handdator

Visa fullständig version : Hur går det här?

asdax
2006-04-07, 11:03
Tjoho!

Jag klickar runt lite bland olika valkretsar som inte ser ut att ha kommit igång riktigt än. Jag tänkte försöka hjälpa till så gott jag kan så vi kommer igång över hela landet.

Jag och en till har tidigare satt igång Uppsala distrikts valkrets (där jag bor själv), så tänkte dela med mig av våra ärfarenheter.

Först och främst är en mailinglista väldigt bra att ha, Man kan ju tycka att forum kan förmedla textbudskap lika bra, och det kan dom också. Däremot har folk en tendens att sluta logga in i textforum och glömma bort dom. Om man använder mailinglistor så kommer det påminelser i medlemarnas "brevlådor" när det händer något, så att folk inte tappas av från partiet och glömmer bort det. Har själv använt mailinglistor i 4 olika föreningar jag varit med i och tyckt att det funkat mycket bra.

Bästa och lättaste sättet att få en mailinglista: http://www.yahoogroups.com

först registrerar man en egen yahoo användare, sedan registrerar man en yahoogroup så får man automatiskt en mailinglista till yahoogroupen.

Det andra är att bestämma ett datum för möte, detta kan man ev göra innan man har någon lista. Åtminstonde om man tror man kan få med sig 1 eller 2 till. I uppsala var vi på första mötet bara 2 personer (Jag och en till). Men efter det har vi haft upp till 12 på ett möte och vi har regelbunda möten varje tisdag. Ev. kan man ju ta varanan vecka om man inte har lika många aktiva medlemar.

Trevligt ställe att ha möte på är något känt café. Dit tycker folk inte det är läskigt att ta sig då det är välbekant och många redan hittar. Man behöver inte heller strula med att hyra några lokaler o.s.v.

Om någon ser det här och vill sätta igång ert distrikt lite kan jag tipsa om att Rick (ja, partiledaren) :). har tillgång till listor för registrerade medlemar i varje distrikt där bl.a. deras email adresser ingår.

Om man inte vill gå så långt att ringa rick (han är ganska svår att få tag på på mail) kan man ta och skicka ett mail till alla som skrivit något i eran forumdel genom att klicka på användarnamnet och ta "View members profile", sedan trycker du på "Send this member an email message",

gör en mall och posta till alla, men gör ett genomtänkt mail där du får med det du vill säga först som du skickar ut. typ anonsera ut plats och datum för mötet och/eller berättar om er lokala mailinglista om du startat någon.

Hoppas det här hjälper er lite att komma igång! Vill någon ha någon form av hjälp med något så kan ni maila mig, jag vet inte hur mycket jag kan bidra med utöver det jag redan skrivit här, men jag ska göra mitt bästa för att hjälpa till :)

med vänliga pirathälsningar

Erik Gustafsson, Uppsalas valkrets

exxin@linuxportalen.se