handdator

Visa fullständig version : Bensinskatteuppror

Jens Tuvebrink
2006-04-06, 14:58
Hej!
Vi hörde just en intervju med vår "käre" statsminister. I intervjun sade han
att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset! Reportern frågade
hur han motiverar detta uttalande.
- Jo, sa han. Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.
Nu får det vara nog! Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och
bekanta. Bensinskatteuppror!!! 8 av 10 resor görs med bil. Av ett literpris
på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt. När bensinskatten infördes 1924 var
skatten på 4 öre. Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre. Bilisterna
betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder
om året. När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt. En
genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i
bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!
Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn och vidarebefordra detta
mail!
http://www.bensinskatteuppror.se/

Björn Felten
2006-04-06, 17:23
Hugi Ásgeirsson (2006-Apr-06)Njae. Jag är faktiskt för hög bensinskatt, av miljöanledningar.

Instämmer. Jag fick, som så många andra förmodar jag, ett kedjebrev i lådan om detta "uppror". Så här svarade jag (och fick många medhållande svar, skall tilläggas):

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Men jag, som tycker att bensinskatten skall vara hög, då?

Ju högre bensinskatt desto mer lönsamt blir det att blanda ut bensinen med etanol, som är ett förnybart bränsle. Vilken bensindriven bil som helst, kan, utan någon som helst modifiering, köras på bensin utblandad med 10% etanol på vintern och 20% på sommarn. Efter en modifiering för några hundra kronor klarar de 50%.

Dessutom bidrar den höga bensinskatten till att hålla antalet stadsjeepar och andra bensinslukande monsterbilar från våra vägar och gator.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nä, som du mycket riktigt påpekar, vi skall hålla oss enbart till våra tre kärnfrågor och inget annat. Att vi sedan kan föra diskussioner med de övriga partierna innebär dock inte att vi skall överge vår strikta lojalitet (http://www.piratpartiet.se/forum/FindPost15530.aspx) till det block vi röstat fram till regeringsmakten när vi kommit in i riksdagen med vågmästarroll.

Anders Forsman
2006-04-06, 18:08
Jepp jag är kluven själv i den frågan - förespråkar själv att cykla och åka buss så mycket som möjligt. Känner ibland att "höj på bara, så slipper vi bilarna till slut och kan köpa en häst istället" ;)

Tor Skude
2006-04-06, 18:12
Jag har egentligen ingen åsikt om bensinskatten. Jag antar att det betyder att jag tycker att det är okej som det är.

Däremot har bensinskatteupprorsmakarna en rolig grej på sin hemsida. Ett formulär där man fyller i namn och e-postadress och trycker skicka, och vips skickas ett protestbrev till finansminister Pär Nuder. Vore inte det en tjänst för oss att sätta upp? Givetvis ska den riktas mot justitieminister Thomas Bodström.

Daniel Nyström
2006-04-06, 19:12
Tanken kanske är god med hög skatt, dock är det väldigt begränsat till storstäderna där det verkligen finns alternativ.

Själv har jag dryga en mil till jobbet, och här i "bushen" finns det inte en politiker som kan stava till kollektivtrafik.

För min del spelar det ingen roll hur mycket bensinen kostar - jag måste ta mig till jobbet oavsett. Den dagen det kostar mer att åka på jobbet än att gå på socialbidrat, då ska jag ut och cykla.

Varför ska vi som är helt beroende av bilåkning drabbas av dessa vansinniga skatter?

Trängselskatt skulle däremot appliceras på fler storstäder! Med en tunnelbanestation och stor parkeringsplats strax utanför tullarna skulle göra susen åt miljön!

Knet
2006-04-06, 20:01
<DIV>Bensin priset är på tok för högt som det är nu men jag skulle gärna gå över till E85 om det var möjligt men jag tror inte min skruttiga Volvo 245'a kommer att bli så lycklig och för det andra så är det olagligt att byta typ av drivmedel på ett fordon som det ser ut nu.
Men om nån skulle vilja skänka mig typ.150-200000kr så att jag kan köpa en E85 bil så kan jag skicka mitt konto nummer :)</DIV><DIV>Jag behöver i och för sig inte bilenlokalt men min familj/släkt bor mellan 3-37mil härifrån och det skulle ju kunna vara trevligt att kunna hälsa på dom utan att bli ruinerad.</DIV><DIV></DIV><DIV>Man kanske skulle skicka folk i huvudstaden på lite praktik i nån byhåla så att dom lär sig hur det ser ut på landsbyggden :P</DIV><DIV></DIV><DIV>/Kenneth</DIV>

John Nilsson
2006-04-06, 21:09
speakman (2006-Apr-06)Den dagen det kostar mer att åka på jobbet än att gå på socialbidrat, då ska jag ut och cykla.

Skatteavdrag då?

Christian Engström
2006-04-06, 22:52
Tor Skude (2006-Apr-06)Ett formulär där man fyller i namn och e-postadress och trycker skicka, och vips skickas ett protestbrev till finansminister Pär Nuder. Vore inte det en tjänst för oss att sätta upp?

Nej, det är inget bra sätt att försöka påverka politiker. De blir bara förbannade över att dränkas i spam. Med all rätt, tycker jag.

Det förekom en del sådana initiativ under kampen mot mjukvarupatentdirektivet, men den allmänna uppfattningen bland de ledande aktivisterna var att det bara var kontraproduktivt.

Vill man påverka politiker är det mycket bättre att skriva något eget och skicka det. Även om man inte kan uttrycka sig lika fint som man skulle önska, gör det i alla fall mycket större intryck att man har gjort sig besväret att själv formulera vad man tycker än att man har orkat klicka på ett internetformulär.

Men framför allt: att mejla politiker är något för utomparlamentariska aktiviströrelser. Vi är ett parti. Vår uppgift är inte att tjata på se sittande politikerna. Vårt mål är att ta deras jobb. :)

agnesson
2006-04-06, 22:54
Ta bort fordonskatten och höj bensinskatten. Dumt att behöva administrera två skatter vars syfte är samma. Mitt argument håller så länge man inte tjänar allt för mycket på att åka över till Danmark och köpa bensinen där :D

Som några sa över, skönt att vi inte har för många frågor som berör partiet!

Vidvinkel
2006-04-06, 22:56
Är också för hög bensinskatt. Pralellt tycker jag man ska satsa på utökad och prisvärd kollektivtrafik och miljöbrännslen

Daniel Nyström
2006-04-06, 23:18
John Nilsson (2006-Apr-06)Skatteavdrag då?

Skatteavdraget gäller det som överstiger 7 000:- per år. Man har rätt att räkna på 17kr/mil (18kr fr.o.m. i år).

Om man säger att man jobbar i snitt 20 dagar/mån så blir det 480 mil per år, och 17kr/mil blir då 8 160:-. Jag har alltså rätt att få avdrag på de 1 160:- som överstiger 7 000:-.

Har hittils aldrig gjort avdrag då jag fått för mig att det varit 8 000:- som varit gränsen, kanske har den sänkts?

Nu i år har dom höjt till 18kr/mil vilket blir 8 640:- och 1 640:- att göra avdrag för.

Men fortfarande måste man stå för 7 000:- själv, och sedan hålla själv med resterande pengarna innan avdraget betalas tillbaka!

Nog med matte, hos Skatteverket (http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privatavdrag/privatarbetsresorfaq/5.10010ec103545f243e80001517.html) finns mer info om avdrag för bilresor till/från jobb...

Men sedan finns det ju andra som har det värre, själv behöver jag ju bara gå ett par kilometer för att handla mat, men många måste fara många många mil för att ens handla lite, och där gör ju dessa enorma skatter markanta skillnader.

Jens Tuvebrink
2006-04-07, 02:03
Man klarar sej jättebra utan bil och bensin om man bor i eller nära en större tätort. Men ute på landsbygden där bussen kommer kanske 2 gånge om dagen är det inte lika lätt att klara sej utan. Jag köpte Bil 2002 och har kört 2300 sedan dess så priset är inte broblem för mej. Men innan det finns bra alternativbilar som folk har råd att köpa så skulle det inte skada med lite lägre soppapris.

John Nilsson
2006-04-07, 18:26
Vorde det effektivare att lägga en skatt på försäljning av nya bensinbilar tro?

Daniel Nyström
2006-04-07, 22:22
Bättre vore det definitivt.

MP's argument är ju skrattretande, att man ska övergå till icke fossila bränslen. Men en bil som (lagligt) klarar det är det ju många som har råd med...

mac-patte
2006-04-07, 23:35
Höj skatten istället så vi och naturen slipper kvävas av alla avgaser!

byt ut biltullarna mot taggtråd:)

G-Man
2006-04-08, 01:44
totala utsläppen kommer troligen inte att minska även om alla i sverige slutar att använda bensin i bilen. rå olja andvänds i så mycket annat också. utvecklingsländernas konsumtion kommer att stiga i 20år till nivåer som vida överskrider ivärldens nuvarande förbränning flera gånger om så länge det finns olja dom är ju så många gånger fler.

men det betyder inte att vi inte skall minska våran förbrukning, att legalisera bensin -> etanol konvertering på egen basis vore en bra väg. jag har redan gjort det, helt olaglit tydligen... men jag tycker det är rätt...

plockar man bort allt el-lull och styrservo från bilen så minskar förbrukningen markant, skulle vi som i vissa andra länder inte köra med halvljuset på dagtid skulle många liter bensin sparas.

osv.

mer irreterande än bensin skatt tycker jag missbruket av vägskatten är och hur den används.

m8e
2006-04-08, 09:35
Enbart höga bensinskatter hjälper inte. Alla har inte råd med har nya etanolbilar och de som har pengar har råd med bensinskatten.

Vad som skulle krävar är att göra det lagligt att konvertera bilar (+kanske något litet bidrag?) och sen krävs det också att det finns något ställe att tanka.

Jens Tuvebrink
2006-04-08, 12:44
Här kommer den -----&gt; Behovsanpassa bensinpriset :D

Ett helt oseriöst förslag, men jag kunde inte låta bli :P

Men men...Framtagningen av alternativ borde ju vara prio1. Det som sker på island är jättespännande. Omställing till ett vätgassamhälle. Det enda utsläppet blir rent vatten.

Det gäller bara att hålla liv i landsbygden och norrland tills lösningarna är klara.

Mr.Tin
2006-04-26, 00:28
Bensinskatteupproret blir jag bara trött på. Bensinpriset är fortfarande för lågt. Vore det inte det skulle folk sluta köpa bensin. Men det gör de tydligen inte.

När Bensinskatteupproret säger att måttet är rågat svarar jag "ja men bojkotta då". Men det är de tydligen inte beredda att göra. ;)

Lösningen "utveckla alternativ först" är ingen framkomlig väg. Det har bl a misslyckandet i elfrågan visat med all önskvärd tydlighet. Ja, vi bestämde oss för att avveckla kärnkraften "sen". Därefter byggde vi ut direktverkade elvärme i rasande takt för att vi hade så mycket snorbillig el att göra av med, så att vi nu inte längre tror att vi kan avveckla. Starkt jobbat.

Samma sak gäller bensinen. Så länge den är för billig lönar det sig inte att ta fram alternativ, så då blir inga alternativ framtagna.

Daniel Nyström
2006-04-26, 10:30
Mr.Tin, driver du med oss, eller är du född i en T-banestation?

Hur i hela friden ska vi som inte har möjlighet till kollektivtrafik ta oss nånstans?

Ta å glo igenom tråden, jag orkar inte ta upp allt igen.

Kan tillägga att det inte ens finns en tankstation med E85 inom 10 mils radie!

Till den övriga diskussionen kan jag tillägga att jag nu gjort avdrag i deklarationen för mina resekostnader till arbetet.

För utlagda 10 000:- kommer jag att få igen 900:-. Fantastiskt va?

m8e
2006-04-26, 10:53
Men istället för att klaga och göra uppror på bensinskatten så ska man klaga på att det inte finns E85 stationer.

Så istället för att sänka bensinskatten så kan man använda pengarna till E85 stationer och konvertering av gamla bilar. Så att folk får något aternativ till bensin.

Roger Abrahamsson
2006-04-26, 11:00
Jag tycker att det är dumt att göra det dyrare "per mil" man kör. Varför. Jag växte upp i en liten byhåla inne i västerbottens inland. Skulle man handla så hade man tur om man bara behövde köra 2mil till närmsta affär, normalt såfort man behövde nåt annat än mjölk så var det iaf 4mil för oss, och vi bodde rätt nära samhället.

När man pratar om att köra kanske 10-15 mil varje dag för att ta sig fram o tebax till jobbet, då förstår jag fullständigt att varje krona på bensinen spelar roll. Och man vill inte heller köra småbilar, då det dräller av älgar, renar och annat. Eftersom man är ute varje dag nästan just morgon o kväll riskerar man också extra stort att möta en älg.

Därav att jag tycker det är rätt vansinnigt att skatta på det viset, men det är inte heller lätt att hitta en annan modell, förutom typ trängselsavgifterna som man börjat med. I storstäder behöver man inte en bil för att överleva, även om det kan vara bekvämt. På landet kan du inte ens handla mat utan bil. Det är också nåt som folk lätt glömmer, men ta tex en pensionär som bor därifrån jag kommer. Lite pengar, du kan inte göra avdrag för resor, men du har 10 mil tur o retur för att handla mat.

Men, jag anser inte att det är något som rör just detta parti. Det får andra partier ta upp, det rör fördelningspolitik.

Daniel Nyström
2006-04-26, 11:43
Om jag inte minns helt fel så var det på tal om lagförslag att förbjuda konvertering av bensinbilar till E85.

I många fall räcker det med en omprogrammering av motorstyrenheten, och man kan köra på E85. Men "några" påstår att det är förenat med livsfara, att bilarna inte är byggda från grund för E85, och nån explosionsrisk förekommer.

Jag är tyvärr dåligt insatt i ämnet, men i stort luktar det lobbying...

Mr.Tin
2006-04-27, 00:35
speakman (2006-Apr-26)Mr.Tin, driver du med oss, eller är du född i en T-banestation? Hur i hela friden ska vi som inte har möjlighet till kollektivtrafik ta oss nånstans?

Jag talar inte om ekonomisk rättvisa eller något sånt. Det råkar bara vara ett faktum att vi måste göra oss kvitt bensinberoendet. Om folk tycker att transporterna blir dyra må det vara hänt. Om så glesbygden blir fullständigt avfolkad må det vara hänt.

Bensinen kommer att bli ännu dyrare och vi får anpassa oss vare sig vi vill eller inte. Det är inte statens uppgift att se till att folk har råd att bo precis var de vill.

Jens Tuvebrink
2006-04-27, 02:17
Det är inte statens uppgift att se till att folk har råd att bo precis var de vill.

Med ett skattetryck på över 50% så anser jag att staten har ganska många uppgifter. Och en av dem är att se till så folk har en möjlighet att leva utanför stockholm.

Med ett skattetryck på 10% skulle jag hålla med dej :P

Anders S
2006-05-04, 08:14
Knet (2006-Apr-06)<DIV>Bensin priset är på tok för högt som det är nu men jag skulle gärna gå över till E85 om det var möjligt men jag tror inte min skruttiga Volvo 245'a kommer att bli så lycklig och för det andra så är det olagligt att byta typ av drivmedel på ett fordon som det ser ut nu.
:P</DIV><DIV></DIV><DIV>/Kenneth</DIV>

Din 245:a blir saligt lycklig om du fixar brasiliansk rom åt den. Jag kör okonverterat, både en gammal Volvo och en gammal MB, på en blandning av 40% E85 och 60% 98. Det fungerar utmärkt och jag sparar ca 80 kr per tankning av 16 liter E85 och24 liter 98. Betalar 7,58 per liter E85. Ibland nere i7,14.

Fram till mitten av 1950-talet sålde man Bentyl på mackarna. Att det skulle vara brottsligt är ren propaganda från bilindustrin. Har du annan åsikt så visa gärna på påföljd enligt BrB.

Förbrukningen ökar inte heller med ovan blandning. Det är ren besparing. Eftersom oktantalet ökar ordentligt lär etanol även vara populärt hos de som tävlar!

m8e
2006-05-04, 08:39
"Eftersom oktantalet ökar ordentligt lär etanol även vara populärt hos de som tävlar!"

Som på monstertruckar och dragracers. :)

Jag har hört att man kan få 30% mer hästkrafter om man gör en ordentlig konvertering.

Daniel Nyström
2006-05-04, 10:51
Etanol innehåller 35% mindre energi än bensin, så anledningen till att använda etanol är inte p.g.a. effektiviteten. Ärligt talat är jag för dåligt insatt för att veta varför dom väljer etanol till tävlingsbilar.

Vad det gäller den andra diskussionen att alla som inte bor i närheten av en tunnelbanestation från skylla sig själv, så väljer jag att lägga ner den helt å hållet till fördel för andra vettigare diskussioner med verklighetsanknytna deltagare.

m8e
2006-05-04, 11:51
speakman (2006-May-04)Etanol innehåller 35% mindre energi än bensin, så anledningen till att använda etanol är inte p.g.a. effektiviteten. Ärligt talat är jag för dåligt insatt för att veta varför dom väljer etanol till tävlingsbilar.

Vad det gäller den andra diskussionen att alla som inte bor i närheten av en tunnelbanestation från skylla sig själv, så väljer jag att lägga ner den helt å hållet till fördel för andra vettigare diskussioner med verklighetsanknytna deltagare.

Men etanol sprängs "snabbare" så att det får att köra på högre varv

och sen så innehåller etanolen redan en del syre och hjälper också till.

och värmeutväcklingen blir annorlunda. I en bensinmotor går en riktigt stor del av energin till värme i stället för rörelse energi (ren förlust). Jag tror att det blir mindre förlust med etanol.

Richie
2006-05-04, 12:41
Alla frågor kring etanolen besvaras här: http://www.etanol.nu/

De har också ett schysst forum...