handdator

Visa fullständig version : EU-valet 2009

Björn Felten
2009-03-13, 05:00
Inte riktigt dags ännu, eftersom vi inte riktigt vet hur många valsedlar vi kommer att få: så många som någon där uppe i toppen beslutat om, eller så många som vi rätteligen borde få baserat på antalet väljare.

Men det är ändå läge att starta upp en logistik-tråd, så att vi som vanligt kan ligga längst framme i den här tävlingsgrenen. Vi har en hel del historia som förpliktigar, om man säger så. :)

Så alla som redan nu känner sig manade att förbarma sig över ett antal tusen valsedlar för vidarebefordran nedåt, här är rätta platsen att ge sig tillkänna.

Tyvärr så finns det ännu inga exakta data över hur Valia har tänkt sig uppdelningen mellan de fyra Gbg-kretsarna, så vad vi har för stunden är högst preliminärt, Men i grova drag blir det 64k valsedlar, det vill säga fyra 20-kilos lådor, till vardera kretsen. Förutom Centrum (Gbg 3) som enligt senaste statistiken har minskat betydligt och bara skall ha 48k (tre lådor).

Tids nog får vi förhoppningsvis reda på hur det egentligen ligger till, men, som sagt, om någon kan åta sig att hämta och vidaredistribuera tre/fyra lådor om 16,000 valsedlar, så är det bra om vi redan nu kan få kontakt. Förmodligen kommer det inom kort upp något slags verktyg för att bättre hantera det hela, men låt oss inte förlora moment i väntan på det...

VictorBlomberg
2009-03-13, 05:09
Jag hjälper naturligtvis gärna till så gott jag kan, om det behövs. Men har varken tillgång till bil eller körkort, och kan tänka mig att är ganska praktiskt i detta fall? : P

Sprida länken hit kan jag iaf göra... : )

Björn Felten
2009-03-13, 07:17
VictorBlomberg (2009-Mar-13)Jag hjälper naturligtvis gärna till så gott jag kan, om det behövs. Men har varken tillgång till bil eller körkort, och kan tänka mig att är ganska praktiskt i detta fall? : P

Underbart att höra! Och nej, inom Göteborg skall det inte behövas bil -- möjligtvis med undantag för huvuddistributörerna för de fyra valkretsarna. Cykel eller kommunalsnöret skall räcka -- det gjorde det 2006, då vi lyckades få ut valsedlar till samtliga 290 vallokaler utom två och alla de 36, vill jag minnas, biblioteken m.m. (förtidsröstningslokalerna) (http://felten.se/rlok_GBG.html).

axl
2009-03-13, 07:48
Jag hjälper gärna till med att dela ut flygblad!

Har inte bil. Har möjlighet att dela ut bladen inom Göteborg.

Förtydligande: Jag har alltså ingen möjlighet att köra ut lådvis med flygblad till de olika valkretsarna. Det jag gärna hjälper till med är själva utdelningen av flygbladen till Folket. Men kanske kommer det upp en skild tråd om det?

Björn Felten
2009-03-13, 07:50
axl (2009-Mar-13)Jag hjälper gärna till med att dela ut flygblad!

Har inte bil. Har möjlighet att dela ut bladen inom Göteborg.

Utmärkt!

(noterar...)

EDIT: Medan jag kommer ihåg det: Ni som tänker er att dela ut flygblad i brevlådor, tänk på att respektera skyltar där man undanber sig reklam.

Gammelpartierna hävdar att de delar ut samhällsinformation, och därför undantas från reklamavböjandet. Vår erfarenhet från förra valet är att de flesta medborgar inte delar den uppfattningen, så då gör vi som medborgarna vill.

Inga flygblad där reklam undanbedes alltså. Vill man vara riktigt full i sjutton, så kan man ringa på och fråga, förstås... :cool:

aginamist
2009-03-13, 08:15
Jag kan tänka mig att hjälpa till med flygblad, har diskuterat lite med axl och eftersom vi båda bor på Olofshöjd (stans största studentområde) tänkte jag att vi kan dela ut flygblad i alla postlådor här (400 uppgångar 2000+ boende?).

Jag är dock inte här den 7 juni så kan inte medverka på själva valdagen (jag börjar jobba 8 juni 08.00 i annat land så har absolut inte möjlighet).

Henry Rouhivuori
2009-03-13, 08:24
Björn, vad jag läste tidigare (2006) så tuggar Nordstan valsedlar i massor.

Jag påpekade i den nationella tråden vikten att ta 1/3 till förtid och 2/3 till vallokal, något ni som gör kalkylark inte har tänkt på. För Göteborg blir väl det 50-50? :D

Björn Felten
2009-03-13, 08:39
Henry Rouhivuori (2009-Mar-13)Björn, vad jag läste tidigare (2006) så tuggar Nordstan valsedlar i massor.

Stämmer bra det. Och du kan vara förvissad att det finns med i planeringen.

Jag påpekade i den nationella tråden vikten att ta 1/3 till förtid och 2/3 till vallokal, något ni som gör kalkylark inte har tänkt på. För Göteborg blir väl det 50-50? :D

Jag såg det (och har även kommenterat), och ja, din estimering stämmer ganska väl överens med min.

Du är klok som en uggla, Henry! :P

Björn Felten
2009-03-13, 08:44
aginamist (2009-Mar-13)Jag kan tänka mig att hjälpa till med flygblad, har diskuterat lite med axl och eftersom vi båda bor på Olofshöjd (stans största studentområde) tänkte jag att vi kan dela ut flygblad i alla postlådor här (400 uppgångar 2000+ boende?).

Strålande initiativ! Mera sådant, hör ni -- alla andra här.

Jag är dock inte här den 7 juni så kan inte medverka på själva valdagen (jag börjar jobba 8 juni 08.00 i annat land så har absolut inte möjlighet).

Det är lugnt. Vid det laget måste vi ha nått ut med våra åsikter, så då skall informationsfasen (exempelvis flygbladsutdelningen) redan vara avklarad. Glöm bara inte att rösta innan du sticker! :P

VictorBlomberg
2009-03-13, 18:03
Björn Felten (2009-Mar-13)

Underbart att höra! Och nej, inom Göteborg skall det inte behövas bil -- möjligtvis med undantag för huvuddistributörerna för de fyra valkretsarna. Cykel eller kommunalsnöret skall räcka -- det gjorde det 2006, då vi lyckades få ut valsedlar till samtliga 290 vallokaler utom två och alla de 36, vill jag minnas, biblioteken m.m. (förtidsröstningslokalerna) (http://felten.se/rlok_GBG.html).

I sådana fall står jag helt och hållet till förfogande för detta, cykel och kollektivtrafik behärskar jag åtminstone. : )

Alex_Brunius
2009-03-18, 10:45
Tjenare, jag har börjat aktivera mig nu på forumen. Men för att hålla ordning och reda tycker jag vi bör begränsa denna tråd till allt som handlar om själva valsedels logistiken som det står i beskrivningen.

Jag skapar en ny tråd där vi pratar mer detaljerat om valkampanjen.

Björn Felten
2009-03-19, 06:07
Alex_Brunius (2009-Mar-18)Tjenare, jag har börjat aktivera mig nu på forumen. Men för att hålla ordning och reda tycker jag vi bör begränsa denna tråd till allt som handlar om själva valsedels logistiken som det står i beskrivningen.

Utmärkt! Det är ju redan virrigt nog i PP:s forum utan att vi skall bidra till att förvärra det.

Bra initiativ där Alex!

brelovich
2009-03-20, 11:12
Nu har jag lekt ubåt länge nog här, men jag skickar upp en hand då. Jag hade ju hand om en hel del valsedlar 2006...

Jag har både bil och lagringsmöjligheter och bor dessutom hyfsat centralt, så jag kan utan vidare hantera en rejäl laddning valsedlar för Göteborg.

Till skillnad från förra valet kommer jag inte att kunna distribuera så mycket valsedlar dagtid, åtminstone inte dagligen, men allt efter 17:00 är möjligt.

Studenter brukar vara bra människor att rekrytera. De har en tendens att sprätta omkring på stan. Lattemammor och -pappor borde också vara bra till detta.

Vad vi behöver är folk som är på stan ofta och kan hålla koll på tillgång och efterfrågan.

Mina två cent...

Björn Felten
2009-03-20, 13:01
brelovich (2009-Mar-20)Jag har både bil och lagringsmöjligheter och bor dessutom hyfsat centralt, så jag kan utan vidare hantera en rejäl laddning valsedlar för Göteborg.

Gött att höra!

Du vet ju var mitt hus bor så att säga. Fast å andra sidan kommer det väl att bli ett och annat tillfälle att stråla samman på Eriksbergstorget -- eller utanför Coop Eriksberg.

J. C.
2009-03-21, 11:47
Jag skulle nog allt kunna bidraga en del :)

Bor i Askim, så skulle kunna åka omkring här till de olika vallokalerna. Har dock varken bil eller körkort, så transport får jag fixa på annat sätt!

Björn Felten
2009-03-21, 15:31
Jimmy Callin (2009-Mar-21)Bor i Askim, så skulle kunna åka omkring här till de olika vallokalerna. Har dock varken bil eller körkort, så transport får jag fixa på annat sätt!

Kalas! Även om Askim är ett ganska utbrett område, och dessutom på båda sidor om den tungt trafikerade Särövägen, så bör man kanske till nöds klara sig en bit på vägen med enbart apostlahästar och cykel. Vi får hoppas att du hinner få sällskap innan det är dags för slutspurten.

J. C.
2009-03-22, 18:32
Björn Felten (2009-Mar-21)Jimmy Callin (2009-Mar-21)Bor i Askim, så skulle kunna åka omkring här till de olika vallokalerna. Har dock varken bil eller körkort, så transport får jag fixa på annat sätt!

Kalas! Även om Askim är ett ganska utbrett område, och dessutom på båda sidor om den tungt trafikerade Särövägen, så bör man kanske till nöds klara sig en bit på vägen med enbart apostlahästar och cykel. Vi får hoppas att du hinner få sällskap innan det är dags för slutspurten.

Jo, precis min tanke. Hade därför varit trevligt om man delade upp arbetet en aning mellan ett par stycken :)

Har själv aldrig varit med på något liknande tidigare, så har inte direkt koll på hur det går till. När kan valsedlarna börja delas ut och hur lång tid har vi på oss att göra det från dess? Vet vi redan nu var vallokalerna kommer finnas? Hade i så fall varit praktiskt med en karta över dessa.

Björn Felten
2009-03-23, 02:45
Jimmy Callin (2009-Mar-22)Har själv aldrig varit med på något liknande tidigare, så har inte direkt koll på hur det går till. När kan valsedlarna börja delas ut och hur lång tid har vi på oss att göra det från dess? Vet vi redan nu var vallokalerna kommer finnas? Hade i så fall varit praktiskt med en karta över dessa.

Det hela är högst preliminärt än så länge. Men röstningslokalen (där man alltså kan förtidsrösta -- det som tidigare kallades poströstning) i Askim för 2006 var Askims Bibliotek. Vallokalerna förefaller att bli så här, enligt det kalkylark som postats här tidigare:

Askim, Hult

Askim, Pilegården

Askim, Askim

Askim, Norra Sisjön

Askim, Södra Sisjön

Askim, Norra Hovås

Askim, Södra Hovås

Askim, Trollåsen

Askim, Billdal

Askim, Nygård

Askim, Skintebo

Askim, Brottkärr

Askim, Lyckhem

Askim, Lindås

Här finns den gamla kartan över röstningslokalerna 2006 (http://felten.se/rlok_GBG.html). Det finns ingen anledning att tro att de kommer att förändras i så speciellt hög grad. Jag skall naturligtvis försöka uppdatera den så snart som möjligt.

Björn Felten
2009-04-24, 10:59
Valia (http://www.val.se/europaparlamentet_2009/index.html) fortsätter att strula Big Time. Det är uppenbart att det inte är så många partier som förlitar sig på deras data ännu. På annat sätt kan jag inte förklara att de fortfarande exempelvis listar antalet röstberättigade i det svenska valet 19 september 2010 när man försöker hitta info om EUP-valet 2009.

Och det råder fortfarande stor förvirring om vad som gäller beträffande de fyra valkretsarna i Göteborg.

Men preliminärt så räknar jag med situationen vid valet 2006, eftersom det är det vi inrättat våra fyra valkretsar efter.

Således skulle jag föreslå följande fördelning av valsedlar:

Samtliga valkretsar utom Göteborg 2 får fyra lådor om 16k valsedlar vardera, Göteborg 2 (nordost) får tre.

Någon som har något att invända så här långt?

Men jag skulle även vilja delegera ansvaret lite längre ner, så att var och en av de 35 församlingarna (från Angered till Örgryte) får sig tilldelat en egen valsedelsansvarig. Naturligtvis går det att ansvara för ett flertal närliggande församlingar i första nivån.

RFC ASAP please!

Björn Felten
2009-04-30, 09:49
Björn Felten (2009-Apr-24)RFC ASAP please!

RFC ASAP är allså nörd-språk för "jag skulle vilja ha kommentarer om detta så snart som möjligt", ifall någon skulle ha missat det. :cool:

Just nu gällande information från Valia är:

Slutet av april

Valmyndigheten börjar publicera vallokaler och röstningslokaler för förtidsröstning på www.val.se.

Det är just nu så mycket i slutet av april som man kan komma, men ännu har åtminstone inte jag hittat minsta lilla spår av denna information. Någon som haft bättre lycka?

Är det konstigt att Sveriges väljare i så stor utsträckning anser att EUP-valet är ett "andra klassens val" ungefär jämförbart med kyrkofullmäktigevalen, när vår egen valmyndighet behandlar valet på detta styvmoderliga vis?

Men låt oss inte nedslås av detta, ärade partikamrater och -sympatisörer, låt oss -- uppmuntrade av senaste opinionsundersökningen -- kämpa på med vårt eget race. Alla ni som känner för att bli fadder för ert lokala bibliotek (kommunalt eller skol-) ge er tillkänna nu, för ni behövs den 20 maj då alla röstningslokaler (tidigare poströstningslokaler) öppnar, och då behöver ha en bunt PP-valsedlar tillgänglig. Vid det här laget har ni säkert förstått hur ni kan ge er tillkänna till mig.

Här finns de röstningslokaler som gällde valet 2006 (http://felten.se/rlok_GBG.html). Med största sannolikhet blir det ingen större förändring i årets val. Zooma in och se om du kan tänka dig att överta stafettpinnen för de hårt arbetande funktionärer vi hade då, och som lyckades med den smått ofattbara bedriften att "bemanna" varenda r-lokal och sedermera även varenda v-lokal (vallokal, de som man röstar i den 7 juni, och där man enbart kan rösta i "sin egen" lokal, den som står tryckt på röstkortet).

dansve
2009-04-30, 22:47
Björn Felten (2009-Apr-30)

Just nu gällande information från Valia är:

Slutet av april

Valmyndigheten börjar publicera vallokaler och röstningslokaler för förtidsröstning på www.val.se.

Det är just nu så mycket i slutet av april som man kan komma, men ännu har åtminstone inte jag hittat minsta lilla spår av denna information. Någon som haft bättre lycka?

Lycka vet jag inte om man kan kalla det, men valmyndigheten är iaf lite splittrad eftersom följande står att läsa under "Rösta - när, var, hur?"

Du kan förtidsrösta i vilken förtidsröstningslokal som helst i hela landet. I början av maj publicerar vi på www.val.se adresser och öppettider till alla röstningslokaler.

Vi får se vad som händer nästa vecka ;)

Oldtimer
2009-04-30, 23:51
Björn Felten (2009-Apr-30)Det är just nu så mycket i slutet av april som man kan komma, men ännu har åtminstone inte jag hittat minsta lilla spår av denna information. Någon som haft bättre lycka?

För en timma sedan upptäckte jag att deras rådata på http://www.val.se/val/ep2009/statistik/radata.html hade uppdaterats, så de klarade "slutet av april" med några minuters marginal...

Björn Felten
2009-05-01, 11:19
Nu när vi har fått så fantastiskt många nya medlemmar, som till yttermera visso har anmält intresse för att aktivera sig, så skulle jag gärna vilja pusha för den här lilla historiska återblicken (http://forum.piratpartiet.se/Forum124-1.aspx).

Surfa runt där och se vilka problem vi hade 2006, och hur vi löste dem. Med så många gånger fler entusiaster i våra led nu, så borde det vara en bit kaka (för att dra till med en taskigt översatt anglosism) att lösa de problem vi hade då, med de förutsättningar vi har idag. Eller vad tror du?

RFC!

dansve
2009-05-01, 12:58
Björn Felten (2009-May-01)Nu när vi har fått så fantastiskt många nya medlemmar, som till yttermera visso har anmält intresse för att aktivera sig, så skulle jag gärna vilja pusha för den här lilla historiska återblicken (http://forum.piratpartiet.se/Forum124-1.aspx).

Surfa runt där och se vilka problem vi hade 2006, och hur vi löste dem. Med så många gånger fler entusiaster i våra led nu, så borde det vara en bit kaka (för att dra till med en taskigt översatt anglosism) att lösa de problem vi hade då, med de förutsättningar vi har idag. Eller vad tror du?

RFC!

Jag kanske är trött, men jag hittade inga konstigheter. Var det något speciellt utöver valsedelslogistik och bemanning av vallokaler som ställde till problem?

Fredrik J
2009-05-01, 19:57
Ser inte mycket till info här om vad som behövs konkret.

Nu när alla vallokaler är utannonserade kanske vi ska göra en ny post med alla vallokaler som uppdateras med vilka personer som är vid varje lokal och vilka som göra vad.

Behövs det mer än någon som lämnar valsedlar på platserna?

brelovich
2009-05-02, 13:13
Väldigt konkret behövs fyra saker:

* Distribution av valsedlar till röstningslokalerna på öppningsdagen

Det gäller att vara hyfsat snabbt på plats med en första laddning av valsedlar. Det handlar inte så mycket om mängd (utom på vissa ställen, typ Nordstan) utan om att få ut valsedlar i samtliga lokaler, så fort de öppnar. I stan, där de ligger tätt kan en person lätt avverka 3-4 lokaler på en halvtimme. Har man tur går det att leverera valsedlar i förväg, men det får man nog kolla lokal för lokal.

Extra svårfångade är bokbussarna som utgör rörliga mål.

* Kontinuerlig påfylling i röstningslokalerna

Erfarenheterna från förra valet säger att Nordstan käkar valsedlar i massor. I övrigt gäller att någon svänger förbi med jämna mellanrum för att kolla att allt ser bra ut och fylla på vid behov.

* Distribution av valsedlar på valdagen

Superviktigt att nå ut fort, men framför allt att nå ut till ALLA röstningslokaler. Valdagen är sista chansen att rösta på oss och finns det då inga valsedlar i lokalen blir det genast krångligt för våra väljare och det vill vi undvika.

Precis som med distributionen till förtidsröstningslokalerna ser förutsättningarna lite olika ut beroende på geografi.

Det kan också behöva påfyllning någonstans under valdagen och det kan därför vara bra att ta en eller två extra vändor till sin lokal.

* Valsedelsutdelning på valdagen

Den här delen drar verkligen mycket folk. Vallokalerna är öppna 8-20 (tror jag) så det är knappast ett enmansuppdrag, utan man är med fördel åtminstone tre som delar på en vallokal för att få teckning hela dagen. Här tror jag vi saknade en hel del folk förra valet, men vi har ju lite fler medlemmar i år.

Fördelen med att ha valsedelsutdelare på plats är att det är lätt att hålla koll på valsedelsåtgången och ringa in påfyllning där det behövs.

Det här var lite konkret, rakt ur huvudet, vad som behövs, på en väldigt praktisk nivå.

Vi kommer väl att ha ett system där man kan anmäla sig i år igen, så det stora jobbet är väl att få liv i allt folk som kommer att behövas.

Oldtimer
2009-05-02, 14:49
brelovich (2009-May-02)Vallokalerna är öppna 8-20 (tror jag)

08-21.

ladda_ner_mer
2009-05-02, 15:10
Mitt första inlägg så hoppas det blir rätt :)

Igår fixade jag 6 pers som ska rösta på PP in i EU som annars inte hade röstat. :)

brelovich
2009-05-03, 04:43
Igår fixade jag 6 pers som ska rösta på PP in i EU som annars inte hade röstat. :)

Ja just det! Väljare är en annan sak som behövs, som jag glömde på min lista ovan.

Bra jobbat!

Winterbay
2009-05-06, 10:08
Jag har med största sannolikhet möjlighet att hjälpa till med att sprida valsedlar och kan vid behov hjälpa till med att bemanna vallokaler och dylikt. Jag har ingen bil men har inga problem med att cykla längre sträckor (dvs upp till 10km eller så) från en utgångspunkt.

Björn Felten
2009-05-10, 09:02
Jag konstaterar till min stora glädje att vi i Göteborg redan lyckats täcka in 45 av alla 49 röstningslokalerna. Fullkomligt fantastiskt med tanke på att bokningssidan inte har varit uppe i mer än några dagar.

Nu söker vi framförallt fyra personer som kan förbarma sig över de återstående fyra, det vill säga två i Torslanda en i Kärra och en som har en av bokbussens hållplatser inom räckhåll, så har vi 100% täckning.

Återstår så att planera hur vi skall få ut våra 15 kartonger med valsedlar. Fredrik Moberg har fyra av dem, så elva stycken ligger alltså i Säve. Vad jag helst skulle önska är att ett par tre volontärer med bil kan komma och hämta ett par-tre kartonger, så att våra "centraler" blir lite bättre utspridda.

Och så är det lika bra att påminna om adressen till bokningssidan (http://valsedlar.piratpartiet.se/) -- som för övrigt är synnerligen imponerande, särskilt om man jämför med vad vi hade 2006, så en stor applåd till våra hårt arbetande utvecklare.

EDIT: Siffrorna på bokningssajten förefaller vara lite motsägelsefulla, det verkar som om det är nio r-lokaler som ännu ej är bemannade. Men det fixar vi väl?

Oldtimer
2009-05-10, 12:53
Ett litet tips angående röstningslokalerna på Asperö och Vrångö:

Eftersom de endast har öppet på valdagen (mellan 10-18), kanske det är enklare att hantera dem som vallokaler när det gäller logistiken. Ur vår synvinkel spelar det ju inte så stor roll om en lokal som bara är öppen på valdagen formellt räknas som en vallokal eller röstningslokal. Jag förmodar att ett valdistrikt (till exempel Asperö-Brännö) bara kan utse en vallokal, så valnämden har gett Asperöborna ett alternativ till färjan över till Brännö på det här viset.

som för övrigt är synnerligen imponerande, särskilt om man jämför med vad vi hade 2006

Inget ont om de som kämpar med att få detta på plats, men jag kan inte riktigt förstå din jämförelse med 2006 års system. Då hade vi, i och för sig, inga kartbilder, men å andra sidan hade vi en ypperlig process för ansvarig funktionär (kommunledare) att godkänna eller underkänna volontärer. Att folk blir godkända av en mailbot ser jag som en stor brist i systemet och ställer till otroliga problem och mycket merarbete.

Att sedan 9 av mina 14 kommunledare inte är inlagda i systemet är ytterligare en stor brist.

Björn Felten
2009-05-10, 15:24
Jovisst återstår det en hel del att göra på själva admin-sidan (och det varnas det ju också för), men det viktigaste var ju att få färdigt volontärssidan.

Och sedan är det nog, som du säger, framför allt den interaktiva kartan som jag uppskattar -- 2006 satt jag och gjorde dessa kartor manuellt för Göteborg... :)

Att vi slipper sitta och manuellt godkänna varje volontär ser jag inte som något problem, vi måste ju kunna lita på våra partikamrater; på att de är seriösa när de anmäler sig.

Oldtimer
2009-05-10, 17:05
Björn Felten (2009-May-10)Att vi slipper sitta och manuellt godkänna varje volontär ser jag inte som något problem, vi måste ju kunna lita på våra partikamrater; på att de är seriösa när de anmäler sig.

Fast det är ju inte bara partikamrater som kan anmäla sig. Vem som helst kan ju boka upp sig på en massa lokaler. Det finns ju faktiskt en risk för sabotage.

Men det största problemet med att automatisera detta så långt ser jag i att det är en process som behöver lokal kunskap. Till exempel är 87,5% av röstningslokalerna i Uddevalla egentligen vallokaler. Här behövs ingen separat anmälan av röstningslokal och vallokal. Till exempel har vallokalerna i Tanum bara öppet mellan 09:00-13:00 och sedan mellan 17:00-21:00. Här behöver man alltså modifiera passen. Osv, osv.

Jag tror inte på att automatisera processen så här långt, men det beror kanske på hur verksamheten ser ut lokalt. Inom min valkrets involverar jag kommunledarna i varje steg och styr dem att jobba så som jag jobbade i Mölndal i valet 2006. Kanske har andra valkretsar ett annat sätt att jobba där detta passar bättre. Vi är ju alla olika (fritt fram att ropa "inte jag!").

Björn Felten
2009-05-10, 17:19
Oldtimer (2009-May-10)Fast det är ju inte bara partikamrater som kan anmäla sig. Vem som helst kan ju boka upp sig på en massa lokaler. Det finns ju faktiskt en risk för sabotage.

Jo, jag förstår. Fast det ser ju vi admins ganska snabbt. Själv blev jag positivt överraskad av att det var så många olika volontärer på våra R-lokaler. Nästan ingen som tagit mer än en (man klarar annars ganska enkelt två eller tre).

För övrigt hoppas jag att ingen missat det ambitiösa projektet Predict09 (http://www.predict09.eu/default/en-us/state_analyses.aspx#spain), som räknat ut att PP kommer att bli tredje största parti i det svenska EUP-valet, med 8,5% och således två mandat. Väldigt uppmuntrande. Fast å andra sidan tror de att Junilistan skall få 7,1%, lika många som Folkpartiet. Det är svårt det där med statistiska beräkningar... :)

Göteborgaren
2009-05-10, 21:17
En sak att vara uppmärksam på när man sätter upp sig som distributör på valdagen är att det kan finnas flera lokaler på samma adress. Det är säkert lätt att lägga ut valsedlar i dem alla på ett besök.

Björn Felten
2009-05-11, 10:36
Göteborgaren (2009-May-10)En sak att vara uppmärksam på när man sätter upp sig som distributör på valdagen är att det kan finnas flera lokaler på samma adress. Det är säkert lätt att lägga ut valsedlar i dem alla på ett besök.

Absolut!

Och skulle det visa sig, när vi närmar oss själva valdagen, att någon enstaka sådan dubbel-, trippel- eller multipel-lokal saknar bemanning, så kan du vara förvissad om att någon skarpögd pirat observerar det och gör oss uppmärksamma på det. :)

Björn Felten
2009-05-11, 15:57
Jag försökte just skicka ett mail till alla R-lokalansvariga via vår bokningssajt, men det strulade utav tusan, så jag vet inte riktigt om det gick ut. Därför hoppas jag att ni ursäktar om jag postar mailet även här, eftersom det berör samtliga volontärer i Göteborg:

- - - - - - - - - - - -

Som jag skrev i vår forumstråd, så är det oerhört glädjande att vi i Göteborg så snabbt fått bemannat nästan alla R-lokaler.

Nu återstår "bara" att få ut valsedlar till alla. Som ni förhoppningsvis vet, så ligger för närvarande alla våra valsedlar i Säve, förutom de fyra kartonger som Fredrik Moberg har hämtat, således elva kartonger.

Min tanke nu är att vi så snabbt som möjligt skall kunna placera svarta piggar där alla de gula piggarna finns på den här kartan:

http://www.felten.se/rlok_GBG.html

Den är från valet 2006, och de gula piggarna representerar de R-lokaler vi hade då. Som ni kan se så är det nästan samma lokaler i detta val.

Jag har alltså förhoppningen att så många som möjligt av er kan påta er uppgiften att agera distributionscentral för valsedlarna till de V-lokaler som ligger inom ert närområde, troligast församling (vi har 35 församlingar i Gbg, så lite överlapp blir det gentemot de 49 R-lokalerna).

Jag har full förståelse för att inte alla vill figurera så offentligt som det här blir fråga om, men ändå är min förhoppning att så många som möjligt av er vill påta sig det ansvaret.

En grov uppskattning ger vid handen att ni alla skall ha tre buntar om 1000 valsedlar var för varje R-lokal, förutom Nordstan som vi av erfarenhet vet tuggar valsedlar till tusen, och som därför troligen behöver fem buntar.

De av er som vill agera centraler får då i stället sex buntar varav hälften alltså skall gå till de som tecknat sig för V-lokaler -- troligen en halv bunt per V-lokal, men det blir i så fall upp till er att avgöra.

OBS! Ett sådant åtagande innebär alltså *inte* att ni behöver ansvara för några V-lokaler (om ni inte vill), utan bara att ni syns på kartan som ett ställe där det går att hämta valsedlar. Alla kan ju inte åka till Säve eller hem till Fredrik om man säger så... :)

Väl mött alla göteborgspirater, och lycka till med valsedelsutdelningen!

PS. Ni skall naturligtvis även dela ut valsedlar till alla vänner och bekanta om ni får möjlighet. Våra valsedlar skall gå åt, det är den ultimata målsättningen.

EDIT: Kolla gärna här hur vi ligger till i Göteborg (http://data.piratpartiet.se/Charts/BallotDistroStatus.aspx). Som vanligt, höll jag på att säga, ligger vi i toppen. Starkt jobbat alla göteborgspirater! Låt oss nu knäcka de sista procenten där och få till ett ostraffbart 100%.

Björn Felten
2009-05-12, 13:55
Det gick bättre än väntat det här, vi ligger just nu på nästan 105% täckning av våra R-lokaler enligt den här sidan (http://data.piratpartiet.se/Charts/BallotDistroStatus.aspx). :w00t:

Men skämt åt sidan, Bergum hade vi problem med 2006 om jag minns rätt, och lyckades aldrig täcka trots att vi redan då hade ett halvdussin pirater boende där. Och bokbussen förstår jag att man drar sig för att ta på sig -- märkligt egentligen, för den kan man ju hoppa på var som helst.

Men Amhults Torg (Kulturhuset Vingen)? Nog har vi väl någon torslandapirat som bor i närheten av såväl ICA Maxi som Systembolaget där :) med tanke på hur många nya hus som skjutit i höjden i området i fråga? C'mon now!

Finns det månne önskemål om att jag placerar piratbilen, med ett antal valsedlar i bagagen, på Eriksbergs Torg nu till fredag, så som jag gjorde hela sommaren 2006? Det blir tyvärr i så fall en engångsföreteelse, och endast om tillräckligt många anmäler intresse.

brelovich
2009-05-12, 15:38
Björn Felten (2009-May-12)Men Amhults Torg (Kulturhuset Vingen)? Nog har vi väl någon torslandapirat som bor i närheten av såväl ICA Maxi som Systembolaget där :) med tanke på hur många nya hus som skjutit i höjden i området i fråga? C'mon now!

I fix! Jag ska ändå till jobbet på onsdag. :)

Björn Felten
2009-05-12, 16:08
brelovich (2009-May-12)I fix! Jag ska ändå till jobbet på onsdag. :)

Men det är ju flera mil ifrån ditt jobb? Eller menar du att du får ta system-svängen på arbetstid? :)

brelovich
2009-05-12, 17:36
Björn Felten (2009-May-12)brelovich (2009-May-12)I fix! Jag ska ändå till jobbet på onsdag. :)

Men det är ju flera mil ifrån ditt jobb? Eller menar du att du får ta system-svängen på arbetstid? :)

Nu vet jag inte om vi tänker på samma Amhult, eller samma jobb. Sist jag kollade på kartan, för ett par timmar sedan, låg Amhult i Torslanda och jag jobbar på Arendal, så flera mil vet jag inte.

Eller så är jag synnerligen förvirrad. Det är rätt vanligt förekommande i och för sig.

Björn Felten
2009-05-12, 23:54
brelovich (2009-May-12) jag jobbar på Arendal, så flera mil vet jag inte.

Aha... Jag fick uppfattningen att du satt på Skälltorpsvägen. My bad! En mil då'rå?

MsN00b
2009-05-13, 16:32
En annan sak, om det nu till äventyrs försvinner valsedlar från vallokaler som det gjorde förra gången (jag såg inte en lila papperslapp så långt ögat nådde i Centrala Kungsbackas vallokal) hur gör man då? Får man lov att rösta på egenhändigt ihopknåpad papperslapp?

Just Kba är fö ett knaaahaahaaallblått kommunstyre sedan evinnerlighet och där kan jag tänka mig att vi bör placera ut en människa som faktiskt ser till att röstsedlarna inte "försvinner" som förra gången. Jag hade gladeligen gjort det själv men jag bor numera i Askim och saknar bil, tänkte dock hjälpa till där istället :-)

Oldtimer
2009-05-13, 17:16
MsN00b (2009-May-13)... förra gången (jag såg inte en lila papperslapp så långt ögat nådde i Centrala Kungsbackas vallokal)

Det förstår jag att du inte gjorde. Valsedlar till riksdagsvalet är gula.

Får man lov att rösta på egenhändigt ihopknåpad papperslapp?

Absolut inte! Däremot får man ta en blank valsedel och skriva "PIRATPARTIET" (utan citationstecken) på den. Då räknas det som en röst på oss.

MsN00b
2009-05-16, 09:17
Beskrivningen av valsedlarna var alltså inte faktisk utan i allra högsta grad med glimten i ögat, innebörden trodde jag var uppenbar. Men point taken, jag skall vara extra tydlig nästa gång.

Förövrigt, varför inte se till innebörden av det jag skrev, nämligen att vi kan behöva fler vallokalsvärdar så att inte valseldar försvinner, istället för att highlighta och fetstila en detalj som du uppfattade som ett fel i min text? Borde inte det vara mer intressant eller har jag missuppfattat forats syfte?

Angående valsedeln så är det ju, de facto, en egenhändigt ihopknåpad papperslapp om man tar en blank valsedel och skriver PIRATPARTIET på den. Dock är det ju så att rösträkningen är IRL case sensitive och därför skall man skriva Piratpartiet, PIRATPARTIET finns nämligen inte enligt dessa regler. Valarrangörerna tillåter dessutom inte nedstoppning av något annat än just valsedlar i valurnan så varför det skulle påpekas att det minsann inte fick vara vilken papperslapp som helst det förstår jag inte.

Edited femtioelva gånger pga irritation.

Oldtimer
2009-05-16, 09:36
MsN00b (2009-May-16)Beskrivningen av valsedlarna var alltså inte faktisk utan i allra högsta grad med glimten i ögat, innebörden trodde jag var uppenbar. Men point taken, jag skall vara extra tydlig nästa gång.

Min kommentar var också lite glimt. Jag trodde inte riktigt att du verkligen letade efter lila valsedlar.

Angående valsedeln så är det ju, de facto, en egenhändigt ihopknåpad papperslapp om man tar en blank valsedel och skriver PIRATPARTIET på den. Återigen, jag kanske var otydlig?

Här var jag dock uppriktigt orolig. Även om du inte menade så, kan andra som läser det missuppfatta och tro att man kan skriva ut sin egen valsedel på skrivaren hemma, eller något liknande.

Valarrangörerna tillåter väl dessutom inte nedstoppning av något annat än just valsedlar i valurnan så varför detta skulle påpekas förstår jag inte.

Valförrättarna ser inte speciellt mycket av vad du har stoppat ner i valkuvertet, så de kan mycket väl missa att det inte är en korrekt valsedel - speciellt i det här valet där alla valsedlar är vita.

Det var verkligen inte min mening att skapa irritation. Jag skojade till det lite med de lila valsedlarna och är ledsen om du uppfattade det på fel sätt. Jag ville också vara riktigt tydlig om att vilka papperslappar som helst inte duger. Många av våra väljare är förstagångsväljare, så tydlighet kan väl inte vara fel?

MsN00b
2009-05-16, 09:46
Jag satt och editerade (igen) samtidigt som du svarade så jag postar mitt tillägg här istället så kommer saker och ting i rätt ordning.

Dock är det ju så (om jag inte minns fel) att rösträkningen är IRL case sensitive och därför skall man skriva Piratpartiet, PIRATPARTIET finns nämligen inte enligt dessa regler.

Däremot har du alldeles rätt i att det inte syns vad som ligger i kuverten, jag tänkte inte ens på att man använder kuvert, jag skyller på kaffebrist och begynnande senilitet.

Oldtimer
2009-05-16, 09:49
MsN00b (2009-May-16)Dock är det ju så (om jag inte minns fel) att rösträkningen är IRL case sensitive och därför skall man skriva Piratpartiet, PIRATPARTIET finns nämligen inte enligt dessa regler.

Okej, men på de riktiga (tryckta) valsedlarna står det PIRATPARTIET.

Björn Felten
2009-05-16, 11:54
MsN00b (2009-May-16)Dock är det ju så (om jag inte minns fel) att rösträkningen är IRL case sensitive och därför skall man skriva Piratpartiet, PIRATPARTIET finns nämligen inte enligt dessa regler.

Nja, en av fördelarna med att ha en registrerad partibeteckning, som piratpartiet, är just att man slipper undan alla sådana tolkningsfrågor. Inom ganska vida gränser kan man alltså stava lite som man vill -- även om det säkraste naturligtvis är att stava rätt. Men versaler/gemener skall definitivt inte spela någon roll.

xor
2009-05-17, 21:31
Hej :)

Jag gjorde en sida på minitruth.org där vi kan ha informationen om hur vi får ut valsedlarna till alla. http://minitruth.org/wiki/Valsedlar

Ni får gärna lägga till information om hur man kontaktar er där, så att vi har någon sorts central informationskälla som alla kommer åt enkelt. Det går ju bra att skriva den informationen här i forumet också :)

Hoppas att det här går bra :)

Björn Felten
2009-05-18, 13:29
Varning för vårdinrättningarna!

I riksdagsvalet 2006 fanns äldrevården med bland de lokaler som vi fick uppgift om i förväg. Så icke inför detta val, som de flesta kanske har sett?

Inför valet 2006 fanns dessutom inte kriminalvårdens anstalter med, så de missade vi totalt, som jag tror att jag nämnt i annan kommentar.

Efter ett just avslutat samtal med valnämnden i Göteborg, så framkom det att enbart i Göteborg så kommer det att finnas 70 (sjuttio) vårdinrättningar där enskild röstning kommer att ske. Jag fattar inte hur detta kan stämma, men vill ändå förvarna alla inför den dag då denna sida (http://www.val.se/val/ep2009/rostmottagning/institution/kommun/14/80/index.html) blir ifylld. Enligt löfte kommer den att vara ifylld senast på onsdag, men jag vet inte om jag vågar lita på det. Häng på alla ni, som vurmar för att demokrati skall gälla även inom kriminal- och åldringsvården.

dansve
2009-05-18, 13:41
Ouch, kriminalvården hade jag missat...

Hittade denna info på kriminalvarden.se (http://www.kriminalvarden.se/templates/KVV_NewsArticle____2505.aspx)

I princip går det till så att det öppnas en tillfällig röstlokal på samtliga landets häkten och anstalter. Det får ske högst sju dagar innan valdagen och den brukar bara hållas öppen i ett par timmar.

Gissar att man får ringa och kolla. :(

Björn Felten
2009-05-18, 15:25
Daniel Svensson (2009-May-18)Gissar att man får ringa och kolla. :(

Jupp. Jag har redan den närliggande anstalten (Skogome) täckt, men tusan vet om jag fick rätt info när jag ringde vakten och frågade.

Tack vare din kommentar i en annan tråd så hittade jag länkar att ringa, kan vara läge att hänga på just när det gäller "Rösta i vården" (http://www.val.se/val/ep2009/rostmottagning/institution/rike/index.html) som du tipsade om.

Demokratiska underskottet i vården verkar vara något vi i piratpartiet kan lägga till frågorna som gammelpartierna efterlyser från "enfrågepartiet" piratpartiet. :cool:

dansve
2009-05-18, 19:55
Blir lite dubbelpostande för oss två Björn, men vad gör man inte för att sprida info till så många pirater som möjligt. ;)

Jag har fått löfte om att valförrättarna för Vänersborgs kommun skall ta med våra valsedlar på förröstningsturné söndagen den 31 maj. Vi behöver alltså bara lämna dem till deras kansli i kommunhuset. :D

De vi inte kommit åt ännu är de som röstar via ombud.

Björn Felten
2009-05-19, 11:36
Helt OK Daniel! Vi jobbar ju alla mot samma mål, så alla medel är tillåtna.

Nu när vi verkar ha R-lokalerna täckta, så är det dags att börja med V-lokalerna, den lokal där man bara kan rösta där man är mantalsskriven och då endast den 7 juni.

Vi ser ju helst att så många som möjligt förtidsröstar, och helst då på "Rösta Piratpartiet-dagen" i morgon. Se övrig info på vår hemsida.

Men när det gäller vidare distribution ut till V-lokalerna den 7 juni, så vill jag pusha för vår piratbuss, som har en stor del av våra valsedlar. Den är ständigt "on the move" så den bör passa för alla de frivilliga som inte är motorburna (vilket dessvärre krävs för att hämta valsedlar från mitt förråd).

Kika gärna på den här kartan (http://felten.se/vsed.html) för att se var det är bekvämast att hämta valsedlar.

Och skulle ni råka se min piratmärscha på sta'n, så tveka inte ett ögonblick utan ge den en skarp taxi-vissling. Jag har ständigt ett förråd av valsedlar i trunken som jag frikostigt delar med mig av.

http://felten.se/pbil.jpg

gbg77
2009-05-20, 10:36
Var precis och röstade på PP uppe i Biskopsgården. Tyvärr saknades det röstlappar från PP (10.59, dom öppnade 10.00) och när jag skrivit på piratpartiet på ett blankt papper dyker det upp en kille som lägger ut valsedlar för PP, men jag hörde att det tydligen fanns instruktioner om att dom inte fick befinna sig i lådan, utan brevid.

Lite underligt, men å andra sidan så har ni lite fetare text på just "Piratpartiet" vilket gjorde att dom stack ut lite :)

Björn Felten
2009-05-20, 11:04
gbg77 (2009-May-20)jag hörde att det tydligen fanns instruktioner om att dom inte fick befinna sig i lådan, utan brevid. Den där fulingen försökte de med 2006 också. Det är alltså INTE sant! Om någon råkar ut för detta så begär att få se var det står någonstans.

brelovich
2009-05-20, 14:37
Björn Felten (2009-May-20)gbg77 (2009-May-20)jag hörde att det tydligen fanns instruktioner om att dom inte fick befinna sig i lådan, utan brevid. Den där fulingen försökte de med 2006 också. Det är alltså INTE sant! Om någon råkar ut för detta så begär att få se var det står någonstans.

Jaha! Där ser man! Det går redan rykten om min framfart. :)

Det har varit samma visa överallt. Speciella ställ (med "lagom" antal fack) för finpartiernas valsedlar och övriga vid sidan av. Jag fick noggranna instruktioner om detta både i Amhult och på Vårväderstorget.

Detta är förstås fulspel alldeles oavsett om det finns direktiv från valnämnden eller inte, men just idag har vi haft större problem, nämligen att få ut valsedlar till alla lokaler.

Om någon är på väg till Styrsö idag eller imorgon kan ni ringa mig på 0706-033388 så ska ni få med er en laddning valsedlar.

gbg77
2009-05-20, 14:59
Jag undrar hur dom skulle reagera om man hade kommit med ett eget ställ med 4 fack, lila bakgrund och alla facken var fulla med piratpartiets valsedlar? :)

En liten OT, men varför finns inte PP med här, är det censur av dom mindre partierna nu igen?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=905

Oldtimer
2009-05-20, 16:39
gbg77 (2009-May-20)En liten OT, men varför finns inte PP med här, är det censur av dom mindre partierna nu igen?

Jag antar att GP-journalisten inte fattar att Säve ligger i Västsverige... ;)

Björn Felten
2009-05-20, 17:35
gbg77 (2009-May-20)En liten OT, men varför finns inte PP med här, är det censur av dom mindre partierna nu igen?

Det stod förklarat i en notis i anslutning till de där snuttarna när de lanserades. Jag tackade nej, eftersom jag ansåg att 30 sekunder var alldeles för lite, och mer fick jag inte. De där sound-bite-kören tror jag inte på, det jag har att säga tar minst 60 sekunder.

Som hämnd för min vägran att medverka till deras snutteri, så spolade de den här artikeln (http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=494733) från papperstidningen.

brelovich
2009-05-20, 22:19
gbg77 (2009-May-20)Jag undrar hur dom skulle reagera om man hade kommit med ett eget ställ med 4 fack, lila bakgrund och alla facken var fulla med piratpartiets valsedlar? :)

Det där är ett pyssel jag sett förekomma på valdagen, fast inte i Piratpartiets regi. Jag misstänker att det skulle vara väldigt svårt för dem att förbjuda, med mindre än att våra valsedlar får stå tillsammans med de andra.

Nu tycker jag i och för sig att våra valsedlar syns väl så bra när de får ligga bredvid det där löjliga stället som påstås vara reserverat för finpartierna. Vi sticker ut och då behövs inte något ställ.

Den händige får förstås gärna sätta sig och tillverka något, men jag tror vi har bättre effekt på någon annan aktivitet, typ att prata med folk.

Prio ett just nu är dock att se till att vi har valsedlar överallt. Det ser bra ut i bokningssystemet, men tyvärr stämmer inte kartan med verkligheten.

Björn Felten
2009-05-20, 22:42
brelovich (2009-May-20)Nu tycker jag i och för sig att våra valsedlar syns väl så bra när de får ligga bredvid det där löjliga stället som påstås vara reserverat för finpartierna. Vi sticker ut och då behövs inte något ställ.

Ja det var otroligt vad väl man ser dem redan från långt håll (10 m eller så). Det var en verklig lyckträff att se till att texten hämtades från vår logga -- den som kom på det borde bli hederspirat i minst en månad.

Prio ett just nu är dock att se till att vi har valsedlar överallt. Det ser bra ut i bokningssystemet, men tyvärr stämmer inte kartan med verkligheten.

Damn right! Men det ser ändå inte helt mörkt ut, mycket tack vare en handfull eldsjälar som jagat omkring som skållade troll hela dagen för att täcka upp oväntat, förlorat territorium.

Och de närmaste dagarna fixar vi resten också, no doubt. "Oh, we get by with a little help from our friends", eller hur var det nu the Beatles sjöng?

Björn Felten
2009-05-20, 23:48
Nog för att vi som kämpar på här i Göteborg har märkt att Nordstan är lite speciell, men att det var Sveriges största röststation var lite överaskande, åtminstone för mig. Det förklarar ju dock varför det gick åt så många tusen av våra valsedlar där 2006.

I dag, den 20 maj, var det hela 900 som valde att förtidsrösta där -- att jämföra med 278 premiärdagen för tre år sedan (inte två år sedan som G-P skriver (http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=496455)). Kanske kommer det att visa sig att min bedömning 50/50 mellan R-lokaler och V-lokaler trots allt var en bra uppskattning. Jag hoppas i alla fall det, annars vet jag en som kommer att få skämmas... :)

Björn Felten
2009-05-23, 13:27
Nu äntligen har listan "Rösta i vården" (http://www.val.se/val/ep2009/rostmottagning/institution/kommun/14/80/index.html) kommit från Göteborgs valnämnd. Och mycket riktigt var det ett 70-tal ställen. Samtliga röstar den 31 maj, alltså söndagen innan valdagen. Låt oss ta det som ett gen-rep inför valdagen.

Naturligtvis rör det sig inte om så många röster på varje ställe, men vårt mål är ju trots allt att vi skall ha maximal demokrati i den här bananmonarkin, inte sant? Gör således ert bästa för att få ut våra valsedlar till dessa inrättningar.

Besök dem någon timme innan röstningen skall ske och förklara för de anställda där hur vi diskrimineras av valmyndigheterna, och fråga om de har lust att hjälpa oss att främja demokratin. Ni kommer att bli förvånade över vilket hjärtligt mottagande vi får för det mesta. Vårt engagemang imponerar på alla utom gammelpolitiskt organiserade tjänstemän, som enbart ser ett hot mot sin maktposition.

Björn Felten
2009-05-25, 11:20
Jag fick för en stund sedan ett samtal från Valnämnden här i Göteborg, där de berättar att det tydligen seglar omkring några ungdomar, från piratpartiet, som förtidsröstar flera gånger.

Bad idea!

Jodå, det går att förtidsrösta hur många gånger som helst, men det är väldigt dumt, eftersom alla förtidsrösterna då blir ogiltiga. Rösträknarna kan naturligtvis inte plocka ut ett visst kuvert och säga att "den här rösten, från den här väljaren, räknar vi, och de andra kastar vi".

Har ni förtidsröstat mer än en gång, så blir ni alltså tvungna att rösta den 7 juni i vallokalen där ni är mantalsskrivna om ni vill avge en giltig röst.

dansve
2009-05-25, 11:42
Björn Felten (2009-May-25)Jag fick för en stund sedan ett samtal från Valnämnden här i Göteborg, där de berättar att det tydligen seglar omkring några ungdomar, från piratpartiet, som förtidsröstar flera gånger.

När jag röstade tog de mitt röstkort och la det i kuvertet tillsammans med mitt röstkuvert. Röstar dessa Unga pirater med falska, kopierade röstkort gissar jag att det är straffbart.

Björn Felten
2009-05-25, 14:04
Daniel Svensson (2009-May-25)När jag röstade tog de mitt röstkort och la det i kuvertet tillsammans med mitt röstkuvert. Röstar dessa Unga pirater med falska, kopierade röstkort gissar jag att det är straffbart.

Nädå, de kan helt enkelt hävda att de inte har fått något röstkort. Då kan de kräva av valförrättaren (eller vad tusan de nu heter nu för tiden -- hjälp mig Oldtimer, du skrev det i annan tråd) att denne faxar efter ett nytt röstkort.

För övrigt har ni väl inte missat Valias simulering (http://www.val.se/val/ep2009/valnatt/rike/index.html) (pågår fram till 16:00 sedan tas den bort för denna gång)? PP ligger just nu på 5,3%. Men bättre skall vi väl förmå? :w00t:

Oldtimer
2009-05-25, 18:46
Björn Felten (2009-May-25)valförrättaren (eller vad tusan de nu heter nu för tiden -- hjälp mig Oldtimer, du skrev det i annan tråd)

Röstmottagare

Jag begriper inte varför man skall hålla på och ändra så där. Vi gamla gubbar blir ju alldeles förvirrade. :D

brelovich
2009-05-26, 16:23
Oldtimer (2009-May-25)Björn Felten (2009-May-25)valförrättaren (eller vad tusan de nu heter nu för tiden -- hjälp mig Oldtimer, du skrev det i annan tråd)

Röstmottagare

Vissa av dem – numer kända från YouTube – kallas dock valoförrättare.

Björn Felten
2009-05-27, 03:59
Nordstan fortsätter att sätta rekord (http://www.val.se/val/ep2009/statistik/ovrigt.html). De första sex dagarna av förtidsröstning har 4083 röster avgivits, att jämföra med 2246 riksdagsvalet 2006. För hela landet är det dock lite mer normala siffror, fast ändå pekar statistiken hittills på ett valdeltagande på nästan 50% -- 140.000 röster mot 230.000 år 2006 då vi hade drygt 80% valdeltagande -- om det fortsätter i samma takt!

Piratpartieffekten fortsätter (2006 var ett trendbrott i ett stadigt sjunkande valdeltagande).

Jag har gjort om den semikolon-separerade textfilen från Valia till ett ODS-ark för den som vill slippa de extra knapptryckningarna. :)

Här finns en del intressant information beträffande åtgången i de olika lokalerna, så att det skall gå lättare att förutse hur ofta vi behöver fylla på.

Björn Felten
2009-05-28, 18:13
Här kommer en reducerad och sorterad tabell för enbart Göteborgs 49 R-lokaler efter ytterligare en dags statistik. Läs och begrunda -- och spara inför riksdagsvalet 19 september 2010, så att vi vet vilka lokaler som är viktigast att få bra täckning på då.

Nordstan visste vi om sedan 2006, men flera av lokalerna i toppen var en liten överraskning -- åtminstone för mig. Men jag förmodar att det inte är någon större överraskning för er som ansvarar för dem? :D

jesse
2009-05-29, 18:19
Angående valsedlar på valdagen, finns det en planering av hur många som ska distribueras till respektive distributör? Jag hörde ryktas om 400 per lokal men till exempel så täcker jag upp närmare 14000 väljare i 9 valdistrikt med mina 3 lokaler (jämfört med ett snittvärde för 3 lokaler med 1 distrikt var på c:a 4000 väljare).

Dessutom varierar ju antalet röstberättigade mellan valdistrikten och vill man vara extra jobbig så kan man ju fortsätta spekulera i att områden som t.ex. Mossen och Olofshöjd skulle kunna ha en lite större dos än andra...

Men detta kanske redan finns på adminsidan i bokningssystemet? Det är kanske läge för ett "du ska ha ungefär så här många valsedlar, mer info finns här"-mail? Det börjar väl bli hög tid för folk att försöka skramla ihop sig till detta om de inte gjort det redan?

Björn Felten
2009-05-30, 05:15
Jodå, det går att se i vårt bokningssystem hur många valsedlar varje lokal skall ha, men det är inte särskilt tillförlitliga siffror eftersom vi inte vet hur många som redan förtidsröstat, hur högt valdeltagandet blir eller hur många som kommer att plocka våra valsedlar.

Men om vi räknar med 50% förtidsröster, 50% valdeltagande, 40% (inkluderar de som tar en valsedel av varje för att bevara valhemligheten) som tar våra valsedlar och i genomsnitt 1500 röstberättigade per distrikt, så innebär det alltså minimum 150 valsedlar per lokal.

Så därför räknar vi med 300 eller 400 rakt av för varje lokal (ni avgör själva vilket alternativ ni behöver), det borde täcka vårt behov.

I ditt fall bör det alltså bli mellan 2700 och 3600 valsedlar om jag räknar rätt. Runda av till tre jämna buntar, så bör du klara dig bra tror jag.

jesse
2009-05-30, 08:49
Hm men nu blandar du väl ihop distrikt och lokal? Många lokaler täcker ju upp flera distrikt, menade du 300 till 400 per distrikt?

Jag lekte lite excel baserat på antagandet att centrum skulle ha 24000 valsedlar till valdagen (50% av 48k, eller har vi fler?) och fördelade dem på antal väljare. Snittet ligger på 266 men varierar mellan 170-350 per distrikt, jag har inget ark som mappar väljare till lokal men det lär ju med min übermatimatiska modell variera mellan 200-1000 per lokal (mina tre lokaler skulle ge mig 2500 valsedlar)

Jag testade experimentera lite med att t.ex. vikta gruppen 18-29 lite tyngre också men det gjorde bara lite skillnad i de studenttunga områdena.

Men allt är ju lungt så länge vi får valsedlar över från förtidsröstningen, men my main concern is: får alla så det räcker?

jesse
2009-05-30, 11:23
Eller glöm mina siffror, jag har räknat skevt.. Ni har nog tillräckligt bra koll på detta så jag överlåter det åt er ;)

Björn Felten
2009-05-30, 15:21
jesse (2009-May-30)Eller glöm mina siffror, jag har räknat skevt.. Ni har nog tillräckligt bra koll på detta så jag överlåter det åt er ;)

Aldrig i livet att vi glömmer vad någon kollega har skrivit! :P

Nä, du har alldeles rätt i att jag blandade friskt mellan lokal och distrikt. Som du ser så var jag inne och editerade mitt inlägg, och det var just för att rätta det på en punkt, men jag ser nu att jag borde rättat det på flera andra ställen. Alla förekomster av "lokal" skall alltså bytas ut mot "distrikt" i min text.

Sorry 'bout that, jag är lite stressat just nu, med bland annat 64 helt "nyupptäckta" lokaler inom "Rösta i vården" (http://www.val.se/val/ep2009/rostmottagning/institution/kommun/14/80/index.html), som vi försöker täcka upp inför morgondagen. Alla som har en möjlighet att täcka upp en enda av dessa "nyupptäckta" röstningslokaler uppmanas å det vänligaste att försöka se till att även de cirka 6.000 röstberättigade där, som bara har denna enda chans att rösta, får rösta på lika villkor med gammelpartierna.

Annars ser det väl ut som om ditt kalkylark spottade ur sig ungefär samma siffra som min överslagsberäkning? Du behöver tre buntar till dina tre lokaler täckandes nio distrikt, eller hur? Starkt jobbat! Vi fulkomligt ääääälskar initiativ såsom ditt. Och tveka för jisse namn inte ett ögonblick att ifrågasätta vad jag påstår! Det HAR faktiskt hänt förut att jag har haft fel -- tro't om ni vill... :w00t:

EDIT: För övrigt gillade jag din idé med att vikta med avseende på åldersgrupp. Hade vi fått de data som vi nu har ett par månader i förväg, så hade vi kunnat få en otrolig precision på vår valsedelsdistribution. Men nu är vi ju dessvärre tvungna att nöja oss med gammelsamhällets idéer om vad som är high-tech. Kanske till nästa val...

Oldtimer
2009-05-30, 19:25
Björn Felten (2009-May-30)EDIT: För övrigt gillade jag din idé med att vikta med avseende på åldersgrupp. Hade vi fått de data som vi nu har ett par månader i förväg, så hade vi kunnat få en otrolig precision på vår valsedelsdistribution. Men nu är vi ju dessvärre tvungna att nöja oss med gammelsamhällets idéer om vad som är high-tech. Kanske till nästa val...

Mitt Excel-ark för Bohuslän viktar per åldergrupp (med faktorerna 7, 3, 2 och 1). Det är den beräkningen vi har jobbat utifrån den senaste månaden i valkrets 17... :)

jesse
2009-05-31, 12:20
Ajfan så nu måste jag stå till svars för mina felaktiga siffror resten av livet? Detta kommer att plåga mig till döds :(

Eller så gör vi ett nytt försök, jag hade gjort centrum alldeles för stort i min förra uträkning så min andel valsedlar blev mindre. Jag har räknat om lite och får resultat mellan 3300 till 4500 för mina 9 distrikt...

Jag bifogar mitt excel-ark för allmän beskådan, jag stal helt oförskämt Oldtimers viktningar (vilka var aningen större än mina) till viktningsexperiment

Och så kan jag ju enligt uppmaning ifrågasätta ett tidigare påstående ;) I allra första posten i den här tråden hävdas (inga namn nämnda) att centrum skulle vara mindre än de andra kretsarna, jag får det till att vara ungefär lagom mittemellan så fördelningen av lådor med 48k till centrum och 64k till resten blir skev om jag räknar så. Två av kolumnerna i mitt ark räknar med att fördela 120000 valsedlar jämnt över hela stan istället för att dela upp på krets.

Har majoriteten hämtat sina valsedlar redan eller hur ligger läget? Det kanske är lite väl sent att pilla med detta nu men det måste finnas nån slags knark i excel som mina receptorer hugger på, jag kan inte låta bli :P

Björn Felten
2009-05-31, 13:46
LOL!

En otroligt ambitiös analys, som vi tackar för. Nu ser du kanske i och för sig att ett medelvärde om 300 eller 400 per distrikt hamnar rätt nära sanningen? Men ett fantastiskt intressant kalkylark i alla fall (även om jag inte riktigt förstår vad de tomma kolumnerna skulle tjäna för syfte).

Och du har alldeles rätt i att jag var ganska förvirrad när jag försökte reda ut Valias uppdelning till det som vi hade 2006, nämligen de fyra delar som Gbg indelas i i riksdagsval. Jag är för övrigt fortfarande lika förvirrad. Räknas exempelvis Örgryte till Centrum eller Gbg NO? Halva eller hela? Ämlans Valia som inte kan vara konsekventa... :(

Och jo, jag tror (och hoppas) att vi har våra valsedlar väl spridda runt hela staden just nu, det är det viktigaste. Alla som sitter och är besvikna över att de 3.000 valsedlar ni fått till er förtidsröstningslokal inte har gått åt, misströsta inte. Ni blir vårt starkaste kort nu när andra steget av raketen skall avfyras: vallokalerna.

jesse
2009-05-31, 14:55
Björn Felten (2009-May-31)LOL!

En otroligt ambitiös analys, som vi tackar för. Nu ser du kanske i och för sig att ett medelvärde om 300 eller 400 per distrikt hamnar rätt nära sanningen? Men ett fantastiskt intressant kalkylark i alla fall (även om jag inte riktigt förstår vad de tomma kolumnerna skulle tjäna för syfte).

Ja snittet över hela gbg ligger på 425, give or take lite här och där så är det väl bra att räkna på 300-400. De tomma kolumnerna agerar utfyllnad, det blev så kladdigt med alla siffror och jag tycker det är lättare att göra så än att böka med kolumnbredder :P

Björn Felten (2009-May-31)

Och du har alldeles rätt i att jag var ganska förvirrad när jag försökte reda ut Valias uppdelning till det som vi hade 2006, nämligen de fyra delar som Gbg indelas i i riksdagsval. Jag är för övrigt fortfarande lika förvirrad. Räknas exempelvis Örgryte till Centrum eller Gbg NO? Halva eller hela? Ämlans Valia som inte kan vara konsekventa... :(

Jag har utgått från denna: http://www.val.se/val/ep2009/rostmottagning/vallokal/vallokal.skv som placerar delar av Örgryte och Majorna i Centrum, det var det här jag gjorde fel på innan så Centrum var plötsligt väldigt stort :)

Björn Felten
2009-05-31, 16:21
jesse (2009-May-31)Ja snittet över hela gbg ligger på 425, give or take lite här och där så är det väl bra att räkna på 300-400.

Men har du verkligen räknat bort 50% förtidsröster och 50% soffliggare?

De tomma kolumnerna agerar utfyllnad, det blev så kladdigt med alla siffror och jag tycker det är lättare att göra så än att böka med kolumnbredder :P

Hehe... Nåja, det fixar man ju ganska lätt -- åtminstone i Open Office (jag måste erkänna att jag aldrig gjort annat än tittat på filer i MS-varianten). Se bifogad, editerad fil.

jesse
2009-05-31, 17:58

Men har du verkligen räknat bort 50% förtidsröster och 50% soffliggare?

Jag baserade mina siffror på de i första posten (3x64k + 48k = 240k) och drog bort 50% för förtidsröster, sen antog jag att resten ska skickas ut på valdagen. Soffliggarna ska ju ändå inte ha några valsedlar :)

Nu är ju siffrorna som är uppdelade per valkrets baserade på ditt första antagande som hade ett mindre centrum, samtidigt som de är fördelade över ett större, så de ska man nog inte hänga upp sig så mycket på

Hehe... Nåja, det fixar man ju ganska lätt -- åtminstone i Open Office (jag måste erkänna att jag aldrig gjort annat än tittat på filer i MS-varianten). Se bifogad, editerad fil.

Hehe ja men det var ungefär så min såg ut innan jag la till de tomma kolumnerna bara för att lufta till det, jag hade kunnat åstadkomma samma sak genom att öka kolumnbredden och centrera texten men jag är allergisk mot den manövern ;)

Björn Felten
2009-06-01, 00:28
jesse (2009-May-31)Nu är ju siffrorna som är uppdelade per valkrets baserade på ditt första antagande som hade ett mindre centrum, samtidigt som de är fördelade över ett större, så de ska man nog inte hänga upp sig så mycket på

Det är rätt tänkt. Det där första antagandet -- 3 x 4 + 3 -- var mest för att vi skulle få en grov bild över läget. Fördelningen har i praktiken i stor utsträckning gått utan att följa de där gränserna mellan Gbgs fyra delar.

För övrigt hoppas jag att ingen står och räknar upp exakt antal valsedlar vid fördelningen. "Ungefär en tredjedels bunt" per lokal bör fungera bra.

Hehe ja men det var ungefär så min såg ut innan jag la till de tomma kolumnerna bara för att lufta till det, jag hade kunnat åstadkomma samma sak genom att öka kolumnbredden och centrera texten men jag är allergisk mot den manövern ;)

Kul med kalkylark. Vi har alla våra olika preferenser och stil. Själv försöker jag alltid undvika att behöva scrolla horiontellt. Då tar jag hellre smalare kolumner. Alla sätt är bra utom de tråkiga... :P

Björn Felten
2009-06-03, 12:40
Den som inte har något speciellt för sig i kväll, kan alltid titta in i Asperölokalen på Folkets Hus på Järntorget klockan 18:00. Debatt mellan ett antal företrädare för gammelpartierna plus undertecknad (http://scabernestor.blogg.se/2009/may/slutspurt-i-eu-valet-vad-hander-sista-veckan.html) anordnad av Svart Måndag i samarbete med miljöpartiet. Det finns cirka 200 platser i lokalen, så det är väl lite "först till kvarn" som gäller...

brelovich
2009-06-03, 12:56
Är det bara jag som tycker att det är lite obehagligt stilla på valsedelsfronten? Inte ett samtal har jag fått angående valsedlar på säkert en vecka.

Jag gjorde en liten rundringning inför förtidsröstningen och resultatet var inte helt upplyftande, då det visade sig att vissa valde att skjuta på det lilla momentet att hämta valsedlar till strax efter att röstningen hade börjat. Just den metoden har en tendens att funka dåligt på valdagen.

Är det någon annan som har koll på läget och vet om det är snurr på verksamheten? Jag tänker inte sätta mig och ringa runt till alla en gång till. Det verkar vara 278 lokaler eller något liknande och det blir lite drygt även för mig...

Björn Felten
2009-06-03, 13:05
brelovich (2009-Jun-03)Är det bara jag som tycker att det är lite obehagligt stilla på valsedelsfronten? Inte ett samtal har jag fått angående valsedlar på säkert en vecka.

Vad snopna vi kommer att bli när vi upptäcker att vi blivit utsatta för en kupp ifrån ett visst främlingsfientligt parti, vilka tecknat sig för en mängd lokaler och sedan sitter och hånskrattar åt oss på måndag morgon.

Nä, men jag hyser gott hopp om att valsedlarna letar sig ut till alla som skall ha. Vi har ju trots allt ett antal svarta piggar på vår dist-karta (http://felten.se/vsed.html).

brelovich
2009-06-03, 15:33
Jag har just fått besked om att vi saknar täckning på Vrångö (förtidsröstningslokal som är öppen enbart på valdagen) och att Donsö kommer att drabbas av sen leverans.

Detta är förstås inte de mest tätbefolkade områdena men om någon känner någon som kan göra en insats är det läge att säga till nu.

jesse
2009-06-03, 20:43
Huj missade jag nåt eller blev plötsligt en väldig massa obokade lokaler bokade idag?

Rimligtvis borde det i så fall finna ett antal som inte hämtat sina valsedlar, hur många distributörer rör det sig om totalt? Jag får det till cirkus 159 lokaler

En annan rent praktisk fråga, pp har ju ett journummer som man kan ringa till om en vallokal saknar valsedlar. Hur funkar det, är det nån som bevakar det numret lokalt eller går det direkt till distributören? Vad sägs om att samla ihop ett centrallager med eventuella överblivna valsedlar som inte kommit ut för att täcka upp ifall en distributör får slut eller om det brister någonstans? (Vilket innebär att nån stackare skulle behöva kuska runt varsomhelst i stan, men jag ska bara släpa valsedlar på söndag ändå... ;) )

jesse
2009-06-03, 21:12
Björn Felten (2009-Jun-01)

För övrigt hoppas jag att ingen står och räknar upp exakt antal valsedlar vid fördelningen. "Ungefär en tredjedels bunt" per lokal bör fungera bra.

Nä det tänkte inte jag heller, jag ville bara ge en uppfattning om vad det kunde röra sig om, men en tredjedels bunt per distrikt var det väl? :)

brelovich (2009-Jun-03)Jag har just fått besked om att vi saknar täckning på Vrångö (förtidsröstningslokal som är öppen enbart på valdagen) och att Donsö kommer att drabbas av sen leverans.

Detta är förstås inte de mest tätbefolkade områdena men om någon känner någon som kan göra en insats är det läge att säga till nu.

Ajdå, men borde inte Vrångö avbokas på bokningssidan (och kanske behandlas som en vanlig lokal) för att lösa det?

Björn Felten
2009-06-04, 17:56
jesse (2009-Jun-03)Huj missade jag nåt eller blev plötsligt en väldig massa obokade lokaler bokade idag?

Ja, det verkar som om mitt utskick gav resultat.

Rimligtvis borde det i så fall finna ett antal som inte hämtat sina valsedlar, hur många distributörer rör det sig om totalt? Jag får det till cirkus 159 lokaler

Det finns så många valsedlar ute i omlopp just nu, på så många händer, att det borde ordna sig om någon ännu inte kommit iväg för att hämta dem.

En annan rent praktisk fråga

Oj, det var inte en utan många frågor på en gång. :w00t:

Nej, vad jag vet har vi inget journummer som hjälper oss här på framsidan. De flesta numren på vår vsed-karta fungerar emellertid dygnet runt i många fall (telesvar när vi sover), annars är det, som jag skrev i senaste (och förhoppningsvis sista) utskicket vår mobila valstuga, den lila piratbussen, som gäller. Den står i Brunnsparken fredag-lördag, dit bör alla smidigt kunna ta sig, och där finns valsedlar.

Alla R-lokalansvariga som har valsedlar över uppmanas för övrigt att också uppsöka bussen för att överlämna dessa -- gäller i så fall endast hela, obrutna buntar.

EDIT: För övrigt hoppas jag att alla som har valsedlar frikostigt delar med sig till vänner, grannar, jobbar/skolkompisar och bekanta. Det är absolut inget krav på att de måste läggas ut i lokalerna, utan ni gör med dem vad ni anser bäst för partiet. Tänk på att den som kommer till sin vallokal med "färdiga" valsedlar har mycket större incitament att verkligen lägga in just den valsedeln i sitt kuvert än att ångra sig i sista sekunden och ta en annan valsedel.

brelovich
2009-06-04, 22:04
Björn Felten (2009-Jun-04)Alla R-lokalansvariga som har valsedlar över uppmanas för övrigt att också uppsöka bussen för att överlämna dessa -- gäller i så fall endast hela, obrutna buntar.

Jag tänkte att jag skulle försöka hålla mig i närheten av bilen på söndag och jag tänkte också se till att ligga på ett mindre lager valsedlar för distribution om det behövs, men jag ser till att koordinera mig med bussen på lördag, så det inte tar slut där.

Finns det fortfarande ett nödlager i Säve som bör förflyttas in till stan, eller är det överspelat nu? Det kan hända att det blir en körning åt det hållet redan imorgon.

Björn Felten
2009-06-05, 04:51
brelovich (2009-Jun-04)Finns det fortfarande ett nödlager i Säve som bör förflyttas in till stan, eller är det överspelat nu? Det kan hända att det blir en körning åt det hållet redan imorgon.

Ja det gör det, och ja, det vore bra om du kunde ta med dig halva det lagret (som består av två lådor) så du är mer än hjärtligt välkommen när du är i närheten.

jesse
2009-06-05, 19:59
Björn Felten (2009-Jun-04)

Nej, vad jag vet har vi inget journummer som hjälper oss här på framsidan.

Jag tänkte på numret som står på piratpartiet.se ("Fanns det inga valsedlar i din vallokal? Ring journumret 08 - 55 11 72 65."). Nån som vet nåt om det? Står ju inget om att det bara skulle gälla stockholm eller så så jag antar att det är nationellt

brelovich
2009-06-06, 15:39
Piratbussen är omladdad med 20000 valsedlar och ska såvitt jag förstår vara på rull imorgon, för utryckning dit det behövs

Jag har 8000 valsedlar hos mig på Masthugget och kan också göra utryckning med bil. 0706-033388 är numret hit.

Björn Felten
2009-06-06, 16:25
brelovich (2009-Jun-06)Piratbussen är omladdad med 20000 valsedlar och ska såvitt jag förstår vara på rull imorgon, för utryckning dit det behövs.

Jag har 8000 valsedlar hos mig på Masthugget och kan också göra utryckning med bil. 0706-033388 är numret hit.

Strålande! Och jag har 10000 valsedlar i bilen, och kommer att rulla hela dagen på Hisingen. Mobil 070 - 442 7 112.

Till det skall nämnas att bussen kan nås via Alex (http://minitruth.org/wiki/Alexander_Brunius), som också har kontakt med flera andra personer som befinner sig inom 15 minuters resa från samtliga centrala vallokaler.

Nu vore det väl katten också om vi inte skulle klara av det här! :cool: