handdator

Visa fullständig version : Markant ökning av medlemmar sedan FRA-förslaget gick igenom.

Anexus
2008-06-19, 19:51
Någon mer som har märkt av en ökning av nya medlemmar sedan FRA-förslaget gick igenom igår kväll?

Har hittils kommit till en ca 10-20 nya medlemmar inom mitt distrikt sedan igår mot vanliga max 1-2 per vecka om man har tur.

Men i allt ont finns ju också gott så att FRA-förslaget gick igenom kan ju även vara en stor framgång för oss i partiet i nästa val.

Lucas Thorén

Piratpartiet Jönköping.

Winston Smith
2008-06-19, 20:12
Statistiken har en lustig form i juni 2008... :)

http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik

Henry Rouhivuori
2008-06-19, 21:28
Observera att det inte är några direkta värvningskampanjer just nu och att inflödet av medlemmar genom att synas i media tidigare har legat kring 10+ medlemmar per dag. Att som igår (+194) trumfa söndagens siffror (+180) under Dreamhack är stort.

Detta innebär om inflödet håller i sig en längre tid (med fler än +40 eller så) ett skifte i opinionen. Räkna då med att partiet direkt (egen siffra) eller indirekt (övriga ökar kraftigt) kommer att synas i opinionsmätningarna framöver.

Nibla
2008-06-19, 21:49
Kan man inte göra ett pressutskick på det här?

"Piratpartiets medlemsantal ökar kraftigt sedan FRA-lagen" vore en trevligt rubrik i en tidning!

meandi
2008-06-20, 13:28
Jag anmälde mig som medlem nyss, känner mig visserligen inte som ny medlem direkt eftersom jag röstade på Piratpartiet i valet senast, men nu tyckte jag det för första gången i mitt liv var dags att bli medlem i ett parti också. Reagerar man inte på något sätt när vi går in i Orwells 1984 då vet jag inte vad...

Ser att jag fortfarande visas här som inte medlem men det kanske uppdateras senare, eller så strular det eftersom jag registrerade mig som medlem med en annan epost-adress och ändrade epost-adressen på detta konto i efterhand så att de nu är samma.

Edit: jag satt Forum handle i Piratweb nyss och nu listas jag som medlem

Mårten Fjällström
2008-06-20, 19:20
Om man går in på den onödigt detaljerade statistiken (http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik-admin) kan man också se att vi har ett visst underliggande tapp som beror på att det nu är 2 år och några veckor sedan Pirate Bay räden. Medlemsskap gäller ju för precis ett år, vilket gör att de går ut på årsdagen av att man går med. Och alla förnyar inte, så på hela år efter stora inflöden får vi också större utflöden än genomsnittet.

Den korta versionen: Antalet nya medlemmar är större än vad det kan verka.

Henry Rouhivuori
2008-06-20, 19:46
Japp, även om medlemskapet är gratis (gratis är godast) så är det mestadels ett seriöst beslut som folk tar när de går med i partiet. PP är exemplet som visar att det går att driva något även utan medlemsavgift. Läs Guldpirat.

Jag tar det som nu får folk uppmärksammade på Piratpartiet som rent politiska händelser. Det har hänt något.

edit: finns det något annat parti som får nya medlemmar på självaste midsommarafton? :)

Joni
2008-06-20, 21:44
Detta är ju jättebra. Dock noterar jag att många, vid värvningsförsök, inte vill kännas vid piratpartiet på grund av att partiet uppfattas som oseriöst, oavsett om de tror på ideologin eller ej. Har hört några olika varianter, men oftast handlar det nog om namnet. Bland lite mer politiskt engagerade människor så handlar det mest om att vi uppfattas som ett "enfrågeparti".

Kanske någonting att fundera över?

Gonte
2008-06-20, 22:39
Well, förhoppningsvis ändrar folk inställning när de ser att den enda frågan är att överhuvudtaget ha några rättigheter kvar...

(lite drastiskt, men om man nu absolut vill se oss som enfrågeparti får man väl ta hänsyn till vad den enda frågan är)

meandi
2008-06-20, 23:17
Egentligen är ju Piratpartiet ett trefrågeparti men jag håller med om att många inte kan rösta på ett sådant heller. Samtidigt tror jag det är viktigt att inte bredda partiet, vi varken kan eller behöver vinna alla.

Namnet gillade jag från början men håller med även här, det kan vara en belastning även bland fildelare. Man ska inte vara för snabb att byta namn generellt tycker jag men den frågan förtjänar lite eftertanke.

Ken Rabelius
2008-06-21, 01:06
Det som stog i denna ruta har flyttats till mer lämplig tråd

Winston Smith
2008-06-21, 01:22
Ken Rabelius (2008-Jun-21)Så jag är inte helt främmande för tanken ... men vi måste isf tänka oss för noga och räkna med att det kan få konsekvenser.

Det finns en mer passande tråd (http://forum.piratpartiet.se/Topic83016-110-1.aspx) för diskussion om namnbyte.

RikMatts
2008-06-21, 19:07
Mellan tummen och pekfingret sådär får jag känslan av att andelen kvinnliga medlemmar ökat något den senaste tiden..?

Piratpartiets tre frågor aktualiseras lite omväxlande i tiden och det gör att det blir folk med något olika profil som får upp ögonen för partiet efterhand. Nästa tillfälle blir väl Pride då, med lite små grejor som banandagen emellan.

Det är bra att medlemmar lockas in från olika håll.

Homer S
2008-07-06, 21:55
Hej! Kom också hit och spökade lite då diktaturlagen klubbades igenom. Men nu har jag reggat mig. :P

Beelzebjörn
2008-07-12, 17:17
Ja, vad säger man?

Personligen är jag färsk, och att vara politiskt aktiv i ett parti är något jag aktat mig för rätt länge, mest för att de flesta partier förr eller senare blir små klubbar för inbördes beundran.

Åsiktsmässigt ligger jag väl åt vänster på den liberalare sidan, så varför Piratpartiet, och varför nu?

FRA

'Nuff said. Känner åtminstone tio personer till i min omedelbara närhet som antingen gått med, eller i nuläget säger att de vill att rösta PP i valet 2010. Enfrågeparti eller inte - de etablerade har mer eller mindre noll förtroendekapital hos mig och många andra. Politikerförakt? Ja visst.

Är någon förvånad?

Alternativet blir rätt självklart att gå med i ett parti som inte bara driver, utan är uppbyggt kring värnandet om integriteten. Ett litet, nytt parti, som inte hunnit bli etablerat och inavlat, och som fortfarande är formbart.

Jag lär inte vara ensam. Dessutom tror jag många av de liberaler som är ideologiskt till höger, men för besvikna på allianspartierna för att ge dem sin röst, kommer att söka sig till PP hellre än S, Mp eller V när det blir dags att rösta 2010.

Sedan är det klart... man undrar ju vad PP kommer att syssla med efter FRA? En mandatperiod är fyra år, och vi lär väl rymma medlemmar från hela skalan - höger till vänster. Socialpolitik? Skola vård omsorg? ^^

I'm in it for the ride. ;)

Leo
2008-07-12, 17:26
Beelzebjörn (2008-Jul-12)

Sedan är det klart... man undrar ju vad PP kommer att syssla med efter FRA? En mandatperiod är fyra år, och vi lär väl rymma medlemmar från hela skalan - höger till vänster. Socialpolitik? Skola vård omsorg? ^^

Välkommen!

Piratpartiet har nog att göra. :) Det ligger en enorm mängd integritetskränkande lagförslag, och fler är på gång. Ändamålsglidningen i PKU-registret är ett exempel.

Lagarna att fildelare (och deras familjer) ska stängas av från internet är ett annat.

Det ligger många fler liknande integritetskränkande lagförslag som lobbats igenom av upphovsrättsindustrin, och här behövs Piratpartiet och dess arbete för att återställa balansen och återta integriteten och demokratin.

Qer
2008-07-13, 00:15
Och skulle vi, mot förmodan, få slut på nya förslag att slåss emot så finns det definitivt ändå saker att göra. Tex en sån sak som att brevhemligheten inte gäller e-mail känns som en utmärkt sak att börja göra nåt åt.

Winston Smith
2008-07-13, 01:07
Qer (2008-Jul-13)Och skulle vi, mot förmodan, få slut på nya förslag att slåss emot så finns det definitivt ändå saker att göra. Tex en sån sak som att brevhemligheten inte gäller e-mail känns som en utmärkt sak att börja göra nåt åt.

Hm, jag kollade i Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Posthemlighet). Det verkar vara ett dataintrång att bereda sig tillgänglighet till e-post. SM5POR skrev om detta i ett inlägg - att de olika kommunikationssätten behandlas i olika lagar men att straffen är desamma.

Winston Smith
2008-08-04, 19:35
Dreamhack gav väl ett bra tillskott av nya partimedlemmar? Det är tydligen dags igen redan???

http://www.folkbladet.nu/?p=115014

http://www.dreamhack.se/dhskII08/news/168-boka-plats-nu

Henry Rouhivuori
2008-08-04, 20:10
September 26-28, sedan också Dreamhack Winter November 27-30.

Läge för Ung Pirat att nå målet 3000+ (godkända av Ungdomsstyrelsen) medlemmar innan årsskiftet?