handdator

Visa fullständig version : Valkampanjen EU 2009

Alex_Brunius
2009-03-18, 11:45
Här tänkte jag dra igång en samlingstråd för allt som har med Valkampanjen att göra. Distribution av valsedlar och täckning vid förtidsröstning samt på valdagen tar vi hand om i Björn Feltens tråd.

(skall försöka hålla denna listan uppdaterad)

i planerna just nu:

# Tillstånd: ansvarig Alexander Brunius

Det går utmärkt att gå runt själv eller några stycken och dela ut flyers när och var man vill utan tillstånd.

Vi har tillståndet för officiella valstugan i vår hand vilken dag som helst nu.

#Bilen: ansvarig Kalle Vedin

Vi i Göteborg har köpt in en VW Transporter -94 som tänkt användas för att köra runt saker och ställa upp överallt där vi vill synas (och får). Kalle står som ägare. Bilen är nästan färdig! Bilder från senaste fixningen: http://ludw.se/~skorzay/bilder/piratbuss/2/

Fler Chaufförer och långsiktigt garage eller parkering behövs, gärna båda på samma ställe och inom spårvagnsavstånd för de som saknar körkort.

#Valstugan: gemensamt ansvar.

Just nu har vi följande: Partytält 3x3meter, 2 soffor varav en med piratlila klädsel, 4 flaggor.

För att vår valstuga skall bli ännu bättre är vi i behov av bord (gärna ihopfällbart). Vi har brainstormat kring att även bjuda på trådlös accesspunkt, DVD skivor, Cider, Gratis Kramar och massvis med andra saker förutom en trevlig pratstund till förbipasserande.

# Flyers: gemensamt ansvar.

Vi har nu det mesta av våra flyers och vårt material i Piratbilen/skåpbilen.

# Demonstration 30:e Maj: ansvarig Mazdak

Göteborg, på avenyn klockan 14:00.

Demonstrationen går under namnet: "Demonstration för fri kommunikation i ett öppet samhälle" och är tänkt att vara som en slutspurt på EU-valkampanjen.

# Göteborgsvarvet.

Se egen tråd.

#Kalender på wikin.

http://minitruth.org/wiki/Kalender

#Övriga Ideér:

Strejkvakter eller Piratskutor i kanalen? Kom och prata på Piratfikorna och få saker att hända! Varje torsdag tills valet.

Kontakt med aktiva inom valkampanjen (ring oss gärna om du har ideer, förslag eller vill aktivera dig):

Kalle Vedin: 0704 092636

Jonas Lihnelll: 0708 888909

Alex Brunius: 0733 552329

Mazdak Farrokhzad: 0707 901014

Stefan Flod
2009-03-18, 12:15
# Dreamhack Göteborg

10-12 april är det Dreamhack på svenska mässan i Göteborg, Gästpass 200kr (100kr för endags). Känns dumt att missa ett sådant guldläge. Någon som vet om vi har nått planerat? Kommer Falkvinge & Co från Stockholm ned hit eller skall vi hålla i det själva?

Tror det är bäst om ni arrangerar det själva men jag kommer gärna dit och hjälper till. Var på DH Summer och Winter förra året för PP. UP Göteborg skulle kunna stå för kostnader? (de har årsmöte den 31 mars i Göteborg)

Jag skulle också kunna höra med Piratpartiets rekryteringsgrupp om de vill skicka någon dit?

Alex_Brunius
2009-03-21, 12:23
Stefan Flod (2009-Mar-18)

Tror det är bäst om ni arrangerar det själva men jag kommer gärna dit och hjälper till. Var på DH Summer och Winter förra året för PP. UP Göteborg skulle kunna stå för kostnader? (de har årsmöte den 31 mars i Göteborg)

Jag skulle också kunna höra med Piratpartiets rekryteringsgrupp om de vill skicka någon dit?

Okej det låter finfint, all hjälp är välkommen.

Vad vi egentligen behöver mest är någon som vill ta ansvaret för att det hela blir av, helst någon här i Göteborg då med andra ord. (Jag och Kalle Vedin har redan fullt upp med Bilen och övriga projekt.)

Lite tips om hur PP gjort tidigare skulle vara trevligt. Har vi föranmält plats hos arrangörerna och ställt upp bord/monter?

axl
2009-03-21, 16:15
Har alltså enbart 3000 flygblad tryckts upp för Göteborgsområdet? Kommer det att tryckas flera?

Ifall det är en pengafråga borde vi ju diskutera hur vi kan skramla ihop till fler flygblad.

Alex_Brunius
2009-03-26, 21:44
Uppdaterat.

Jesper Lindh håller tills vidare i planeringen av Dreamhack GBG. De som är intresserade av att hjälpa till eller delta kan nå honom på 0736-830832. Alla är välkommna, gärna folk med tidigare erfarenhet av evenemang eller stora lan.

För att svara på din fråga Axl, Jag förutsätter att fler flygblad/flyers är på gång, men Kalle Vedin eller Jonas vet nog mer. Annars är vi många studenter som har printerquota nog att skriva ut svartvita versioner på vanligt A4/A5 vid behov.

Alex_Brunius
2009-03-30, 21:23
Uppdaterat.

Bilen är nu inköpt och Kalle har bekräftat att fler flygblad är påväg. Mer info I första inlägget.

Jesper Lindh
2009-03-31, 14:23
Vi får inte komma på DH-GBG då DH bara vill ha partier som är med i riksdagen där, om det nu ska vara några partier där. Samt att medlemmar ur PP varit på DH Jönköping och grejat utan tillstånd från DH, vilket inte gillades alls.

Henry Rouhivuori
2009-03-31, 14:42
Jesper Lindh (2009-Mar-31)Vi får inte komma på DH-GBG då DH bara vill ha partiet som är med i riksdagen där, om det nu ska vara några partier där. Samt att medlemmar ur PP varit på DH Jönköping och grejat utan tillstånd från DH, vilket inte gillades alls.

Detta måste nå partiledningen innan vi lägger ut tiotusentals kronor på något som inte är lämpligt. DH Summer.

Alex_Brunius
2009-03-31, 23:39
Problemet som jag förstått det med DH är ganska komplicerat. Får se om jag kan reda ut det lite efter att ha pratat med Jesper och Stefan idag på Ung Pirats årsmöte.

Piratpartiet har alltid varit på Dreamhack som privatpersoner som suttit och lanat tillsammans tidigare (Och även i fortsättningen). Jag gissar att DH varken kan eller får förbjuda detta, och om de mot all förmodan skulle göra det har vi något stort att gå till Media med (politisk diskriminering).

Så även om Piratpartiet inte haft kontakt med DHs ledning har de platserna fungerat som en monter och folk har kommit dit helt av sig själva. Enligt Stefan så är I princip alla deltagare och arrangörer väldigt positiva till PPs närvaro, tydligen med undantag på top ledningen som inte har någon kontroll.

Så då har vi ett Dreamhack med sådär minst 1000 personer som är positiva till oss och minst 1 negativ. Den personen kan dock hindra oss från att ha riktig Monter om vi skulle vilja i framtiden (winter 2009 eller senare). Därför skulle det kanske kunna vara en bra idé att vem som nu håller i DH summer 2009 inleder kontakt med DH ledningen, mest säga hej och ha koll på vad som gäller om så inte redan skett.

Rent praktiskt betyder det dock att vi i Göteborg inte hinner koordinera någon liknande Dreamhack närvaro här i påsk, utöver kanske ett utskick till utspridda pirater som skulle dit endå och att hitta på nått skoj tillsammans för att träffa fler pirater. För de kan och kommer nog hindra oss att köpa Gästpass i Partiets namn och gå runt och dela ut flygblad. Man kanske får stå utanför annars? :)

Vi kommer satsa hårdare på Gothcon (roll & konfliktspels konvent) istället som sker samtidigt ett stenkast därifrån, Prelemenärt är det inga problem att vara där och Mab samt minst tre andra Pirater kommer delta.

Oldtimer
2009-04-01, 13:59
Alex_Brunius (2009-Mar-31)Vi kommer satsa hårdare på Gothcon (roll & konfliktspels konvent) istället som sker samtidigt ett stenkast därifrån, Prelemenärt är det inga problem att vara där och Mab samt minst tre andra Pirater kommer delta.

Jag kommer att bevista GothCon för 33:e gången och denna gång kommer jag att genomföra mitt arrangemang i vacker piratlila t-shirt, så det kommer nog att bli en del tydlig piratnärvaro där i år.

Lite synd om vi inte syns på DreamHack förstås...

Jocce Hedberg
2009-04-17, 12:31
Jag vet inte riktigt vart jag ska droppa denna idé, men här verkar som en mer eller mindre rimlig plats.

Alla minns väl hur den icke fackförbundna/kollektivavtalsbundna resturangen förra sommaren (?) fick oväntat och ovälkommet besök av fackarbetare som försökte få folk att sluta att gå dit. Vissa kom förvisso dit och stödåt; men är det någon idé som kan vara tillämpbar på t.ex. Bergakungen/skivbutiker/liknande som har stark koppling till de bolag som nu fällt TPB och övriga förbud-/stämningsivrare (förstås väl utvalda och inte näringsidkare som inte "förtjänar" det). Ett mer konkret sätt att uppmana till bojkott av vissa produkter helt enkelt. Ett alternativ är att stå utanför dessa näringsidkare och proklamera att vissa förlag/biofilmer etc. inte är lämpliga.

Det är förstås helt lagligt att göra på det viset (det pågick som bekant över en månad eller så).

Björn Felten
2009-04-17, 19:10
Det är ju en strålande idé!

Särskilda "strejkvaktsvästar" i piratlila men för övrigt med alla tillämpliga reflexer på borde vi ha i vår webshop. Det finns ju ett otal biografer och skivbutiker att "strejkvakta" inte bara här i Göteborg utan i hela landet.

(Åh vad jag älskar alla kreativa pirater! Det är framför allt på den fronten som gammelpartierna ligger ljusår efter oss.)

Alex_Brunius
2009-04-19, 19:21
Håller med Björn, stålande Ideé Jocce Hedberg!

Bara att dra igång och hitta några till som vill vara med och förverkliga den! Piratfikan på torsdag eller minitruth.org är bra ställen att hitta likasinnade Pirater :)

Jocce Hedberg
2009-04-20, 12:30
Ja, då är det bara att sätta sig och klura på vilka som minst förtjänar att få kunder och varför.

En lite mer festlig idé inför själva uppmärksamhetssökandet inför valet är väl om några kan ta på sig att lite hastigt snickra ihop en flotte eller någon som har en gammal träeka/liknande som denne kan tänka sig att offra till partiet. Då skulle vi kunna sjösätta den i kanalen nere vid Lejonbryggan vid Brunnsparken med ett stort lila PP-segel! Kan sitta och sjunga sjörövarvisor eller vad som helst. Hur kul som helst! Två-tre pers med piratkläder, gärna en kanon eller liknande.

Det kan väl inte behövas tillstånd till något sådant eller? Jag sitter gärna med en flaska rom, en stor hatt och sjunger i en båt i kanalen om någon är med på det. :)

EDIT: Ekan etc. kan förstås personen ifråga få tillbaka efter användandet.

Gatzu
2009-04-20, 21:34
När blir det dags att organisera valsedlarna och anmäla sig till att stå utanför vallokaler? :)

Alex_Brunius
2009-05-06, 23:08
Uppdaterat! Bilderna från dagens Piratbilspimpning (insidan) ligger uppe på:

http://ludw.se/~skorzay/bilder/piratbuss/2/

Bara städningen tog oss 4 timmar! *pust*. Bra jobbat Rami och Mazdak!