handdator

Visa fullständig version : Budget för en foundraisingfest

Albihn
2006-03-25, 18:01
På mötet idag så tog jag på mig att räkna lite på vad det skulle kosta med fest.

Lite snabbt räknat.

Lokal 150 personer : ca 1200:-

LOB-kit dvs musik dj-kit: 350:-

Alkohol: 7000:-

4 öl per person a 10:-/st = 4000 om man räknar på 100 personer vilket är det vi skulle vilja sattsa på. Men detta är ju självklart minimum. Skall man gardera sig så skulle jag säga 6 öl per person plus ett par lådor cider 3 eller 4 lådor. Efter lite snabb översllags räkning hamnar vi då på ca 7000:- De pengar man lägger på alkohol får man lätt tillbaka eftersom att systemet köper tillbaka alla flaskor som är oöppnade om man har kvitto på det och man lämnar tillbaka dom inom 2 veckor.

Om man tar en inträdes avgift på 100:- för alla som är där förutom kanske eventuella chafförer som måste forsla alkohol? Så måste det komma 20 pers för att gå runt. Detta tror jag lätt vi får ihop! Allt över 20 personer är ren vinst. Problemet är att vi måste få låna de 7000 kronorna till alkoholen. Frågade Mika om det gick att låna från partiet. Men detta kunde vara problematiskt eftersom det finns ett beslut där dessa pengar blivit öronmärkta. Men eftersom vi vet att vi inte kan gå back på alkoholen så kanske det skulle kunna gå att fixa ändå?

Albihn
2006-03-25, 18:06
Om 120 personer skulle komma så skulle detta betyda en ren vinst på minst 10 000! + vinst på alkoholen

Vidvinkel
2006-03-25, 19:02
Alkohol servering= hyra vakt

Albihn
2006-03-25, 19:07
Vidvinkel (2006-Mar-25)Alkohol servering= hyra vakt

Absolut inte. Det är slutet sällskap. Annars hade vi behövt skaffa tillstånd å grejjer. Tanken är den att det bara är en fest för medlemmar i PP. Dessa får ta med sig max en vän.

Vidvinkel
2006-03-25, 19:34
Jag vet vad slutet sälskap inebär. Men vem tar ansvar för 120 (+120 vänner) öldrickande partimedlemar och ev objudna gäster? Dj:n? Rick?

Albihn
2006-03-25, 19:47
Jag har arrangerat fester förrut och har ganska bra erfarenhet av det. Man har ett släpp och en gästlista där bara tillåtna personer skall få komma in. Om det kommer objudna gäster får man väl ringa polisen!

Jag har ingen aning om hur dina vänner brukar bete sig men det handlar om vuxna människor här och alla har sitt egna ansvar. Det enda ansvar vi har är att se till att ingen kommer som inte är inbjuden.

igelkott
2006-03-25, 19:59
Jag kan iaf intyga för mig och min vän som jag skulle ta med isf. kan man inte detta så bör man inte ta med sin vän och/eller inte gå själv.

tycker för övrigt det är en bra ide men förstår oron med att det kan bli bråk eller problem.

Vidvinkel
2006-03-25, 21:09
Mina kompisar brukar bete sig bra. Men 240+ partimedlemar är väll inte dina kompisar? Vem som hellst kan regga sig som partimedlem och är därmed kvalifcierad att bli inbjuden. Och vad ska du göra om det kommer objudna gäster? Hytta med gästlistan? låsa lokalen (bäst att komma i tid då?)? Tänk på att piratpartiet är ett paprti som siktar in sig på rikstadgen. Blir det problem är det inte så himmla roligt. Ringa polisen en lördagkväll?

Hur defnierar du vuxna människor? Eller kollas mognadsgraden under alkoholpåverkan upp inann man hamnar på gästlistan?

Är det inte bättre att förebygga och mota olle vid grinden istället?

Albihn
2006-03-25, 22:07
Vi har inte kommit så långt i planeringen. Max kan vi ta in runt 100 personer på en sådan fest. Där det självklart kommer bli tvunget att anmäla sig om man kommer eller inte.

Man kan tänka sig alla möjliga knepiga situationer och skall man måla fan på väggen varenda gång så kan vi inte göra någonting. Med dina argument Vidvinkel så kan vi inte ens ha möten då det är risk att någon skulle vilja komma och förstöra för oss.

Men det är kul att höra att du är intresserad av att det skall bli en bra fest och du är mycket välkommen att hjälpa till att arra! Jag har själv varit på otaligt många fester där det har varit slutna sällskap där har vi inga vakter men däremot nyktra personer som ser till att hålla åtminståne lite koll. Det arras ett nästan varje vecka på chalmers. Å dessa fester kan det vara upp till 4-500 gäster.

Vidvinkel
2006-03-26, 09:46
Men. Det är faktiskt ditt argument som verkar lite knepigt. Man man inte utgå från att ingenting ska hända, bara för att det inte har gjort det förut (fast med helt andra människor). Särskilt inte när man representerar ett politiskt parti. Jag är ganska säker på att överiga partiet har samma rutiner.

Givetvis är jag intresserad av att det ska gå bra ( bara för att jag inte är en ryggdunkare, betyder inte det att jag är ute efter att förstöra). Vem vill läsa "Sjöslag i piratpartiet. Att lägga ansvaret på nyktra männsikor tycker jag är ganska taskigt. Är det inte bättre att utse några som är ansvariga för ordningen istället för att hoppas på att några är nyktra och villiga att gå imellan om något skulle hända. Bara för att man är nykter behöver inte det betyda att man vill gå imellan i ett bråk eller bära ut någon som är täckt av spyor.

Albihn
2006-03-26, 10:00
Att lägga ansvaret på nyktra männsikor tycker jag är ganska taskigt. Är det inte bättre att utse några som är ansvariga för ordningen istället för att hoppas på att några är nyktra och villiga att gå imellan om något skulle hända. Bara för att man är nykter behöver inte det betyda att man vill gå imellan i ett bråk eller bära ut någon som är täckt av spyor.

Det är det som är tanken! Det kommer behövas ett gäng på kanske ca 10-15 personer som är nyktra och och arrar festen. Dessa personer är den de som står i baren, släppet och de som hjälper till att städa. Som sagt så långt in i planeringen är vi inte. Den här tråden handlade inte om hur festen skulle skötas utan hur den skall finansieras och hur mycket den kostar.

Joakim
2006-03-26, 16:12
En enkel lösning är väl att vi utser några som tar på sig vakteriet?

Antingen någon man känner som kanske jobbat som vakt eller helt enkelt bara några medlemmar.

Mycket bra idé annars.

Några idéer på lokaler, vilka DJ's osv?

Ha't!

Albihn
2006-03-26, 18:00
Nej som sagt. Det som sas på mötet var det att vi skulle titta på vad det kostar. Det finns en festlokal som jag är sugen på att använda. Kalle Glader som ligger vid chalmers. Den ligger gång avstånd till systemet.

Angående att ha vakter:

Vad som är smidigast är att de i släppet har koll på vad som händer. Men det är förbannat tråkigt att ha samma arbetsuppgift hela kvällen. Så ett förslag är att man roterar bar, dj och släpp. Då kan man få lite rolig variation på musiken också ;) Men dessa personer som jobbar skall naturligtvis vara nyktra, kanske skall man fixa så att de personer som jobbar får var sin pizza och läsk för besväret också. 10 pers * 50 = 500:- till då. En sådan arbetsgrupp kan slängas ihop efter göteborgs årsmöte som hålls nästa söndag.

Joakim
2006-03-26, 23:22
Yes!

Det låter som en bra lösning.

Säg till om du behöver hjälp med detta. En arbetsgrupp för en sån här fest borde ju

sättas ihop omgående.

Jag har arrat lite spelningar och stödfester tidigare och kan väl hjälpa till med något kanske. Annars kommer jag gärna som glad besökare ;)

Björn Felten
2006-03-27, 01:38
Joakim (2006-Mar-26) En arbetsgrupp för en sån här fest borde ju sättas ihop omgående.

Instämmer. Som gammal chalmerist vurmar jag starkt för all form av sexmästeri! :)

camilla.andersen
2006-03-28, 00:17
som van säkerhetsvakt på arvikafestivalen, megafestivalen och metaltown så ställer jag gärna upp med lite ordning och reda :D

Samme
2006-04-06, 22:40
<DIV>Har ni fest eller?</DIV>

Gargamelo
2006-04-12, 17:45
Bra initiativ.

Var en 5-6 år sedan men var med och arrangerade klubb electropolis ett par år, då hyrde vi bara ett ställe och fixade en vakt. Då vi hade råd bokade vi upp artister.

Att fixa 100 pers till en fest är svårare än vad man tror alltså.

Spika ett datum och fixa en lokal är en sak.

Men att få folk att dels få reda på festen och få dom att gå från tangentbordet är lite svårare. Jag skulle kanske sätta ribban lite lägre i första försöket.

Framförallt när de inte vet vilken sorts musik som kommer att spelas där.

Eftersom det kommer troligen vara rätt blandat med åldersgrupper och musikintressen

så kommer den som blir DJ få det ganska tufft .

Börjar DJ´n sedan att spela upp önskemål så är det nedräkning till någon kommer fram med sitt öldränkta usb-minne och vill spela upp sin egen partylista.

Eller helt enkelt be om att få göra ett utskick på maillistan för bindande anmälan att man kommer dyka upp och får då instruktion att betala in inträdet på bg .nr så kommer man med på insläppslistan. Betalar man vid dörren så är det ingen garanti att det finns plats att komma in så att säga. Då har man i förväg ordnat redan en egen budgett för själva festen.

Men desto mer intryck man får att festen blir privat desto mer avslappnad stämning tror jag det blir.

Mindre tjafs om vem som har störst server & fetaste linan och vilket OS som är bäst om det finns andra saker att prata om och uppmärksamma.

Sedan om de som fixar festen hittar vit/svart randiga tröjor och klär ut sig lite till pirater kan också liva upp stämningen lite.

Ge själva händelsen ett partynamn. Röde orm ? Svartskäggs festen ? Karibisk tema ?

Festen behövs inte marknadsföras primärt som just ett foundraisingfest.

Räcker med en notis om att det som blir över går automatiskt till valsedlar osv

Låter ju som man skall gå till ett ställe i kostym med en färdig check och äta soppa ;)

Jessica Rickardsson
2006-04-12, 19:00
Albihn (2006-Mar-25)Absolut inte. Det är slutet sällskap. Annars hade vi behövt skaffa tillstånd å grejjer. Tanken är den att det bara är en fest för medlemmar i PP. Dessa får ta med sig max en vän.

Mina erfarenheter från min tid som barpersonal lärde mig följande (iofs fem år sedan men iaf):

Hyr du en lokal med serveringstillstånd för en fest av liknande slag behöver du inte söka serveringstillstånd för en sluten tillställning. Lokalens egna serveringstillstånd kan tillämpas.

Skulle det däremot vara så att du hyr en annan "i normala fall allmänt tillgänglig lokal" (t.ex. festlokal. folkets hus och liknande) för att hålla festen i är du faktiskt skyldig att ansöka om serveringstillstånd. Det är oftast inget problem med det och de krav som man i normala fall kräver (t.ex. matservering, vakt osv.) klarar man sig undan ifrån så länge det rör ett slutet sällskap.

För mindre privata fester brukar det här ses mellan fingrarna på - men ska det vara en organiserad fest och dessutom i partiets namn så ska sådana här bitar defintivt kollas upp och polis informeras om att festen kommer äga rum, när och var osv. Vi har inte råd att riskera att vårt namn faller i smutsen på att man missar att kontrollera sådana här saker.

Peter Lihnell
2006-07-10, 14:23
Vidvinkel (2006-Mar-25)Alkohol servering= hyra vakt

Pish-posh, alla känner vi väl en vakt eller fem?

Jag ser inget problem med att fixa vakt. Känner

en eller ett par som säkerligen skulle kunna

göra en insats :)