handdator

Visa fullständig version : Officiell förkortning - PiP?

gothbarbie
2006-01-03, 03:22
Jag tycker helt klart den bästa förkortningen för PiratPartiet vore PiP. Det är inget man glömmer bort och sen låter det jäkligt sött. ^_^

/Johan

Sebastian Själin aka Schangtil
2006-01-03, 03:27
Jag tror att det kommer att bli PP eftersom det redan avänts flitigt i många trådar. Sen låste PiP lite omogoet tycker jag.

TorSkude
2006-01-04, 04:39
Jag tror också på PP.

PP går inte på ett bekvämt sätt att uttala som ett ord (vilket man kan göra med PiP). Detta är bra eftersom det då framträder lite mer i en mening och inte försvinner i resten av ordmängden. Extra uppmärksamhet alltså, och det är bra.

PP kan förhoppningsvis inte förväxlas med FP eller MP.

Sunnan
2006-01-04, 04:49
Jag tror på PP eller pp även om jag håller med om att PiP var väldigt sött.

Jag är dock negativt inställd till stavningen PiratPartiet, det tycker jag doftar särskrivning. Jag föredrar Piratpartiet eller piratpartiet.

SilkwormV
2006-01-04, 07:53
Vad sägs om PiPa =))

Sebastian Själin aka Schangtil
2006-01-04, 18:57
Piratpartiet bör skrivas Piratpartiet, litet p i mitten. Som nämts tidigare så är det ett ord och man stavar inte det MoljöPartiet eller VänsterPartiet.

Danielzzz
2006-01-11, 21:24
(pp) borde rimligtvis vara en variant på förkortningen, i samma sammanhang som man skriver (s), (mp), (kd) etc. i.

Piratpartiet borde verkligen inte skrivas PiratPartiet, som ovanstående säger, det försvårar läsningen och är knappast vanligt heller (och det ser väldigt fult ut).

Rheo
2006-01-13, 21:38
DarkwingDuck (2006-Jan-13)just därför borde Piratpartiet ha ett stort P för vi är speciella! jag tycker (P)

Hur seriöst/demokratiskt är det att hävda att man är bättre än alla andra partier? Pressen skulle aldrig godta detta och folket skulle tro att de som skriver versalt gör fel. Standarder är till för att följas.

nevyn
2006-01-13, 22:25
Saker som inte ens borde diskuteras.. Piratpartiet (pp) är en självklarhet.

plask
2006-01-14, 06:45
PP, men jag gillar era andra förslag men PP ser störst ut...

Tor Skude
2006-01-16, 02:39
Det finns väl nästan rum för tre standarder här?

Piratpartiet är partiets namn.

PP är en förkortning av ovanstående. Det är ganska brukligt att använda enbart stora bokstäver i förkortningar av namn, även om det inte är en initialförkortning.

(pp) är den förkortning man använder när man vill markera att man pratar om Piratpartiet som ett politiskt parti.

SAP (socialdemokratiska arbetarepartiet) t ex, har ju en alternativ förkortning som används (antagligen mest internt) när det inte är viktigt att visa på just att det är en partibeteckning.