handdator

Visa fullständig version : nyttigare föda än Big Mac

Joakim Holgersson
2006-03-26, 11:28
Glöm uttrycket: Det här skulle jag inte ens ge till min hund. En ny brittisk studie visar att hund- och kattmat är nyttigare än både pizza och hamburgare.Studien är gjord av forskare på Global analysis food testing laboratory, en organisation som anlitas av brittiska regeringen. Den visar - smått sensationellt - att både hund och kattmat generellt sett består av mindre fett, mindre salt - och mindre socker.Kattmaten innehåller till exempel en åttondel så mycket fett som en Kentucky Fried Chicken, och en tredjedel så mycket fett som en Big Mac från McDonalds.- På alla nivåer var den hund- och kattmat som vi analyserade nyttigare än en Big Mac, säger John Searle till Sunday Times, som redovisar undersökningen i dag.- Det skulle absout inte vara något problem för människor att äta hund- och kattmat. Det är väl bara smaken som är hindret. Men ur näringssynpunkt är det helt okej, fortsätter han.

McDonald´s Big Mac med pommes frites:12% fett | 0,9% salt | 3,7% socker | 9,3 % protein Ceasars hundmat:4,4% fett | 0,4% salt | 0,5% socker | 10,9% protein Gourmet Gold kattmat: 3,1% fett | 0,4% salt | 0,4% socker | 7,7% protein Källa: Sunday Times

artikeln (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,799090,00.html)

C. M.
2006-03-26, 12:14
Nån mer som lutar sig tillbaka och skrattar sitt vegitarian-skratt ?

*mwuhahahaha* :P

Björn Odlund
2006-03-26, 15:18
Carl Mattsson (2006-Mar-26)Nån mer som lutar sig tillbaka och skrattar sitt vegitarian-skratt ?

If we arent supposed to eat animals, then why are they made of meat? :cool:

Joakim Holgersson
2006-03-26, 19:15
Häst när den är som bäst - mellan två skivor bröd!

McGnägg & co :)

http://www.ekinos.com.ar/horse.jpg

och en fin klar för slakt

http://www.gehealthcare.com/sesv/images/haest-mr500.jpg

mac-patte
2006-03-28, 13:52
well jag äter nog hellere välsmakande sojaprodukter en kattmat lr bigmac.

Veggo färs Veggo grytbitar

Energivärde 90 kcal

Protein 14 gr

Kolhydrater 8 gr

Fett 0,2 gr

Kostfiber 4 gr

Kolesterol 0 mg

GO VEGAN!!

Joakim Holgersson
2006-03-28, 14:23
mac-patte (2006-Mar-28)well jag äter nog hellere välsmakande sojaprodukter en kattmat lr bigmac.

kattmat kan jag itne yttra mig om - men även som köttätare skulle jag tom föredra sojaprodukt istället för BigMac - om där inte fanns BurgerKing!

resaverat mot jag inte är hemma, o frugan lagat sin fina gryta eller annat gott sätta tänderna i alt. lagat själv :D

mac-patte
2006-03-30, 00:30
well du har aldrig smakat mina vego-taccos..:p

Daniel.Lecoq
2006-03-30, 11:45
Det är ju skönt att veta att katten iallafall får bra mat, eftersom han inte har så mycket till val, antingen äta vad jag ställer fram, eller inte äta. Själv så kan jag ju variera Big Macen med annan mat, frukt och grönt, saftiga stekar, vegetariskt o.s.v. efter eget tycke.

vigfus
2006-04-01, 00:04
Nu känns det som att det är dags för en dikt. :D

Kött är mordoch mord är rått.Men mord är kuloch kött är gott!