handdator

Visa fullständig version : Demonstration i Sundvall 21/3

vashthepirate
2009-03-04, 19:27
lite ny info om demon, 21 /3 2009, vi samlas vid navet(bus stationen) där ifrån går vi till stora torget vid stadshuset, där sägs några ord, sedan fortsätter vi genom staden förbi äffars områdena.

ta med glatt humör och kanske varma kläder liksom, banderoller och flagor. ha på PP tröjor eller liknande vi ses där. maila mej för mitt mobil nummer om det är något, sedan kan ni maila mej för att få lite mer information under dagarna innan demon. hare gött allihop.

Pirates.....hmmm...just another pirate...no its a swedish pirate

Daniel Nyström
2009-03-05, 13:14
Kvar är tidpunkt som vore väsentligt inför massmail (90% lär bara titta hit en enda gång).

Naturligtvis hade jag glömt bort ett dop som kommer krocka med det här (men som är i Sundsvall!). Och att skjuta på det en vecka hade inte hjälpt då det i förrgår aktualliserades en begravning den helgen. Jag hjälper till så gott det går i det förebyggande arbetet, och skickar material med VashThePirate. Sedan får vi se vad lördagen ger för utrymme att sluta upp efter dopet!

Vad kvarstår i övrigt?

Tommten
2009-03-05, 14:14
http://wiki.piratpartiet.se/HurOrdnarManEnDemonstration

En lördag/söndag är tidig eftermiddag att rekommendera, dels har folk vaknat och dels har affärerna öppet. 14-15 har varit bra tider i Malmö.

14 låter bra, jag föreslår kl 14 om det funkar tidsmässigt med bussar från andra orter.

Ingen gillar att bli störd av paniksaker, inte heller polisen. Det går att få tillstånd underskrivna på någon dag, i princip, men bara om du har en bra relation med polisen. De kan annars hävda 5 arbetsdagar. Normalt vill de ha en 2-3 veckor på sig. Har du bra framförhållning så skicka in ansökan i god tid = 2-3 veckor innan.

Jag har ingen som helst relation med polisen för att kunna skynda på processen, men jag skulle kunna tänka mig att kontakta dom så fort vi fastslagit allt, för jag har tid att gå till polisstationen direkt.

Kan det vara någon vits att vi försöker kontakta och få med ungdomspartier också? Alla undomspartier är ju emot IPRED vad jag vet.

Speakman sa att det faller lite av att göra reklam för PP i så fall, och det håller jag med om att det var en mycket bra invändning.

Å andra sidan är det bra om många är med och demonstrerar... Hmm.. :) Det kan vi fundera över.

Det står att polisen brukar vilja veta ungefär hur många som kommer, vad tror ni?

Jag kan också säga att jag ABSOLUT INTE vill vara talare.

vashthepirate
2009-03-05, 23:13
klockan 14 är rätt OK, men jag blir nog tvungen att ta tåget ifrån Ånge då jag inte har någon bil som jag enligt lag för framföra på allmän väg för tillfället. :(

Tommten
2009-03-06, 08:03
vashthepirate (2009-Mar-05)klockan 14 är rätt OK, men jag blir nog tvungen att ta tåget ifrån Ånge då jag inte har någon bil som jag enligt lag för framföra på allmän väg för tillfället. :(

Ok, annars kanske du kan samåka med någon eller så.

Då tar jag kontakt med polisen idag, men jag behöver egentligen svar på några saker först..

1. Har vi någon uppfattning om hur många som ska komma, ifall polisen frågar?

2. Har vi någon uppfattning om hur lång tid vi kommer hålla på, ifall polisen frågar?

3. Hur fanken ska vi hitta en talare om vi ska ha en?

Djingis
2009-03-06, 11:30
Det är generellt sett bättre att inte skaffa tillstånd till mindre demonstrationer. Det är inte olagligt att demonstrera utan tillstånd men om demonstrationen skulle spåra ur (inte speciellt troligt antar jag) så kanske det kan bli strul, inte ens säker på det. Jag tycker att ni bara ska ses och bara demonstrera som en så kallad "spontan folksamling". I värsta fall kan polisen kräva pengar för tillståndet som ni söker och skulle ni få ett avslag så är det helt plötsligt olagligt att demonstrera/samlas spontant.

Hemma i Eskilstuna så fick vi iallafall inga problem med polisen under vår anti-IPREDdemonstration. Vi sökte inget tillstånd och då var vi ändå jävligt jobbiga och satt och gapade och pratade med alla som försökte ta sig förbi oss i julrushen.

Tommten
2009-03-06, 11:53
http://www.polisen.se/inter/nodeid=42751&pageversion=1.jsp

Med en allmän sammankomst menas bland annat sammankomster som utgör demonstrationer. För att en sammankomst ska anses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den. Både demonstrationer och allmänna möten kan räknas som allmänna sammankomster.

En anmälan kan göras muntligen och ska helst ske fem dagar innan.

Polisen får bara i undantagsfall vägra tillstånd till en allmän sammankomst.

Skälet till det kan vara att det finns risk för oroligheter.

Den här demonstrationen kan allmänheten hoppa med i, så den borde ses som en allmän sammankomst.

Det var bra att den kunde meddelas muntligen också, och att dom inte kan neka. :)

Polisens rätt att ställa in och lösa upp sammankomsten

Om någon som har sökt tillstånd, och fått avslag från Polisen, ändå har en allmän sammankomst har Polisen rätt att ställa in eller lösa upp sammankomsten.

Det är viktigt att påpeka att om någon håller en sammankomst utan att först söka tillstånd har Polisen inte rätt att upplösa sammankomsten bara av den anledningen att tillstånd inte har sökts i förväg.

En allmän sammankomst får ställas in eller upplösas om det uppkommer svårare oordning vid eller i anslutning till sammankomsten (2 kap. 23 § OL). Med ”oordning” vid en demonstration menas att det ska vara upploppsliknande stämning. Även en sammankomst som innebär avsevärd fara för de närvarande eller som medför en allvarlig störning av trafiken kan upplösas. En förutsättning för att Polisen ska ha rätt att upplösa en allmän sammankomst är att andra åtgärder, till exempel avspärrningar eller avvisande, visat sig inte räcka till.

Vafan, dom har inte rätt att upplösa sammankonsten om man inte har tillstånd, då är det ingen mening med tillstånd ju! :D

Iofs kanske dom blir vresig om man håller på att demonstrera utan tillstånd...

Tommten
2009-03-06, 16:55
Nu har jag varit hos polisen.

Tyvärr var de som hade hand om demonstrationer och sånt ledig mm. Dom som satt där sa att det kunde bli dubbla priset om man stannade och pratade på torget också, men dom var inte helt säker. 440kr alltså. Jag går tillbaks på måndag och får klarhet i det hela...

Daniel Nyström
2009-03-06, 20:43
Den stora FRA-demonstrationen på Mynttorget utanför riksdagen den 16 september 2008 gjordes helt utan tillstånd. Förvisso hade polisen sin "dialogpolis" där som kände av läget lite, men det var inga problem.

När demon förflyttade sig mot kyrkan så blev vi vänligt ombedda att flytta till en annan plats och polisen hjälpte till att rekommendera var. Allt sköttes toppenbra av både demonstranter och poliser.

Mattias_C
2009-03-10, 19:26
Kan tyvärr inte ta mig dit..

Var liiiite jobbigt att vakna av ett sms 00.40 i natt :hehe:

Daniel Nyström
2009-03-11, 02:47
Jag ber om ursäkt för SMS:en. Jag skrev utskicket så snart jag kunde för att skapa så långt varsel som möjligt, och SMS-biten kom med i bara farten utan en tanke på att det skickades i samma stund. Hoppas ni som vaknade somnade om. :D

Falathar
2009-03-11, 03:52
tycker gott ni kan bjuda in ungdomsförbunden, se till att pp syns mest bara :). stockholm har väl fina pp-flaggor de kan låna ut och skicka upp vid behov om ni fixar fram rundstavar.

Falathar
2009-03-11, 03:53
och kadesjö har snygga banderoller liggandes :)

Daniel Nyström
2009-03-11, 03:56
Rundstavar? Går det med helt vanliga sopskaft som finns i var och annan butik?

Falathar
2009-03-11, 03:59
de är nog lite väl korta, tänk 2-3meter långa

Daniel Nyström
2009-03-11, 03:59
Och det får man tag i...hur? Vad frågar man efter i butiken? Vilken butikstyp bör man vända sig till? :)

Falathar
2009-03-11, 04:02
byggvaruhus eller liknande borde ha

Falathar
2009-03-11, 04:09
byggmax, som finns i birsta i sundsvall säljer rundstavar för 15,95kr/m, det är nog så pass billigt de går att få om ni inte har nån källa som kan "köpa" direkt från "fabrik". varje stav ska nog vara 3meter för att man ska slippa stå med armarna rakt upp för att synas. Så då är bara frågan hur många banderoller och flaggor ni ska ha, banderollerna kräver två stavar men flaggorna klarar sig på en :)

Ayrin
2009-03-11, 08:58
Vi från Ume kan få med lite banderoller och sånt, och förhoppningsvis har vi en del informationsmaterial kvar (samt pins och annat mojs), samlingstid och plats låter alldeles utmärkta.

Dock återstår en viktig fråga... var ska vi fika efter demon? Ni som bor i Sundsvall kan väl ta en funderare på ett lämpligt fik? Helst ett där vi kan få plats allihop, och gärna inte bli ruinerade för en kopp kaffe/te :).

Christian Engström
2009-03-11, 09:24
Daniel Nyström (2009-Mar-06)Den stora FRA-demonstrationen på Mynttorget utanför riksdagen den 16 september 2008 gjordes helt utan tillstånd.

...

Allt sköttes toppenbra av både demonstranter och poliser.

Ja, poliserna var jättebra på den demonstrationen (och på alla andra vi har haft i Stockholm). Jag bloggade om det på http://christianengstrom.wordpress.com/2008/09/17/bra-polisinsats-vid-fra-demonstrationerna/

vashthepirate
2009-03-12, 14:41
Temat på Demon blir angående IPRED och dess avsikter att sätta ditt personer som är oskyldiga och trakasera folk. någon som kan skriva ett maffigt tall om IPRED och dess sidor som inte folket fick veta??? skulle vara tacksam, sorry om jag varit borta en del nu. jag har planerat en del, jag är i sundsvall nästan hela nästa vecka då min älskling ska opereras på S-valls sjukhus. går att nå mig på MSN.

vashthepirate
2009-03-12, 14:44
Glömde en sak, Samling vid Navet (bus centrallen i Sundsvall) klockan 1300, vi väntar en kvart/20 min på er som är försenade, annars så möts vi upp på stora torget.

Kadelake
2009-03-12, 15:13
Hej, jo jag har en banderoll :)

Göran har också en banderoll som borde tas med. Den är gjord i mesh (dvs med små hål) så den är mycket lättare och tar mindre vind. Nästan nödvändigt om man ska gå runt med den :)

Om det ska ner några ume-pirater så se till att de tar med den. Annars kan vi skicka ner den :)

Ayrin
2009-03-17, 09:34
Det ska ner umepirater, jag Göran och möjligen Gismya ska ner iaf.

Jag har dessutom en bunt banér som Christian skickade med upp, de har dock inga pinnar, men visst har/ska ni fixa sådana?

Kan vara bra att spika tiden för demon definitivt nu, är det 13 eller 14 som gäller?

Daniel Nyström
2009-03-17, 10:11
Vi försöker fixa såna, men det verkar vara svårt att få tag i någon med bil i Sundsvallstrakten. Jag kanske går ut med ett mail till Sundsvallarna om det om vi inte får tag i någon närmsta dagarna.

Har du några mått på hur lång stavarna ska vara, samt grovleken? Och visst ska det vara en mindre pinne längst upp också?

Daniel Nyström
2009-03-18, 01:23
Det verkar köra ihop sig med rundstavar. Eventuellt åker jag snortidigt från Ånge för att hinna köpa och leverera rundstavarna själv innan dopet. Det blir *tight*. Och det är inte säkert ByggMAX har dom hemma, och att jaga andra lär än mindre hinnas med. Känner någon annan sig manad att ordna det så gärna!

Hur som helst...

Frågade Christian Engström om måtten på pinnarna och så här svarade han:

Bifogar bild på övre delen av flaggstången. Den består av två rundstavar:

1 st rundstav 24 mm diameter, 270 cm lång

1 st rundstav 10 mm diameter, 40 cm lång

Borra ett hål (ca 8-9 mm diameter) längst upp i den stora rundstaven, tälj till ena ändan av den lilla rundstaven så att den passar i hålet och sitter fast när man trycker in den.

Trä på flaggan på den stora rundstaven, sätt dit den lilla och tryck fast den.

Klart! :)

/Christian

(bilden är bifogad i det här inlägget)

Som ni ser är det även lite handpåläggning innan flaggorna funkar. Vi borde mao helst få tag i någon i Sundsvall med borrmaskin/skruvdragare och med tummen en bit ifrån centrum i handen. :)

Ayrin
2009-03-18, 23:40
Ok, jag har som sagt de två flaggor Christian talar om. Jag bor en "bit" från Sundsvall (Umeå :D), men jag ser till så att de är pinnande och klara. Kan komma att bli lite kortare pinnar än angivet dock, de ska helst få plats i bilen också...

Daniel Nyström
2009-03-19, 07:20
Per Andersson (http://www.piratpartiet.se/agera/vasternorrland) (Sundsvall) åtog sig igår att fixa pinnar. Det vore nog bra om du slår han en signal så det inte blir dubbeljobbat?

Per Andersson
2009-03-19, 11:15
Ja, jag hade tänkt åka iväg i eftermiddag och titta på rundstavar.

Hade vart bra och veta om jag ska göra det eller inte.. :)

Falathar
2009-03-19, 11:31
det är ju ingen katastrof om det blir trippeljobbat? då har ni ju så det räcker till nästa gång och slipper jobba alls med den biten då :)

Daniel Nyström
2009-03-19, 16:56
Lystring!

Vi har fått lite problem...

Jag har varit i kontakt med Polisen i Sundsvall för att informera om demonstrationen, och svaret är helt enkelt att det visst krävs tillstånd för en demonstration, så även för s.k. "allmänna sammankomster".

För att vara på den säkra sidan blev jag hänvisad till en myndighetsjurist som nog kunde lagboken från pärm till pärm flytande mitt i natten, men som var jättetrevlig och mycket tillmötesgående.

Tyvärr kunde hon inte mer än bekräfta det polisen säger, att tillstånd krävs för all form av sammanslutningar (undantaget cirkusar, kan vi räknas dit?). De stycken som bekräftar det är dels Sveriges grundlag, regeringsformen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740152.htm) kapitel 2 paragraf 14, och framförallt Ordningslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.htm) kapitel 2 paragrafer 4 och 5.

Det vi fortfarande kan göra är att dela ut flygblad och dyl., men hålla tal eller bära banderoller är alltså utanför ramarna.

Ska vi tillstånd så vill dom ha minst en vecka på sig, alltså inget som är möjligt innan lördag.

Men...

Personligen anser jag inte att läget är allt för förändrat. Vad jag vet har ingen talare anmält sig, och vi har ingen megafon (el. motsv.). Det enda praktiska skillnaden som jag ser det är att vi inte kan gå i led, samt (tyvärr) inte bära flaggor och fanor.

Men allt annat finns fortfarande kvar. Vi kan träffas och diskutera internt, kanske på ett trevligt fik? Vi kan dela ut flygblad, och vi kan visa upp oss att vi finns och att vi menar allvar med att vi vill till Bryssel och rädda den kommande generationen från den äldres repressiva maktutövande.

Framförallt så *händer* något i Sundsvall! Bara det är viktigt i sig!

Kanske får vi möjlighet att starta upp en avdelning för Ung Pirat? Kanske får vi en mer aktiv organisation i moderpartiet i Sundsvallstrakterna? Förhoppningsvis kommer fortfarande folket från Umeå, som säkert kan inspirera med sina erfarenheter.

Låt inte detta bli ett hinder helt enkelt!

Jag kommer under morgondagen (hon har gått hem för idag) ta kontakt med Sundsvallspolisen ytterligare en gång för att höra mer exakt vad vi har för utrymme att göra något på.

PS: Glöm inte era lila kläder ni som har! De är perfekt reklam som så det så vitt jag vet inte finns något förbud emot ;) DS

MMN-o
2009-03-20, 07:29
Äsch, det är ändå ingen som lyssnar på tal!

Det är ibland bättre och man är en enorm lilatröjad massa som folk söker sig _till_ för att prata och diskutera.

Tommten
2009-03-20, 07:49
Nu är det lite utav mitt fel eftersom jag inte skickade in tillståndet efter att ha gått dit och de nekade ta emot ansökan om tillstånd pga petitesser som namnet på vägen på den korta sträckan mellan navet och torget, som jag inte kom på inne på polisstationen. Dom visste precis vad och hur jag menade, men det gick inte ändå. Det var irriterande.

Jag fick intrycket av att tillstånd inte behövdes när allt kom omkring så jag gick inte dit igen, ni får vara arg på mig om ni vill.

Jag ska ta med mig ett glatt humör och hoppas att det kommer bli roligt ändå.

Det blir intressant att se hur många som kommer, vi ses på lördag! :)

Daniel Nyström
2009-03-20, 08:28
Nej Tommten, det är absolut inte ditt fel! Det var jag som hintade att inget tillstånd behövdes, och alla på alla plan jag pratat med har haft samma uppfattning. Det är lärdomar vi alla har nytta av i hela partiets utsträckning.

Men som jag sa är det inte mycket i praktiken som ändrats. Jag ringer nu på morgonen och gör klart precis vilket utrymme vi har att agera på.

MMN-o
2009-03-20, 10:26
I Umeå hade vi (som typ av uppföljning på FRA-demonstrationen 26 juni (http://video.google.com/videoplay?docid=5863439630834176669), gå till 18min 18s för mig förresten!) en samling på torget som polisen visste om, men utan tillstånd.

Jag ropade ut med megafon att det inte hade varit tid nog att skaffa tillstånd - demonstrationen 26 juni var precis så den hann och de var mycket mer välförberedda. Sedan sade jag att det är en viktig fråga, därför finns vi där för att dela ut flygblad och svara på frågor om FRA.

Sedan bad jag om ursäkt om vi störde ordningen och klev ner, varpå poliserna stod och väntade. Jag förklarade att det var precis så kort vi hade tänkt hålla det, uppföljt av att dela ut flygblad. De var lugna och förstående och jag påpekade att jag hade bett om ursäkt för att störa ordningen.

Inga påföljder efter det, trots att det var ett par kids som (på eget behåg) hade egen megafon och t.o.m. spelade musik genom den.

Förutsatt att polisen inte är på dåligt humör, eller att man själv beter sig dåligt, så är de på vår sida och kommer inte att ingripa ifall man bara säger några peppande ord tillräckligt högt för att alla på plats ska höra.

Daniel Nyström
2009-03-20, 16:29
Jag tänkte förtydliga det att skulle polisen av någon anledning dyka upp och ha åsikter, så är det bara att lyssna och göra som dom ber oss. Något tjafs har bara vi att förlora på. Och det stort.

Ayrin
2009-03-20, 18:58
Jag håller helt med om att vi inte ska tjafsa med polisen, om nån klagar så packar vi oss lugnt och stillsamt därifrån/upphör med vad det nu är som stör dem.

Men; jag tycker vi kör på banéren i alla fall. Jag har gått och viftat med diverse banér under valrörelsen 2006, och det var ingen som klagade. Kort sagt, fixa rundstavar, ta med banéren, och är det nån (polis) som inte gillar dem, ja, då ber vi artigt om ursäkt och tar ner dem.

Tycker också att det inte är nån större förlust att inte ha en talare. Det kräver i mitt tycke större förberedelser än en megafon (helst pa av nåt slag), och ärligt talat brukar det mest irritera folk. Att ha en bunt (trevliga!) pirater som går omkring och delar ut flygblad tror jag nog gör större nytta :).

Väl mött imorrn!!

Ayrin
2009-03-20, 18:59
Viktig fråga!!

Träffas vi på samma plats, samma tid, eller är det 13 på nåt torg istället?

Daniel Nyström
2009-03-20, 22:20
Jag gick ut i mail med kl13 på Navet, men det är inte många meter mellan Navet och torget som tur är. Men om någon kunde stå med någon tydlig flagga på Navet kl 13 så folk som kommer vet var dom ska vända sig så vore det uppskattat. :)

Ayrin
2009-03-21, 03:56
Ok, eminent. Vi ume-bor tycks inte få era massmail, men nu vet vi iaf :).

Per Andersson
2009-03-21, 23:49
Det var kul att träffa alla pirater idag. :)

Henrik Enblom
2009-03-22, 09:14
Per Andersson (2009-Mar-21)Det var kul att träffa alla pirater idag. :)Skulle man inte kunna få höra lite mer om hur det gick? :)

Per Andersson
2009-03-22, 16:04
Novus (2009-Mar-22)Per Andersson (2009-Mar-21)Det var kul att träffa alla pirater idag. :)Skulle man inte kunna få höra lite mer om hur det gick? :)

Aah, jo visst, få se nu..

Det var väl lite dålig uppslutning från början. Navet var kanske inte den bästa mötesplatsen, eftersom det är ganska stort till ytan, eller man borde kanske ha preciserat lite bättre vart vi skulle mötas. Vi lyckades i alla fall samla en grupp på 5 personer och sen började vi fundera på vart Umeå gänget kunde vara. Det visade sig att de var lite försenade så vi gick och väntade på ett café (och till killen som vi tappade bort: sorry om du gick och letade oss.. var ju lite klantigt att jag inte tänkte på att byta mobilnummer).

Sedan någon gång efter klockan två då Umeå gänget hade anlänt började det rulla på. Nu var vi sju pirater som gick med piratflaggor och delade ut flygblad på torget. Tack vare flaggorna så syntes vi ganska bra och det var många som viskade piratpartiet och det blev en del diskussioner med folk som stannade och pratade. Sen tillkom också vår valkretsledare och en klasskompis till mig som också är partimedlem. Sedan gick alla och åt tillsammans på Kebab City, där vi bland annat bestämde att vi måste starta upp en Ung Pirat förening i Sundsvall nu. Efter det var vi också tre pirater som gick och satte upp lite affischer i stan.

Så det kändes som en mycket lyckad genomförd icke-demonstration, bara att vi syntes ute på stan var positivt. :)

Tommten
2009-03-22, 16:55
Det var en bra sammanfattning Per.

Jag tycker det var en trevlig dag och alla hade ett glatt humör, även fast det blåste isande kallt. :)

Det kom aldrig några poliser heller vad jag vet.

Tack alla snälla Umeå pirater för de fina prylarna och ett härligt sällskap!

Henrik Enblom
2009-03-22, 19:05
Låter som det var en riktigt bra insats, kör hört! :)

sjoelinder
2009-03-22, 20:23
Attans att man missade det här helt. :( Skulle vart kul att delta i en "icke-demonstration".. :D

Hur som helst, Ung Pirat Sundsvall låter som något utmärkt. Jag har förvisso ganska mycket pluggande att göra men skulle kunna hjälpa till att starta något ifall man behöver en 17-årig söt pojke. :cool::hehe:

Ayrin
2009-03-22, 20:53
Tack själva alla härliga Sundsvallspirater, var jättekul att träffa er :).

Daniel Nyström
2009-03-22, 21:10
Jag planar in också tackar alla för senast. Mycket trevligt! Tråkigt att jag inte hade mer tid att närvara, men jag är rätt glad att det gick att komma in ö.h.t. :)