handdator

Visa fullständig version : Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy

Ken Rabelius
2008-04-15, 01:07
Jag yrkar på att:

Årsmötet ger styrelsen i uppdrag att arbeta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy för omröstning vid senast nästa årsmöte men helst tidigare i en medlemsomröstning. "Jag vill dock understryka att detta inte på något sätt innebär att pp börjar ta ställning i miljöfrågor men en intern policy bör finnas om en sådan inte finns.

Som förslag till styrelsen kan nämnas exempelvis ekologisk mat vid träffar och möten och hur man färdas till och från mötena. Detaljerna överlåter jag och de som röstar för detta till styrelsen att utarbeta eftersom styrelsen troligen har mer insikt i vad som är möjligt för pp att genomföra och vad är svårare.

(Är detta godtagbart?)

STYRELSENS YTTRANDE

Styrelsen håller med om behovet i sak, men håller inte med motionären i det att en sådan intern policy är av sådan dignitet att den måste röstas igenom vid ett årsmöte. Styrelsen anser vidare att även en jämställdhetsplan saknas.

Styrelsen yrkar därför

att avslå motionärens yrkanden;

att årsmötet uppdrar åt styrelsen att ta fram en intern miljöpolicy och jämställdhetspolicy att presentera snarast. Denna kan sedan påverkas genom diskussioner i forumet och konsensus på vanligt sätt.

Rick Falkvinge
2008-04-15, 06:59
Ja, det är helt godtagbart, motionen är accepterad.

De motioner jag påpekar formella brister hos är de som innehåller "jag tycker att det vi ska tycka ungefär så här". Det får inte finnas något "ungefär" när man röstar om en sådan sak, eftersom alla kommer att läsa in sin egen tolkning, och det får inte finnas sådant utrymme.

Henry Rouhivuori
2008-04-15, 13:31
Förövrigt anser jag att miljömupperiet skall hållas borta från Piratpartiet.

Dubbelmoralen när det gäller miljöpolicies är pinsam.

Bättre då att inte skriva något man inte lever upp till.

Ken Rabelius
2008-04-15, 13:43
HR (2008-Apr-15)Förövrigt anser jag att miljömupperiet skall hållas borta från Piratpartiet.

Dubbelmoralen när det gäller miljöpolicies är pinsam.

Bättre då att inte skriva något man inte lever upp till.

Därför skriver man sådant man kan leva upp till.

téx att så mycket av den inköpta maten på träffar och möten ska vara ekologisk som möjligt går att hålla. téx.

När jag säger miljöpolicy menar jag inte några långrandiga texter om ditt och datt och lite mer som ingen orkar bry sig om.

utan kortfattat enkelt och sådant som folk kan acceptera.

Qer
2008-04-15, 13:56
Ken Rabelius (2008-Apr-15)Därför skriver man sådant man kan leva upp till.

téx att så mycket av den inköpta maten på träffar och möten ska vara ekologisk som möjligt går att hålla. téx.

Att man även recyclar papper, metall, kartong etc i görligaste mån är också en sak som är rätt enkelt att genomföra.

Det striktaste jag varit med om att införa på ett kontor var att kaffet skulle vara miljö- och rättvisemärkt. Numera finns det ju flera sorters kaffe som uppfyller målen, men på den tiden fanns det bara två (i alla fall i den butiken vi vanligtvis handlade i) och båda smakade fan. Inget vidare beslut... ;)

Henry Rouhivuori
2008-04-15, 14:26
Ken Rabelius (2008-Apr-15)Därför skriver man sådant man kan leva upp till.

Du menar om partiet någon gång får råd att bjuda?

Vad jag äter på partifika som jag själv betalar, skall partiet inte bry sig om!

Ken Rabelius
2008-04-15, 16:10
HR (2008-Apr-15)Ken Rabelius (2008-Apr-15)Därför skriver man sådant man kan leva upp till.

Du menar om partiet någon gång får råd att bjuda?

Vad jag äter på partifika som jag själv betalar, skall partiet inte bry sig om!

Det är inte det jag menar heller. Jag menar mat och dryck inköpt av partiet.

T´ex så bjöds det på mat och dryck på up´s kongress förra året.

Vad du köper privat till dig själv har partiet självklart inte med att göra.

Henry Rouhivuori
2008-04-15, 17:45
Ken Rabelius (2008-Apr-15)Det är inte det jag menar heller. Jag menar mat och dryck inköpt av partiet.

Som kongressombud förväntar jag mig en behaglig upplevelse i passande herrgårdsmiljö och att det bjuds på snöripa. ;)

Ken Rabelius
2008-04-15, 17:56
Man får väll äta det som bjuds och se glad ut. annars får man väll avstå :cool:

agnesson
2008-04-15, 23:33
Qer (2008-Apr-15)

Att man även recyclar papper, metall, kartong etc i görligaste mån är också en sak som är rätt enkelt att genomföra.

Vilket det även är lag på. Skippa dessa skitmotioner.

Blod-Svente
2008-04-16, 00:21
agnesson (2008-Apr-15)Skippa dessa skitmotioner.

Jag hade förmodligen uttryckt mej något annorlunda. Men jag håller med.

Ken Rabelius
2008-04-16, 10:11
Blod-Svente (2008-Apr-16)agnesson (2008-Apr-15)Skippa dessa skitmotioner.

okej då, Jag vidhåller dock fortfarande att en enkel form av miljöpolicy inte vore på något sätt skadlig för partiets verksamhet eller politiska linje, Men jag verkar vara ganska ensam om att tycka det (Iaf i just denna tråd).

Då får jag snällt böja mig för majoriteten.

Sedan vad som är skit och och vad som inte är det kan variera från person till person :cool:.

Visserligen behandlar denna tråd http://forum.piratpartiet.se/Topic91602-298-1.aspx

Ungpirat, men gäller inte samma sak för moderpartiet? om följande qoute stämmer?

[b]Stefan Flod (2007-Dec-19)

Jag har för mig att Stockholms läns landsting kräver det att förbundet och distriktorganisationen har en miljöpolicy samt en jämställdhetspolicy. (om jag kommer ihåg rätt)

TeirdeZ
2008-04-16, 14:04
Ken Rabelius (2008-Apr-16)Blod-Svente (2008-Apr-16)agnesson (2008-Apr-15)Skippa dessa skitmotioner.

okej då, Jag vidhåller dock fortfarande att en enkel form av miljöpolicy inte vore på något sätt skadlig för partiets verksamhet eller politiska linje, Men jag verkar vara ganska ensam om att tycka det (Iaf i just denna tråd).

Då får jag snällt böja mig för majoriteten.

Det har ju inte varit någon omröstning än, så det finns ingen majoritet att böja sig för utom HR, Blod-Svente och Nils Agnesson. De är precis två fler än du. Och jag håller med dig - en miljöpolicy skadar inte partiet och det är inte helt ovärt att ta reda på hur man kan utforma en sådan. Så då är de bara en fler.

Det verkar finnas en onödigt negativ inställning till att försöka ha miljömässigt sunda policys. Här är några exempel på väldigt lätt efterlevnadsvärda miljöpolicies om konsumtion:

* Ekologiskt bryggkaffe från Gevalia kostar inte ett öre mer än vanligt bryggkaffe från Gevalia.

* Rättvisemärkt té är inte ett särskilt mycket dyrare och sämre alternativ i förhållande till åtgång.

* Att handla säsongsmässiga varor är oftast billigare, och bättre för miljön. Undvik frukt och grönt som åkt över Atlanten.

* Man kan servera sill, istället för torsk, om man ska bjuda på fisk.

* Kött är bäst svenskt - fläsk är billigt.

Det är inget som är helt oöverstigligt, helt oundvikligt att överträda i alla lägen, eller ens särskilt svårt. För det mesta handlar det om en rent intellektuell avvägning: växer gurkor i Sverige i december eller borde jag köpa en gurka från Spanien som inte drivits upp ett mycket energikrävande växthus? Om gurkor växer i Sverige i augusti, behöver jag köpa en spansk gurka då?

Henry Rouhivuori
2008-04-16, 15:20
Partiet kan ta miljöhänsyn på så sätt som TeirdeZ nämnde utan att för den skull formulera en miljöpolicy.

Som jag nämnde så kommer inte matlagning vara en syssla som Partiet skall ägna sig åt under framtida partikongresser när vi väl sitter i riksdagen. Kanske det inte blir en herrgård utan ett ställe som Åhaga (http://www.ahaga.se/www/live/Standard.aspx?TreeID=49) där kongressen hålls och där maten är färdiglagad och serverad. (inom 10 minuter...)

Ken Rabelius
2008-04-16, 17:06
HR (2008-Apr-16)Partiet kan ta miljöhänsyn på så sätt som TeirdeZ nämnde utan att för den skull formulera en miljöpolicy.

Som jag nämnde så kommer inte matlagning vara en syssla som Partiet skall ägna sig åt under framtida partikongresser när vi väl sitter i riksdagen. Kanske det inte blir en herrgård utan ett ställe som Åhaga (http://www.ahaga.se/www/live/Standard.aspx?TreeID=49) där kongressen hålls och där maten är färdiglagad och serverad. (inom 10 minuter...)

Om det var så enkelt. Säg att jag ska handla mat åt en förening, jag går oh ch köper det billigaste alternativen. SEN får reda på att föreningen har en oskriven policy att handla rättvisemärkt och miljömärkt...

Eller det motsatta, Jag köper ekologiskt och får sedan veta att föreningen hadde viljat ha det billigaste alternativet.

Poängen jag vill få fram är det blir tydligt att när man köper egen frukt téx då väljer om det finns det ekologiska alternativet. Om det funkar utan en miljöpolicy... helt okej för mig.

Men finns det en policy som klart säger att det här gör vi och det här lägger vi mindre vikt vid... då vet alla utan att behöva fråga.

Det är främst därför jag tar upp det här.

När jag sade att jag får böja mig så menade jag på årsmötet om detta inte skulle anses en bra ide av majoriteten av röstande :)

John Nilsson
2008-04-16, 22:52
TeirdeZ (2008-Apr-16)* Rättvisemärkt té är inte ett särskilt mycket dyrare och sämre alternativ i förhållande till åtgång.

Å andra sidan så kan "rättvisemärkt té" vara en ganska dålig investering (http://www.econtalk.org/archives/2007/12/munger_on_fair.html) om syftet är att förbättre villkoren för producenterna.

Ken Rabelius
2008-04-16, 23:02
John Nilsson (2008-Apr-16)TeirdeZ (2008-Apr-16)* Rättvisemärkt té är inte ett särskilt mycket dyrare och sämre alternativ i förhållande till åtgång.

Å andra sidan så kan "rättvisemärkt té" vara en ganska dålig investering (http://www.econtalk.org/archives/2007/12/munger_on_fair.html) om syftet är att förbättre villkoren för producenterna.

jo, men nu råkar det ju ligga till så att det finns fuskare överallt. egentligen kan man inte vara säker på någon märkning av någon slag, för det finns alltid de som ljuger. Så ska man tänka på det viset så kan man inte lita något eller någon.

Jag personligen ger hellre isf emellanåt till fel händer än att inte ge alls

John Nilsson
2008-04-16, 23:06
Ken Rabelius (2008-Apr-16)John Nilsson (2008-Apr-16)TeirdeZ (2008-Apr-16)* Rättvisemärkt té är inte ett särskilt mycket dyrare och sämre alternativ i förhållande till åtgång.Å andra sidan så kan "rättvisemärkt té" vara en ganska dålig investering (http://www.econtalk.org/archives/2007/12/munger_on_fair.html) om syftet är att förbättre villkoren för producenterna.

jo, men nu råkar det ju ligga till så att det finns fuskare överallt. egentligen kan man inte vara säker på någon märkning av någon slag, för det finns alltid de som ljuger. Så ska man tänka på det viset så kan man inte lita något eller någon.

Jag personligen ger hellre isf emellanåt till fel händer än att inte ge alls

Podcasten jag länkade till pratar dock inte bara om att pengar försvinner på vägen utan diskuterar en bit kring de ekonomiska konsekvenserna för producenterna av att ha denna typ av system även utan eventuellt svinn. Lyssna på den, riktigt intressant diskussion faktiskt.

Ken Rabelius
2008-04-16, 23:22
aha, får ta och göra det, dock inte idag, Måste snart i säng om jag ska upp kl 7 immorn :)

TeirdeZ
2008-04-17, 06:11
John Nilsson (2008-Apr-16)TeirdeZ (2008-Apr-16)* Rättvisemärkt té är inte ett särskilt mycket dyrare och sämre alternativ i förhållande till åtgång.

Den podcast du länkar till handlar om frihandelsavtal och byråkrati. Den handlar inte om hur bra en enskild producent har det och motsäger ingenting alls av rättvisemärkningens idé. Således fyller ju rättvisemärkning sitt imperativ utmärkt, och de enskilda producenter som deltar i projektet har oftast både hållbar och inkomstgivande produktion. Däremot fyller varken konsumenterna eller producenterna det imperativ som säger att alla marknadskrafter strävar efter billigast möjliga produktion.

Qer
2008-04-17, 08:36
TeirdeZ (2008-Apr-17)Den podcast du länkar till handlar om frihandelsavtal och byråkrati. Den handlar inte om hur bra en enskild producent har det och motsäger ingenting alls av rättvisemärkningens idé. Således fyller ju rättvisemärkning sitt imperativ utmärkt, och de enskilda producenter som deltar i projektet har oftast både hållbar och inkomstgivande produktion. Däremot fyller varken konsumenterna eller producenterna det imperativ som säger att alla marknadskrafter strävar efter billigast möjliga produktion.

Jag tror dessutom att man inte ska underskatta den markering som ändå görs i och med att allt fler köper rättvise- och/eller miljömärkta produkter. Signalen går också hem, allt fler företag erbjuder numera alternativ eller lägger tom om hela sin produktion! Det är bra. :)

Ken Rabelius
2008-04-17, 10:45
Qer (2008-Apr-17)TeirdeZ (2008-Apr-17)Den podcast du länkar till handlar om frihandelsavtal och byråkrati. Den handlar inte om hur bra en enskild producent har det och motsäger ingenting alls av rättvisemärkningens idé. Således fyller ju rättvisemärkning sitt imperativ utmärkt, och de enskilda producenter som deltar i projektet har oftast både hållbar och inkomstgivande produktion. Däremot fyller varken konsumenterna eller producenterna det imperativ som säger att alla marknadskrafter strävar efter billigast möjliga produktion.

Jag tror dessutom att man inte ska underskatta den markering som ändå görs i och med att allt fler köper rättvise- och/eller miljömärkta produkter. Signalen går också hem, allt fler företag erbjuder numera alternativ eller lägger tom om hela sin produktion! Det är bra. :)

Det är inte bara bra, det är en utmärkt utveckling!

Och som ett tillägg till motionen som ett argument för:

Idag säger många pirater att skivbolagen har varít för sena när det gäller att hoppa på tåget (fildelningen)

Jag säger samma sak gällande miljöhänsyn. Den är här för att stanna och kommer troligen inte att försvinna i första taget.

Ska vi då den dag fler och fler bidrag börjar kräva en miljöpolicy DÅ i panik införa en policy?

Eller är det bättre att vi gör det nu så att när den dagen kommer då behöver vi inte få panik?

Winston Smith
2008-04-18, 22:00
Finns det någon standardmiljöpolicy som man kan anta så att man slipper ta fram en själv?

Blod-Svente
2008-04-18, 22:05
Vill nån jobba med att ta fram en miljöpolicy så visst, fint - kör.

Men jag fattar inte varför. Ska vi vara politiskt korrekta eller vad? Miljön ingår väl ändå inte i PPs politik? Jag hade hoppats att politisk korrekthet heller inte gjorde det.

Ken Rabelius
2008-04-18, 23:21
Blod-Svente (2008-Apr-18)Vill nån jobba med att ta fram en miljöpolicy så visst, fint - kör.

Men jag fattar inte varför. Ska vi vara politiskt korrekta eller vad? Miljön ingår väl ändå inte i PPs politik? Jag hade hoppats att politisk korrekthet heller inte gjorde det.

Detta har ingenting med "politisk korrekthet" att göra, sånt har jag inget intresse av.

Miljön ingår väl ändå inte i PPs politik?

Jag sade det tidigare, en miljöpolicy kommer INTE påverka pp´s politiska linje (läs mina tidigare inlägg). Och om den mot all sannolikhet visar sig göra det då kommer jag förorda att den ska avskaffas. för det är inte miljöpolitik pp ska syssla med.

Richie
2008-04-20, 11:34
En miljöpolicy hanterar ju mer saker än bara vilken mat vi ska bjuda på när vi lobbar politiker. Det är också en fråga som iaf perifert har varit uppe i anslutning till upphovsrätten - det är miljövänligare att fildela än att tillverka CD/DVDs. :-)

För övrigt har jag precis köpt in en Svanenmärkt copyprinter och kommer att trycka ut alla broschyrer, foldrar, posters och flygblad på Svanenmärkt papper...

Rick Falkvinge
2008-04-22, 22:31
Styrelsen har behandlat motionen. Styrelsens yttrande finns infört invid motionärens ursprungliga yrkanden (första posten i den här tråden).

Ken Rabelius
2008-04-22, 23:02
att avslå motionärens yrkanden;

att årsmötet uppdrar åt styrelsen att ta fram en intern miljöpolicy och jämställdhetspolicy att presentera snarast. Denna kan sedan påverkas genom diskussioner i forumet och konsensus på vanligt sätt.

Detta alternativ är för mig helt godtagbart. :)

Rick Falkvinge
2008-04-22, 23:06
Motionären har jämkat sina yrkanden med styrelsens.

(Detta är byråkratiska och betyder att motionären har tagit tillbaka sina egna yrkanden för att i stället yrka att årsmötet ställer sig bakom styrelsens yrkanden på motionärens motion.)

Ken Rabelius
2008-04-22, 23:13
nja, jag har väll inte uttryckligen dragit tillbaka min motion (men det kunde tolkas så).

Iaf, så håller jag nog med att det är bättre att saken får diskutteras igenom nogrannt och inte bara går igenom bara sådär då vissa skulle kunna tycka det kan liknas vid att köra över folk. Då är det bättre att man tar fram en grundplan som sedan får igenomgås genom diskusktionsform.

jag säger så här då, Jag drar inte tillbaka motionen (utifall det finns andra som vill rösta för den), Men min personliga rekommendation är är att rösta för styrelsens förslag. (Jag får tänka på hur jag uttrycker mig).

Rick Falkvinge
2008-04-22, 23:18
Motionären har inte jämkat sina yrkanden med styrelsens.

Rick Falkvinge
2008-04-27, 12:58
Det är nu två timmar till votering och tråden stängs därför för ytterligare yrkanden.

Propositionsordningen kommer att i en första votering ställa styrelsens yrkanden mot motionärens yrkanden. Denna votering sker 1500-1600.

I en andra votering röstar årsmötet bifall eller avslag till det segrande yrkandet. Den andra voteringen sker 1600-1700.