handdator

Visa fullständig version : Hur skall vi aktivera mer folk i Västernorrland?

Mikael Larson
2009-01-08, 14:30
Har funderat lite på hur vi ska få folk att engagera sig mer här i västernorrland, det är ju inte så livat direkt.

Nämnde i en annan tråd någon form av Pirat-Turne, med Live-band etc

Tror att vi skulle kunna nå ut till en rätt stor mängd med folk på detta vis, och naturligtvis då även rekrytera en hel del nya medlemmar.

Bästa vore nog om vi kunde få ihop nog med artister för att kunna hålla ett event på 2 dagar, tror den tiden skulle göra att vi hinner nå ut till mer folk av de som dyker upp.

Kör vi sen på Sundsvall, Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Ö-vik så tror jag att vi når ut till större delen av länets befolkning, ev även Ånge.

Tidsåtgång: Räkna på 2 event i veckan, så närmare 3 veckor.

När: Juli månad är nog att föredra, så inte folk fryser ihjäl. ;-)

Artister: lokala band från länet som vill synas, men även andra är naturligtvis välkomna.

Pirat-aktivister: minst 5-6 i huvudgruppen som är med hela vägen, samt ett 20-tal lokala för varje plats som besöks.

Posten kommer redigeras ett flertal gånger med ny/ändrad info. :smooooth:

Vad tror ni, vore detta en vettig sak att göra som vi kan klara av?

Kom med mer förslag och ideer, eller kanske nåt helt annat, detta är bara vad JAG hade i huvudet.

// Mikael Larson, Härnösand

Copyright: Nästan. Fritt att använda av pirater inom andra områden med. :D

Daniel Nyström
2009-01-12, 10:48
Klart Musikmaskinen Ånge ska vara med. ;)

Överlag tycker jag det en bra idé. Det som jag hört av mina vänner som arrangerat mindre turnéer tidigare är att det är ett enormt arbete bakom planeringen. Vad det innebär mer konkret har ingen berättat, men man kan ju räkna på att det är en del.

Nästa krux är att få banden att ställa sig bakom Piratpartiet. Min erfarenhet är att många band fortfarande drömmer om det slutliga målet; att få avsäga sig alla rättigheter till ett bolag (dom kallar det "skivkontrakt"). Detta är tyvärr fortfarande hårt inrutat hos många att det dels är möjligt (hur många band signas av egna meriter nu för tiden?) och det dels är Målet med stort 'M' i deras karriär.

Att ta ett politiskt ställningstagande emot en hand som man tror kommer göda en livet ut så småningom är det oftast inte tal om. Ställningstagandet skrämmer också för att det inte går att dra tillbaka (på ett enkelt sätt). Slutsatsen är att det kan bli en extra tröskel att få med banden i just politiska värvningskampanjer, men det hindrar ju inte att man försöker!

LottaNada
2009-01-12, 19:06
Just den här biten att få folk engagerade är jobbigt, folk kommer med ursäkter om att de inte bryr sig om politik. Mycket tror jag grundar sig i okunskap, det blir roligare desto mer man lär sig!

Turné låter roligt, jag skrev ett annat tips i en annan tråd om att samla ihop en grupp och informera på skolor (tänker mig gymnasieskolor nu), precis som muf och ssu gör. De gör det i Örnsköldsvik i alla fall.

Jag tycker det skulle vara roligt om vi i länet försöker hitta på lite roliga saker också, inte bara en mycket välplanerad turné utan lättare saker också, som bowling och liknande. Bara att samlas på ett café hade varit nyttigt. Vi behöver kontakter med andra pirater!

Mikael Larson
2009-02-08, 15:37
Var bara ett förslag, som jag tror skulle locka mycket potentiella nya medlemmar, särskilt på ungdoms-sidan ;-)

Men som nämnts, finns ju även andra aktiviteter man kan göra. Bara det görs NÅGOT.