handdator

Visa fullständig version : Styrelsens förslag till medlemsavgift 2008

Rick Falkvinge
2008-04-22, 20:07
Styrelsen föreslår att medlemsavgiften 2008 sätts till noll kronor.

Anledningarna till att styrelsen föreslår denna ändring i medlemsavgiften är två.

1. Det ursprungliga antagandet om att en betalande medlem är mer värd än en medlem som går med på rena principer visat sig felaktigt av två skäl -

1a - betalande medlemmar är inte bidragsberättigande, som vi trodde först;

1b - vi behöver inte längre medlemsantal för att få legitimitet efter första riksdagsvalet.

2. Det andra och minst lika viktiga skälet är att SMS-betalningar krånglar för många medlemmar. Vi tappar helt enkelt medlemmar på att tekniken krånglar. Det kommer klagobrev alltsomoftast, och för varje medlem som orkar klaga finns det skäl att tro att det finns ett mörkertal på en faktor större.

Ken Rabelius
2008-04-22, 20:13
Rick Falkvinge (2008-Apr-22)Styrelsen föreslår att medlemsavgiften 2008 sätts till noll kronor.

Anledningarna till att styrelsen föreslår denna ändring i medlemsavgiften är två.

1. Det ursprungliga antagandet om att en betalande medlem är mer värd än en medlem som går med på rena principer visat sig felaktigt av två skäl -

1a - betalande medlemmar är inte bidragsberättigande, som vi trodde först;

1b - vi behöver inte längre medlemsantal för att få legitimitet efter första riksdagsvalet.

2. Det andra och minst lika viktiga skälet är att SMS-betalningar krånglar för många medlemmar. Vi tappar helt enkelt medlemmar på att tekniken krånglar. Det kommer klagobrev alltsomoftast, och för varje medlem som orkar klaga finns det skäl att tro att det finns ett mörkertal på en faktor större.

Så med andra ord behöver man då bara meddela att man vill bli medlem till lämplig person (t´ex dig?)

Henry Rouhivuori
2008-04-22, 20:26
Rick Falkvinge (2008-Apr-22)Styrelsen föreslår att medlemsavgiften 2008 sätts till noll kronor.

Japp, det är viktigare att folk blir medlemmar än att det kommer några futtiga tusenlappar.

Gratis är godast, också.

Ken Rabelius
2008-04-22, 20:30
HR (2008-Apr-22)Rick Falkvinge (2008-Apr-22)Styrelsen föreslår att medlemsavgiften 2008 sätts till noll kronor.

Japp, det är viktigare att folk blir medlemmar än att det kommer några futtiga tusenlappar.

Gratis är godast, också.

Ett annat argument som (om inget annat) låter bättre är:

Det ska inte bero på ekonomi om man kan vara politiskt aktiv eller ej.

Det är inte bara människor med en massa pengar som ska ha en chans att påverka.

Och FRAMFÖRALLT ungdommar brukar ju inte ha väldens bästa ekonomi direkt.

Winston Smith
2008-04-22, 20:49
Bra att HR (http://forum.piratpartiet.se/FindPost87372.aspx) och Rick (http://forum.piratpartiet.se/FindPost87399.aspx) verkar ha lyssnat på mig! ;)

Henry Rouhivuori
2008-04-22, 20:54
Winston Smith (2008-Apr-22)Bra att HR (http://forum.piratpartiet.se/FindPost87372.aspx) och Rick (http://forum.piratpartiet.se/FindPost87399.aspx) verkar ha lyssnat på mig! ;)

Ja hej du!

En återaktiveringslänk i mailet krävs dock fortfarande... väl?

Nu är vi ju här förresten, årsmötet i sig är bara omröstningar, så om det skall diskuteras så är det här. :cool:

Winston Smith
2008-04-22, 20:57
HR (2008-Apr-22)En återaktiveringslänk i mailet krävs dock fortfarande... väl?

Aha, ok.

Edit: Fast själv tycker jag ju som sagt att bara döingar behöver rensas ut. Jag vet dock inte hur man löser det tekniskt. :)

Henry Rouhivuori
2008-04-22, 21:01
Winston Smith (2008-Apr-22)Fast själv tycker jag ju som sagt att bara döingar behöver rensas ut. Jag vet dock inte hur man löser det tekniskt. :)

Hehe, då kan det ju bli liv+70 år...

Rick Falkvinge
2008-04-22, 21:44
HR (2008-Apr-22)En återaktiveringslänk i mailet krävs dock fortfarande... väl?

Yup, det kommer att gå ut mail med "klicka här för att fortsätta vara medlem ett år till". Man måste fortfarande agera och uttrycka en önskan att vara med ett år till, det är bara att det inte är en finansiell transaktion iblandad.

Christian Engström
2008-04-22, 23:02
Att det krävs en aktiv handling, så att folk som försvunnit faller ur, är inte bara viktigt för att vi ska kunna håna de andra partierna för att de har uppblåsta medlemssiffror och dålig koll.

Det är också viktigt för oss själva.

Dels kan vi se på medlemssiffran om det händer ovanliga saker med flödet in och ut, och på så sätt få en indikation på om vi gör något extra bra eller extra dåligt.

Dels behöver vi ett medlemsregister av bra kvalitet för att kunna arbeta internt. Det finns ingenting mer avmotiverande än att sitta med en lista med personer som man ska ringa och fråga om de vill hjälpa till med något, och sen märka att hälften är personer som har flyttat eller dött eller tröttnat på partiet för länge sen.

Så ett klick om året på en mejllänk kräver vi i aktivitetsnivå, helt enkelt. :)

Ken Rabelius
2008-04-22, 23:09
Om jag får komma med ett alternativ:

Det ordinarie medlemskapet är gratis enligt , styrelsens förslag.

Förutom det så finns det ett frivilligt alternativ:

Man betalar en valfri medlemsavgift (dock en minimisumma).

som tack får man då téx en medlemsnål, t-shirt. eller något sånt.(därav minimisumman).

Det kan vara ett alternativ för de medlemmar som är såpass "inbitna pirater" så de känner att de vill ge partiet iaf något större stöd :)

Henry Rouhivuori
2008-04-23, 00:01
Ken Rabelius (2008-Apr-22)Så med andra ord behöver man då bara meddela att man vill bli medlem till lämplig person (t´ex dig?)

Ring fd. medlemsansvariga Cecilia Beckroth, vet jag.

Ken Rabelius
2008-04-23, 00:21
HR (2008-Apr-23)Ken Rabelius (2008-Apr-22)Så med andra ord behöver man då bara meddela att man vill bli medlem till lämplig person (t´ex dig?)

Ring fd. medlemsansvariga Cecilia Beckroth, vet jag.

Hon kan ju absolut hjälpa mig, smart du är! :D

Qer
2008-04-23, 09:39
Ken Rabelius (2008-Apr-23)Om jag får komma med ett alternativ:

Det ordinarie medlemskapet är gratis enligt , styrelsens förslag.

Förutom det så finns det ett frivilligt alternativ:

Man betalar en valfri medlemsavgift (dock en minimisumma).

som tack får man då téx en medlemsnål, t-shirt. eller något sånt.(därav minimisumman).

Det kan vara ett alternativ för de medlemmar som är såpass "inbitna pirater" så de känner att de vill ge partiet iaf något större stöd :)

Ehm. Återuppfann du inte "Guldpirat" nu...?

Ken Rabelius
2008-04-23, 14:40
Ehm. Återuppfann du inte "Guldpirat" nu...?

inte riktigt, detta skulle isf vara en engångssumma + att man får en medlemsknapp som tack för det extra bidraget :)

RikMatts
2008-04-23, 15:17
Ken Rabelius (2008-Apr-23)Ehm. Återuppfann du inte "Guldpirat" nu...?

inte riktigt, detta skulle isf vara en engångssumma + att man får en medlemsknapp som tack för det extra bidraget :)

Har du inte fått med ett k för mycket där? MedlemsNapp heter det väl :)

http://www.barnensgruva.se/show_product.asp?artnr=RSB%5Fnapp%5Fpirat%5Fperl&ref=%2Fsearch%5Fproducts%2Easp%3Fs%3DRock%2BStar%2BBaby%26s1%3Don%26s2%3Don%26s3%3Don%26s4%3Don

Qer
2008-04-23, 15:32
Ken Rabelius (2008-Apr-23)inte riktigt, detta skulle isf vara en engångssumma + att man får en medlemsknapp som tack för det extra bidraget :)

Tja, inget hindrar att man engångsdonerar till guldpiratfonden, en del har redan gjort det. Det ska väl vara knappen då... ;)

Ken Rabelius
2008-04-23, 21:40
Det ska väl vara knappen då...

Precis, då behöver man inte, Beställa en knapp vid sidan av.

Och (detta kommer låta lite småsnålt).

Alternativet är att man ger en knapp till varje medlem iaf.

Om det kan ske utan allt för mycket besvär vill säga :).

Morre
2008-04-26, 00:00
Tycker idén om ett valfri medlems avgift låter suveränt. Och även då att det finns denna gratis version.

SM5POR
2008-04-26, 12:28
Ken Rabelius (2008-Apr-23)inte riktigt, detta skulle isf vara en engångssumma + att man får en medlemsknapp som tack för det extra bidraget :)

Detta känns som ett onödigt krångligt bollande med ord. Vad har eventuella frivilliga bidrag och souvenirer med medlemskapet att göra?

Jag känner till andra föreningar som har "valfri medlemsavgift", men då med ett minimibelopp som är skilt från noll (till exempel 90-300 kronor), för att dels ange en ungefärlig intäktsram, dels låta medlemmarna betala efter sitt samvete. Det är ett sätt att uppmuntra till bidragsgivande och förenkla betalandet; man fyller i ett "lagom" belopp och behöver inte tänka mer på det. Andra föreningar har flera poster på inbetalningskortet, där medlemsavgiften är ett fast belopp medan det finns separata rader och kryssrutor för "frivillig donation" och liknande.

När medlemsavgiften som här föreslås sänkt till noll kronor, då försvinner behovet av någon inbetalning alls för att förnya medlemskapet, och proceduren kan genomföras helt utan att blanda in vare sig SMS-betalning eller girering. Att lägga på ett frivilligt belopp blir en helt annan procedur, som inte kan genomföras i samma veva, eftersom man (lyckligtvis) inte kan belasta sitt girokonto med något belopp enbart genom att klicka på en hypertextlänk.

Visst, i brevet som går ut till medlemmarna för att de skall förnya medlemskapet kan man passa på att be om ett ekonomiskt bidrag, exempelvis regelbundet som "Guldpirat", men det finns ingen vits med att koppla detta till medlemsavgiften när den är noll. Kanske riskerar vi då i stället att medlemmen struntar i att förnya medlemskapet på grund av att det är "frivilligt" - krångliga procedurer är en grund för missförstånd.

Om vi vill ge medlemmarna knappar eller andra souvenirer som tack för själva medlemskapet, då kan vi göra det om budgeten så tillåter, men det gör den inte i dagsläget. En knapp är måhända billig, men portot är dyrt (5-10 kronor per försändelse, och då har jag bortsett från både kuvert och manuellt arbete med utskicken). Vill man ha en knapp, så får man betala för den, och då är det enklare att köpa den av någon lokal partifunktionär än att beställa den via Internet (om man nu inte köper stora kvantiteter). Möjligen kan man koppla det till Guldpirat, men det innebär också mer administrativt krångel, och det har ingenting med medlemskapet att göra. Dela ut knappar och uppmuntra folk att bära dem; spela roll om de är medlemmar eller ej!

För att sälja saker mer generellt behöver vi en webbshop, och en sådan sägs vara under uppbyggnad.

Dessutom vill jag underlätta för kassören, som skall redovisa intäkterna fördelade på "medlemsavgifter", "gåvor" respektive "försäljning". Det är bra om vi inte blandar ihop dem. Visserligen är medlemsavgifter och gåvor normalt inte skattepliktiga för en ideell förening, men försäljningen kan vara det beroende på vad det är man säljer och hur intäkterna används, och i alla händelser förväntas redovisningen vara begriplig för skattemyndigheten som skall avgöra huruvida någon skattskyldighet föreligger. Att kalla allting för "intäkter" och inte ens själv veta hur stor del som utgör "medlemsavgifter" eller "gåvor" ser inte bra ut i deklarationen.

Det här blev ytterligare ett krångligt och ordrikt inlägg för att avstyra vad jag betraktar som ännu mer krångel (multiplicera avgiftskrånglet med 5.000-10.000 medlemmar för att se vad inlägget skall vägas mot)... :cool:

Rick Falkvinge
2008-04-27, 07:42
Jag måste inflika här att det inte kan finnas flera olika medlemsavgifter. Antingen är man medlem, eller också inte. Vi har inte olika sorters medlemmar.

Jag instämmer i att vi bör be om bidrag från dem som blir medlemmar, men vi kan då inte kalla det för medlemsavgift, om vi redan tidigare tagit ut en medlemsavgift på noll kronor.

Årsmötet börjar strax så ifall vi har något yrkande på en annan medlemsavgift än noll kronor, så upp med den på bordet.