handdator

Visa fullständig version : Egna TV-sändningar

Iman
2006-03-20, 13:54
Hej kära pirater.

Piratpartiet har nu tillgång egen komplett TV-utrustning.

Vi ska alltså börja sända egna TV-sändningar över internet.

Utrustningen består av komplett BetaCam SP/SX utrustning (samma som SVT), Digisuite maskiner, redigeringsutrustning m.m

Totalt har vi en komplett TV-studio med både analog och digital utrustning.

Det som behövs nu är en spons-grupp med ansvar att sälja annonser m.m för att få in pengar till partiet samt folk som är duktiga på mediaproduktioner.

Är du bekant med kameror, redigering, spons, annonsförsäljning, streaming-media, radio/TV m.m så var vänlig och kontakt mig för mer information.

Förutom kamera/redigeringsutrustning finns det även ljudmixers, mikrofoner m.m för radio-sändningar över nätet.

Vi har en ganska hård tidspress på oss, så vi måste skynda på!

Kom igen pirater! Vi måste börja kriga!

Mvh.

Iman Mirbloki

Valkretsledare, Lund. (Valkrets 13)

Daniel.Lecoq
2006-03-20, 15:02
wow, starkt jobbat. Tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet förutom att jag en gång hade en shoutcast server och lekte lite radio för vänner och bekanta.

Iman
2006-03-20, 16:46
Jag har tillgång till ett par serverar på dedikerade, reduanta, 100mbit linor. Det skulle nog gå att konfigurera de för t.ex Avid video-server och köra redigering på distans via Avid eller Premiere.
Frågan är då om DU har bandbredd nog att dra hem video-filer på 5 - 10 gb varje dag och sen efter redigering skicka de tillbaka? Skulle nog kräva 10 eller helst 100mbit åt båda hållen.

Ska dessutom träffa ett par ISP's angående just bandbredd för sändningar och interna nät.

Både radio och TV produktioner är möjliga med befintlig utrustning, så ni är båda välkommna att delta. Har man egna produktioner är det också möjligt att skicka in. Vi ska ju inte sända digital-TV, så det behöver inte motsvara BetaCam kvalité, även om det skulle vara önskevärt.
Längre fram, OM och NÄR, spons-pengarna rullar in, kan vi expandera vidare med att köpa in fler kameror och skicka ut de till olika distrikt. Dock är det ju tänkt att det mesta av spons-pengarna ska täcka partiets valkampanj. Med andra ord så kan vi göra större produktioner först inom 6 månader. Just nu har vi bara två kameror att använda oss av och de kommer nog behövas i själva TV-studion än att skickas runt i landet.
Meningen är att vi ska kunna sända TV så ofta som möjligt och helst dagligen.

Det som är akut just nu är behovet av en grupp som kan jobba med att sälja annonser och söka spons-pengar.
Min tanke är att sätta ihop en grupp på 5 personer till en början för att få igång allting.
3 st behövs i studion och 2 behövs i spons-gruppen. Det finns även behov av programledare och dylik, så om någon/några som bor i Skåne är välkommna att vara med.
När spons-pengarna kommer in finns det även möjlighet att anställa folk på heltids-basis för att driva media-delen.

Kontakta mig gärna på iman.mirbloki@piratpartiet.se för mer information eller om du är intresserad av att jobba med något inom media.
Har du egen kamera (Det går bra med en vanlig DV-kamera) och dator, kan du även producera eget material för inskick.

Jag själv kommer att avgå som valkretsledare och istället ta hand om Egna Media.
Platsen kommer att övertas av någon annan och samtal pågor om detta just nu.

Mvh

Krister Svanlund
2006-03-21, 10:08
Det låter riktigt häftigt... om något av det kan skötas på distans så hjälper jag gärna till... jag har tidigare erfarenhet av att redigera men det kanske inte behövs.

Gabriel Ledung
2006-03-21, 13:45
Bra initiativ!

Är det måhända i något samarbete med Student-TV i Lund?

I vilket fall hade jag tänkt dra igång lite reportage för Uppsala Student TV så här finns ju ett gyllene tillfälle att byta program och idéer med varandra.

Iman
2006-03-21, 15:49
rexer> Nä, S-TV har inget med det här att göra... Däremot så tänkte jag kontakta de angående lokal.. =)

Matelm
2006-04-04, 22:41
Kanske en sponsor?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,804521,00.html

Mattias Agar
2006-04-05, 00:03
Jag går sista året på en filmlinje och har bl.a klippt ihop en musikvideo som har spelats på MTV och en som är på väg att göra det. Sysslar med redigering rätt ofta i skolan.

Bor i Göteborg så det får ju bli redigering på distans då, men något kan jag väl fixa.

Jobbar i Premiere

krock
2006-04-06, 12:35
Var finns studion?

Daniel Holm
2006-05-08, 20:15
Underbart initiativ Iman!

Jag kanske kan klippa ihop lite material som jag sedan kan skicka men det är inget jag lovar!