handdator

Visa fullständig version : Sorgestund i Gbg?

Gonte
2008-06-19, 02:20
Edit, uppdatering:

På onsdag är minnesstunden klockan 21:21 på Gustav Adolfs torg (i Göteborg).

Vi uppmanar till svart sorgeklädsel och medtagande av värmeljus. (Värmeljusen placeras sedan på trappan kring statyn).

Kom dit, eller håll en tyst minut där du är.

Med tanke på hur flashback-tråden ser ut vill vi också poängtera att vi inte tolererar någon form av våld eller skadegörelse.

Ersprungligt inlägg:

Yo peeps, jag fick ett mail för en stund sedan från en nykommen partipolare som vill dra i någon form av demonstration i göteborg (apropå FRA då givetvis).

Allt är bara spånande just nu och min flickvän susade vidare på tanken att göra det med svartklädda demonstranter (sorgekläder) med varsitt ljus till minne av demokratins död. Ev. på onsdag för att göra det en vecka efter beslutet...

Vad är folks tankar?

Är ni på?

Bra tidpunkt?

utformning?

Snart hittar förhoppningsvis initiativtagaren själv hit, jag var för ivrig för att vänta :P

Gonte
2008-06-19, 02:58
Givetvis planeras demo på flashback: https://www.flashback.info/showthread.php?t=694442

De tänker sig lördag 28/6

Krister Svanlund
2008-06-19, 13:23
Inte för att jag skulle kunnat på en onsdag ändå men den lördagen så är det UPs förbundskongress i Uppsala.

Yonazarith
2008-06-19, 13:55
Är väl lika bra att PP följer föreslaget datum och hänger på den 28e. Nån officiell som mailar ut på krets-listan kanske? :)

Gonte
2008-06-19, 16:23
Jag vet inte vad jag ska säga, jag gillar inte alls våldstonen som prglar flashback-planeringen, fast det behöver ju inte nödvändigtvis återspeglas så genomgående på själva demon...

En lösning kan iofs vara att sprida ordet men poängtera att partiet inte är medarrangör...

Eller tycker ni andra att jag bara är tveksam i onödan?

Yonazarith
2008-06-19, 16:44
Folk säger mycket på FB, folk agerar inte alltid därefter. Ju fler som kommer och vill ha en fredlig demo desto fredligare blir det.

Ju fler som kommer på en och samma gång desto massivare intryck ger det.

Jag anser att _alla_ ska samlas på samma tid och datum, sen är det upp till individerna som kommer att göra något bra av det hela. :)

svend
2008-06-19, 22:20
Hej hej, här är den omtalade nyblivna medlemmen. Kikade lite på Flashback-tråden och det såg ju inte allt för seriöst ut. Frågan är ju om det kan bli galet om man blandar in dessa människor?

Å andra sidan tror jag inte de som driver forumet tillåter att de använder deras namn, och någon annan organisation verkar det inte finnas som står bakom.

Jag föreslår att vi försöker sätta Piratpartiets namn på det hela för att få någon slags seriöst engagemang från andra ungdomsförbund och andra organisationer. Jag kan tänka mig att ta på mig att kontakta myndigheter och andra organisationer, men då behöver jag veta vilka organisationer jag skall prata med och hur resten av er vill lägga upp det.

Några åsikter, idéer?

Gonte
2008-06-19, 23:31
Ett alternativ, som min flickvän föreslog, är att slå oss ihop och delta i flashback-demon, men helt oberoende av hur de agerar vara våran egen del.

Isåfall utgör vi en del av den protesterande gruppen, samtidigt som vi i princip är en egen tyst demonstration.

Okej, nu blev det virrigt, men konkret förslag:

Vi är där, tysta, med svarta sorgekläder och varsitt ljus, under piratflagg.

På det sättet är vi både en del av helheten (vi vill ha folkmassor mot fra), men visar tydligt att vi inte ställer oss bakom vare sig våld eller skadegörelse. Då kan vi få en tydlig prägel som fredlig organisation istället för att associeras med en eventuell stökig protest.

Vad tycker ni om den tanken, att finnas där men vara våra egna?

En annan sak:

Vi pratar också om en mindre upptakt i form av en tyst minut på onsdagskvällen. Även då sorgekläder och tända ljus. Det är både en markering mot FRA-lagen och en marknadsföring inför demonstrationen...

svend
2008-06-20, 00:13
Jag håller med i att det kan finnas en fara att sammankopplas med Flashback-gänget, men samtidigt är det långt mer troligt att vi får med seriösa organisationer om vi kontaktar dom. Jag kan även tänka mig att ordningsmakten är mer tillmötesgående mot oss.

Vad jag egentligen är mest intresserad av är en ENORM demo, så därför behöver vi göra så mycket reklam vi bara kan!

Gonte
2008-06-20, 00:36
Mjo, jag tror iofs att vi kan gå ut med vår idé till andra organisationer utan att ta över evenemanget...

Sen vet jag inte hur gänget på flashback skulle reagera om vi verkligen tog över heller :/

Jonas Lihnell
2008-06-20, 11:06
Hej, Ung Pirat Göteborgs lata odrägliga ordförande här. Jag har nu påbörjat kontakten mot alla ungdomsförbunden och kommer att försöka arrangera en demonstration när riksdagens semester är slut. Det ger dem ett varmt välkommnande hem, och oss gott om tid att agera och sprida ordet och kanske få organiserat allting ordentligt.

Jag vet inte om dem andra kommer att nappa, eller ens vad folk i mina egna led tycker, för at någon korkad anledning kan jag _fortfarande_ inte komma åt pirateweb för att skicka utskick.

Jag vaknade i alla fall och var uppe i stockholm när det hände och kommer inte att sluta här, kampen fortsätter.

RING MIG! 0708 888909

svend
2008-06-20, 23:26
Nu när jag läst lite mer noga i Flashback-tråden så får jag nog hålla med om att det kan vara bra att hålla partiets namn borta från arrangemanget.

Däremot tror jag på onsdagens aktion. Vad är planen än så länge?

Gonte
2008-06-21, 00:38
På onsdag är minnesstunden klockan 21:21 på Gustav Adolfs torg (i Göteborg).

Vi uppmanar till svart sorgeklädsel och medtagande av värmeljus. (Värmeljusen placeras sedan på trappan kring statyn).

Kom dit, eller håll en tyst minut där du är.

Med tanke på hur flashback-tråden ser ut vill vi också poängtera att vi inte tolererar någon form av våld eller skadegörelse.

gbsr
2008-06-25, 15:22
mm. självklart kommer jag + flickan ikväll, och på lördag kommer vi ett helt gäng.

fredliga, så klart.

jag ska gå och köpa mig ett gravljus jag, dom brinner längre :)

ydo
2008-06-26, 12:39
Mycket trevligt initiativ, det var kul att se så många dyka upp! :-)

Jag såg att det togs bilder av ett par fotografer, av vem, var får man tag på dessa?

ot: Jag är nyss inflyttad till stan från Malmö, dök upp på några möten i Lund efter piratebay-grejen, jag antar att ni också har någon form av möten regelbundet här i götet? Var och när?