handdator

Visa fullständig version : 2008-03-05: Ledningsgruppsmöte

Rick Falkvinge
2008-03-05, 20:23
[20:01:03] Rickard Falkvinge says: Då så, klockan är 20:00 (jag kollade). :)<br>
[20:01:32] Rickard Falkvinge says: Syftet med dagens övning är att gå igenom alla öppna puckar, och samtidigt bestämma vilka puckar vi INTE lägger energi på. Det blir alltså en checklista för allting vi har öppet, likväl som ett beslutsforum för att stänga saker som vi kände på men som inte fick traction eller som bedömdes meningslösa.<br>
[20:02:12] Rickard Falkvinge says: Jag kommer att posta en full logg i forumet under mötesprotokoll. Om någon vill säga något off the record, så skriv OFF THE RECORD först på raden.<br>
[20:02:18] Rickard Falkvinge says: Deltagande är partiledningen plus inbjudna. I praktiken är det en ganska stor grupp. Målet är att ha minst en person från varje krets med, för att få geografisk täckning.<br>
[20:02:38] Rickard Falkvinge says: Vad jag vet har vi följande öppna puckar. Är det någon jag missat?<br>
<br>
Ny websida - HTML/CSS-kodning<br>
Webbshop x 2 (custom plus egen)<br>
Vårkampanj<br>
Organisation - funktionärsbrev<br>
Nyhetsbrev<br>
DreamHack<br>
Pride<br>
Almedalen<br>
[20:02:53] Mårten Fjällström says: Internationell konferens<br>
[20:02:58] Nils Kadesjö says: Föreläsningsdagen med SSU<br>
[20:02:58] Jan Lindgren says: demonstration - om inte det går in under vårkampanjen<br>
[20:03:14] Rickard Falkvinge says: (Funktionärsbrev + nyhetsbrev: dessa möten synkar alltså med funktionärsbreven och nyhetsbreven fem dagar senare)<br>
[20:03:19] Rickard Falkvinge says: Bra, tre puckar till *lägger in*<br>
[20:04:13] Mårten Fjällström says: Hur mycket lokalt vill du ha in? Vi har ett antal lokala grejer på gång<br>
[20:04:17] Rickard Falkvinge says: Ny websida - HTML/CSS-kodning<br>
Webbshop x 2 (custom plus egen)<br>
Vårkampanj<br>
...plus demo<br>
Organisation - funktionärsbrev<br>
Nyhetsbrev<br>
Piratstudenterna i Uppsala, förestående kårval<br>
Föreläsning med SSU i Umeå<br>
Internationell konferens<br>
DreamHack<br>
Pride<br>
Almedalen<br>
<br>
<br>
något annat utestående?<br>
[20:04:40] Rickard Falkvinge says: Allting som behöver koordineras centralt. Sedan vill jag iofs ha de lokala grejerna till nyhetsbrevet, men det behöver man inte ta allas tid för här<br>
[20:04:56] Mårten Fjällström says: då är det inget mer härifrån<br>
[20:05:28] stefan flod says: European social forum<br>
[20:05:51] Rickard Falkvinge says: (ESF noterat) Ok, då kör vi. Ny hemsida. Status: vi har en färdig skiss och den ska inte diskuteras mer utan är mer än väl good enough for business (problemet är att den har diskuterats för länge). Nästa steg är att koda den i HTML/CSS. Hur får vi en frivillig?<br>
[20:05:57] stefan flod says: PP å UP nere i skåne ska vara där med en workshop<br>
[20:06:48] Rickard Falkvinge says: *chirp chirp chirp* inget om hur vi får en frivillig?<br>
[20:06:57] Jan Lindgren says: kolla inom partiet om vi har nån som kan och har tid att koda den?<br>
[20:07:05] Rickard Falkvinge says: bra, hur gör vi det?<br>
[20:07:09] Björn Odlund says: problemet är väll tid? konpetens och vilja finns nog<br>
[20:07:41] Jan Lindgren says: fråga på forum eller i nyhetsbrev<br>
[20:07:45] Rickard Falkvinge says: Tror samma sak, Björn. Så hur går vi vidare? Jag vill ha traction på alla de här punkterna, det enda svaret jag inte vill ha är "vi väntar och ser om det löser sig självt".<br>
[20:08:15] Mårten Fjällström says: var finns skissen? Underlättar om man har en bild av vad som ska göras<br>
[20:08:18] Björn Odlund says: söker aktivt? eller har vi redan testat det?<br>
[20:08:30] Rickard Falkvinge says: Bra. Fråga i forum och på nyhetsbrev. Fråga läggs ut i "Hjälp sökes" och ut i nyhetsbrevet. *noterar*<br>
[20:08:54] Rickard Falkvinge says: vi har frågat runt i allmänhet. Men nu har vi actions för att gå vidare. Jag är nöjd. Ska vi fortsätta eller har någon något mer uppenbart?<br>
[20:09:03] Nils Kadesjö says: Antar att det inte är ett alternativ att ge betalt men vi kanske kan ge något som belöning? Typ t-shirts och annat.<br>
[20:09:03] Rickard Falkvinge says: Mårten, skissen finns... öh...<br>
[20:09:07] Jan Lindgren says: det skulle kunna vara en återkommande del av nyhetsbrevet... en "hjälp sökes"-sektion<br>
[20:09:08] Rickard Falkvinge says: Nils, bra poäng.<br>
[20:09:12] Rickard Falkvinge says: *T-shirts*<br>
[20:09:31] stefan flod says: en hjälp sökes-sektion var en bra idé!<br>
[20:09:38] Rickard Falkvinge says: eller jag har specialbelöningar här, läderbandanas med PIRAT tryckt på, "för särskilda insatser - kan inte köpas". Det kan vara ett alternativ<br>
[20:09:44] Jan Lindgren says: perfekt!<br>
[20:09:51] stefan flod says: UP skulle också vela vara med på ett hörn där.<br>
[20:09:52] Daniel Nyström says: *medhåll*<br>
[20:09:55] Björn Odlund says: lederhosen!<br>
[20:10:00] Rickard Falkvinge says: UP, vad vill UP?<br>
[20:10:10] Jan Lindgren says: eller... så får den som hjälper till välja en belöning. antingen t-shirt eller bandana<br>
[20:10:12] Mårten Fjällström says: här är hjälp sökes: http://forum.piratpartiet.se/Forum125-1.aspx<br>
[20:10:21] Rickard Falkvinge says: Janne, jag håller med, alla vill inte ha bandanas<br>
[20:10:33] Rickard Falkvinge says: men lite av poängen när jag skaffade dem är att de inte kan köpas utan bara förtjänas<br>
[20:10:46] Jan Lindgren says: absolut. men alla kanske inte vill ha<br>
[20:10:57] Nils Kadesjö says: Det verkar inte som hjälp sökes delen på forumet är så välbesökt. Kan vi lägga till någon länk på framsidan?<br>
[20:11:16] Christian Engström says: läser inte alla forumet via recent posts?<br>
[20:11:17] stefan flod says: Webbsida, vårat stora US projekt behöver funktionärer över hela Sverige, en ny IT ansvarig till FS osv<br>
[20:11:18] Rickard Falkvinge says: Story på framsidan, ytterligare en bra puck, "webdesign sökes"<br>
[20:11:23] Daniel Nyström says: Vi skulle behöva något där man kunde följa upp alla projekt - duger forumet?<br>
[20:11:35] Björn Odlund says: CE: mjo, tror det<br>
[20:11:36] Rickard Falkvinge says: wikin är lite till för det? wiki.piratpartiet.se<br>
[20:12:06] Rickard Falkvinge says: websida, funktionärer över hela Sverige? det var större än att bara koda en skiss i HTML+CSS<br>
[20:12:10] Infinite Emma says: http://www.p2punite.org/p/pp_skiss8.png ursäkta att jag är sen<br>
[20:12:30] Björn Odlund says: grymm! :)<br>
[20:13:12] Rickard Falkvinge says: UP, vad behöver UP hjälp med? Det lät nästan som ett stort separat projekt som vi ska ta under egen rubrik?<br>
[20:13:25] Infinite Emma says: det behöver nog filas en del på looken, finjusteringar och lösningar för hur man gör med blogglänkning osv men annars är den nog så klar den kan bli<br>
[20:13:34] stefan flod says: Får vi igenom vårat projekt hos ungdomstyrelsen så kommer det hända väldigt mycket i UP :)<br>
[20:13:54] Rickard Falkvinge says: ok. Ska vi avvakta med beslut tills vi har nödvändig information eller är det något som kan, bör och behöver förberedas?<br>
[20:14:22] Rickard Falkvinge says: (noterar att mötet har tagit en kvart redan och vi har mycket att gå igenom - vi behöver hålla ganska snabbt tempo för att gå igenom öppna puckar)<br>
[20:14:46] Rickard Falkvinge says: Emma, håller med om att den är klar<br>
[20:15:01] Björn Odlund says: /kommer vi längre på denna punkten?<br>
[20:15:10] Infinite Emma says: smått förvirrad över vad ämnet är, UP eller webbsidan?<br>
[20:15:18] Björn Odlund håller med emma <br>
[20:15:28] Rickard Falkvinge says: det är vad UP vill. Men jag tror vi tar det under separat rubrik. Annars (precis, Emma) så blandar vi ihop frågorna. Första andra tredje stängd *bank*.<br>
[20:15:49] Rickard Falkvinge says: nästa *kolla listan* är Webbshop x 2.<br>
[20:16:11] stefan flod says: precis UP är lite offtopic<br>
[20:16:15] Rickard Falkvinge says: Status på vår customshop är att Jonathan Kindh har kontakt med Spreadshirt som hjälper oss sätta upp en ersättare till Polyshop.<br>
[20:16:25] Infinite Emma says: där inväntar jag någon form av länk från någon som suttit och kodat på kammaren, ska layouta den när han kommer till skott<br>
[20:16:31] Björn Odlund says: bara tänkt kolla om folk vet att polyshop startar upp igen i någon form *såg på annat forum i förbifarten*<br>
[20:16:59] Rickard Falkvinge says: Status på vår egen shop är att vi hade en volontär i Uppsala, Erik, som ska sätta upp shoppen och har kontakt med Richie för att göra det. Efter den kontakten togs är jag blind. Någon som vet mer och/eller om vi behöver göra något?<br>
[20:17:05] Björn Odlund says: spreadshirt låter ju bra :)<br>
[20:17:22] Rickard Falkvinge says: om/när Polyshop kommer tillbaka kan vi ta ställning till det då, det primära nu är att få upp en shop eller flera<br>
[20:17:44] Mårten Fjällström says: vet inget mer om vår egen shop<br>
[20:17:50] Rickard Falkvinge says: ...ska naturligtvis stå HAR en volontär i Uppsala...<br>
[20:18:15] stefan flod says: det har vart en efterfrågan efter shoppen samt vi i UP vill så klar börja kränga våra ca 200 UP tshirt och Pins<br>
[20:18:33] Rickard Falkvinge says: ok. Vem tar kontakt med Erik för att stämma av, har någon naturliga kontakter? Yes, Stefan, håller med, jag vill också ha upp den.<br>
[20:18:41] Mårten Fjällström says: Jag kollar med erik<br>
[20:18:44] Rickard Falkvinge says: Jag kan stämma av läget på customshoppen med Jonathan.<br>
[20:19:03] Nils Kadesjö says: vad är skillnaden på de två shopparna?<br>
[20:19:07] Rickard Falkvinge says: Kanon. Två actions att återkomma till nästa möte. Next: Vårkampanj plus demo.<br>
[20:19:36] Rickard Falkvinge says: Nils: det ena är en custom printing (varje plagg tillverkas på beställning, högre pris men större sortiment), den andra är vårt eget lager (lägre pris, mindre sortiment)<br>
[20:20:11] Björn Odlund says: (kvalité är väl oxå en faktor?)<br>
[20:20:19] Rickard Falkvinge says: (Jag minns inte när vi snackade om vårkampanj tidigare men då kom vi (vilka nu "vi" var) fram till att om vi ska hålla en demo<br>
[20:20:32] Rickard Falkvinge says: (Björn: javisst, det finns förmodligen olika i båda shopparna)<br>
[20:21:03] Rickard Falkvinge says: Jag minns inte när vi snackade om vårkampanj tidigare men då kom vi (vilka nu "vi" var) fram till att om vi ska hålla en demo den 31 maj, vilket är ett bra datum (tvåårsdagen) så passar det bra med en vårkampanj två veckor innan koncentrerat.<br>
[20:21:18] Rickard Falkvinge says: Genom att hålla den begränsat i tid kan man få det till en koncentrerad kampanj snarare än att "vi ska jobba hela tiden".<br>
[20:21:37] Rickard Falkvinge says: så 16-31 maj ligger på bordet tentativt. Däremot är ämne och material helt öppet.<br>
[20:21:53] Rickard Falkvinge says: Tankar?<br>
[20:22:04] Rickard Falkvinge says: (som i "hur går vi vidare?")<br>
[20:22:16] Nils Kadesjö says: Samanfaller det med några viktiga händelser vi vet om?<br>
[20:22:20] Jan Lindgren says: låter bra. kan ju meddela att i stockholm har vi fått demotillstånd för den 31:a<br>
[20:22:24] Daniel Nyström says: §1 - Info ut i god tid<br>
[20:22:26] Rickard Falkvinge says: Janne, bra med demotillstånd<br>
[20:22:44] Rickard Falkvinge says: Daniel, bra med info ut i god tid. Behöver vi veta om inriktning och material för det? Vi borde i alla fall ha inriktningen klar?<br>
[20:22:44] Björn Odlund says: den där gången vi hade kampanj/demo i fyra städer var det grymt att se<br>
[20:22:50] Mårten Fjällström says: nils, årsdagen av Pirate Bay raiden<br>
[20:23:06] Rickard Falkvinge says: Björn, håller med, Stockholm-Göteborg-Malmö-Umeå tycker jag är en bra målsättning om vi kan nå det.<br>
[20:23:12] Jan Lindgren says: vore kul om det gick att få till demon i fler städer än bara stockholm. genomförbart?<br>
[20:23:27] Daniel Nyström says: En forumtråd om saken kanske?<br>
[20:23:34] Rickard Falkvinge says: Finns en sida på wikin<br>
[20:23:35] Mårten Fjällström says: då är väl nästa steg att bestämma tema. Brainstorm i forumet?<br>
[20:24:04] Daniel Nyström says: RF: Okej, ett inlägg i forumet med en länk till wikin då. :)<br>
[20:24:09] Jan Lindgren says: här i stockholm pratade vi på mötet igår om temat: "För ett skyddat privatliv"<br>
[20:24:28] Rickard Falkvinge says: vi kan storma i forumet, det är bättre än här. Här ska det gå snabbt och komma fram till "hur kommer vi vidare". En brainstorm i forumet är ett utmärkt sätt att gå vidare. Eller på wikin. Vilket som. Just för diskussioner tror jag mer på forumet, wikin är mer "hälla in information".<br>
[20:24:45] Jan Lindgren says: att inte bara reagera och vara emot nåt, utan att vara *för* något<br>
[20:24:46] Daniel Nyström says: Medhåll..<br>
[20:25:04] Jan Lindgren says: affischer och flygbald?<br>
[20:25:07] Daniel Nyström says: brainstorm på forumet -> samlad fakta/underlag i Wikin<br>
[20:25:09] Rickard Falkvinge says: skyddat privatliv är klassiskt. Kan vi precisera? Äh, nu börjar jag adhocspåna, vi tar det i forumet. Janne, startar du en tråd under strategi nånstans och postar vad ni kommit fram till?<br>
[20:25:10] Björn Odlund says: privatliv är bra som tema, man kanske ska specifiera det lite? låte lite flummigt?<br>
[20:26:04] Rickard Falkvinge says: kan vi stänga tråden med att vi diskuterar fram i forumet? (Ja, affischer och flygblad ska fram.)<br>
[20:26:10] Rickard Falkvinge says: stänga rubriken menar jag<br>
[20:26:20] Mårten Fjällström says: låter bra<br>
[20:26:23] Rickard Falkvinge says: bra första andra tredje bank.<br>
[20:27:26] Rickard Falkvinge says: nästa: *kollar* Organisation - funktionärsbrev. Det ska ut ett funktionärsbrev idag och är det något ni vill ha ut till funktionärer så hojta. Samtidigt, som uppföljning på vårkampanjen - vår organisation behöver väckas till liv igen. Det är nu 16^H15 månader till EU-valet och det börjar bli dags att få åtminstone alla kretsar operativa.<br>
[20:27:28] Rickard Falkvinge says: Hur gör vi det?<br>
[20:27:52] Rickard Falkvinge says: (En landstäckande vårkampanj förutsätter en landstäckande organisation.)<br>
[20:28:12] Infinite Emma says: vårkampanj nästa år, eller i år?<br>
[20:28:16] Rickard Falkvinge says: 2008<br>
[20:28:26] Rickard Falkvinge says: om två månader och elva dagar<br>
[20:28:58] Daniel Nyström says: Personliga brev från Rick? (notera pluralis)<br>
[20:29:08] Mårten Fjällström says: jag tror att det är lättast att få igång organisationen när tema och material och uppgifter börjar bli klart<br>
[20:29:14] Rickard Falkvinge says: Daniel: till vem?<br>
[20:29:30] Daniel Nyström says: RF: kommunleads?<br>
[20:29:38] Daniel Nyström says: Antog att det var på den nivån<br>
[20:29:39] Nils Kadesjö says: Skriva ihop någon text om vad det innebär att vara kommun/valkretsansvarig så att folk får en bättre bild av vad det innebär.<br>
[20:29:42] Infinite Emma says: vad har vi att erbjuda till funktionärer när de volonterar?<br>
[20:29:45] Rickard Falkvinge says: Mårten, du tänker att det är lättare att skapa organisationen kring en specifik uppgift, så som vi en gång skapade den kring att samla signaturer? *nods* makes sense. Har vi den tiden?<br>
[20:29:51] Bo Leuf says: kan man hitta nytt folk genom forum tro?<br>
[20:30:05] Nils Kadesjö says: Har funderat på att skriva på en sådan text själv men inte blivit av än.<br>
[20:30:12] Rickard Falkvinge says: Daniel: Kommunleads är naturligtvis välkomna där det går och vi har den graden av aktivitet, men mitt mål är att få (minst) alla kretsar operativa.<br>
[20:30:21] Daniel Nyström says: Nils: Bra poäng. Ge konkreta förslag vad dom kan göra! Många har inte kreativitetn.<br>
[20:30:24] Mårten Fjällström says: rick, exakt och bra fråga<br>
[20:30:26] Rickard Falkvinge says: Sådan text finns. *letar*<br>
[20:30:36] Daniel Nyström says: RF: ah, kretsar.. nu e jag med.<br>
[20:30:57] Infinite Emma says: vi borde ha något om det på framsidan också så att man kan ta initiativet och signa utan att bli ombedd via mail eller dylikt<br>
[20:31:25] Rickard Falkvinge says: land -> distrikt - > kretsar -> kommuner -> stadsdelar<br>
[20:31:31] Daniel Nyström says: Kan vi ha flera på samma plats? Annars är väl de flesta platser satta va?<br>
[20:31:52] Infinite Emma says: valsedesvolontärerna hade ju en ganska bra karta att klicka in sig på och skriva upp sig<br>
[20:31:56] Rickard Falkvinge says: flera vad på samma plats? ledare?<br>
[20:32:11] Daniel Nyström says: precis<br>
[20:32:16] Nils Kadesjö says: Något enkelt sätt att kolla upp organisationsträdet (har tjatat om det i evigheter ;))<br>
[20:32:21] Rickard Falkvinge says: ok. Så vad vi gör är att kontakta alla befintliga kretsledare, fråga om de fortfarande vill ha uppdraget, och sedan listar alla som behöver sättas till offentligt?<br>
[20:32:22] Daniel Nyström says: Många platser upptas väl redan av inaktiva personer.<br>
[20:32:30] Daniel Nyström says: God idé!<br>
[20:32:34] stefan flod says: håller med nils<br>
[20:32:36] Bo Leuf says: klickbar karta för att anmäla sig som självmotiverad verkar bra<br>
[20:32:49] Rickard Falkvinge says: daniel: nej, en kontaktperson per geografiskt område, gärna med en backup dock<br>
[20:33:00] Bo Leuf says: som komplement tillandra metoder<br>
[20:33:02] Daniel Nyström says: RF: Okej, då låter din idé god om att kontakta de befintliga.<br>
[20:33:03] Nils Kadesjö says: Rick och Bo, låter bra båda två<br>
[20:33:12] Rickard Falkvinge says: Nils, Daniel, Stefan: Vet, håller med. Jag kan göra ett fulhack för det, det är bättre än att ha grandiosa planer för ett helt nytt interface som aldrig kommer till skott<br>
[20:33:16] Infinite Emma says: dessutom kan man den vägen se vilken ens egna lokala representant är<br>
[20:33:26] Infinite Emma says: någon handfast att gå till och titta på typ<br>
[20:33:27] Björn Odlund says: FYI: jag har fortfarande inte hunnit ta kontakt med valkretsledare i mitt distrikt (förut ett par spontana mailkonversationer från folk som kontaktat mig), det har stått som prio1 på min to-do-list like forever men del har jag varit upptagen med att avveckla mig som flaskhals i valkretsen (ska vara klart nu) del mycket privat och varit trött och hängig. Har spanat runt och gjort mig en bild över distriktet, så det är mest att jag skall ta mig tid att sitta ner och ringa runt<br>
[20:33:57] Rickard Falkvinge says: Bo: klickbar karta är inte dumt, vi har redan en klickbar karta på framsidan, det är bara att komplettera den med en "här finns ingen ledare, är du intresserad?" om det inte finns någon. Samtidigt kan jag göra medlemsutskick till vakanta distrikt<br>
[20:33:57] Bo Leuf says: väst är ganska ödsligt då de flesta la av efter valet<br>
[20:34:01] Rickard Falkvinge says: kretsar menar jag<br>
[20:34:20] Rickard Falkvinge says: Emma, det har vi iofs genom kartan på framsidan, men ändå<br>
[20:34:29] Bo Leuf says: men med karta kan vi alla få överblick, tror inte så många vet om bristen<br>
[20:34:49] Bo Leuf says: inte konkret iaf<br>
[20:34:58] Rickard Falkvinge says: Björn, ok, du tar som puck att ringa runt till Väst. Kan vi lägga det på distriktsledarna att kolla upp vilka kretsledare som vill vara kvar? Kan vi få en ack från distriktsledarna på det?<br>
[20:35:14] Infinite Emma says: finns det någon färdig tanke om vad regionala representanter förväntas göra?<br>
[20:35:27] Rickard Falkvinge says: Emma, på vilken nivå?<br>
[20:35:28] Infinite Emma says: ingår liksom i paketet i frågan "vad har vi att erbjuda volontärer"<br>
[20:35:29] Nils Kadesjö says: Det funkar för mig<br>
[20:35:35] Rickard Falkvinge says: Ack från Norr<br>
[20:35:49] Rickard Falkvinge says: Öst, vi har inte Torbjörn här. Mårten, kan du vara ställis?<br>
[20:35:57] Infinite Emma says: Är det olika för olika befattningar så måste det framgå, upplever jag det som<br>
[20:35:58] Mårten Fjällström says: jag tycker det låter som att vi har en fungerande plan. Koppla check-upen med att vi inventerar för den vårkampnaj som planeras (länk)<br>
[20:36:08] Mårten Fjällström says: ok, ställis<br>
[20:36:20] Mårten Fjällström says: så ja från öst<br>
[20:36:25] Björn Odlund says: Rick: japp, ska verkligen försöka få det gjort under mars<br>
[20:36:40] Rickard Falkvinge says: kanon, kan du inventera kretsledarna Öst isf?<br>
[20:37:10] Mårten Fjällström says: jag eller Torbjörn gör det<br>
[20:37:14] Björn Odlund says: (me gjorde fin överblickskarta över väst http://enterprise.hb.se/~bjorn/V%c3%a4stra%20distriktet%20f%c3%a4rg2.jpeg )<br>
[20:37:22] Nils Kadesjö says: Rick, visst sa du att det fanns något färdigt dokument om vad det innebär att vara kretsledare?<br>
[20:37:43] Bo Leuf says: BO; not found?<br>
[20:38:18] Rickard Falkvinge says: Nils, ja, men det är apgammalt ser jag när jag läser det<br>
[20:38:35] Rickard Falkvinge says: postar det på wikin för referens senare så kan man iaf ha det som startkladd<br>
[20:38:40] Nils Kadesjö says: bra<br>
[20:38:44] Rickard Falkvinge says: däremot finns det ett "ledarskap i Piratpartiet" som fortfarande är aktuellt<br>
[20:38:57] Infinite Emma says: Jag tycker i alla fall att det är viktigt att fundera över vad man har att erbjuda volontärer i form av backning som information och praktiska förväntningar av uppgiften<br>
[20:39:13] Bo Leuf says: gott, emma<br>
[20:39:14] Rickard Falkvinge says: Yes, Emma. Håller absolut med. Bra. Vi har en plan för att gå vidare. Nästa puck: Funktionärsbrevet. Vad ska med? Detta?<br>
[20:39:26] Bo Leuf says: ja<br>
[20:39:40] Bo Leuf says: iaf sammanfattat<br>
[20:39:45] Rickard Falkvinge says: som i "inventering av organisationen" alltså<br>
[20:39:55] Rickard Falkvinge says: sammanfattning av hela mötet är iofs bra<br>
[20:40:00] Rickard Falkvinge says: ger en puls<br>
[20:40:12] Rickard Falkvinge says: något annat?<br>
[20:40:20] Daniel Nyström says: Om att vara aktiv?<br>
[20:40:30] Infinite Emma says: datum att inte välja att åka på semester på<br>
[20:40:36] Daniel Nyström says: Kan man uppmana de som känner att dom inte hinner med, att avsäga sig?<br>
[20:40:54] Daniel Nyström says: (på ett fint sätt naturligtvis..)<br>
[20:41:13] Rickard Falkvinge says: tror inte det skulle fungera, det är för hög obekvämfaktor. Det är enklare att svara på frågan när man blir direkt kontaktad.<br>
[20:41:26] Nils Kadesjö says: en del personer kan ibland vara väldigt bra och sen inte hinna med under vissa perioder<br>
[20:41:35] Björn Odlund says: true<br>
[20:41:45] Daniel Nyström says: Men kan man lita på att dom har tid när det behövs då?<br>
[20:42:01] Nils Kadesjö says: sant, under valrörelsen måste man kunna lita på dom<br>
[20:42:08] Daniel Nyström says: Som inför vårkampanjen t.ex.<br>
[20:42:29] Infinite Emma says: Som jag ser det kan man inte planera för att "shit happens".<br>
[20:42:32] Rickard Falkvinge says: det är väl därför man ska fråga ärligt.<br>
[20:42:40] Infinite Emma says: Det måste man kunna lösa när det händer så att säga<br>
[20:43:06] Nils Kadesjö says: Vi får väl fråga om dom kan ställa upp när det verkligen kniper, som i valtid.<br>
[20:43:06] Rickard Falkvinge says: Vi har tillräckligt för att gå vidare va?<br>
[20:43:08] Jan Lindgren says: och det är därför det är bra med en backup... som lastar av när det blir för mycket, men ser till att vi behåller duktiga och kompetenta personer<br>
[20:43:19] Daniel Nyström says: Jo, så är det absolut. men tänker på så många som tvärdog efter valet som var otroligt aktiva och givande innan dessa.<br>
[20:43:20] Björn Odlund says: mm, man får hitta lösningen där å då, beroende på situation, inga färdiga patentlösningar gå<br>
[20:43:23] Daniel Nyström says: dessa=dess<br>
[20:43:29] Rickard Falkvinge says: Janne: yes, det är i de distrikt där det finns ett radarpar som det funkar bäst<br>
[20:43:41] Infinite Emma says: japp, leda och fördela uppgifterna, inte förvänta sig att en person gör "allt"<br>
[20:44:25] Björn Odlund says: "no plan survives contact on impact"<br>
[20:44:36] Daniel Nyström says: (med de få aktiva som finns i vnorrland så blir det inte många att fördela arbetet på tyvärr... ;) )<br>
[20:44:43] Infinite Emma says: :)<br>
[20:44:44] Rickard Falkvinge says: hmm, det är en intressant diskussion iofs (vad gör en ledare?), men ska vi ta den i forumet eller här? jag tror vi kan prata länge om det. Ett förslag är att vi spånar om det efter mötet.<br>
[20:44:55] Infinite Emma says: mm, ledartråd<br>
[20:45:02] Nils Kadesjö says: ja, det lär dra ut på tiden<br>
[20:45:05] Daniel Nyström says: Som senare kan sammanfattas till Wikin.<br>
[20:45:13] Rickard Falkvinge says: yes. bra. nästa. Nyhetsbrev. Uppslag?<br>
[20:45:22] Rickard Falkvinge says: (nyhetsbrevet skickas ut den 10:e, om fem dagar)<br>
[20:45:55] Rickard Falkvinge says: vi behöver egentligen inte ta det live på mötet, det räcker med att alla lägger in några idéer på wikin, https://pirateweb.net/FogBugz/default.asp?W17<br>
[20:45:58] Daniel Nyström says: Hinner vi spika allt till Demo och få ut det?<br>
[20:46:09] Rickard Falkvinge says: nä, men vi kan tala om ATT det blir en demo<br>
[20:46:15] Daniel Nyström says: Bra början.<br>
[20:46:17] Infinite Emma says: datum och städer<br>
[20:46:33] Daniel Nyström says: emma: Jag tänkte på tillståndet och datumet. Törs man spika i brevet?<br>
[20:46:50] Rickard Falkvinge says: i dagsläget räcker det väl att man låter folk boka upp kalendern?<br>
[20:47:04] Infinite Emma says: lämna preliminära uppgifter, ja<br>
[20:47:19] Jan Lindgren says: om man har fått in riktiga uppgifter tills dess kan ju det vara med<br>
[20:47:28] Nils Kadesjö says: Sammarbetet med SSU? Datum är spikat men läkare utan grännser som är den föreläsare vi hoppades mest på har inte säkert sagt ja än.<br>
[20:47:33] Jan Lindgren says: men annars räcker det att tala om att det kommer bli demo<br>
[20:47:42] Rickard Falkvinge says: yes. instämmer (iaf i Stockholm).<br>
[20:47:45] Daniel Nyström says: okej, men att säga preliminärdatum är inte fel iofs.<br>
[20:48:02] Rickard Falkvinge says: Samarbetet med SSU är jättebra till nyhetsbrev, lägg in det i wikin, allt som ska med (iaf på ett kalendarium)<br>
[20:48:21] Rickard Falkvinge says: javisst ja, jag vill ha alla lokala events till kalendariet också, så att det ser upptaget och aktivt ut<br>
[20:48:32] Rickard Falkvinge says: finns på en direktlänk från wiki.piratpartiet.se<br>
[20:48:35] Christian Engström says: om alla städer väljer samma dag (31) kanske det blir attraktivare för media?<br>
[20:48:50] Rickard Falkvinge says: CE, det är tanken - och att vi kör Stockholm-Göteborg-Malmö-Umeå om det går<br>
[20:48:55] Jan Lindgren says: håler med CE, plus att det är en lördag :)<br>
[20:49:18] Nils Kadesjö says: tvivlar tyvärr på att vi kan få ihop någon demo i Umeå<br>
[20:49:22] Rickard Falkvinge says: så räcker med att säga till alla här att lägg in material till nyhetsbrevet.<br>
[20:49:37] Rickard Falkvinge says: ok. fair enough.<br>
[20:49:57] Nils Kadesjö says: När måste materialet vara inne? Har tenta på lördag så det kan bli lite tight<br>
[20:49:57] Rickard Falkvinge says: nästa puck hsh: Piratstudenterna Uppsala, förestående kårval. Behöver PS någon hjälp från partiet?<br>
[20:50:30] Rickard Falkvinge says: säg vid lunch den 10:e. *kollar* måndag<br>
[20:50:45] Nils Kadesjö says: Ok, då skickar jag in något :)<br>
[20:50:48] Rickard Falkvinge says: Mårten, Mab, ni vet om Piratstudenterna behöver någon support. Gör de det?<br>
[20:50:54] Mårten Fjällström says: det går bra här<br>
[20:50:56] Rickard Falkvinge says: i termer av pengar, materiel etc<br>
[20:51:02] Mårten Fjällström says: vi har en kårvalslista med 35 namn (näst längst efter kårsossarna)<br>
[20:51:06] Rickard Falkvinge says: inget? ok, då kan vi stryka den rubriken<br>
[20:51:13] Rickard Falkvinge says: (vilket är fantastiskt! *applåder*)<br>
[20:51:21] Mårten Fjällström says: om vi behöver pengar hojtar vi...<br>
[20:51:35] Rickard Falkvinge says: next. föreläsning med SSU i Umeå. Finns det någon action som behöver tas centralt där?<br>
[20:52:09] Nils Kadesjö says: Vi har redan fått hjälp med en affisch. Det skulle vara att hjälpa till med reklam osv<br>
[20:52:23] Nils Kadesjö says: Förhoppningsvis kommer vi få en del uppmärksamhet i media<br>
[20:52:24] Rickard Falkvinge says: nyhetsbrevet ska det ut i oavsett<br>
[20:52:28] stefan flod says: UP hjälper till massor samt ca 16 000 kommer från UP centralt när vi får igenom projektansökan till Ungdomsstyrelsen<br>
[20:52:36] Rickard Falkvinge says: lysande<br>
[20:52:46] Nils Kadesjö says: När vet vi om det går ingenom?<br>
[20:52:51] Rickard Falkvinge says: då antar jag att partiet inte har något ytterligare att hjälpa till med<br>
[20:53:01] stefan flod says: ca 3 ceckor efter att vi har skickat in den<br>
[20:53:18] Rickard Falkvinge says: (tänk på att hela loggen från mötet postas, pm till mig om ni vill ta bort något)<br>
[20:53:23] Rickard Falkvinge says: next. internationell konferens 27-29 juni. Status?<br>
[20:53:40] Mårten Fjällström says: Läge: kollat lokalerna i Uppsala Konsert & Kongress, verkar bra för våra ändamål. Mycket tomt den helgen.<br>
[20:53:44] Mårten Fjällström says: Att göra: Schema och bokningar<br>
[20:53:54] Mårten Fjällström says: Konferensgeneral: Jag<br>
[20:54:36] Rickard Falkvinge says: bra - kan vi få en tentativ sida på engelska på wikin så snart som möjligt? Våra polska vänner har redan börjat fråga, bl.a. om de kan få kvarta någon privat stans (deras löneläge är tydligen lite annorlunda)<br>
[20:54:47] Mårten Fjällström says: det som behövs med schemat är att gnugga ut detaljerna så att man kan boka rätt lokaler<br>
[20:54:49] Rickard Falkvinge says: eller jag vet egetnligen inte ett skit om löneläget, men de frågade det i alla fall<br>
[20:55:47] Mårten Fjällström says: bra punkt, det borde vi kunna få upp snart, vi har piratöl på torsdagar så jag får förhoppningsvis en volontär imorgon<br>
[20:56:11] Rickard Falkvinge says: Kanon, då tar vi det som action till nästa möte om 15 dagar?<br>
[20:56:16] Mårten Fjällström says: yes<br>
[20:56:27] Rickard Falkvinge says: gott. next: dreamhack. Status: etablerat kontakt med DH-ledningen för att komma dit. Eventgeneral Anders Hedberg. Anders, är du här?<br>
[20:57:53] Rickard Falkvinge says: tydligen inte. Ok. Läget är iaf att vi har etablerat en bra kontakt. De har också frågat ifall vi vill komma till Skellefteå (vilket jag misstänker att Nils skriver om just nu...) men jag svarade att vi inte kan koordinera det centralt ifrån, DH Summer "08 blir första gången vi lyfter dit partiledningen.<br>
[20:58:05] Rickard Falkvinge says: Så vi får avvakta och se hur DH ställer sig till den exponering vi vill ha. Det är läget.<br>
[20:58:08] Nils Kadesjö says: Är det möjligt att genomföra datorkastning där? Om vi fick tag på ett femtiotal gammla datorer skulle vi kunna värva hur många medlemmar som helst<br>
[20:58:29] stefan flod says: enormt polulär aktivitet! :)<br>
[20:58:33] Jan Lindgren says: bra idé :D hur är det med sängplatser till DH?<br>
[20:58:35] Björn Odlund says: tja det finns ju datorer på dreamhack så det är nog inget problem :P<br>
[20:58:42] Rickard Falkvinge says: Good point! Det blir isf utanför lokalerna. Ta det med Anders?<br>
[20:59:10] Rickard Falkvinge says: sängplatser: finns sovsal om man vill ha liggunderlägg + sovsäck, annars finns hotell nära som samarbetar med DH om bra priser<br>
[20:59:35] Rickard Falkvinge says: det viktiga är att vi har bemanning 24/7 på våra prylar, men våra sömnscheman är så överlappande ändå att det kommer inte att vara en issue<br>
[21:00:02] Rickard Falkvinge says: vi går vidare eftersom Anders inte är här. next: Pride. Janne?<br>
[21:00:14] Jan Lindgren says: ja, går fortfarande inte att anmäla sig.<br>
[21:00:30] Rickard Falkvinge says: ok. Inget mer där för stunden alltså. Next: Almedalen.<br>
[21:00:40] Jan Lindgren says: senaste kontakten var i januari och de sa att preliminärt datum för att kunna anmäla sig var april<br>
[21:00:55] Christian Engström says: vi har boende för 16 pers i almedalen<br>
[21:01:02] Christian Engström says: inget annat bokat<br>
[21:01:11] Rickard Falkvinge says: Status: partiet ökar sin delegation och skickar sex personer, samma som förra året plus Mårten och Janne. Ambitionen är att hela tiden skicka fler & så många vi har råd med. Vi har dessutom skaffat boende till tio pers åt Ung Pirat.<br>
[21:01:33] Björn Odlund says: om 10 år skickar vi alla medlemmar? ;)<br>
[21:01:39] Rickard Falkvinge says: Vi har snackat om att ha seminarier. Det är fortfarande en plan, yes?<br>
[21:02:02] Christian Engström says: ja, jag tror ett eller två seminarier vore bra<br>
[21:02:21] Rickard Falkvinge says: Jag håller med. Christian chef Almedalen kollar kostnad & möjlighet till nästa möte den 20?<br>
[21:03:01] Christian Engström says: ok. rick, hade du kontaktdetaljer till rätt person?<br>
[21:03:20] Rickard Falkvinge says: öh. Ja, jag har ett visitkort i högen. Action på Rick att ge kontaktdetaljer till Christian.<br>
[21:03:33] Rickard Falkvinge says: Något annat om Almedalen just nu? Vi har inte en deltagarlista från UP innan UPs kongress, va?<br>
[21:03:47] Rickard Falkvinge says: (väntar på Stefan eller Mab)<br>
[21:04:19] Rickard Falkvinge says: ok, de är away. Vi har actions för att gå vidare, det räcker. Next: ...det finns ingen nästa punkt.<br>
[21:04:45] Rickard Falkvinge says: Är det någon viktig rubrik vi inte tagit upp? Mötet har tagit ungefär en timme och det är en box jag gärna försöker hålla. Längre än så så blir det tröttsamt och något man undviker.<br>
[21:04:46] stefan flod says: nope<br>
[21:04:59] Bo Leuf says: nöjd<br>
[21:05:05] Rickard Falkvinge says: Fungerar formatet på mötet? Är det bra att gå igenom utestående saker?<br>
[21:05:11] stefan flod says: en "ny" styrelse kommer väljas men antalet personer är det samma<br>
[21:05:12] Bo Leuf says: ja<br>
[21:05:13] Nils Kadesjö says: Jag tyckte mötet fungerade bra<br>
[21:05:14] Jan Lindgren says: tycker det funkar<br>
[21:05:29] Christian Engström tycker det funkade och har inget mer<br>
[21:05:37] Björn Odlund says: bra format för att vara första gången, förfinas nog vad det lider<br>
[21:05:37] Mårten Fjällström says: funkar<br>
[21:05:39] stefan flod says: ev att vi fixar två sängplatser till för vi är 12 i FS<br>
[21:05:43] Rickard Falkvinge says: bra, då kör vi så här. Kl 20 på kvällen den 5 och 20, oavsett veckodag. Mötet stängt. Tack alla, nu öppnar jag en öl och önskar er likaledes :)<br>

agnesson
2008-03-06, 12:53
Bra att ni publicerar loggen!