handdator

Visa fullständig version : Språkrör

asdax
2006-03-22, 14:04
Vad tycker folk om att vi på sikt bör övergå till språkrör istället för partiledare? (ala miljöpartiet)

Jag tror det får folk att mer se oss som våra frågor än som en specifik person (som vi nu valt som partiledare). Det gör ocskå en bild av ett mer decentraliserat och folkligt parti. Dessutom är det en bättre sköld om partiledaren skulle göra bort sig eller dylikt.

vad tycker ni andra?

John Nilsson
2006-03-22, 16:59
Personligen så tycker jag språkrör är en vettigare konstruktion.

Men min erfarenhet av diskussioner med vänner och bekanta är att de tycker det är en ganska löjlig grej. Så är det fler än dem som tycker likadant så kanske det kan resultera i färre röster...

Björn Odlund
2006-03-22, 17:35
Ok, om man nu bortser från att språkrören i MP är just två, så tycker jag mig inte se någon speciellt stor skillnad mellan språkrör och partiledare, en partiledare är ju ingen diktator precis. Däremot finns det nog konsekvenser av att de är _två_ språkrör, men inte av att de är just språkrör.

totemo usagi
2006-03-23, 01:28
Det hela ligger så som jag har förstått det i att språkrören inte leder partiet utan är där för att föra fram partiets agenda, så som asdax säger att det blir fokus på partiet i stället för partiledaren. Personligen tycker jag att det är en bra modell där ingen kan "peka med hela handen" på gott och ont.

Magkänslan säger att det är mer demokratiskt även om det i realiteten inte behöver vara det.

minata
2006-03-23, 02:08
peka med hela handen

Jag har följt detta partis födelsevåndor och funnit det mycket underhållande. Som konstnär hittar man mycket av ett drama med personliga karaktärer. Det är en fördel att man inte upplever dem i verklighet, ansikte mot ansikte. Partiledaren, kassören, mediaexperten, jugoslaven, folkpartisten blir liksom sagofigurer.

Vad vill jag sagt med detta. Jo!

Piratpartiet med ett språkrör, nej det blir bara pannkaka.

Förstör inte såpan. Piratpartiet måste ha sin Partiledare!

infinite_emma
2006-03-23, 06:45
John Nilsson (2006-Mar-22)Personligen så tycker jag språkrör är en vettigare konstruktion. Men min erfarenhet av diskussioner med vänner och bekanta är att de tycker det är en ganska löjlig grej. Så är det fler än dem som tycker likadant så kanske det kan resultera i färre röster...

Jag håller med. Det är lite intressant att nästan ALLA har åsikter om huruvida något är demokratiskt nog, och hur lite man har att säga till om osv, generellt sett i samhället - men man tycker ändå att ha en ledare är viktigt, heh. Jag har tänkt på det många gånger, eftersom jag driver ett community själv, och det ofta fungerar lite som det gör IRL. Man ropar ofta på fler regler och starkare ledarskap, men blir förbannad på auktoritet och toppstyrning. En jäkligt jobbig balans, får man nog säga. Med rätt ledare är det nog inte några större problem, men det ligger i sakens natur att vill man bara ha EN som talar (om) för en, så får man stå ut med att ha lite mindre "makt" själv. Språkrör är vettigt, men den allmänna tanken är nog att det är skönt att en tar ansvar, kanske för att det är enklare att skylla ifrån sig (eller skylla på någon..). *djävulens advokat*

Partiet behöver definitivt fler än en talesman - kanske det är vokabuläret man ska se över. Ha en hierarkisk struktur men bred front i praktiken.

asdax
2006-03-23, 12:46
Björn Odlund (2006-Mar-22)Ok, om man nu bortser från att språkrören i MP är just två, så tycker jag mig inte se någon speciellt stor skillnad mellan språkrör och partiledare, en partiledare är ju ingen diktator precis. Däremot finns det nog konsekvenser av att de är _två_ språkrör, men inte av att de är just språkrör.

Den största skillnaden med språkrör och partiledare är att när man har språkrör är det mer tydligt att det inte är partiledarEN som "äger" partiet och bestämmer dess åsikter, utan det visar mer på folkstyrning. Det andra är just som du säger att man kan ha två (eller kanske rent av 3?) som är språkrör, d.v.s. officiela representater, som inte styr partiet, men medelar dess åsikter och är mediapersoner utåt.

Henry Rouhivuori
2006-03-23, 12:56
Jag tycker att "språkrör" inte låter så bra. En partiledare är bättre, för vi satsar väl på att vara ett parti som tar många röster. Språkrör är lite amatörmässigt.

Siljelind
2006-03-23, 14:34
Egentligen så tycker jag frågan är lite felställd. Det viktiga är ju faktiskt inte vad vi väljer att kalla posten utan vad den faktiskt innebär. Istället för att fråga oss om vi vill ha en partiledare eller språkrör borde vi ställa oss frågan vad vi tycker att vederbörande, oavsett vilken titel denne har, ska ha för befogenheter och uppgift inom partiet.

totemo usagi
2006-03-23, 15:55
Siljelind (2006-Mar-23)Egentligen så tycker jag frågan är lite felställd. Det viktiga är ju faktiskt inte vad vi väljer att kalla posten utan vad den faktiskt innebär. Istället för att fråga oss om vi vill ha en partiledare eller språkrör borde vi ställa oss frågan vad vi tycker att vederbörande, oavsett vilken titel denne har, ska ha för befogenheter och uppgift inom partiet.

Samtidigt är benämningen viktig för den generella uppfattningen, både för att ha en bättre definition på vad personen/personerna ska göra samt hur folk uppfattar deras uppgift. Att bara pricka in benämningen och ge rätt magkänsla åt de som hör den är värt mer än man kan ana, jämför med den dåliga benämningen "feminism" som alltjämt används för jämställdhet. Fel magkänsla, fel behandling av frågan.

Richie
2006-03-23, 18:52
totemo usagi (2006-Mar-23)Samtidigt är benämningen viktig för den generella uppfattningen, både för att ha en bättre definition på vad personen/personerna ska göra samt hur folk uppfattar deras uppgift.

Jag noterade idag att Schyman tydligen är 'talesperson' för Fi.

Daniel Nyström
2006-03-23, 19:13
Jag tycker språkrör låter riktigt bra. Styret blir mer neutralt, och ideologin framgår tydligare.

SM5POR
2006-03-24, 21:34
Kalla dem språkrör eller partiledare eller vad ni vill, men som utomstående observatör uppskattar jag att ni har så många som möjligt av dem, helst 358 stycken, utspridda över hela landet! De är era verkliga affischnamn! :w00t:

dahlis91
2006-03-26, 20:26
Varför inte bara byta namn ifrån Partiledare till "Kapten"?

Jon Severinsson
2006-04-03, 17:32
dahlis91 (2006-Mar-26)Varför inte bara byta namn ifrån Partiledare till "Kapten"?

Bästa förslaget hittils i den här debatten.

Min uppfattning av "språkrör" är att MP ville ta avstånd från det klassiska partisystemet och skapa något nytt. Det lyckades de med (även om jag tror det beror mer på frekvensen av byten: Ingen hinner lära sig namnen på dom. Inte båda iaf.)

Så min slutsats är att om vi vill verka vara ett klasiskt politiskt parti ska vi ha en "partiledare". Om vi vill kännas som en MP klon ska vi ha (två) "språkrör". Om vi vill vara nyskapande ska vi ha något nytt. Kapten låter bra tycker jag. Passar liksom temat...

Sen håller jag fulständigt med Siljelind, det viktisgaste är vad vederbörande person gör, inte vad han/hon har för titel.

John Nilsson
2006-04-03, 20:25
Vet inte om "kapten" är precis synonymt med öppenhet, frihet och nätdemokrati...

Björn Odlund
2006-04-04, 00:46
John Nilsson (2006-Apr-03)Vet inte om "kapten" är precis synonymt med öppenhet, frihet och nätdemokrati...

:Whistling: Då kanske det inte är läge att föreslå piratführer, eller? ;)

Mikke
2006-04-06, 18:57
Jag tror språkrör kommer att ge associationer till mp och vänster vilket vi bör undvika. Gäller naturligtvis även associationer åt höger. Vi bör absolut hålla oss i mitten och så brett vi kan imo. Jag föredrar partiledare för att understryka att vi är ett PARTI. Däremot tycker jag att vi bör diskutera "mandat" periodens längd för vår ledare och kanske även diskutera varranan kvinna på den posten. Vi bör vara tydliga med att Partiledaren för ut partistyrelsens beslut och syn samt att styrelsen har allting förankrat i rörelsen ( usch vad det lät sossigt, men så bör det vara ). / Mikke

agnesson
2006-04-06, 20:53
Mikke (2006-Apr-06)Däremot tycker jag att vi bör diskutera "mandat" periodens längd för vår ledare och kanske även diskutera varranan kvinna på den posten.

Varannan kvinna? Nej bäst lämpade person ska givetvis finnas på rätta poster. Inkvotering av dess olika slag ska vi låta vara. Det lämnar vi åt F!. Som för övrigt är det parti med minst jämställdhet...

Bo Leuf
2006-04-06, 21:09
En ledares uppgift är att sprida inspiration och motivation, samt eventuella brilljanta ideer. Varför inte då kalla partiledaren för 'sprinkler' :)

Annars, charmigaste namnet på ledare stötte jag på hos scifi-författaren Larry Niven. Han beskrev 'Puppeteers', en gammal ras ute i rymden vars främsta egenskap var försiktighet. Följdaktligen hette ledare bokstavligt översatt 'hindmost' -- den siste i ledet, längs bak, mest skyddad.

(Viss ironi kanske. Det är ju så mänsklighetens egna ledare oftast uppträtt, i bakre bunker, oavsett ledartitel som betytt annorlunda.)

Mikke
2006-04-07, 13:31
Varannan kvinna? Nej bäst lämpade person ska givetvis finnas på rätta poster. Inkvotering av dess olika slag ska vi låta vara. Det lämnar vi åt F!. Som för övrigt är det parti med minst jämställdhet...

Det är GIVETVIS inget fel att kvotera in underrepresenterade grupper för att få till en förändring. Nu var det dock inte så jag menade. Jag menade att om det finns kvinnor eller invandrare eller andra dåligt representerade grupper ibland de vi kan välja ifrån så bör det vara ett plus att komma ifrån dessa grupper. Riksdagen består till alltför stor del av medelålders män redan idag. :) / Mikke

Anders Häggström
2006-04-09, 02:17
Vet inte om "kapten" är precis synonymt med öppenhet, frihet och nätdemokrati...

Med tanke på att jag har arbetat till sjöss, så kan jag säga att "Kapten" vill vi inte benämna våran partiledare. Även om det skulle vara en ganska rolig nyanisering.

Enligt sjölagen, så har kaptenen det ytersta ansvaret ombord och närmast hierarkisk beslutsrätt. "Kaptain's word is your law" brukar vara allmänt känt till sjöss. Det är inte riktigt så vi ser på vårt parti som organisation, eller vår partiledares beslutsrätt.

Själv är jag positiv till 2-3 "språkrör" (oavsett benämning). Jag skulle vilja se att organisationen är väldigt låg och bred, och de som sitter i riksdagen (inkl ev partiledare) för medlemarnas talan och har en bred och kontinuerlig kommunikation med röstningar och dylikt i forumet innan viktigare beslut fattas. Så att partiet får med sej så många medlemmar som möjligt får beslutsrätt istället för "partiledaren" och riksdagskandidaterna.

Sen fungerar säkert inte denna tanke i verkligheten, men så skulle jag vilja se att partiet fungerar.