Blair witch project" alltså, "Arn" har inte jag heller sett.

Axx0
2008-02-03, 15:44
pike (2008-Feb-03)http://rafb.net/p/Cw0OjV73.txt

oopsie :)

Äkta aftonbladet journalistik. Vill man läsa riktiga nyheter så rekommenderar jag boyahed (http://boyahed.com) eller varför inte Knasen (http://warpdrive.se/23409)?

ATIX
2008-02-03, 15:55
...dels har de diskuterat ett sätt att börja ta betalt för nedladdningar av det stöldgods de presenterar på sin sajt.

Mmm, tror pundaren själv på detta borde han skjutas direkt. Sajten hade liksom gått i graven den dagen man hade börjat ta betalt!

Jag blir bara så förbannad på dessa idioter, kan vi inte eliminera alla lögnhalsar från jorden?

oscar
2008-02-03, 20:41
Janne Karlsson (2008-Feb-03)Jag tror att Jan bara väntar på att någon piratpartist skall gå i fällan och lägga upp artikeln i forumet, så att han sedan kan säga att Piratpartiet sprider upphovsrättsskyddat material.

Hmm, jag scannade artikeln från papperstidningen och rumsterade om lite med bilden och la upp på min blogg ... :cool:

http://swartz.typepad.com/texplorer/2008/02/vad-anti-pirate.html

Fast vill man läsa hela texten får man gå till länken tidigare här i tråden.

Ken Rabelius
2008-02-03, 20:55
vådå, "piratpartiets sanna natur" ?

Vad är enligt honom pp´s sanna natur? det framgår inte i texten.

Han svammlar precis som liza marklund om tjuvar och stöld, och att TPB skulle tjäna mångmiljon belopp på reklam intäckter. Märkligt att det förekommer en debatt? Han tycker väll hellre att folk ska foga sig efter upphovsrätts maffians och skivbolagens krav utan att ställa motkrav?

Snacka om skämt :)

C64
2008-02-03, 22:25
Nu blir jag förvirrad, var inte Jan starkt kritiskt till alla övervakningsförslag som presenterades i höstas i 'jakten på fildelare'? Har för mig att han pratade om att 'detta är terroristlagar i praktiken' eller nåt sånt. Någon annan som minns sommaren/höstens diskussioner 2007?

Får leta lite bland gamla bokmärken och se om jag hittar nåt.

Ahruman
2008-02-03, 22:28
C64 (2008-Feb-03)Nu blir jag förvirrad, var inte Jan starkt kritiskt till alla övervakningsförslag som presenterades i höstas i 'jakten på fildelare'? Har för mig att han pratade om att 'detta är terroristlagar i praktiken' eller nåt sånt.

Det var apropå faktiska terroristlagar.

Winston Smith
2008-02-03, 22:29
Ahruman (2008-Feb-03)C64 (2008-Feb-03)Nu blir jag förvirrad, var inte Jan starkt kritiskt till alla övervakningsförslag som presenterades i höstas i 'jakten på fildelare'? Har för mig att han pratade om att 'detta är terroristlagar i praktiken' eller nåt sånt.

Så vad är det egentligen som Guillou föreslår när det gäller fildelning och upphovsrätt?

Ahruman
2008-02-03, 22:35
Winston Smith (2008-Feb-03)Ahruman (2008-Feb-03)C64 (2008-Feb-03)Nu blir jag förvirrad, var inte Jan starkt kritiskt till alla övervakningsförslag som presenterades i höstas i 'jakten på fildelare'? Har för mig att han pratade om att 'detta är terroristlagar i praktiken' eller nåt sånt.

Så vad är det egentligen som Guillou föreslår när det gäller fildelning och upphovsrätt?

Lagar som ser ut som terroristlagar men faktiskt är fildelningslagar. Kameleonter, alltså. Det är väl ingen som har något emot gulliga små kameleonter?

Winston Smith
2008-02-03, 22:39
Ahruman (2008-Feb-03)Lagar som ser ut som terroristlagar men faktiskt är fildelningslagar. Kameleonter, alltså. Det är väl ingen som har något emot gulliga små kameleonter?

Säger han uttryckligen detta? Liza Marklund viftade ju bort övervakningsproblemet med argumentet att hon redan är övervakad när hon går i affärer. Jag hade förväntat mig större insikt från Guillou.

TeirdeZ
2008-02-03, 22:42
Winston Smith (2008-Feb-03)Säger han uttryckligen detta? Liza Marklund viftade ju bort övervakningsproblemet med argumentet att hon redan är övervakad när hon går i affärer. Jag hade förväntat mig större insikt från Guillou.

Visst blir man besviken när det pågår hjälte-slakt?

Först föll Horace, och nu faller Jan. I ett förfallet, murket och elakt universum skulle min hjälte-idol-serietecknare Ulf Lundkvist snart ansluta sig till leden också :(

of_darkness
2008-02-03, 23:04
Visst blir man besviken när det pågår hjälte-slakt?

Först föll Horace, och nu faller Jan. I ett förfallet, murket och elakt universum skulle min hjälte-idol-serietecknare Ulf Lundkvist snart ansluta sig till leden också [Sad]

Du får nog ta o sluta o ha hjältar helt enkelt;) (eller skaffa dig nya säkrare hjältar):P

Men visst de ejävligt tråkigt när personer som annars har sagt både det ena o de andra bra saken plöttsligen blir till värsta psykadelika tripps monstren:P(eller så har nån jävle mass nedknarkat oss ,och det är därför vi tror att de sägger sånan där dumma saker som de säger)^^^:P

Ahruman
2008-02-03, 23:07
Winston Smith (2008-Feb-03)Ahruman (2008-Feb-03)Lagar som ser ut som terroristlagar men faktiskt är fildelningslagar. Kameleonter, alltså. Det är väl ingen som har något emot gulliga små kameleonter?

Säger han uttryckligen detta? Liza Marklund viftade ju bort övervakningsproblemet med argumentet att hon redan är övervakad när hon går i affärer. Jag hade förväntat mig större insikt från Guillou.

Jag kan inte uttala mig om vad Jan Gillou tänker. Jag säger bara att citatet om ”terroristlagar i praktiken” inte handlade om fildelning utan om förföljelse av muslimer. Aftonbladetkrönikan ger ju intrycket att han inte ser någon koppling.

Winston Smith
2008-02-03, 23:44
Ahruman (2008-Feb-03)Jag kan inte uttala mig om vad Jan Gillou tänker. Jag säger bara att citatet om ”terroristlagar i praktiken” inte handlade om fildelning utan om förföljelse av muslimer. Aftonbladetkrönikan ger ju intrycket att han inte ser någon koppling.

Guillou har kanske inte så mycket emot övervakning i största allmänhet. Guillou kritiserar ju vissa lagar utifrån insikten att dessa lagar har skapats med syftet att behandla vissa grupper (i synnerhet invandrade muslimer) sämre än övriga invånare. Det är nog detta som stör honom, inte övervakningen i sig.

För Guillou blir övervakningsaspekten av fildelningsfrågan bara tomma ord - ord som i hans öron riskerar att ta ifrån honom viktiga inkomstkällor.

Eftersom Guillou är så oinsatt i IT (använder mekanisk skrivmaskin osv) så finns det kanske anledning att tro att han har en ganska grov bild av vad fildelning handlar om och hur det fungerar.

eXistenZe
2008-02-04, 10:09
Eller så är det så enkelt att dom får betalt för att kasta skit i vår riktning från diverse håll, givetvis under bordet. och JA jag är fullständigt övertygad om att hela systemet är fullspäckat med korruption...

RikMatts
2008-02-04, 10:27
I likhet med Albert Bonnier piratöversatte Lars Johan Hierta utländska romaner för sin utgivningsserie av utländsk litteratur. Pirateri i kommersiellt syfte alltså.

Vinnarna skriver historien. Och ropar alltså nu Tjuv! Men han som sa det, han va det. På 1800-talet.

Och vi som bara vill tillåta icke-kommersiell fildelning...

Winston Smith
2008-02-04, 20:02
eXistenZe (2008-Feb-04)Eller så är det så enkelt att dom får betalt för att kasta skit i vår riktning från diverse håll, givetvis under bordet. och JA jag är fullständigt övertygad om att hela systemet är fullspäckat med korruption...

Nja, jag tror nog att Guillou får normalt gage för den där krönikan.

Companion
2008-02-05, 01:14
Hello... pike.. länken fungerar inte... jag får not found...

Please lägg upp artikeln ingen...!

//magnus

Fredrika
2008-02-05, 01:28
Companion (2008-Feb-05)länken fungerar inte... jag får not found...

Please lägg upp artikeln ingen...!

http://www.flashback.info/showpost.php?p=9864853&postcount=2096