handdator

Visa fullständig version : Legal fildelning

Anders S
2006-03-28, 02:28
Med tanke på de begränsade ekonomiska resurser piratpartiet har föreslår jag att man använder fildelning för att distribuera Pirat-TV !

Det ger en möjlighet att distribuera programmen med högre teknisk kvalité än streaming.

Det visar även vilken potential det finns med legal fildelning.

Tor Skude
2006-03-28, 02:42
Vidare blir avsnitten mer tillgängliga, eftersom man inte behöver ha en internetuppkoppling samtidigt som man tittar.

Fast om Pirat-TV-ansvarig tycker att det är roligt och bra att streama tycker jag att han eller hon ska få göra det. Det ena utesluter inte det andra.

dahlis91
2006-03-28, 20:01
Varför inte streama och göra dom tillgångliga för nedladdning samtidigt?

John Nilsson
2006-03-28, 23:33
Anders S (2006-Mar-28)Med tanke på de begränsade ekonomiska resurser piratpartiet har föreslår jag att man använder fildelning för att distribuera Pirat-TV ! Det ger en möjlighet att distribuera programmen med högre teknisk kvalité än streaming.Det visar även vilken potential det finns med legal fildelning.

Med tanke på hur stor del av väljarskaran som använder thepiratebay så vore det ju närmast kriminellt att INTE anväda deras eminenta tjänst för att sprida våra verk :P

Iman
2006-03-30, 22:17
Vi har proffs-utrustning (samma som SVT) för att producera programmen och diskussion pågår med olika ISP's om bandbredd.
Vi behöver ungefär 128 - 256 kbit/s per tittare för att sända TV-kvalité.
Tanken är att det ska gå att se på i Win-mediaplayer eftersom det då kan streamas via tv-ut till vanlig TV dessutom.
Jag har sneglat lite på Aftonbladets TV satsning och håller på att testa olika tekniker för att sända över nätet.
Visst går det med P2P program, men det blir ett problem med direktsändningar, då dessa inte kommer att vara filer, utan streams.
För tillfället har jag lyckats strömma ut matrox digisuite signalen som en block-device (device-fil) som då hanteras som en enhet. Genom att öppna den i fil-läge, så kan man t.ex se på den via VLC, dock ej media-player än...

Tips är välkommet..

John Nilsson
2006-03-30, 22:35
Får jag föreslå att video stream formatet blir Theora? (http://theora.org/) (och då att ljudet blir vorbis förståss...)

John Nilsson
2006-03-30, 22:47
Lite länkar:

"filter" för att köra ogg-grejer i windows

http://www.illiminable.com/ogg/

Streaming servrar

http://www.fluendo.com/products.php?product=flumotion

http://www.icecast.org/

P2P-baserad streaming server

http://www.freecast.org/

Daniel.Lecoq
2006-03-31, 10:07
problemet med olika format, även om dom är öppna, är att standard dataanvändaren idag har windows-xp och windows media player, inga extra codecs. Så det är nog det vi måste köra på. Vi andra som kör linux, bsd och liknande har oftast kunskap nog att kunna se sändningarna efter lite tweekande. och så vitt jag vet finns WMP till OSX ochså.

John Nilsson
2006-03-31, 12:54
Nåja, fildelare brukar vara rätt bra på att hitta codecs till all världens knasiga format.

En aspekt av att köra öppna och fria format är ju att det ligger fint i linje med våra åsikter och budskap. Att visa folk allternativ till WMV och annat trams är ju ett slag i rätt rikning det också.

Hur är det med mp3 i sverige egentligen, är det lagligt att sprida programvara som kan spela mp3? I USA, Japan och Tyskland är det iaf inte det.

Rick Falkvinge
2006-03-31, 17:08
John Nilsson (2006-Mar-31)Nåja, fildelare brukar vara rätt bra på att hitta codecs till all världens knasiga format.

Nja, vi har redan de tekniskt kunniga med oss. Nu är det resten vi behöver nå...

Nightsorrow
2006-04-01, 00:05
Precis, dom med kunskap nog att trixa fram alla extra grejer man behöver har PP redan nått ut till, nu är det resten av sverige som är målgruppen.

Och låt mig säga såhär... Det kan aldrig bli "för" enkelt. Om min farsa kan se på sändningarna utan större problem, då är det enkelt nog. Men bara för att min brorsa eller jag själv skulle kunna fixa det, betyder inte att resten av målgruppen kan.

Så, nej, ju simplare, desto bättre. Och efterson WMP är ett program som så gott som alla har, vore det förmodligen det enklaste alternativet. Annars existerar ju quicktime, som också är ett enkelt program som använts vid många andra streamningar och liknande.

John Nilsson
2006-04-01, 01:20
Så i princip skall vi förklara för sverige att kulturellt utbyte är bäst när det är fritt. Men av praktiska skäl så väljer vi att köra med ofria allternativ?

erzx
2006-04-01, 09:43
Varför inte streama/P2Pa i flera format samtidigt. Man kan ha en WMV stream för WMP och en Theora för öppna filformat förespråkare.

Daniel.Lecoq
2006-04-01, 09:58
Så i princip skall vi förklara för sverige att kulturellt utbyte är bäst när det är fritt. Men av praktiska skäl så väljer vi att köra med ofria allternativ?

Nja... huvudsaken är att det är något som fungerar utan att tittaren ska behöva ladda ner och installera något, jag har ingen aning om vad t.ex. WMP kan spela upp som default

Nightsorrow
2006-04-01, 10:58
Man måste tänka lite tajtusjt här, på ungefär samma sätt som man gör med programmet "Flash". Där exporterar man fortfarande för flash 4, eller 5 i vissa fall. Detta trots att Flash 8 finns ute för ett bra tag sen. Och detta är för att människor är lata. Dom orkar inte uppdatera sin Flash player, och kommer därför att helt enkelt skita i att titta på vad det nu är, istället för att uppdatera den.

Och samma sak gäller här. Eftersom målgruppen nu är "hela" sverige, så måste detta göras på ett sätt som hela sverige kan ta del av, Utan extra ansträngning. Med andra ord skall det gå att se och lyssna på budskapet utan att behöva ladda ner något extra, eller göra något extra. Det skall räcka med att klicka på "Spela upp" eller något sånt, och sen ska det funka.

John Nilsson
2006-04-01, 14:01
Nightsorrow (2006-Apr-01)Det skall räcka med att klicka på "Spela upp" eller något sånt, och sen ska det funka.

Och varför kan inte "Spela upp" knappen köra ett program som installerar det som krävs och sen starta en upp spelning?

Du måste ändå får "hela" svenska folket att försöka spela en stream i wmp. Redan där så har du filtrerat bort en stor grupp.

Tor Skude
2006-04-01, 15:45
erzx (2006-Apr-01)Varför inte streama/P2Pa i flera format samtidigt. Man kan ha en WMV stream för WMP och en Theora för öppna filformat förespråkare.

Det här tycker jag låter som en av de bättre lösningarna, om det bara finns resurser. WMV för potentiella nya medlemmar/väljare utan tillräcklig teknisk kompetens, och ett öppet format för att visa på hur bra man klarar sig utan proprietarism.

floodis
2006-04-02, 12:54
Håller med John Nilsson. Stängda format rimmar dåligt med partiets politik.

Istället för att dum- och latförklara Sverige så skulle det vara bättre om PP agerade som ett föredöm när det gäller öppna format. Har man Windows så behöver man troligen bara VLC för att spela upp era sändningar. Sen när blev folk för dumma och lata för att klicka "Nästa, Nästa, Nästa..." Är det fildelare har de troligen också redan VLC eller andra nödvändiga codecs.

Sen, som flera andra har sagt, så är det ju inte omöjligt att fixa flera format.

Varför ska personer med andra program än Microsofts alltid diskrimineras? Och till och med av partiet som säger säg vilja ha friare information?

Lev som ni lär!

Mattias Agar
2006-04-05, 07:49
Delade meningar här. Jag håller med båda "sidorna".

Det bästa är om vi kör wmp eftersom folk inte behöver ladda ner någonting extra. Jag tror att 90% av alla inte kommer att ladda ner extra "bara för att titta på Piratpartiet", det är ingen som orkar med det. Däremot går det ju helt emot Partiet om vi skulle välja stängda format. Det absolut bästa hade ju varit, som någon sa, att köra flera olika format.

Finns det resurser till det?

Iman
2006-04-08, 06:09
Mattias sa det...</P><P>Senast igår ringde min lillasyster som är 16&nbsp;år&nbsp;och mkt väl bekant med internet osv för att hon behövde hjälp med nåt så enkelt som att installera xvid.<BR>När jag väl förklarade att hon skulle ladda hem det o det osv, så sket hon helt enkelt i det hela och raderade filmen trots att hon ville se den. Istället&nbsp;gick hon och hyrde den helt enkelt.</P><P>Jag själv är 26 år, har jobbat med allt från IT-support, grävt ner fiberkablar på gatorna i Lund,&nbsp;till att vara chef för en hel IT-avdelning vid ett större företag. Fram tills för några veckor sen jobbade jag som IT-samordnare för ett stort EU projekt där jag ser till att typ ett hundratal forskare utspridda över kontinenten kan hålla kontakten och utbyta information (<A href="http://www.strep-euro.lu.se">www.strep-euro.lu.se</A>) och en massa annat. På det kommer faktumet att jag förmodligen var några av de första privatpersonerna på internet här i Sverige. (Jag snackar om Telnet och Gopher tiden...) Jag kan ett antal programmeringsspråk från C++ till gamla goa Cobolt...<BR>TROTS ALLT DETTA: Jag har ingen PDF läsare installerad på min dator. Jag installerade om Windows för mer än två veckor sen, men pallar helt enkelt inte. Redan det där "nästa nästa nästa" klickandet är för mkt.<BR>Om JAG inte pallar ens med att installera en massa grejer hit o dit för att jag ska läsa någons sketna jävla dokument, trots att jag MÅSTE; Vad i helskotta säger er då att "Sven Svensson", 45+, med skrikande ungar och skrikande fru (eller tvärtom) orkar sig igenom att installera codecs???!!! (Codecs som är så illa programmerade att de hänger explorer lite titt o tätt. Ni har väl märkt hur explorer går upp i 100% CPU-usage och stannar där när ni går in i en mapp fullt med filmer i olika codecs? Det e för att explorer måste använda codecsen för att läsa av information om filmen och visa miniatyr.)</P><P>WMP (Windows Media Player) blir det helt enkelt, utan en massa strul. En nyinstallerad windows dator utan ett piss i form av de redan medföljande codecsen ska kunna spela upp våra sändningar med en enda jäkla klick. Inget mer. Inga installationer, inga påhitt fram o tillbaks.</P><P>Vi andra datanördar som kör våra debian linux och tror att vi e så jävla hardcore kan utan problem spela upp samma format. Kan vi inte det, så har vi inget i Linux o göra. Byt tillbaks till XP. (Japp, det gjorde jag... opensource i all ära, men jag orkade inte längre skriva skript och egna drivrutiner för att min 200 kr"s webbkamera skulle ens detekteras för att inte tala om strulet med att få bild också...)</P><P>Jag ska förklara det här lite enklare för att ni ska förstå:<BR>Den utrustning som vi numera har till vårt förfogande kostade 400 000 kr.<BR>Av dessa 400 000 kr förhandlades 280 000 kr&nbsp;bort som reklamtid för det företag som sålde utrustningen. <BR>Resterande 120 000 kr ska betalas av reklampengar (som redan är avtalade) från olika företag som har köpt reklamtid.<BR>Om dessa 120 000 kr inte betalas, så är det JAG och inte PP som får stå för det, då fakturan är under MITT namn. För min del skulle det innebära att kronofogden konfiskerar min lägenhet och säljer den till första, bästa snubbe som är intresserad av att&nbsp;köpa.<BR>Av bland annat den anledningen så vill jag inte ha nåt strul. ALLA som har minst 128 kbits uppkoppling ska kunna se våra sändningar. Formatet ska vara det format som är mest spridd, alltså wmv.<BR>Tyvärr grabbar och brudar; Jag har min lägenhet som insats för att PP ska komma till riksdan. Demokrati i all ära, men på Pirat-TV är det diktatur tills första sändningarna har gått ut och de företag som har köpt reklamtid betalat in cashen.<BR>Efter det&nbsp;kan ni knåpa ihop egna codecs om ni så vill och kräva att man installerar PP"s alldeles eget&nbsp;operativsystem för att se sändningarna.</P><P>Så nu när vi vet vilket format sändningarna kommer att streamas ut med, så kanske vi kan börja snacka om VAD vi egentligen ska sända?!</P><P>Mvh.<BR>Iman Mirbloki</P><P>PS. Jag har dessutom sagt upp mig på mitt jobb för att jobba med det här på heltid och allt jag äger har gått åt det här, så sluta tjafsa och kom med förslag på VAD vi ska sända, inte HUR vi ska sända det, för det har jag redan löst. DS

dahlis91
2006-04-09, 13:34
Varför kan man inte bara lägga upp VLC på pp's servrar så att man lätt kan ladda ner det?

Daniel.Lecoq
2006-04-09, 13:46
det räcker nog med en länk till http://www.videolan.org men problemet skulle fortfarande vara att folk måste ladda ner och installera, och nu är det ändå redan bestämt, wmv blir det.

dahlis91
2006-04-09, 13:49
Även om det är lätt och hitta ett program så är det inte alla som kan installera pga av att dom inte har tillgång till administratörs kontot på datorn

John Nilsson
2006-04-09, 13:53
Hur fungerar WMV på Mac?

Jacob Boström
2006-04-09, 13:57
Iman jag beundrar verkligen din dedikerng. Gällande innehåll, jag föreslår att vi använder klipp från de enorma arkiv med film vilket finns ute på internet med publicdomain/CC licens.

tex

http://www.archive.org/details/movies

Vi kan även ha något liknande diggnation (http://www.diggnation.com), en 'podcast' där vi diskuterar veckans/månadens parti- och mediahändelser.

Finns det någon med kamera (de lär finnas dv) i stockholmsområdet så kan jag vara med och göra en 'diggnation' :)

Daniel.Lecoq
2006-04-09, 13:58
Microsoft will continue to offer Windows Media Player 9 as a free download for Macintosh users, but has no plans to provide future updates or product support for Windows Media Player for Mac.As an alternative, Microsoft has teamed up with Telestream to make its popular Flip4Mac program available to Macintosh users. Flip4Mac provides Windows Media video and audio playback in the QuickTime Player for Mac OS X.

http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=windowsmedia

John Nilsson
2006-04-09, 14:08
Okej. Jag tror WMV9 är den övre gränsen för vad som fungerar på Linux också (olagligt då förståss, tror inte man får ladda ner codecen om man inte har en windows licens).

Så skall man använda WMV så är det nog idé att begränsa sig till WMV9

dahlis91
2006-04-10, 09:14
Här finns en länk till Windows Media Player for Mac OSX, ifall ni behöver lägga upp.

http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/download/misc/winmp_osx.xml&secid=80&ssid=8&flgnosysreq=True

cortex
2006-04-10, 13:08
Jag tycker absolut inte WMV, hellre mpeg eller H.264, som åtminstone är öppna standarder och inte propriertärt crap.

Det är ett misstag att tro att WMV funkar för "alla". Det funkar inte utan problem för alla som kör allt mindre än XP, det funkar inte på mac i de inbyggda programmen, det funkar inte på linux, det funkar inte på mobiltelefoner och dvd-spelare. Och om man sedan menar att det "bara är att ladda ner" så innebär det att vi uppmanar folk att ladda ner ett skräpprogram som har inbyggda funktioner för att DRM-skada filer och hindra kulturspridning.

En ytterligare grej med mediaplayer är den synnerligen onda licens de smyginförde utan att ge folk ett val ( http://www.theregister.co.uk/2002/06/30/ms_security_patch_eula_gives/ ). Jag vet inte hur det är med den licensen idag, men man kan ju hoppas att de har skärpt sig. Men bara tills nästa "säkerhets"-uppdatering.

Daniel.Lecoq
2006-04-10, 14:04
cortex - jag håller med dig i mångt och mycket, fast som Iman säger så är det inget vi kan debattera.

Jag ska förklara det här lite enklare för att ni ska förstå: Den utrustning som vi numera har till vårt förfogande kostade 400 000 kr. Av dessa 400 000 kr förhandlades 280 000 kr bort som reklamtid för det företag som sålde utrustningen. Resterande 120 000 kr ska betalas av reklampengar (som redan är avtalade) från olika företag som har köpt reklamtid. Om dessa 120 000 kr inte betalas, så är det JAG och inte PP som får stå för det, då fakturan är under MITT namn. För min del skulle det innebära att kronofogden konfiskerar min lägenhet och säljer den till första, bästa snubbe som är intresserad av att köpa. Av bland annat den anledningen så vill jag inte ha nåt strul. ALLA som har minst 128 kbits uppkoppling ska kunna se våra sändningar. Formatet ska vara det format som är mest spridd, alltså wmv. Tyvärr grabbar och brudar; Jag har min lägenhet som insats för att PP ska komma till riksdan. Demokrati i all ära, men på Pirat-TV är det diktatur tills första sändningarna har gått ut och de företag som har köpt reklamtid betalat in cashen. Efter det kan ni knåpa ihop egna codecs om ni så vill och kräva att man installerar PP's alldeles eget operativsystem för att se sändningarna.

Jon Severinsson
2006-04-11, 11:46
John Nilsson (2006-Apr-09)Okej. Jag tror WMV9 är den övre gränsen för vad som fungerar på Linux också (olagligt då förståss, tror inte man får ladda ner codecen om man inte har en windows licens).

Om man nu råkar köra x86 Linux dvs. Om man faktiskt vill använda hela kraften i sin maskin och kör amd64 (också känd som x86_64), eller råkar äga en PPC, Sparc, Arm etc så funkar inte ens det. Och, skälvkart, så fungerar enbart DRM fri WMV9, men om Pirat-TV sänder DRM skyddat så är något fel, mycket fel...

Och BTW, WMV/WMA containern (som egentligen heter ASF) är inget problem, den har publika specificationer. Det är video codecen innuti som är problemet. Att sända WMV fast med Xvid video är fullt möjligt, och WMP (med början version 9) kommer att automatikt ladda ner rätt codec (åtminstonde i teorin, bör kanske kontrolleras i praktiken).

Bör uppfylla minimumkraven på enkelhet och öppenhet.

P.S. Detta rör wmv filer. Jag vet inte om wmp strömmar funkar över huvud taget. Inte hittat något program som hanterar dom iaf.

Daniel Holm
2006-05-08, 19:07
Men ÅTERIGEN, VAD ska vi sända? Ska vi låta våra kandidater argumentera emot en Socialdemokrat? Ska vi gåt ut på stan och fråga gamla och unga människor vad det tycker om de lagar vi har som vi Piratpartister ställer oss emot?

Vi måste ha något konkret att komma med istället för att BARA tjata om hur vi ska sända det. Vi kan Väl ha olika typer av video. Win, Mac, Linux - wma, quicktime, avi? Jag vet inte, men VAD ska vi visa?

Gert Löwenhamn
2006-05-09, 09:35
Ang Vad.. Vi har en långfilm i cd projektet (Stockholm) som med fördel kan användas. Ang live material och liknande beror inte det i stor utsträktning på vad de aktiva i projektet kan och vill? Minns med fasa de försök till lokalTV som gjordes av mindre eller mindre kvalitet.

Debatter är naturligtvis bra, om man kan genomföra dessa på ett bra sätt.

Att sända från skoldebatter/frågestunder tror jag blir enklare att ordna.

Hur mycket nytt material per dag och vilka sändningstider är det tänkt?

// Gert

ag_the_king
2006-05-31, 19:35
Utan att diskutera så vill jag påminna om att man kan streama via flash fast det är otroligt dyrt men jag har för mig 90% av alla datorer har det installerat på sig.

Nu till programmen!

Nyheter vore trevligt. Vad som har hänt beträffande integritet och copyright i alla dess former. Kanske inte så långt utan bara några minuter varje dag som sänds varje timme.

Öppna filmer som är befriat från copyright.

Ett kanske mindre seriöst förslag vore att låta en antipirat predika för upphovsrätt och sedan låta en av våra egna hugga ner dom argumenten.

JohanR
2006-06-01, 00:02
Men...

det känns ju lite analogt och förlegat med en TV-kanal...

Framtiden heter ju on-demand...

Lägg upp en massa material; bra intervjuer med Rick och gänget och lite fri film och så på en Pirat-TV-sida, som svt och tv4 (och alla) gör med sina inslag.

Adrian Larsson
2006-06-04, 14:09
Hur som helst så känns det som om vi måste börja sända snarast möjligst, om det ska vara någon ide innan valet! Är det bara jag som känner mig halvstressad!?

Dark2
2006-06-04, 17:38
Den här delen av forumet var lite halv svår att hitta till. Nu en fråga har det börjat några inspelningar eller är det fortfarande i planeringsstadiet?

Nicklas W Bjurman
2006-06-10, 21:57
Det verkar som ni har gått in väldigt för detta... Blit det något? Börja filma något nu... Det är ju värsta läget. Gå ut på stan och granska de sittande politikerna i frågan eller något. Gör något bara.